Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0oO --Toukokuuta Helmet-- Oo0

03.05.2008 |

eli meillä sitten nukuttiin toissa yö kokonaan, ilman ainuttakaan syöttöä! Okei, herättiin kyllä puoli kuudelta, mutta Typy nukkui sinne asti iltakahdeksasta!!! Oli kyllä koko perhe todella hyväntuulinen, kun oli hyvät yöunet takana. Päiväunille meno olikin sitten jo työn takana, kun tuo oikea käsi on alkanut maistua niin älyttömän hyvältä ja sitä pitäisi mussuttaa 24/7... :)

Siinä sitten ne hyvät uutiset, nyt vähän kysyttävää. Eli kun teidän vauvoja nostaa käsistä makuuasennossa, seuraako pää mukana? Meillä vähän huonosti, ja tietty googletin ja tässä iässä kuulemma pitäisi jo seurata.:( Meillä on ensi tiistaina 3kk neuvola, joten testaavat varmaan siellä, mutta mitäköhän se meinaa kun ei seuraa pää vartaloa? Oltiin juuri tiistaina neuvolassa ja siellä sanottiin että neiti on kielellisessä kehityksessä jopa 2kk edellä, eli ei ainakaan sen suhteen ole ongelmia. Ehkä sitten tuo motoriikka seuraa perässä ja nyt on jutteluvaihe, mene ja tiedä. Ärsyttää vaan tapani googletella ja sitten murehtia, ennen kun tietää mitään varmaksi.:/

Kivat sivut nämä uudet muuten, saapi ihan hymiöitä laittaa. :)

Valentine ja Typy huomenna 3kk!! :x

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
62/79 |
25.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koputtelen puuta, mut nyt jo muutama ilta on menny aikas hienosti... Klo22 mennessä molemmat pojat on yöunillaan... :D

Niistä velleistä... Lukalle ne alotettiin jo 2kk iässä (itse keittelin) ja alle 3kk aloitettiin sit jo perunalla kiinteät... Linus on huomenna 14vk enkä vielä oikein tiiä, millon aloittaisin... Mut velli jää meilläki välistä, peruna on se seuraava, mitä vauvan suuhun lykkään (iso syy tietysti tää meidän tutin kelpaamattomuus) ja sit jo 5kk saanee aloitella niitä puuroja.

Ja noista neuvolantädeistä... Kuulin tässä ystävältä, et nykyisin terkat koulutetaan olemaan tällaisia joo-joo-tätejä... Äitejä ei kuulemma saa enää nykyisin "ohjeistaa" liikaa, kun epävarmat naisraukat menee siitä sit sekasi ja masentuu... (hieman ehkä kärjistän nyt mut kuitenki)

Ka minä kun oon aina ajatellu, et neukalla on niitä kikkoja ja neuvoja, joita voi sit tiukan paikan tullen kysellä... Blaah. Typerää minusta. Eihän anoppejakaan kukaan oo kouluttamassa pitämään vinkkinsä lastenkasvatuksesta omana tietonaan, ettei miniällä mene pasmat sekasi :P

Noh. Vielä tuosta istuttamisesta. Mä en ollu kanssa tajunnu tätäkää juttua, mut tänään sain todistaa (isä poikien kanssa ulkona ja minä pesin koiraa huomiseen trimmiin), miten paljon paremmin pikkumies viihtyy rattaissa ulkona hereillä ollessaan, kun näkee muutaki ko vaununkopan... :D Iskä oli asentanu pojan puoli-istuvaan asentoon ja voi kun heillä onnistu isomman kanssa pihaleikit hienosti!

Tiistai jännittää. Oon lähdössä poikien ja koiran kanssa pohjanmaalle, kun kaverilla on sama matka... Toivottavasti menee paremmin ko ristiäisreissu... Mut nyt kuuluu kähinää, mentävä!

Mukavaa uutta viikoa Helmet!

Luuk@ ja Linus 13vk6pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk, meillä ollaan vietetty nyt viikko yh-aikaa, iskä on ollut matkoilla ja tänään palaa kotiin... Saapi nähdä miten neiti suhtautuu.:) Ainakin äitillä on ollut ikävä...:/

Neuvolantädeistä täälläkin kokemuksia: Oli tuossa maaliskuussa ihan kamala myrsky neuvolapäivänä, ja soitin sitten neuvolaan että voidaanko siirtää, kun en omista autoa, ja siitä eteenpäin täti on suhtautunut meikään aika ynseästi koska "pitäähän lapsiperheellä auto olla". Jaa miksi, asutaan Tampereen keskustassa, mitäköhän hyötyä autosta täällä olisi? Olisi varmaan pitänyt sanoa etten omista edes korttia, eikä myöskään mieheni...:D Muutenkin täti oli aika ikävä ihminen, onneksi vaihtui juuri ja nyt on mukava täti, antoi jopa luvan kiinteisiin.

Ja sitten niistä kiinteistä: Nyt ollaan 1,5 vkoa annettu peruna-maissia, peruna-porkkanaa ja persikkaa, mistään ei mitään masunväänteitä, ja lusikkakin menee suuhun kun vanhalla tekijällä. Meillä alkoi taas lipsua käsistä tuo korvikemäärä, joten kysyin neuvolasta ja täti sanoi että tämän kokoiselle voi jo antaa kiinteitä. Neiti siis melkein tuplannut syntymäpainonsa...

Hassua muuten, katselin eilen vanhoja valokuvia, ja yhtäkkiä tajusin kuinka paljon meidän Typy onkaan todella kasvanut! Ekat päivät kotona kun oli, niin kuvissa näkyy omituisen kellertävä ripakinttu jolla kaikki vaatteet ovat kuusi numeroa liian isoja.:D How time flies.... Nyt jo laitoin huuto.netiin vaatteita myyntiin, kun ainakaan ihan heti ei olla toista pykäämässä. Tai mistä sitä tietää...;)

Viime yö muuten meni taas ilman syöttöä, 20.30-05.45. Ja nyt kun neiti on saanut äiteen hereille, ottaakin vielä pienet tirsat tuossa sitterissä. Kääk...

Valentine ja Typy 3,5kk

Alla olevassa kuvassa n. 2vkon vanha...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=535dae83-2ad2-11dd-9d7b-…!

Vierailija
64/79 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen kuulumisia, jos lapset hetken viihtyisivät tuolla olkkarissa...

Leo on kovasti nuhainen kuten siskonsakin. Ressukka, kun ei meinaa saada kunnolla syötyä. No, tämä on jo pojan kolmas nuha, joten kaipa se vastustuskykykin pian kehittyy.

Liekö sitten tuosta nuhasta johtuu, vai mistä, mutta Leo on nyt heräillyt öisin 3-4 kertaa normaalin 1-2 kerran sijaan. Tai voihan se olla ihan vaan maidon tilailua, eikös sellaista yleensä tässä vaiheessa harrasteta? Ei mua nuo yöheräilyt ole pahemmin häirinneet, kun poitsu vaan syö nopeasti ja nukahtaa heti takaisin omaan sänkyynsä. Mutta kyllä katkonaiset unet tietysti pidemmän päälle alkavat väsyttää. Ja väsymys kyllä selvästi tuntuu luissa ja ytimissä (ja näkyy naamassa!) enemmän nyt kuin esikoisen ollessa vauva. Sitä se ikääntyminen teettää...;-)

No, toivotaan että hyvät yöunet taas jossain vaiheessa palaavat, eikä ainakaan yösyöpöttelyiden vuoksi tarviis vielä miettiä kiinteiden aloittamista. Sen verran olen asiaa miettinyt, että mielelläni ainakin pari kuukautta jatkaisin vielä täysimetyksellä, jos se pojalle piisaa. Meillä täytyy kyllä myös huomioida nuo allergiaoireet, jotka eivät siis ole mun munattomalla, maidottomalla ja soijattomalla dieetillä täysin asettuneet. Haluaisin vaan siirtää pullorumban alkamisen mahdollisimman myöhäiseen ajankohtaan, kun ei tuo poikanen sitä pulloa edelleenkään edes oikein huoli. Kotimaiset viljat olisin vielä valmis jättämään ruokavaliostani pois, mutta se on jo niin raju dieetti, ettei sillä pysty aikuinen ihminen kovin kauan olemaan. Saa nähdä...

Täysikuu: Meillä piti kanssa tulla esikoisesta kasvissyöjä, kun olin sitä itsekin siihen aikaan. Allergiat kuitenkin tulivat väliin niin rajuina, että jouduin itse imetysaikana syömään taas lihaa ekaa kertaa 10 vuoteen, kun melkein kaikki muut ravinnonlähteet piti jättää pois (mitäpä ei lapsensa vuoksi tekisi). Ja sitten kiinteiden alettua esikolla oli niin rajoitettu ruokavalio, että lihaa oli pakko syödä. Mutta jos allergioita ei ole, niin oikein koostettu kasvisruokavalio sopii vauvalle ja lapselle hyvin. Yleensä kai kasvissyöjävanhemmat myös jo valmiiksi tietävät itse suht paljon eri ruoka-aineiden ravintoarvoista ja ovat ylipäänsä aika valistuneita ruuan terveellisyyden suhteen. Ravitsemusterapeutilla käynti on silti hyvä juttu, mekin siellä silloin aikoinamme käytiin.

Vimpula: Tsemppiä jumppailuun! Me tosiaan käytiin kaksi kertaan fys.terapiassa oikealle painottuvan asennon vuoksi ja nyt sitten yritetään kotikonstein vielä korjata tuota asentoa. Edistystä onneksi tapahtuu.

Elni: Tsemppiä gradun kanssa! Minä viimeistelin oman graduni aikoinaan äitiyslomalla esikoisen kanssa. Onneksi oli rauhallinen ja paljon nukkuva vauva.:-)

Luuk@: Mahtavaa jos Linus on alkanut huolia tutin. Meillä se ei edelleenkään kelpaa ollenkaan, vaikka tottavie välillä olisi kyllä tarpeen.

Suvi: Mäkin meinasin ostaa sen Ainun Mam Ultivent -pullon, mutta kun ei tavallinen Ainu ole kelvannut, eikä myöskään Aventin pullo, niin heitin jotenkin pyyhkeen kehään ja rupesin miettimään, että ehkä yritämmekin kokeilla tuossa kuukauden kuluttua suoraan nokkamukia. Saa nähdä, kelpaako sitten sekään...

Täällä kanssa kuolataan ja molemmat nyrkit on suussa. Ekaa hammasta odotellaan, esikoiselle tuli kaksi ekaa kolmekuisena. Vitsit, että se pureminen kyllä sattuu, mutta onneksi rintakumi auttaa, jos oikein pahaksi menee.

Tulevaisuudesta: Mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, vaan työnhaku on jossain vaiheessa edessä. Viestintäalalla olen. Esikoisen kanssa lähdin puoleksi vuodeksi töihin kun tyttö oli 6 kk ja mies jäi kotiin. Palasin sitten vielä puoleksi vuodeksi takaisin ja tyttö meni perhepäivähoitoon puolitoistavuotiaana. Nyt olen miettinyt, että haluaisin olla kotona ainakin tämän vuoden loppuun saakka ja ehkä vähän ensi vuoden alkuakin. Tarkoitus olisi, että kun minä lähden töihin, niin esikko menisi päiväkotiin ja Leo siirtyisi esikoisen paikalle tuonne pp-hoitoon. Mutta saa nyt nähdä, koska sopiva työpaikka löytyy. Ja voi olla, että mieskin haluaisi taas olla jonkin aikaa kotona. Kaikki siis on aika auki vielä. Nyt tokalla kertaa olen kyllä nauttinut kotona olosta vielä ensimmäistä kertaa enemmän, joten kamala kiire mulla ei töihin ole. Iso laina kuitenkin taitaa vaatia töihin paluuta ensi vuoden alkupuolella.

Vauvojen luonteesta oli ollut keskustelua. Leo on aika sosiaalinen tapaus. Hymyilee paljon ja on jutellut ja nauranut ääneen jo pitkään. Temperamenttiakin löytyy enemmän kuin vauva-aikanaan tasaiselta isosiskolta (nyt on kyllä kunnon uhma päällä...) Meidän jämäkkä jätkä siis sekä itkee että nauraa PALJON ja kovaan ääneen.:-) Luonnetta löytyy, mutta sillä tavalla on tasaisen varma kaveri, että rytmi on joka päivä sama - ollut jo pitkään. Se kyllä helpottaa elämää tavattoman paljon, toteaa kiitollinen äiti.;-)

No niin, nyt kutsuvat lapset taas. Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

Lumileopardi ja Leo 3 kk

Vierailija
65/79 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli kiinteiden aloituksesta. Meillä tyttö on saanut pelkkää tissiä, ja nyt olen muutaman kerran antanut perunaa ja peruna-porkkanasosetta (itse mössättyjä). Olen toistaiseksi antanut vain pieniä maistiaisia, sellaisesta ensilusikasta 1-3 lusikallista kerralla/kerran päivässä. Joinain päivinä tyttö maiskuttaa tyytyväisenä kaiken, joskus kelpaa vain yksi suupala :)

Olen pitänyt määrät pienenä, koska vaavi on kasvanut tissimaidolla hyvin enkä halua varsinasesti vielä imetystä vähentää. Monesti on sekin kyllä tullut mieleen omien tissikipujen takia, mutta vielä olen saanut jatkettua imetystä "hammastakin purren".

Vierailija
66/79 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä aika oikein menee?!? Musta tuntuu, että lapsi lapselta aika vain rientää nopeammin, ihan kamalaa! Mä haluaisin niiiiin, että aika pysähtyisi, tai kulkisi edes viisi kertaa hitaammin.. Tuntuu, että Inarikin kasvaa ihan silmissä ja on kuitenkin todnäk meidän viimeinen vauva, joten haluaisin kovasti nauttia ajasta. Mutta päivät ja viikot vain vilistää silmissä :`(

Meil oli netti pois käytöstä viime torstaista asti, arvatkaapas vain minkälaiset vieroitusoireet oli?! Murrrrr! Meni modeemi rikki ja tänään sit kävin ostamassa (vuokraamassa) uuden. Huomenna lähden kyllä tyttöjen kanssa äitini luo lapsuudenmaisemiin viideksi päiväksi, joten taas olen pois netin vaikutuspiiristä. Täytyis kyl ostaa läppäri ja mokkula, niin helpottais moni juttu. Onks kellään niitä? Onko hyvät/tarpeelliset/mitä maksaa/saako pakettina mistään sekä läppäriä että mokkulaa?

Velleistä ja kiinteistä: meillä mennään vielä pelkällä rintamaidolla (Inari nyt n. 3kk1vk). Kasvu on sopivaa, vaikkakin himpun verran ollaan miinuksen puolella siinä pituus-paino-käyrällä. Pituus menee +1 käyrää ja paino ei ihan seuraa perässä. Mutta tarpeeksi tulee kuitenkin painoa, samoin öisin nukkuu kymmenisen tuntia syömättä, joten yritetään nyt tissitellä niin kauan kun hyvin menee. Ihme ja kumma, että mä vielä imetän! Aiemminhan mulla loppui maito kun lapset alkoivat nukkumaan yöt heräämättä, mutta Inari lopetti yösyömiset tosiaan 1½ kuisena ja vielä maitoa riittää. Olen ihan äimänä, ja erittäin onnellinen! :) :)

Mutta nyt kuulostaa siltä että tissiä kaivataan. Jatkan siis myöhemmin!

Ja se piti vielä sanoa, että kannattaa aina tänne kirjoittaessa varmuuden vuoksi kopioida oma teksti ennen tuota lähetä viesti-näppäimen painamista. Jos kone heittää ulos (kuten joskus tekee jos on taukoa kirjoittamisessa tai tulee tosi pitkä teksti) niin sitten vain liitetään teksti uudestaan kirjautumisen jälkeen, niin ei tarttee käydä alusta asti kirjoittamaan. Olen oppinut tämän kantapään kautta aikanani ;)

Mukavaa kesänalkua!

Mikaela ja Inari

Vierailija
67/79 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihka ensimmäistä kertaa tänne uudistuneille sivuille kirjoitan. Kai tämä viestini nyt suunnilleen oikeaan kohtaan tulee... Lienenkö edellisen kerran kirjoittanut ja teidän kuulumisianne lukenut Jennan ristiäisten jälkeen eli maaliskuun puolivälissä eli kauan on aikaa kulunut ja paljon jäänyt teidän kuulumisistanne lukematta.

On nää ekat kolme kuukautta olleet kyllä melkoista hulinaa. Jenna kun oli aluksi niin itkuinen ja sitten appi kuoli täysin yllättäen ja mieheni oli siitä johtuen ja omasta työstään johtuen hirveän vähän kotona. Nyt voi vaan muistella tuon aikaisia hetkiä, kun esim. epätoivoisesti iltapuuroa keittelin katraalle itkevä Jenna kainalossa ja samaan aikaan yritin neuvoa koulutehtävissä poikaa, joka oli aivan hermona Jennan itkusta, ja mies tuli kotiin n. klo 21. Mies kävi siihen aikaan oikeastaan vain nukkumassa kotona.

No, sitten kun Jennan itkuisuus loppui melkein heti, kun kuukausi tuli ikää mittariin, niin sitten tuo meidän toiseksi nuorimmainen, Jasmin, muuttui sellaiseksi vilpertiksi, että hohhoijjaa. Jasulla on nyt ikää 1v.8kk ja kyllä sen perässä saa paljon juosta ja vähän väliä olla ottamassa kaikesta kielletystä pois. Nytkin se taas tuolla keittiössä jotain touhuaa, vaikka laitoin sille vaatteet päälle ja kengät jalkaan, että sais ihan vapaasti olla tuolla pihalla, niin ei varmaan se silloin ole ulkona. Mutta kun on esim. pelkässä paidassa, niin kyllä silloin on karkaamassa pihalle. Vaan kun sanoo, että no niin, menehän leikkimään ulos, niin ei varmaan mene... *huoh*.

Jenna on nykyisin tooodella rauhallinen neiti. Tavaroihin se on tarttunut jo pitkän aikaa ja lelukaaren alla viihtyy tosi hyvin. Kyljelleen se itsensä kääntää, mutta siitä ei ole mitään kiirettä kiepsahtaa massulleen. Nyrkkiä on alkanut järsiä tai sormea pureskella, joten liekö ekat hampaat tekemässä tuloaan. Täysimetyksellä ollaan menty ja hyvin on kasvanut. Muutamaa päivää vaille 3-kuisena painoi 7150 g ja 63 cm oli pitkä. Tarkoitus olisi jatkaa samaan malliin ainakin 5 kuukauteen asti, jos vaan maito niin hyvin riittää.

Jaahah, pitää vissiin lähteä tuon täystuhon sotkut siivoamaan tuolta keittiöstä. Oli nimittäin päässyyt maustepusseihin käsiksi ja niistä sisällöt levitellyt pöydälle ja lattialle ja maistellut tietysti myös *voi iso huokaus*.

Luuk@lle kovasti jaksamista vaativan vauvan kanssa. Tosi ärsyttävää, että neuvolantäti ei osaa kommentoida muuta kuin, että onpas hassu vauva. Tuohan on ihan pöljä kommentti! Milloin teillä on seuraava lääkärineuvola, että jos lääkäriltä kyselisit, kun voihaan kyseessä olla allergiakin, jos vauva on tosi itkuinen ja tyytymätön? Tai sitten on niitä neuvolapuhelimia, joihin voi soittaa ja kysyä. Varmasti sieltä saisit muutakin kommenttia kuin tuon "hassu vauva". Meidän nelosella oli vauvana voimakasta ihottumaa ja allergiatutkimukset aloitettiin vasta sitten, kun itse tajusin alkaa allergiaa epäillä. Siihen asti neuvolassa ei reagoitu ihottumaan mitenkään, vaikka olisi luullut asiantuntemusta löytyvän. Eli monesti täytyy itse osata alkaa kysellä ja vaatia ennen kuin mitään tapahtuu. Toivottavasti ei kuitenkaan mistään allergiasta ole kyse. Jaksamista tosi paljon vaativan vauvan kanssa! Toivottavasti pian helpottaa!!!

Nyt on pakko alkaa hommiin, että jotain ehtis tehdä ennen kuin koululaiset tulee. Oikein ihanaa toukokuun loppua kaikille! Taitaa vihdoin kesä ruveta tulemaan.

neronja & Jenna 3,5 kk & viisi isompaa

Vierailija
68/79 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahah, nyt meillä on mausteiden lisäksi myös multaa pitkin lattioita... *aarrggh* Ja edelleenkään neiti ei olis pihalla millään, vaikka koko aamun on sinne vongannut. Isosisko 5v. innostui niin piirtelemään, ettei suostu lähtemään nyt ulos. Mutta on se vaan ihmeellistä, että tuo Jasu kyllä karkailis vähissä vaatteissa ulos ja nimenomaan silloin, kun sanotaan, että EI, mutta kun on kunnollinen vaatetus ja sanotaan, että mene vaan ulos, niin ei millään...

Mut nyt ei tosiaan auta kuin lähteä tuota sotkua siivoamaan. Ihan niin kuin tää huusholli ei jo muutenkin olis sotkussa... ;-)

Vierailija
69/79 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppaan lähtö kohta edessä, pakko kysyä sitä ennen, että minkäs kokoisia vaatteita teillä nykyään käytetään? Meillä neiti taitaa olla 62-63cm pitkä, viime mittauksesta on jo aikaa, mutta nyt vaatekoko on jo 68-70cm. Neiti on vähän kuin äitinsäkin, iso maha ja lyhyet jalat. eikun anteeksi, pitkä selkä... :D

Hyvä muuten kuulla sustakin, neronja!

Valentine ja Typy 3,5kk

Vierailija
70/79 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla Neronja sinustakin pitkästä aikaa :) Melkoista hulinaa kyllä tuntuu olevan. Meillä tuo 2-vuotias melko hyvin on ottanut vastaan tämän uusimman ja mielellään hoitaa apuna ym. mutta ei kyllä parane noita kahdestaan jättää samaan tilaan :p

Valentine: Meillä käytetään 62-68 cm vaatteita. Ukkeli siis on n. 60 cm pitkä mutta on kyllä huimia kokoeroja eri valmistajilla! Eli oli jäädä just yksi paita käyttämättä kun koon mukaan olin järkkäillyt niin just ja just mahtui vaikka koko siis on 68.

Meillä käytiin siellä fysioterapiassa ja saatiin taas lisää jumppaohjeita mutta siis pääasia oli, että ns. pingerrys on vähenemään päin. Ei enää ihan niin herkästi itseään kaarelle käännä. No, juhannuksen jälkeen on sitten seuraava käynti :)

Jotain muutakin oli mielessä mutta sama pää kesät talvet joten en muista mikä se juttu oli :p

Aurinkoisia ilmoja helmille!!

Vimpula ja Veikka 3kk

Vierailija
71/79 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku (sorry, ei nää nimet pysy mielessä) valitteli vähäistä vaippamäärää... Mä oon välillä miettiny kans asiaa, mut en oo moisesta suuremmin sit kehannu stressata kun muuten neiti vaikuttaa ihan normaalilta... Meil menee keskimäärin ehkä kolme vaippaa vuorokaudessa. Kai niissä yleensä useempi pieni pissa on, ett voishan niitä kai useemminkin vaihtaa, mut en kehtaa melkeen kuivia vaippoja vaihella... Ja kakkaa tulee ehkä joka toinen, kolmas päivä... Mies on kuulemma ollu kans vauvana semmonen, ett on kakannu kerran viikossa=) Meiän neiti kyllä pieree tosi pahanhajusia pieruja, niin ett kaikki aina luulee, ett sillä on kakat housussa.... En kyl oo mitään allergioita ees miettiny, ei sil maha tunnu olevan kipee tai muitakaan oireita...

Pullo ja tutit ei oo meilläkään kelvannu, mut ei niitä kyl hirveesti oo tuputettukaan...

Oon ollu kotiäitinä esikoisen syntymästä lähtien (eli nyt reilut kaks vuotta) ja oisin ehkä mielelläni vieläkin, mut en tiiä salliiko talous ja saanko enää ikinä töitä jos kovin pitkään kotona viel jumitan... Vois olla pienet mahkut saada elokuun alusta työ, mut pitäs pikku hiljaa saada siitäkin sataprosenttinen varmistus, koska sit ois varmaan pakko alkaa jo pikku hiljaa opettaa neitille kiinteitten syöntiä ja ehkä jopa sitä pullosta juontiakin, ett pärjäis päivät ilman mua... En kyl millään raaskis viel noin puolvuotiasta laittaa hoitoon=(

Muuten ei kai täs mitään ihmeitä. Hommattiin pyörän peräkärry ja hyvin on neiti siinäkin viihtyny.

Mukavaa ja lämmintä kesän jatkoa.

Millamalla ja tyttö 3 kk ja risat

Vierailija
72/79 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ilma ulkona...ja aivan kamala päivä vastapainoksi. Meidän suht. säännöllisesti nukkunut neiti päätti tänään, ettei nukutakaan kun on niin kiva ilma, et haluaisi vain köllötellä vaunuissa katselemassa. Ja sit suututtaa, kun ei jaksakaan :( ...Neiti veti 8-8.30 unet, sitten 10-10.30 ja 12-12.30...eikä sille tosiaan riitä puoli tuntia kerrallaan kun normaalisti nukkuu ainakin yhdet kahden tunnin unet, yleensä kahdet. Nyt sain puoli tuntia sitten sen nukahtamaan syliini kauhean taistelu jälkeen, mutta koska edellisestä syötöstä tulee ihan just 2h, en usko, että nukkuu vieläkään edes tuntia.

Käytiin keskiviikkona neuvolassa ja neiti painoi 6,4 kg ja oli 61cm pitkä. Vaatekokona menee 62-70, kun kestot vie aika paljon tilaa. Neiti sai neuvolassa sen 3kk rokotuksen ja toisen satsin rotavirusta. Varoittelivat, että voi olla kiukkuinen tai uninen, mutta olikin päinvastoin jopa harvinaisen pirteä ja iloinen...kai se kiukku tulee tänään nyt viiveellä.

Jemina on pirteänä melko iloinen tyttö. Seurailee katseellaan sitteristä kun me miehen kanssa tehdään kotihommia ja seurustelee kovaäänisesti. Lattialla viihtyy vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Jos laitan hänet kyljelleen, kääntyy hän aina selälleen, muttei selältään yritä kääntyä kyljelleen tai mahalleen. Neuvolan tädiltä kyselin jo, että pitäiskö, niin sanoi vain, et ei hätää, kun kieli kehittyy noinkin varhaisessa vaiheessa...kaikki vauvat eivät ilmeisesti viihdy mahallaan.

Meillä mennään edelleen täysimetyksellä, mutta koska mä aloitan sen koulun elokuussa, pitää kesän aikana aloittaa kiinteiden maistelu. Mullahan on tosiaan koulua vain 14.30-17 kolmena päivänä viikossa, mutta on se helpompaa, jos voi korvata yhden maitoannoksen sillä välillä esim. hedelmäsoseella. Perunaa ruvetaan varmaan nyt viikonloppuna ihan vaan kokeilun ilosta maistattamaan.

Tulevaisuus on puhuttanut täällä monia. Meillä varmaan menee niin, et syksyn opiskelen sen 3 kertaa viikossa plus marraskuussa 3 viikon harjoittelun ja sitten keväällä täyspäiväisesti. Mun isä hoitaa Jeminaa. Sit ens kesänä mietitään, että mitä tehdään Jeminan hoidon suhteen. Epäilen kyllä, että vaarinsa hoitoon jää neiti kunnes 3v täyttää. Mun toiveissa olis opiskella nyt loppuun, valmistua ensi toukokuussa ja saada virka ja olla vuoden verran töissä niin, et Jemina olis 2v ja sit alkaa toivomaan toista lasta. Suunnilleen samoihin aikoihin olis tarkoitus aloittaa oman talon (avaimet käteen) rakentaminen. Tonttihan meillä käytännössä on jo.

nyt heiluu taas vaunut...45 min unta *huoks*

Nonna ja Jemina 3kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=935e2bf9-2e4b-11dd-a840-…!

Vierailija
73/79 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko kolmas kerta onnistuis?

Mä olen jo kaksi viestiä onnistunut sössimään. :(

No vielä kerran Siirin 5 kk neuvolakuulumiset 6660g 60,7cm (vähän epätarkka mittaustulos kun Siiri jännitti jalkojaan) py 41.3. Ja piikkiäkin tuli sitten reisimakkaraan. Reisimakkarat kyllä on neidillä kuin itäblokin kuulantyöntäjänaisilla.

B-)

Hyvin on kasvettu ja nyt Siiri on terhakka tavallisen 5 kk oloinen päällepäin. Vielä ei käännytä.

Tähän asti ollaan menty tissimaidolla ja kerran päivässä annos tuttelia. Tähän mennessä ollaan hyvin kasvettu omalla käyrällä ja nyt neuvolatäti sitten sanoi, ettei oo mitään tarvetta vielä aloittaa kiinteitä. Itse olen nyt kovin kahden vaiheilla, pitäisikö aloittaa maistelua vai ei.

Mitähän noiden kiinteiden kanssa tekis?

Joku kysyi suorittamisesta. Mä en tunne, että mitään pitäsi suorittaa. Me nautitaan päivistä Siirin kanssa. Lähdetään ulos jos siltä tuntuu ja jos ei niin sitten ollaan kotona.

Kotona olemisesta; Mulla ei oo vakityopaikkaa joten sein puolesta ei oo painetta lähteä töihin. Vielä ei oo tehty päätöksiä, että miten kauan oon kotona/missä vaiheessa meen töihin. Mun pitäsi tässä valmistuakin ja gradun teko valitettavasti painaa tuolla takaraivossa.

Tosaalta sen kakkosen tekokin on vielä tuossa harkinnassa, tosin se ei oo ajankohtaista ennen kuin aikaisintaan ens vuonna. Imetyksen lopettamisen jälkeen täytyy vielä käydä sokerirasituksessa. Ja oon päättänyt että painon pitää alkaa pienemmällä kymmenluvulla ennen uutta raskautta. Ja se ei oo helppoa, kun oon jo ehtinyt pari kiloa ehtinyt kerätä lisää. :_|

Nyt kyllä lähetän tän ennen kuin tää taas katoo

mantelipulla ja siiri

Vierailija
74/79 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin aika menee kuin siivillä! Tyttö täyttää ensviikolla jo 4kk, ja on jo iso tyttö! =] Ei mikään vauva enää, ainakin siltä äidistä tuntuu! =D

Millamalla: meilläkin tytön pumpat haisee "ei-niin-tuoreelta-kananmunalta", eli aikas pahalta, ja pumppailee kyllä paljon. Mitään masuvaivoja ei ole ollut. En tiedä mistä johtuu. Rintamaidolla on, ja en ole huomannut oman ruokavalioni vaikuttavan pumppien hajuun.. =] Mielestäni ne alkoivat haisemaan rotarokotteen antamisen jälkeen, mut en sit tiiä.. Välillä käy mielessä että jos tytöllä on jotain allergiaa, mutta kun muuten on tosi aurinkoinen ja iloinen, pirteä, eikä itke ollenkaan masuvaivoja, niin en sitten tiedä mitäs nämä ovat. Pitää kysyä ensviikolla neuvolassa, jos siellä täti kertois.

Luuk@ kirjoitti hyvin anopeista, että niillekin vois tosiaan pitää sen saman koulun kun neuvolantädeillekin ohjeiden antamisesta.. =P ("joo-joo tädit") Kyllä meilläkin on jo anoppi moneen kertaan ollut neuvomassa että miten ja koska kiinteät aloitetaan, ja ihmetellyt miks vielä rintaruokaa vain prinsessalle annan.. =] No, siinäpä neuvoo.. =P Mulle on onneksi opetettu valikoiva kuulo.. =D

Joo, tosiaan nyt päätin, että en ala vielä kiinteitä tarjoamaan, koska tuntuu rintamaito hyvin vielä riittävän, tai ainakin tyttö syö päiväsaikaankin pääsääntöisesti 2-3h välein, ja yöt tosiaan nukkuu yhdellä syötöllä 12 tuntia. Tais olla vain joku "tiheän imun päivä" se yksi maanantai (tai sit oli vaan muuten maanantai-fiilis tytöllä) kun pyysi ruokaa lähes tunnin välein.. =D

Ensiviikolla on neuvolassa strategisten mittojen tarkastus, joten jos hyvin kasvukäyrillä pysytään ja tasaisesti ollaan kasvettu, niin taidan antaa päivien ja ajan kulua ja miettiä kiinteitä taas "joskus hamassa tulevaisuudessa".. =]

Tosiaan aika menee nopeasti ja vauva kasvaa nopeasti, aika menee oikeastaan vaan kauhistellessa ajan kulumista. Haluais vaan pysähtyä just siihen hetkeen kun tyttö tyytyväisenä tuhisee sylissä nukkumassa, tai iloisena nauraa kun juttuhetkeä vietetään, mutta niin ne hetket vaan ohi vierähtää. Jonkun verran ollan yritetty taltioida kuvaa videokameralla ja tavallisella kameralla, sekä jalanpohjan kuvia piirrellä sormiväreillä muistoksi.. =]

Yritetään kaikki nauttia tulevasta kesästä ja aurinkoisista päivistä pienten vauvojemme kanssa! =] Odotuspuolella kun kävin katsomassa, niin *haikeena* sinne oli jo tullut helmien 2009 pino (ei tosin helmien nimellä)! Äkkiä on vuosi mennyt! =]

jonttu ja rinsessa vajaan viikon kuluttua 4kk

Vierailija
75/79 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkät pätkät ja jotenkin onnistuin pyyhkimään kaiken... No tässä tiivistetysti asia.

Eli ennen meidän neiti nukkui 3h päikkärit, söi 3h välein 1,5dl, meni helposti illalla koisimaan. Nyt kaikki on muuttunut ihan viikon sisällä. Päikkäreitä nukutaan pari 30min pätkää, syödään desi tunnin välein, ja nukkumaanmeno on yhtä tappelua. Ja syöttäminen vasta show onkin, kun ympäristö on ah, niiiiin kiinnostavaa, niin on vaikea keskittyä olennaiseen... Eli kun nyt 4kk lähenee, neiti on päättänyt muuttaa kaikki totutut kaavat. Siis mitähäh?! Onko muilla ilmennyt tällaista?`Yösyötötkin tuli takaisin, vaikka olivat jo 3vkoa poissa. Hammasta pukkaa ainakin alas, tuntuu jo terävänä, mutta eihän se nyt voi kaikkea tuota selittää...? Ihme mimmi, nyt jo uhmaikä...:)

Nyt ulkoilemaan....

Valentine ja Typy 3,5kk

Vierailija
76/79 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä santeri käyttää vaatekokoa tutan 68cm bodyt mahtuu,70cm joitain bodeja menee ja jotku 74cm bodyt on sopivia.Puolipotkarit ja muut housut on sit 68cm-70cm.

Santeri on nyt kaksi yötä nukkunut ilman yö syöntiä.Viime yönäkin nukku 8.5 tuntia ennenku söi sit aamulla 6:30 ja jatkoi unia melkeen yhdeksään.Ite ei vaan osaa nukkua ku herää et miksi se ei poika herää syömään tuossa 3-4 aikaa yöllä.

Ette usko mut eilen ku oltiin meidän vanhemman pojan kevätjuhlissa niin yksi äiti tuli siihen ja sanoi et onpa lihava ja läski vauva.Mä melkeen aloin tiiättekö itkeen.Miten joku voi olla noin törkee!!Sanoin sille et onhan tää pullukka poika.Ei tulis mieleenkään kenenkään vauvaa sanoa läskiksi!

Mutta meitä on moneksi!

Nyt pitää lähtee nukkuun.

anna_liisa ja santeri 4kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b5cbd9cf-2f44-11dd-8384-…!

Vierailija
77/79 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Miten voi jollekin tulla edes mieleen aukoa päätään tuolla lailla?! Ja tuossa kuvassahan on mitä mukavimman näköinen poitsu.:) Ihmiset osaa kyllä olla ajattelemattomia... Meidän Typystä yksi mummo ensin kysyi että onko tyttö vai poika, oli silloin puettu mekkoon, niin totesi sitten että kyllä enemmän pojalta näyttää. Teki mieli sanoa että olen tarkastanut, ihan tyttö se kyllä on...!!!!

Meilläkin mentiin viime yö 23-08 ilman syöttöä, eli ehkä se tästä...Kyllä olikin sitten kiukkuinen kuin ampiainen kun vihdoin heräsi, tyyliin nainen, mikset sä ole herättänyt mua syömään?! Mutta edelleen päiväunet on mitä sattuu...

Hassua muuten kun ihan alussa neiti nukkui kaikki kauppamatkat, nyt pitää oikein laittaa kuomu rattaista alas että pääsee katselemaan ympäristöä, sitten juttelee kaikille vastaantulijoille. On aikamoinen supliikkinainen tulossa tästä vaavista...:)

Ihan pakko kysyä, te joilla on jo menkat, onko ne jo ihan normaalit ja säännölliset teillä? Minähän en ole koskaan imettänyt, ja menkat alkoi viikko jälkivuodon loputtua, sitten 28pvää, nyt vain 20pvää. Kaippa se vielä hakee rytmiään tai jotain...

Onko muuten kellään vielä vauvakuumetta? Mulla oli viime viikolla ihme vauva-olo, että oishan se mukava saada lapset pienellä ikäerolla, mutta sitten ihan käytännön asioita aloin miettiä ja laitoin ajatuksen taka-alalle. Kyllä se toinen vielä halutaan, muttei ihan heti putkeen...:)

Nyt kahvia juomaan,

Valentine ja Typy 15vkoa 1pvä
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=d83e1bc3-2f9e-11dd-8384-…!

Vierailija
78/79 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valentine80:Ei mun mielestä myös meidän santeri oo läski.Aivan kauhee oli se nainen kyllä!

Eikä teidän neitiä kyllä pojaksi voi luulla,on niin sievä tyttö vauva.Toivottavasti se joka santeria haukku läskiksi ei kävele mua enään ikinä vastaan.Taijan kyllä sanoa hänelle et miltä minusta tuntui kun hän puhutteli meidän rakasta vauvaa noin.

Ei mulla oo kyllä vauvakuumetta.kolme tervettä poikaa on niin kyllä nämä lapset meille riittää.

Mulla on menkat alkanu.kahdet jo ollu.Viimeksi mulla oli välissä 26 päivää ja vuoto ei meinannu millään loppua.Oli tosi tympiät.

jaa mut nyt lähen kattoon ulos ku trampoliini on lapsille koottu.

anna_liisa ja santeri 4kk

Vierailija
79/79 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoko: Meillä menee tytölle tällä hetkellä 60-62cm:n vaatteet, joku hassu 68:n paita käytössä. Ja tyttö painaa n. 6kg ja pituutta on kai reilut 60 cm. Alkavalla viikolla on 4kk neuvola, jossa selvii uudet mitat. =] Mut aika paljon eroa eri vaatteiden valmistajien vaatekoissa.. toiset on tosi pieniä ja toiset tosi reiluja, vaikka olis niskassa sama lappu 62cm.

annaliisa ja valentine: tosi ajattelemattomia osaavat toiset ämmät (ja miehetkin joskus) olla, kun päästelevät suustaan ihan mitä sattuu. Mut itse yritän ainakin joka kerta sanoa jotain takaisin, ja yleensä se käy niin että ei sit tule mitenkään hyvästi sanottua takas.. =/ mun mielestä santeri on kuvassa ainakin tosi suloisen vauvan näköinen! Ja samoin typy!

Muutenkin lapset kasvaa todella eri tahtia ja vauvat ovat paljonkin erikokoisia, vaikka olisivatkin sit parin kuukauden päästä saman kokoisia, niin mielestäni tyhmää kommentoida lasten kokoa (ja varsinkin läskiksi tai laihaksi).

Menkoista: mulla tuli nyt toiset sellaset, ja kierto oli joku 27 tai 28 päivää (en oo varma kun laskin sormista.. =P). Mut mun mielestä ois voineet kyllä pysyy poissa pidempään. Olen ollut jostain lukevinani, et synnytyksen jälkeen kierto saattaa jonkin verran heitellä, ennenkuin tulee säännölliseksi. Ja onhan tietty valitettavasti ihmisiä, joilla se ei tuu säännölliseksi kuin pillereiden tai muiden avulla, mut en usko että valentinella ois siitä kyse. =] Joten eiköhän ne sieltä paikkansa löydä. =] Toivottavasti ei jää kierto vain siihen lyhyempään kaavaan; itse oon miettinyt että mitä lyhyempi kierto, sitä enemmän menee rahaa niihin naistentarvikkeisiin.. =P

Ja silloin kun mulla alkoi menkat, niin alkoi myös kauhia hiustenlähtö!! Nyt jo on sellasta harvaa kohtaa tossa korvien päällä ohimoilla!! Aapuuuva.. No, toivottavasti ei jatku kauaa hiustenlähtö. Lähteekö jollain muulla? Tai onko jo jollakin vähentynyt? Ja pitäskö lähtee nyt sit niin kauan kuin imettää?

Aurinkoista kesäkuuta kaikille, vaikka kirjoitinkin tähän toukokuun pinoon..

jonttu ja rinsessa just koht 4kk (s. 05.02)