Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla nyt raskausajan diabetes

03.05.2008 |

Kävin sokerirasituksessa, rv 24+6 ja arvoista se paastoarvo oli koholla. Oli 5.3 kun se raja täällä on 5.0 tai 5.1 en ny muista kumpiko oli (Mikkelin seudulla siis)

Neuvolan täti ei tuntunut oikeen tietävän että mitä tässä nyt sitten tehdään. Ruokavaliosta antoi ohjeet ja sanoi että pääsen kokoarviota varten ultraan. Muuten ei sanonut yhtään mitään muita ohjeita. Ei ollut ees varma otetaanko noita arvoja uudelleen raskauden aikana. Sanoi vaan että jos olis ollu 2 arvoa yli rajan olisin joutunut käymään osastolla. Ymmräsin että ehkä otetaan multa se paastoarvo myöhemmin vielä ja sit syönninjälkeinen arvo, todennäköisesti neuvolan lähetteellä labrassa..eli eväät mukaan ja aulaan istumaan..

Tuntuu olevan kuntakohtaisia eroja todella paljon että kuinka näitä sokerihommia seurataa.Mä ite suhtaudun vakavasti sillä mulla on sukurasitteena kakkostyypin diabetes. Oon nyt yrittäny kovasti noudattaa ruokavaliota ja onnistunut muuten mutta ruokavälin pitäminen siinä parissa kolmessa tunnissa tuntuu olevan haaste. Iltapalaksi lisäksi en voi nauttia leipää tms hiilaria edes ruisleipää sillä se saa kummallisen tärinäolon ja levottoman olon aikaiseksi, aattelin heti et jos se nostaa liikaa niitä sokereita. Tosiaan mitää mittaria en kotiin saa vaan noudatan vaan sitä ruokavaliota...Mut onko tää jo ihan diabetestä vai puhutaanko vaan kohollaan olevasta paastoarvosta??Miten eri kunnissa näihin reagoidaan...

Peltis ja vauveli 25+5

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon espoon alueelta, ja täällä tuo yksi kohonnut arvo aiheuttaa sen että saa dieettiohjeet ja pitää käydä labrassa antamassa paastoarvo kerran kuussa, edes mitään kokoultraa ei anneta.

kaksi arvoa sitten aiheuttavat yhden vuorokauden seurannan osastolla ja sen jälkeen paastoarvot+ultra kerran kuussa.

tosin osastolla tapahtuvan seurannan arvot vaikuttavat sitten siihen miten toimitaan loppuraskaudesta, meneekö dieetillä vai lääkkeillä tms.

mulle joskus aikoinaan sanottiin että tuo yksi arvo ei vielä ole diabetesta, vain kohonnut riski siihen...mutta tosiaan kuntakohtaisia eroja on paljon, jopa nuo paastoarvojen rajat vaihtelee suuresti.

meilläkin taas rasitus edessä ensi viikolla, saas nähdä miten tällä kierroksella käy, ekassa odotuksessa tuo kaksi arvoa koholla, tokassa vain yksi....kolmas kerta toden sanoo =P

Vierailija
2/4 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite napsahin viime vuonna kakkosen ootuksessa paastosta kiinni - meillä raja-arvo tuolloin 4.8 ja mulla oli tasan 5.0. Sen seurauksena oli se, että mittailin ite arvoja kotona jonku viikon ajan, 6 krt/päivässä (mittarin ja liuskat sain neuvolasta lainaan), toimitin tulokset ä-polille (jotka olivat aivan normaalit) ja kävin kerran kokoarvio-ultrassa. Omalla syömisellä voi vaikuttaa aivan älyttömästi noihin arvoihin, mm. banaanin syöminen nostattaa arvoja melko huikeiksi, joka oli mulle totaalinen yllätys.

Nyt tältä kolmoselta menen automaattisesti sokerirasitukseen ja nyt ovat nostaneet täällä tota paaston raja-arvoa 5.2. Ja tämä siis täällä pohjoisessa :) Tsemppiä sulle oikein paljon ja uskoisin ruokavaliolla olevan iso apu sunkin kohalla eikä mitään isompia toimenpiteitä tarvita :) Pyydä neuvolasta lainaan sitä mittaria vaikka pariksi viikoksi, jotta voit seurailla omia arvojasi. Sulla on " vaan" yks arvo koholla eikä sekään kovin suuresti. Ja arvot todellakin vaihtelee paikkakunnittain, koska tk:t/nlat saa ite määritellä noi arvot.

AJ & " Elli" 25+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä päin paastoarvon normaaliraja on 5.3 (tai siis sitä ei saisi olla vaan pitäisi olla sen alle). Mulla oli kaksi arvoa yli viitteiden ja sain kolmeksi päiväksi sokerimittarin kotiin. Kuulemma se on parempi kuin sairaalassa tehty vrk-seuranta, kun kutienkin sitten syödään ja liikutaan suunnilleen normaalisti. Eli näköjään HUS:n sisälläkin on eroja miten toimitaan (vrt. edellinen vastaaja)!

Mutta sinuna en olisi tuosta mitenkään äärettömän huolestunut. Onko sulla r-diabetes vai ei en ainakaan minä ole pätevä diagnosoimaan, mutta ei tuo nyt hirveän pahalle kuulostanut ja tosiaan, syö säännöllisesti ja hyvin plus muista liikkua niin sillä se jo hoituu.

Vierailija
4/4 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuon mukaan sinulla on ruokavalion hoitoinen raskausajan diabetes..

Eli ei muuta kun ruokavaliota noudattamaan! yllättävän helppoa, varsinkin nyt kun kesä tulee ja kasviksia/ vihanneksia ihanasti saatavilla!

Itse esikoisen aikana minulla oli rasituksessa kaksi arvoa koholla.. Kävin vuorokauden makaamassa naistenklinikalla, mitattiin 4t välein sokereita.

Sitten kotiin ja ultrattiin myös, painoarvio.

Nyt automaattisesti toisen kanssa jouduin sokerirasitukseen. Kaikki arvot normaalit. Kättärillä kävin muusta syystä ylimääräisessä ultrassa, lääkäri teki painoarvion.

Sen perusteella määräsi kerran kk käymään paastoverensokerin antamassa ja uus ultra rv 36... silloin tarkistetaan vielä painoa.