Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä olisivat parhaan rattaan 4 vuotiaalle pitkälle ja kevyelle pojalle?

Vierailija
03.05.2008 |

Meillä nyt käytössä kuomurattaat, mutta ne tuntuvat niin isoilta ja hankalilta ottaa mukaan ja raskaan työntä. Mitkä niiden ihan perusrattaiden nimi on? Paljonkohan maksavat esim. käytettynä yleensä?

Lapsi on siis huono kävelemään (ja äiti huono odottamaan:D ja aina ei voi mennä pyörällä tai autolla, jos on pitkä matka, kesällä ois kiva tehdä lenkkejä ym:)

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas, kun kaikilla ei ole yhtä täydellistä elämää kuin teillä, ja silti mielestäni lapsen ei tarvitse kärsiä siitä. Esim. meillä on lähimpään puistoon mtakaa n. 1km (pihassa ei ole mitään lapsille). Joskus annan lapsen ottaa enemmän hiekkaleluja (kaivuri) ym. mukaan, niin en todellakaan ala niitä käsissäni raahaamaan, vaan isken ne kuomurattaiden säilytystilaan ja menoksi... tai jos ei halua/ ei ole mahdollista käyttää autoa/pyörää itse, niin ei kait lapsen siitä tarvitse joka päivä kärsiä, vaan hänkin saa kyydityksen joskus (niin kuin teidän lapset siellä autossa).

Ja olen siis ap ja lastentarhanopettaja, joka kävelyttää päiväkodin lapsia (heti kun oppivat kävelemään) joka päivä ainakin 1km (puisto ei ole päiväkodin pihassa) ja jonka lapsi kyllä kävelee lähes päivittäin jonkun matkat (niin omassa hoidossaan, ja saa kehuja, miten reipas kävelijä on). MUTTA minusta ei kertakaikkiaan ole tarkoituksen mukaista kävelyttää joka päivä lasta aamulla hoitoon ja pois, tai jos äiti nyt sattuu haluamaan lennkeillä ja shoppailla (ilman että lapsi syöksyilee kaupassa, jos siis lähden pidemmäksi aikaa). Mutta jos te minulle nauratte siitä, niin siitä vain...

T:lenkkeily, kuntosali, tanssia ym. harrastava hoikka, kaunis ja urhelullinen pienen reippaan liikunnallisen lapsen onnellinen äiti:)

Vierailija
42/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

useastakin syystä:

mm. siksi, että

*poika on vilkas, eikä suinkaan kulje ohjeitten mukaan (mm. säntäilee sinne tänne, äkkiarvaamatta)

*olen raskaana, enkä suinkaan jaksa juosta pojan perässä minne säntäileekin, tai kun tekee stopin kävelyyn

(muutoin liikunnallisesti erittäin lahjakas, sekä fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa, joten en oo huolissani liikkumattomuudesta)

*saan kätevästi myös ruokakassit/kauppakassit rattaisiin

*nukahtaa melko usein rattaisiin

*koska usein on kiire (jaksaa kyllä juosta, sen olemme huomanneet ;), mutta käskystä/kehoituksesta ei taatusti niin tee

*monesti on kassia jos toista, kun pk:ssa toinenkin lapsi (en jaksaisi/pystyisi rahtaamaan kaikkia kassia käsissäni)

*välillä vaivaa niin kovat liitoskivut, etten kykene aina pyörällä ajamaan

*poika kyllä pyöräilee itsekkin, mutta ei kykene vilkkaudeltaan ottamaan huomioon muitakin tienkäyttäjiä (ja aiheuttaisi liikenteen seassa turhia säikäytyksiä tai jopa vaaratilanteita)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

venyis oikeasti puolen tunnin mittaiseksi liki joka aamu jos joutuisin sen kävelemään vähän yli kolmevuotiaan ja kanssa. Nyt matka taittuu sisaruslaudalla. Rattaissa ei enää istu kun siellä on sisko, yli kaksi jo hänkin... Tytöt pysähtyvät joka kiven ja oksan ja roskan ym. kohdalle ja laukkovat kaikkiin muihin suuntiin paitsi eteenpäin. Olen siis hyvin mukavuudenhaluinen kun heitä rattailla kärrään... Viikonloppuisin käydäänkin metsäretkillä ja kävellään 3-5 km ilman rattaita, mutta siihen menee aikaa kun joka paikka pitää tutkia. Se että iso lapsi on rattaissa kiireisinä tarha-aamuina ei tarkoita etteikö lapsi saisi kävellä silloin kun aikaa on enemmän. Mutta sehän av:lla on mahdottomuus ymmärtää.

Vierailija
44/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla neljä pyörää, ison muuttolaatikon malline boksi päällä ja edessä vetokahva äidille.

Jos siis ei polkupyörä käy lapselle.

Ja jos sinne lähikauppaankin on sen 10km, niin jättäisin lapsen kotiin tai ostaisin auton.

Vierailija
45/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuulkaas, kun kaikilla ei ole yhtä täydellistä elämää kuin teillä, ja silti mielestäni lapsen ei tarvitse kärsiä siitä. Esim. meillä on lähimpään puistoon mtakaa n. 1km (pihassa ei ole mitään lapsille). Joskus annan lapsen ottaa enemmän hiekkaleluja (kaivuri) ym. mukaan, niin en todellakaan ala niitä käsissäni raahaamaan, vaan isken ne kuomurattaiden säilytystilaan ja menoksi... tai jos ei halua/ ei ole mahdollista käyttää autoa/pyörää itse, niin ei kait lapsen siitä tarvitse joka päivä kärsiä, vaan hänkin saa kyydityksen joskus (niin kuin teidän lapset siellä autossa).

Ja olen siis ap ja lastentarhanopettaja, joka kävelyttää päiväkodin lapsia (heti kun oppivat kävelemään) joka päivä ainakin 1km (puisto ei ole päiväkodin pihassa) ja jonka lapsi kyllä kävelee lähes päivittäin jonkun matkat (niin omassa hoidossaan, ja saa kehuja, miten reipas kävelijä on). MUTTA minusta ei kertakaikkiaan ole tarkoituksen mukaista kävelyttää joka päivä lasta aamulla hoitoon ja pois, tai jos äiti nyt sattuu haluamaan lennkeillä ja shoppailla (ilman että lapsi syöksyilee kaupassa, jos siis lähden pidemmäksi aikaa). Mutta jos te minulle nauratte siitä, niin siitä vain...

T:lenkkeily, kuntosali, tanssia ym. harrastava hoikka, kaunis ja urhelullinen pienen reippaan liikunnallisen lapsen onnellinen äiti:)

En kyllä millään ymmärrä tätä tapaa ajatella :/ Eikö lapsi voi jäädä äidin lenkkeilyn ajaksi kotiin? Ja eikö 4v jo osaa kaupassa käyttäytyä niin, että ei tarvitse pelätä hänen syöksyilevän sinne tänne? Vai kuinka pitkiä aikoja sinä raahaat nelivuotiasta kaupoisssa mukanasi?

Jos minä laittaisin juuri kävelemään oppineet lapset päiväkodissa kävelemään 1km päivittäin, saisin kyllä siitä vanhemmilta noottia. Heitä varten päiväkodista kyllä löytyy ne rattaat! Mutta 4-vuotiaat eivät edelleenkään rattaissa istu.

Ja mitä tulee tuohon puistoon kävelemiseen (jonne siis huimat 1000m), niin jos ei aikuinen itse viitsi lapsen kanssa kävellä ja kantaa niitä hiekkaleluja esim. kassissa mukanaan, niin aikuisen omaa laiskuutta kaikki tyynni. Miksihän minusta tuntuu, että ap itse on vähän liian mukavuudenhaluinen?

se toinen lto

Vierailija
46/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle lto:lle: kannattaa hiukan laajentaa sitä putkinäköä, kun ammatissasi joudut kohtaamaan toisenlaisia ratkaisuja tekeviä perheitä.

On kyllä varmaan mukava kun elämä on noin mustavalkoista. Rattaissa työntäminen tapahtuu pelkän iän mukaan: 1-vuotias rattaisiin, isompi ei. Kaiken muunkin teet varmaan niinkuin kirjoissa sanotaan. Sääliksi käy hoidokkejasi.

Vierailija
47/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotoa sen jälkeen jos tarvitsevat sitä työmatkalle (ei kai aikuiselle ole mitään kävellä tuo matka tuplasti lapseen verrattuna?).

Mutta kaiken kaikkiaan hauskoja kommentti lto:lta:

Vierailija:

.. Pointti oli vain ja ainoastaan se, että lapsi siitä kärsii, jos hänet kasvatetaan niin, että mitään ei tarvitse tehdä itse, vaan rattaissakin saa istua rippikouluikään asti.

..Itse haluan omien lasteni oppivan, että aina ei ole kyytiä tarjolla, vaikka perheestämme autokin löytyy. ... Nyt isommat lapset saavat kävellä/mennä pyörällä kouluun esim. silloin kun jompikumpi/ molemmat vanhemmista on LOMALLA (!). .. Koulumatkat eivät onneksi ole pitkiä (!)

se lto

Vierailija
48/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta lapsi voisi ihan hyvin jo kävellä.

Vierailija
49/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ja isät tekee 1 km kauppamatkat pers homeessa autossa, lasten on käveltävä hoitoon tai lastentarhanopettajat nauraa. Tämä on tätä suomea.

Vierailija
50/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän naapurin. Heidän 5 vuotias (pienikokoinen tosin) istuu vielä rattaissa. On ihan normaali ja terve poika. Pyöräilee itsekin hyvin. Perheen isä vaan sattuu harrastamaan maratoneita, joten lenkkeilee usein pojan kanssa rattailla parinkymmenen kilsan lenkkejä.

Äiti on sairaanhoitaja joka tekee vuorotyötä. Minusta tuossa (niin kuin ap:n tapauksessakaan) ole mitään ihmeellistä. Minusta on ihailtavaa, että isä viitsii ottaa poikansa mukaan lenkille.

Antakaa ihmisten elää!

Vierailija
51/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kulkee nelivuotiaana rattaissa, siitä on vielä piiiiiiitkä matka siihen, että lapsi odottaa vielä rippikouluiässä pääsevänsä rattaissa paikasta toiseen. Onhan siinä kymmenen vuotta välissä aikaa opetella sitä kävelyä.

Toisekseen, monella äidillä ei ole mahdollista jättää lasta kaupassa tai lenkillä käynnin ajaksi kotiin vaan lapsi on otettava mukaan minne meneekin - eihän pientä lasta voi yksin kotiinkaan jättää!

Meillä ainakin lapsi kulkee välillä rattaissa kun haluamme tehdä pitkiä lenkkejä ja aivan takuulla lapsi saa näilläkin reissuilla riittävästi liikuntaa kun puolet ajasta viipottaa nopeammin kuin moni av-mamma ikuna!

Tunnen monta liikunnallista, aktiivista lasta ja perhettä, jossa lapsi kulkee välillä rattaissa ja välillä taas omin jaloin, tilanteen mukaan.

Suvaitsevuutta ja vähän erilaisuuden sietokykyä kiitos!

Vierailija
52/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän meillä pitäisi hänen mielestään menetellä? Olen yh, tarhaan matkaa 3 km, töissä pitää olla kahdeksalta, ei autoa, ei bussiyhteyttä tarhalle ja lähempääkään ei ole tarhapaikkaa herunut. Anteeksi vaan, että olen koko talven kuljettanut kesällä 4-v. täyttävää rattailla tarhaan ja anteeksi, että jatkan nyt keväällä kuljettamista pyörällä.

Vierailija
53/70 |
03.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Rattaita inhoava lto on ääliö!

..

Vierailija
54/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Alla neljä pyörää, ison muuttolaatikon malline boksi päällä ja edessä vetokahva äidille.

Jos siis ei polkupyörä käy lapselle.

Ja jos sinne lähikauppaankin on sen 10km, niin jättäisin lapsen kotiin tai ostaisin auton.

t. 53

Vierailija
55/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoiseni alkoi kävelemään 4v. ja on todellakin kehitysvammainen.

mikäli lapsi ei jaksa kävellä, niin silloin lapsi ajaa kävelylenkin pyörällä.

kannausta lastasi liikkumaan. 4v. lapsi tarvitsee paljon liikuntaa.

kuopuksemme on terve ja ei kyllä ikimailmassa suostuisi istumaan rattaissa, kun niissä kuulemma istuu vauvat. mieti sitä.

Vierailija
56/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että äiti työntää isoa lasta rattaissa kertoo jo sitä että äiti itse liikkuu, mikä antaa hyvää pohjaa lapsenkin liikkumiselle. Toisekseen kyllä tuo rattaissa istuminen jää 99% lapsilta pois ihan luonnostaan, haluavat jo olla isoja eikä enää istua rattaissa. En muista enää nähneeni ketään tervettä koululaista työnnettävän rattaissa...

Mutta tuo autolla liikkuminen kertoo jo jotain vanhempien liikuntatottumuksista ja ne siirtyy helposti lapselle. Eikä 4v yhtä luonnollisesti huomaa olevansa liian iso auton kyyliin kuin rattaisiin. Helposti mennään siihen että lapset kinuavat jo 1-2km koulumatkallekin autokyytiä.

Eli lto:na olisin huomattavasti enemmän huolissani näistä autolla kuskattavaista lapsista kuin rattaissa tuotavista.

Vierailija
57/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkin jaksavat puuttua jos jonkinlaiseen asiaan, jotka ei itselleen kuulu..

Me vedetään tyytyväisinä vieläkin lenkkiä kesällä 5-v täyttävän poikani kanssa kuomurattailla ja jos jotain se naurattaa niin naurattakoon! :D Yleensä ne nauravat mammat on niitä läskiperseitä, jotka liikkuu vaan hiekkikselle ja takaisin " lasten vauhtia" ..

Meillä tilanne on se, että asutaan maalla, haja-asutusalueella ja kylälle ja ekalle kunnolliselle asfaltti tielle on matkaa 2 kilometriä. Meidän joka toinen päivä heitettävä kuuden kilsan lenkki on hiekkatietä ja sen verran kuhmuraista ja kuoppaista ja vielä kapea tie, että lapsen pyöräily apupyörien kera on tosi hankalaa ja jopa vaarallista. Kerran viikossa mennään autolla kylälle pikkupyörä takakontissa ja sitten poika pyöräilee ja äiti juoksee. Niin ja tiedoksi tolloille, talvella lasten pyöräily on aika hankalaa ja erittäin vaarallista..

Niin ja meillä iskä on neljänä iltana viikossa omissa treeneissään, joten joidenkin tollojen maailmankatsomuksen mukaan meidän täytyisi pojan kanssa istua tällöin kotona.. Voi jestas mitä tolloja, ei voi muuta sanoa. Ei ihme, että Suomen kansa lihoo ja läskistyy!

Vierailija
58/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo, ne viedään autolla. Kas kun itse jatkan siitä suoraan töihin noin 30km päähän. Bussilla ei pääse, ei kulje busseja. Pitäiskö mun siis kävellä ensin muksujen kanssa hoitoon ja sitten takaisin kotiin? Rattaisiin laitan enää nuoremman silloin kun kävellen käyn hakemassa, nuorimmalla ikää 2v (ja voisihan sekin vaikka jo kohta kävellä, iso tyttö)

Vierailija
59/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja joo, ne viedään autolla. Kas kun itse jatkan siitä suoraan töihin noin 30km päähän. Bussilla ei pääse, ei kulje busseja. Pitäiskö mun siis kävellä ensin muksujen kanssa hoitoon ja sitten takaisin kotiin? Rattaisiin laitan enää nuoremman silloin kun kävellen käyn hakemassa, nuorimmalla ikää 2v (ja voisihan sekin vaikka jo kohta kävellä, iso tyttö)

Vierailija
60/70 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin sopii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi