Mitkä olisivat parhaan rattaan 4 vuotiaalle pitkälle ja kevyelle pojalle?
Meillä nyt käytössä kuomurattaat, mutta ne tuntuvat niin isoilta ja hankalilta ottaa mukaan ja raskaan työntä. Mitkä niiden ihan perusrattaiden nimi on? Paljonkohan maksavat esim. käytettynä yleensä?
Lapsi on siis huono kävelemään (ja äiti huono odottamaan:D ja aina ei voi mennä pyörällä tai autolla, jos on pitkä matka, kesällä ois kiva tehdä lenkkejä ym:)
Kommentit (70)
Meillä ainakin päiväkodissa isommat tekevät kävellen retkiä, joissa kävelyä tulee äkkiä useampikin kilometri, eikä yhdellekään isojen ryhmäst oteta rattaita mukaan! Meillä on joskus joku äiti tuonut isoa tyttöä rattailla päiväkotiin ja pakko myöntää, että se oli henkilökunnan kesken suuren huvituksen aihe :)
Vierailija:
Meillä ainakin päiväkodissa isommat tekevät kävellen retkiä, joissa kävelyä tulee äkkiä useampikin kilometri, eikä yhdellekään isojen ryhmäst oteta rattaita mukaan! Meillä on joskus joku äiti tuonut isoa tyttöä rattailla päiväkotiin ja pakko myöntää, että se oli henkilökunnan kesken suuren huvituksen aihe :)
Rattaat jätetty pois ennen 3 vuoden ikää. Kyllä sitä on kävelty kuulkaas. Lasten vauhti meillä ollut n. 10 minuuttia/kilometri.
Etenkin, jos työmatka on useampi kymmenen kilometriä. Mutta meillä kyllä moni vanhemmistakin joko pyöräilee, rullaluistelee tai kävelee töihin (näin kesäaikaan siis).
Vierailija:
Miksette hekota niille vanhemmille, jotka kuskaavat sen eskari-ikäisenkin mussukkansa autolla kilometrin tai parin päästä sinne päiväkotiin? Auto on sellainen pyhä lehmä, jota ei sovi mollata.
Ei kyse ole siitä, että päiväkodin retkillä pitäisi työntää lapsia rattaissa vaan siitä, ettei aamulla myös autottomat arvostavat lapsensa unta sen verran, että eivät halua herättää lastaan tuntia aikaisemmin vain sen takia, että lapsen täytyy kävellä päiväkotiin. Kun muuten jotkut lapsettomat päiväkodintädit pyörittelevät silmiään.
Ja minulla itsellänikin on lapsia monta :)
Päivärytmi on (esikoisen takia) niin hankala, että 3,5-vuotias käytännössä nukahtaa päikkäreille aina kerhon jälkeen. Ennen kerhoa ei pysty eikä voi ja ilman päikkäreitä ei vielä pärjää.
Vierailija:
Etenkin, jos työmatka on useampi kymmenen kilometriä. Mutta meillä kyllä moni vanhemmistakin joko pyöräilee, rullaluistelee tai kävelee töihin (näin kesäaikaan siis).
Miten se autoton ei muka jatka siitä matkaansa töihin. Hän menee bussipysäkille tms. ja siitä töihin. Mutta autottoman pitäisi sinun mielestäsi kiskoa lapsensa aamuyöllä sängystä ylös, jotta tämä voi kävellä päiväkotiin. Muutoinkin hänen työmatkansa kestää todennäköisemmin kauemmin kuin autollisen.
Onko autottoman vanhemman aika jotenkin arvottomampaa?
Oma 4-vuotiaani ei kuuna päivänä suostuis istumaan rattaisiin. :)
jää alle 5 kilomatrin, monesti ihan siihen kilometrin -kahden paikkeille. Mutta siinä ei tietenkään ole mitään irvistelyn aihetta. Mutta jos toinen taas tuo 3v lapsensa rattaissa 2km matkan hoitoon kun julkiset ei kulje ja jatkaa siitä sitten töihin vielä kolmisen kilometriä pidemmälle niin lto:t mainaa tukehtua kahviinsa...
Siis kun käytte koko perhe reippaalla 10 km lenkillä 2- vuotiaan lapsen kanssa, teillä menee aikaa 1h 40 min. Lapsi tietenkin kävelee tai juoksee jos tuo vauhti on. Aika hienoo, aika harva aikuinenkaan pystyy tuohon;)
Sellaiset hoidan kuntosalilla, kiitos vaan. Tarhamatkaa oli tuossa vaiheessa 2 km suuntaansa, ne kuljettiin kävellen, sitten jatkoin töihin julkisilla n. 15 km.
31
töiden jälkeen vielä salille, kun saman liikunnan saa lapsen kanssa.
Voi ihme, mikä niissä rattaissa voi nin paljo risoa? Haluatteko tehä elämästänne väkisin vaikeeta, että voitte päteä edes jossain asiassa? Vai mistä kiikastaa?
Meillä käytettiin rattaita silloin tällöin 5 v. ikään saakka. Koska oli tarvetta. Ja mulla piti mennä aikaisin hoitoon. Eipä viititty sen takia ostaa toista autoa, ettei av-mammoilla mene herne nenään. Katsoimme rattaat pk-seudun talvessa näppärimmäksi kulkuvälineeksi.
ainut vanhempi, joka käy kuntosalilla, vaikka on lapsiakin. Se, että milloin käyn kuntosalilla ja aikani perheeni kanssa jaan ei kuulu av:n haaskoille.
Kerroin vain yhden esimerkin siitä, että autottomana voi pärjätä. Rattaat jäivät pois myös siitäkin syystä, että pk-seudun busseihin ei aina mahtunut sisään. Ei ollut kiva odotella toista bussia vesisateessa ja viimassa, ilman rattaita bussiin pääsi aina kyytiin.
En usko, että lapseni ovat kärsineet 4 km päivittäisestä kävelystä. En käsittääkseni ole kirjoituksissani arvostellut toisten tekemisiä, päinvastoin kuin mitä te olette minulle päin tehneet.
31
Mutta tuskinpa toisit asiaa julki tälläisessä ketjussa jos et tarkoittaisi kritisoida toisin tekeviä.
Minä kuskaan kolmen vanhan päiväkotiin joka arkipäivä. Bussissa emme kulje rattailla juuri sen tilaongelman takia.
En mitenkään väittänyt autottoman ajan olevan arvottomampaa! Pointti oli vain ja ainoastaan se, että lapsi siitä kärsii, jos hänet kasvatetaan niin, että mitään ei tarvitse tehdä itse, vaan rattaissakin saa istua rippikouluikään asti.
Tottakai ymmärrän sen, että useimmat meistä haluaisivat antaa lapsen nukkua aamulla mhdollisimman pitkään, mutta tosiasia nyt vain on se, että kaikilla ei ole sitä autoa ja että eri perheillä on eri matkat päiväkodille. Ja aika usein se matkakin on kohtuullinen, ei monia kilometrejä.
Itse haluan omien lasteni oppivan, että aina ei ole kyytiä tarjolla, vaikka perheestämme autokin löytyy. Pieninä ovat tietysti istuneet kaikki rattaissakin, mutta 2+-vuotiaina ovat alkaneet itse kävellä ja rattaat ovat jääneet turhiksi. Nyt isommat lapset saavat kävellä/mennä pyörällä kouluun esim. silloin kun jompikumpi/molemmat vanhemmista on lomalla. Mies kyllä mielellään kuskaisi, mutta minä olen sitä mieltä, että ei tarvitse. Koulumatkat eivät onneksi ole pitkiä.
Kaikenkaikkiaan siis minusta on aivan turhaa kuskata isoja lapsia rattailla (tai millään muullakaan), ellei siihen ole jotain terveydellistä syytä.
se lto
olisin nälviä halunnut, olisin sen myös osannut selkeästi ilmaista. ;)
Ketjussa puhuttiin jotain, että rattaat tai auto ovat ainoat vaihtoehdot, jolloin kirjoitin ensimmäisen viestini näyttämään, että voi olla myös muita mahdollisuuksia. Uskon, että rakentava keskustelu ilman turhia irvailuja toimii parhaiten ihmisten välisessä kommunikaatiossa.
Jos joku ei ole koskaan kuullut lapsiperheestä, jossa homma saadaan hoitumaan ilman autoa/rattaita, niin toin vain oman kantani esiin. Olen myös lukenut toisten mielipiteitä tässä ketjussa.
31
Vierailija:
En mitenkään väittänyt autottoman ajan olevan arvottomampaa! Pointti oli vain ja ainoastaan se, että lapsi siitä kärsii, jos hänet kasvatetaan niin, että mitään ei tarvitse tehdä itse, vaan rattaissakin saa istua rippikouluikään asti.Tottakai ymmärrän sen, että useimmat meistä haluaisivat antaa lapsen nukkua aamulla mhdollisimman pitkään, mutta tosiasia nyt vain on se, että kaikilla ei ole sitä autoa ja että eri perheillä on eri matkat päiväkodille. Ja aika usein se matkakin on kohtuullinen, ei monia kilometrejä.
Itse haluan omien lasteni oppivan, että aina ei ole kyytiä tarjolla, vaikka perheestämme autokin löytyy. Pieninä ovat tietysti istuneet kaikki rattaissakin, mutta 2+-vuotiaina ovat alkaneet itse kävellä ja rattaat ovat jääneet turhiksi. Nyt isommat lapset saavat kävellä/mennä pyörällä kouluun esim. silloin kun jompikumpi/molemmat vanhemmista on lomalla. Mies kyllä mielellään kuskaisi, mutta minä olen sitä mieltä, että ei tarvitse. Koulumatkat eivät onneksi ole pitkiä.
Kaikenkaikkiaan siis minusta on aivan turhaa kuskata isoja lapsia rattailla (tai millään muullakaan), ellei siihen ole jotain terveydellistä syytä.
se lto
Yhä edelleen väität niin. Jos on auto saa nukkua pidempään, jos ei ole autoa täytyy herätä aikaisemmin.
Uskon että on vaikea asettua toisen asemaan. Naureskele ihan rauhassa sitten vain lapseni kuljetustavalle. Sääli että sinunlaisiasi on töissä päiväkodeissa.
voi ja pitääkin jo vaatia jotain! Vaatia edes kävelemään siihen bussipysäkille ja mielellään ihan itse.
Miten ihmeessä ne lapset jaksaa juosta ulkona tunninkin, muttei jaksa kävellä tietä pitkin?
No, jokainen tuntee lapsensa ja tekee itse ratkaisunsa.