Ovulaatiokipu / kysta ruptura?
vaarattomia nesterakkuloita, niitä voi tulla ja mennä (aika yleistä). Mutta jos isoja, puhjetessa aiheuttavat kovia kipuja ja joskus voi esim. kiertyä munanjohtimen ympärille--huono juttu. Jos on pieniä, niitä voidaan seurata että kasvaako ja useimmiten häviävät itsestään.
Itsellä leikattiin 10cm kysta laparoskopiassa, lähti samalla myös munasarja ja johdin. Ei erikoisemmin vaivannut, mutta gyne suositteli poistamaan riskien takia. Kovasti toivoin että olisi auttanut sekund. lapsettomuuteen, vaan eipä näyttänyt olevan apua.
OIreina voi olla esim.erilaiset kivut munasarjan kohdalla.
Kommentit (3)
Minulle kävi vapun tietämissä niin, että jouduin sairaalaan kovien alavatsakipujen takia. sain samantien lähetteen gynelle ja ultrassa varmistui kipujen syyksi toisen munasarjan kysta ruptuura. Lääkärin mukaan kyseessä voi olla myös ajankohtaan nähden (15 kp) ovulaatio. Edellisenä päivänä olin testannut ovisplussan, eli ovulaatio oli hyvinkin todennäköinen.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Voiko tuollaiset tehdä arpia tms munasarjoihin? Onko edes mahdollista raskautua tästä kierrosta, noin " rajun" ovulaation takia? Kertokaa kokemuksia!!!
Monet kertoo niistä mutta mulle se on ihan uusi aihe! Vaikuttaako kystat jotenkin hedelmällisyyteen tai raskautumiseen?? Miten niitä hoidetaan ja millasia oireita niistä tulee?
vaarattomalla tarkoitin, että ns.hyvänlaatuisia.