Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

. o o O Viikon 49 HELMET O o o .

03.12.2007 |

Viime viikon keskustelut

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11810808&p=1&tm…

Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin sitten aamulla rähmivän silmän kanssa..

Jippii.

Ei onneksi vielä paha, ensi viikolla on neuvolalääkäri (seuranta kun taannoin supisteli), niin määrää sitten antibioottitippoja jos ei mene ohi itsestään.

Eipä Seinäjoelle muuta, isäntä on taas pitkällä työreissulla, on onneksi perjantain sitten kotona.

Joulukortit on kirjoitettuna, tänään pitäis hakea joulupostimerkit ja pistää postituskuoriin ja postiin odottamaan joulua. Muistakaa Helmet, että 14.12.2007 mennessä postitetut joulutervehdykset saa edullisemmalla joulumerkillä!

Täällä sulaa lumi...

Nyt inventoimaan.

Palaillaan!

Mrs.Marple & kuperkeikkaa heittelevä Kuopus.

Vierailija
2/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on tahmeasti lähtenyt tää päivä käyntin kun vieläkin on pyjamaousut jalassa. Johtuu kyllä osaksi myös siitä, että ne on kyllä helpoimmat housut pitää jalassa. Eilen olikin sitten viimeinen sairaslomapäivä ja tänään pitäisi mennä iltavuoroon. Vähän kyllä jännittää, että miten sujuu, kun eipä nämä supistelut kovasti vähentyneet ole. Eilen kävin hiljaisella vajaan tunnin köpöttelylenkillä, vähän haukkaamassa raitista ilmaa ja reippaasti ennen puolta väliä jo supisteli niin kimakasti, että rupesin kyllä miettimään, ettei tää nyt fiksun ihmisen puuhaa ole. Raitis ilma toki teki omalle päälle hyvää. No, saapas nähdä miten töissä menee. Mies ei kyllä käsittänyt ollenkaan, että sairasloman pitäisi tarkoittaa lepoa. Toinen vaan selvästi ajatteli, että tuo 10 päivää oli ikäänkuin vapaapäiviä ja esikoisen hoito jäi täysin mun harteille. On se aika rankkaa tässä kunnossa yrittää esikoista viihdytää aamusta iltaan.

Muuten kai tässä voidaan ihan hyvin, ainakin vauva tuntuu voivan. Niin paljon häärii ja touhuaa omassa boksissaan, että sitä on kyllä hauska seurailla.

Edellisessä pinossa oli puhetta synnytysvalmennuksista. Kurjaa, että Lissula joutui tuommoisen pelottelun kohteeksi. Tottahan tosiaan on, että synnytys ei ole kivutonta, mutta kyllähän sen voi esittää niin monella eri tavalla. Ja muista tosiaan, että jos tuo samainen kätilö on vuorossa kun olet synnyttämässä, niin kätilö voi yleensä vaihtaa jos ei kemiat synkkaa.. Meillä esikoisen kanssa synnytysvalmennusta piti meidän neuvolaterkka, jolla oikeasti olisi ollut 20 vuoden kokemusta aiheesta., mutta kun sitä jännitti ja herostutti niin paljon, niin ei paljon kyllä jäänyt käteen.. Tuntui että itsekin tiedettiin kysymyksiin enemmän vastauksia kun se terkka. Kahden kesken se täti on niin eri maata ja osaa kllä asiansa oikein hyvin.

No, ei kai tässä nyt muuta taas ollut. IITULIILLE toivon lujasti voimia jaksamiseen ja toivottavasti pääset pian taas nauttimaan raskauden viimeisistä viikoista.

Nojanda ja Pulla 29+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurela ehdotti eilen, että mennä miehen kaapille toppahousuja katselemaan. Mulla menee miehen housut silloin kun oon normaalipainoinen, mutta ei kyllä valitettavasti millään tämän mahan kanssa. Miehen vaatevarastosta ei mahdu mulle nyt muuta kuin Timberjackin työhaalarit ja niitä en taida viitsiä laittaa Vuokattiin. Olisin varmaan vähintäänkin hupaisan näköinen isoissa, öljyn tahrimissa haalareissa ;-D. No on sillä kyllä totta puhuen yhdet vapaa-ajan toppahaalaritkin, mutta ne on miehellekin vähän isot, joten minä hukkuisin niihin. En olis kyllä yhtään paremman näköinen niissäkään :-/. Mutta ei kai se auta kuin valita joko hirmu suuret haalarit tai sitten mennä omissa liian pienissä. Tylsää. Mullakin oli kyllä yhteen aikaan henkselilliset toppahousut (joista siis jonttu kirjoitti). Kai ne varmaan vielä pitäis tuolla varastossa olla, jos menis penkomaan. Nekin on kyllä ihan liian pienet, mutta pitäis sentään ne henkselit niitä ylhäällä.

Moni on täällä aikaisemmin kirjoittanut, että masu on tosi alhaalla. Niin on mullakin. Ei puhettakaan, että henkeä ahdistaisi, kun masu ei nouse lähellekään keuhkoja. Sama juttu oli edellisessäkin raskaudessa.

Huomenna olis kahdella koululaisella itsenäisyyspäiväjuhlat koululla, jonne koko perhe on kutsuttu. Joulujuhlaa ei sitten olekaan, kun nyt on nämä itsenäisyyspäiväjuhlat. Meidän eskarilaisella on kyseinen juhla keskiviikkona päivällä ja sinne on kutsuttu pääasiassa " vain" veteraaneja. Meillä siis eskarilainen on eri koulussa kuin meidän kaksi vanhempaa koululaista (ala-asteelaisia kyllä nekin). Lyhyt kouluviikko nyt. Eipähän ole loppuviikosta itelläkään aikaisia herätyksiä ellei kuopus herätä.

Jeps, täytyy alkaa ruokaa laittaa ja kuopuskin pitäis ulos laittaa nukkumaan.

neronja rv 31+1

Vierailija
4/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiirettä pitää kun en ehtinyt viime viikollakaan lukemaan ketjua kokonaan läpi saati ottamaan osaa keskusteluihin... Korjataanpa siis nyt tilanne!=)

Joulukortit olen jo kirjotellut, osa merkeistä vaan puuttuu, kiitos muistutuksesta siis! Suurin osa lahjoistakin on jo hankittu, kuten monella muullakin tuntui olevan. Kun joulusta selvitään niin meillä alkaa kunnon rumba! Muuttoa nimittäin pukkaa, päästään uudeksi vuodeksi ikiomaan kotiin! Meillä tämä talon osto tuli aivan yllättäen, tai siis oltiin kyllä kovasti kierretty näyttöjä ja noin, mutta sitten kun jätettiin eka tarjous (röyhkeä sellainen) niin myyjä tarttuikin siihen ja nyt on tietysti kiirettä muuttaa ennen kuin vauva syntyy koska muuten homma venyisi pitkälle kevääseen... Ja kun kerran on talo maksettu niin pitäähän sinne asumaan päästä! Taitaa olla niin että kun asiat loksahtaa niin ne sitten vyöryy eteenpäin aika vauhdilla!=)

Mulle isäntä kyllä sanoi että en saa tehda mitään, mutta sain puristettua luvan pakata 1 ltk/pv ja sitten muuttopäivänä lähden koiran ja esikon kanssa evakkoon sukulaisiin. Palataan uuteen kotiin kun on pahin show takana.=) Kyllä muutot on siitä kivoja että tulee käytyä kaikki tavarat läpi, ylimääräiset joutaa pois ja sitten saa taas järkätä kaikki paikoilleen! Saan kyllä hillitä itseäni järjestelemästä sitten uudessa kodissa.

Muutto tuo sitten vielä loppuraskauden ajaksi uuden neuvolankin, toivottavasti on yhtä ihana kuin tämä nykyinen! Hyvä kuulla että muillakin on masut alhaalla, mun äiti kysyi jo vko sitten että ei kai tuo maha ole jo laskeutunut, mutta ei ainakaan tulokas ole kiinnittynyt, niin paljon liikkuu vielä! Että ei kai se vatsakaan sitten ole voinut laskeutua...? Tunnen kyllä oloni melkoiseksi valaaksi vaikka pieni olenkin. Maha ottaa reisiin kun istun 45 asteen kulmassa ja autosta nouseminen on jotenkin niin kauheen hankalaa!

Kärsiikö kukaan muu minkäänlaisista iho-ongelmista nyt raskauden aikana? Mulla nyt toista viikkoa kutissut nilkoista pohkeisiin, mitään ei näy ja pakko on raapia! Verikokeen tuloksia odottelen tällä viikolla kuulevani, mutta neuvolasta sanoi että ei usko olevan mitään raskausmyrkytystä tms. Että jokin herkistyminen vain.

Muistaako tai tietääkö joku että otetaanko synnytykseen mukaan sitten myös aikaisemmat äitiyskortit? Mulle on jäänyt tuollainen muistikuva jostain... Entä kuka tietäisi mistä kankaasta voisi ommella kestoliivinsuojuksia?

suko81 31+2

Vierailija
5/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mihin tämä aika muka menee, mutta aivan onnettoman vähän olen ehtinyt linjoille :-(. Kun odotin noita aiempia ja olin töissä päivät pitkät koneella, aktiivisuus oli aivan eri maata. Nyt ei noi ipanat anna pahemmin aikaa kirjoittamiseen näin päivisin.

[b]Mrs.Marple[/b] kommentoi joulukorteista. Me tehdiin tuon esikoisen kanssa eilen urakka. Mä kirjoitin 70 kirjekuorta valmiiksi ja poika liimasi tosi hienosti kaikkiin postimerkit. Ihan mahdoton tämä joulukorttihärdelli. Onneksi kortti on toistaiseksi helppo tehdä koneella lasten valokuvasta eli teetän kortit normaalina kymppikuvina. Tulee ainakin edulliseksi ja mielestäni lopputulos on ollut joka vuosi oikein hyvä, vaikka itse sanonkin ;-).

[b]Synnytysvalmennuksista[/b] olette kuulemma jutelleet. En ehtinyt aiempaa ketjua lukea kokonaan, mutta mun mielestä kaiken a ja o on niin rento, avoin ja reipas asenne kuin vain mahdollista. Itse ainakin luotan kätilöiden ammattitaitoon/auttamishaluun enkä ole ikinä etukäteen kauheasti tuskaillut puudutusten kanssa - otan vastaan mitä tarjotaan. Näin jälkikäteen ajatellen piikkien esittely synnytysvalmennuksessa ei ehkä ole mikään kaikista tärkein juttu. Synnytystilanteessa ei tule kuitenkaan kauheasti panikoitua niitä - pääasia ainakin itselläni on ollut, että jotain puudutetta laitetaan ja vauva saadaan ulos. Tottakai synnytys sattuu, mutta lopputulos palkitsee niin paljon, että sen unohtaa hyvinkin nopeasti, kun saa vauvan syliin. Toki synnyttäjät ja synnytykset ovat aina erilaisia, mutta kaksi olen alakautta synnyttänyt (ensimmäinen oli tosi raskas väärän tarjonnan takia ja toinen raju nopean käynnistyksen takia), mutta silti mitään kammoa ei ole jäänyt. Nyt jo itse asiassa odotan innoissani, että pääsen synnyttämään ja pääsen tästä mahasta eroon ;-).

[b]Oma vointi[/b] on kohtalainen. Viime torstainen mammajumppa oli vanhaan tapaan mielestäni aika raskas lukuisine kyykkäyksineen ja tuloksena koko illan/yön jatkuneet supistelut ja alavatsakivut. Tammikuussa synnyttävällä siskolla oli aivan samat tuntemukset, joten huoahdettiin helpotuksesta, kun jumppa loppui tältä vuodelta. Pakko se on tunnustaa, että vointi ei ole sama kuin esikoista odottaessa, jolloin urheilin vielä synnytysviikollakin lähes vanhaan tapaan. Neuvolassa kävin ja SF-mitta oli kivunnut 29,5 senttiin, joka on kai aika paljon varsinkin näin pitkälle ihmiselle. Hyppäys oli tosi kova viime kerrasta, mitä täti hiukan miettikin. Tämä muutos sekä lähipiirissäni viime viikkoina esiin tulleet ongelmat vauvojen kanssa saivat mut tilaamaan ensi viikolle ylimääräisen ultran. Lääkäri saa katsoa mm. vauvan kokoa ja lapsiveden määrää. Eikä sukupuolen varmistuskaan ole haitaksi, sillä nyt olisi jo aloitettava pikkuhiljaa vanhojen vauvavaatteiden kaivaminen kaapeista ja peseminen. Saa nähdä minkälaisia poikien vaatteita sieltä löytyy neljän vuoden takaa. Ok, täytyy myöntää, että muutama vaaleansininen vaate on tarttunut joululahjaostoksilla matkaan - niin söpöjä noi pikkusten vaatteet ovat ;-).

t. Jogu (29+5)

Vierailija
6/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhevalmennus: Meillä ois tänään edessä ensimmäinen kerta. En vielä tiedä millaisella aikataululla homma täällä vedetään läpi, ja mitä kaikkea siihen kuuluu, mutta ehkä illalla olen viisaampi.

Iho-ongelmat: Mulla on pienestä lähtien ollut lievästi atooppinen iho, muualla ei ole mitään ongelmia, paitsi takareisissä, ja varsinkin näin kylmemmillä/kuivemmilla ilmoilla. Saa laittaa melkein päivittäin rasvaa, jottei yöllä raavi verille.. =/ Välillä se ei vaivaa yhtään, mutta nyt on taas parina yönä herännyt siihen että on joutunut käymään laittamassa rasvaa jalkoihin, ettei sormet käy.. =] En nyt usko (ainakaan vielä) että raskaus olis vaivaa pahentanut.

Täältäkin lumet ovat saaneet kyytiä, valitettavasti. On taas niin pimeää ja synkkää.. =/ toivottavasti loppuviikoksi pakastas taas!

Tänään ajattelin vielä saada keittiöön jouluverhot ja valot paikalleen.. pikkuhiljaa joulusiivous edennyt, harmi vaan kun mies teki eilenkin 16 tuntisen työpäivän, niin ei ole siivouksessa kerennyt olemaan apuna. Tai eipä sitä apua muualla tarvittaskaan, mutta kun makuuhuoneen järjestystä pitäis muuttaa ja sänkyjä ja kaappeja siirrellä, niin en oikein yksin saa niitä liikkeelle. Mut ne hommat nyt sit vielä odottaa niitä aikoja, kun mies kerkeis auttelemaan! =]

Mukavaa itsenäisyyspäivän viikkoa kaikille!

jonttu rv 30+6

(täälläkään ei miehen toppahousuista olis muuten hyötyä (ei sillä kunnollisia toppiksia vielä olekaan, joulun jälkeen alennusmyynneistä pitäs olla), kun ei miehen housut muutenkaan taida mennä jalkaan, just ja just sillon kun olen " normaalissa kunnossa" .. =] pitäs mennä mun isän vaatekaapille, mut nekin on kyllä mahan kohdalta tällä hetkellä pieniä (ja lahkeista olis sikapitkiä!).. joten omilla on pärjättävä)

Vierailija
7/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tossa meni parikin viikkoa, kun ei oikein mitkään kivut vaivanneet (pystyi jopa lenkkeilemään melkein normaalisti jne), ja lonkan niveletkin tuntuvat olevan " rauhoittumaan" päin.. niin ihme, että kun viime yönä heräsin suonenvetoon pohkeessa, joten jalka on vieläkin " krampissa" , ja kävely vähän niin ja näin... =/

Ja kaikenlisäks tuntuu nyt vähän flunssaa iskevän päälle, tai nenässä ja kurkussa on sellanen " flunssavaara-olo" . Mut eiköhän se tästä... =]

Viikonloppuna ois yhdet häät tiedossa, toivottavasti ei tule kipeeks että pääsee syömään hyvää ruokaa.. =]

jonttu

Vierailija
8/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetetaanpa uudelleen, edellinen katosi bittiavaruuteen (" järjestelmässä tapahtui virhe..." ).

Eli esikoista odottaessa tein liivinsuojia kestovaippakankaiden jämäpaloista. Mun liivinsuojat on siis tehty vanhoista froteepyyhkeistä (paras imuteho!), flanellista, fleecestä, vanhasta t-paitatrikoosta ja muutamassa on kuosikankaana puuvillacollege. Jos Jyskistä tai muualta löytyy bambupyyhkeitä, niin kannattaa hakea jos saa edullisesti. Bambu hoitaa ihoa vasten nännejä jos sattuu menemään imetyksen alkutaipaleella rikki tai muuten aristaa.

Lisäksi tein lämmittimet/kosteussuojat vaippahousuihin tarkoitetusta hahtuvasta. Näin talvella ehdottomat, säästyy ainakin kylmän aiheuttamista rintatulehduksista.

Vierailija
9/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Bambu ihoa vasten hoitaa nännejä..

Olisikohan tuo hieman järkevämmässä järjestyksessä??

Vierailija
10/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys lumisateisesta Helsingistä!

Olipa varsinainen viikonloppu. Ensin la aamuna tuli

viesti, et kaveripariskunnalle on syntynyt tyttö, sitten kylässä

käyneet kaverit paljastivat odottavansa toukokuun lopun vauvaa, sitten

soitti kaveri anoppinsa kuolleen (oli saattohoidossa ja veikkailtiin

kaverin kans, et menee samoihin aikoihin kuin mun setäkin) ja sit tuli

äidiltä viesti, et setä oli kans nukkunut pois. Jotenkin nää neljä

uutista samana päivänä tuntui vähän turhan paljolta. Mut

menetysuutiset oli tiedossa, joten aika rauhallisesti ne otettiin...

Eilen näin muuten kuorokaverin 5vk vanhan pojan...hitsi, et se oli

syötävän suloinen...Haluu kans!!! Ja kohtahan sitä saakin! Tajusitteko siskot, että Joulukuu on viimeinen kuukausi, kun kaikki Helmimammat on yhdessä koossa, jos kaikki täysille viikoille asti päästään? Siis Helmikuun alun LA:t saattaa syntyä täysiaikaisina jo ensi kuussa! HUI! Nopeasti tää aika on mennyt vaikka alussa tuntuikin, että viikot mateli vaan. Kahdenkympin jälkeen ei ole voinut kuin ihmetellä vauhtia. Ja kohta on kolmekymppiä lasissa!!!

Joulukorteista: Muistissa on, mutta kaikki hoitamatta. Tänä vuonna meiltä lähtee kaupan kortit, sillä mun mummo täyttää tammikuussa 80v ja sen joulukortit joudun askartelemaan, kun niihin tulee samalla kutsu syntymäpäiväjuhliin. Kaksia en siis jaksa, joten näin tänä vuonna. Ensi vuonna saa sitten tehtyä sellaiset valokuvakortit pienestä tontusta!!!

Mrs.Marplelle tsemppiä silmätulehduksen kanssa...ei kyllä kannata kauhean pitkään odotella, ikävä vaiva, jonka saa onneksi aika helposti pois. Mä ostin kans just huuto.netistä kestoliivinsuojia, kun oon jo nyt joutunut käyttämään niitä kertakäyttöisiä päivittäin.

Nojanda: Kannattaa kyllä jäädä saikulle, jos noin helposti supistelee...Täällä toinen kohtalotoveri, jolle sohva on se ainut oikea paikka.

Kävin muuten lauantaina Viikin uudessa Prismassa ostoksilla ja mukaan tarttui PS peli Sonic...sitä meinaan hakata kaiken joutilaan ajan...eli paljon. Verestän vanhoja lapsuusmuistoja...

Lissulalle valmennuksista: Tympeät kätilöt juuri se syy, miksi me mennään Haikaranpesään ja olen miestä vannottanut, et mua ei jätetä hetkeksikään yksin. Niin kamalia kokemuksia on tylystä henkilökunnasta sairaalassa. On se kumma, kun ne saa kiukutella töissä asiakkaille, mut ei tulis kuuloonkaan, et me päiväkodissa tehtäis sama...

Meillä valmennus on vasta tammikuussa...silloin kahtena viikkona 2 tuntia, siinä kaikki...tuntuu omituisen vähältä ja omituisen myöhään, mutta kai ne asiantuntijat tietävät.

Neronja oli kirjoitellut matalasta mahasta...täällä kun ekaa odotellaan, on kyllä ihan päinvastoin. Massu on vienyt suurimman osan keuhkojenkin tilasta, puuskututtaa ja närästää ja iltaisin oikein kiristelee rintojen alta. Mä olenkin kuullut, et uudelleensynnyttäjillä laskeutuu nopeammin masu alas...ehkä sit toisen kans pääsis helpommalla.

Suko81: Onnea uuden kodin johdosta. Mun vanhemmat muutti omakotitaloon, jossa ne asuu edelleen 2 viikkoa ennen kuin mä synnyin. Kun vaan muistaa pyytää tarpeeksi väkeä auttamaan, saa itse hyvällä omalla tunnolla päällepäsmäröidä. Kuitenkin pieni mahansisäinen asukas on nyt se tärkein. En mäkään kyllä malttais pysyä toimettomana... :)

Mulla kanssa kutisee iho, mutta joka puolelta ja tasaisesti. Jokatalvinen ongelma kun pakkaset tulee. Yritin rasvata Nivean sinisessä pullossa olevalla rasvalla, mut iho oli niin ärtynyt jo valmiiksi, että meni ihan punaiseksi ja kuumotti vaan. Nyt pitäis sit löytää hajusteeton samankaltainen ohut rasva. Suosituksia? Aqualanit yms. kokeiltu ja liian rasvaisiksi havaittu.

Jogulla oli alavatsakipuja? Mulla kans tuntuu ikävää aristusta alavatsalla ja mietin tässä, et pitäiskö apteekkireissulla rasvaa hakiessa ottaa hiivakuuri. Valkovuotokin on lisääntynyt jonkin verran, muttei nyt lorise sentään vielä. Pieniä vaatteita olit ostellut. Mä kävin kans torstaina Itäkeskuksessa ihan sitä varten ja H&M:stä tarttui mukaan noin viidelläkympillä vaatetta...ihan ekat uudet vaatteet, kaikki muuhan on saatu käytettynä.

Jontulla oli kans makuuhuoneen " muodonmuutos" mielessä niinkuin täälläkin. Meillä isäntä alkaa olla aivan kypsä kaikkiin muutoksiin, mitä vauvan tulo aiheuttaa...milloin joutuu mitäkin kaappia mun käskystäni siivoamaan ja omia tavaroitaan karsimaan...Onhan se jo aikakin, kun muutosta toiseen ollaan raahattu mukana sen mm. lukiokirjoja, kun herra ei suostu niistä luopumaan. Nyt sain pakotettua syyssiivouksessa pakkaamaan ne laatikoissa varastoon. Eiköhän ne sieltä " katoa" parin vuoden päästä viim.

Sellaista tänne. Kaksi naapurin mammaa on tulossa vartin päästä kahvittelemaan, joten ei kun kahveen keittoon mars.

Nonna ja Nallekarkki rv 28+5 (ylihuomenna alkaa Tekayn mukaan viimeinen raskauskolmannes, HUI!)

Vierailija
11/50 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onkohan muilla ihan järjettömän vilkkaita yksilöitä kasvamassa masussa? Tämä mamma kun ei saa hetken rauhaa potkuilta ja nyrkeiltä, ehkä ainoastaan silloin kun on liikkeessä, kävelee tai siivoaa tms. Muulloin on sellanen biletys tuolla masussa päällä että hirvittää. Viime ultrassa kaikki oli ihan ok, koko vastasi viikkoja eikä siis mitään poikkeavaisuuksia ollut. Nyt tuntuu että pahoinvointi olisi palaamassa, johtunee ehkä siitä kun asukki potkii vatsalaukkua... Huomenna on neuvola että saapi sitten nähdä missä vaiheessa sf-käyrä huitelee, kun tuntuu että kohta kun suun avaa niin sieltä pilkottaa varpaat...:D

Mitenkäs nuo synnytysvalmennukset, milloin teillä ne ovat? Rupesi vaan mietityttämään kun itsellä on vasta tammikuun alussa/puolessa välissä, että eikö tuo ole jotenkin aika myöhäinen aika?

Vielä vähän omaa napaa, eli kävin sokerirasituksessa, ja olipahan aika helvetillinen kokemus. Pitkälläänhän sitä joutui sen 2h viettämään, rupesi olemaan niin huono olo syömättömyydestä. Ja arvot olivat kaikki onneksi kunnossa, paasto-arvo 4,5, 1h kuluttua 5 ja 2h kuluttua 5.

Nyt jouluverhojen ripustukseen, en kyllä ymmärrä miten itseni tuolle keittiöjakkaralle kampean...:o

Vierailija
12/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mä naputan ja pihalla on pilkkosen pimeää. Nukahdin taas lasten kanssa samaan aikaan ja mies hetki sitten herätti mut sängystä täysissä pukeissa. Näin käy nykyään liian usein! Hyvähän se on nukkua, mutta oma ilta-aika on kullanarvoista henkiselle jaksamiselle, joten täällä sitä valvotaan...

[b]Nonna-80[/b] valitteli kutisevaa ihoaan. Meillä on kanssa tuolla pienemmällä lapsella viime viikolla iskenyt ihmeellinen kuiva ja hiukan ehkä allergisen näköinen ihottuma. Hänellä on ollut aina hurjan hyvä iho ja olinkin hiukan äimänä, kunnes tuli miehen kanssa kylpyvaahdot puheeksi. Lapset ovat viime viikkoina kylpeneet poreammeessa tosi paljon ja mies onneton on viskassut sinne mun hoikentavaa ;-D anti-stress -kylpyvaahtoa. On jotain ihan hoitolasarjaa, mutta selvästi ihoa kuivattavaa ja allergisoivaa, mitä ei saisi lapset käyttää :-|. Luulen, että pienemmän ihottuma johtuu siitä. Nyt siis parannellaan pikkuisen ihoa ja ainakin meillä lapsilla toimii hyvin apteekista saatavat ohuet " geelimäiset" voiteet. Vinkki siis Nonnallekin! Näistä nyt käytössä Bebanthol Lotion ja aiemmin olen kuluttanut lasten ja omalle iholleni monta pulloa Hydrolania. Nämä ovat tehokkaita ja hajusteettomia peruskosteuttajia, mutta tosiaan eivät liian rasvaisia. Imeytyvät hetkessä.

Mun alavatsakivut tosiaan johtuivat selvästi siitä jumpparasituksesta, sillä tulivat yhtäkkiä eivätkä ole enää sen yhden vuorokauden jälkeen vaivanneet. Onneksi. Inhottava olo tuli ja hiukan huolikin, sillä nuo " menkkamaiset" jomotukset kuuluvat niin vahvasti ainakin mulla joko alkuraskauteen tai sitten synnytyksen alkamiseen :-o. Siinä sitä oltais oltukin, jos rouvan kyykkäämiset olisivat saaneet synnytyksen alkuun. No, ei nyt sentään.

Nyt on pakko mennä takaisin koisimaan. Huomenna pitää saada lapset aamuvarhaisella kerhoon ja ajattelin sillä aikaa pyörähtää kaupungilla valitsemassa itselleni (!) joululahjaa. Mies on päättänyt ostaa mulle uuden kellon ja kun kyse on synttäri- ja joululahjan yhdistelmästä, sormet jo syyhyää valmiiksi, sillä olen jo pitkään haaveillut kunnon laatukellosta.

t. Jogu (29+6)

Vierailija
13/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Kelan sivuilta katsomassa asiointipalvelusta (kä-te-vä!) mitä äitiyspäiväraha/vanhempainraha-hakemukselle kuuluu (äitiyspakkaus odottaa jo postissa noutoa). Ja oli myönnetty ja 2005 vuoden tulojen mukaan kuten halusinkin! Eli kun aloitan varhennettuna 31.12.2007. Jippiaijei!

Myöhemmin lisää kuulumisia, nyt pitää vaappua asiakaskäynnille..

Vierailija
14/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ehtii vähän pidempää novellia rustata.

Tosiaan Kelan sivuilta pääsee asiointipalveluun (täältä joskus bongattu vinkki) kirjautumalla esimerkiksi pankin tunnuksilla sisälle ja siellä on hakemukset ja päätökset ja kaikki. Tosi kätevä! Mietin nimittäin aamulla sitä kun ei ole vielä tullut vanhempain/äitiysrahapäätöstä että pitääköhän hoputtaa vai mikä. Mutta posti ei vaan ole vielä ehtinyt meille asti..

Aamulla supisteli aika tavalla, niin että teki mieli mennä pukuhuoneeseen vain makaamaan. Huomaa, että kun kotona saa olla ihan yksin esikoisen kanssa (isäntä pitemmällä työreissulla), niin kyllä se rankaksi käy. Vaikka ei siis mitään suurempaa, mutta kun ei oikein saa pistää pötkölleen silloin kun tuntuu tarvetta.. Nyt onneksi jo rauhoittunut, tuntuu että töissä saa vähän enemmän levätä kuin kotona. Täälläkös joku valitti että kun mies kuvittelee että nyt voi tehdä kotitöitä oikein innolla kun on sairaslomalla supistusten vuoksi.. Meillä vähän sama juttu, toisinaan, joskus ymmärtää (kun alkaa naamasta näkymään kuinka pahasti supistelee tai selkää särkee) onneksi eikä valita.

Työaamuja ei enää paljon kammasta löydy, 9 kpl!!!! Oijjoijoi kun ihanaa! On mulla tuossa viikon loma joulun alla ja esikoinen saa olla hoidossa. Voin rauhassa, omaan tahtiin, välillä lepäillen, laittaa joulua = siivota, paketoida, leipoa.

Silmätulehdus helpotti, aamulla oli enää vähän punainen ja roskantunnekin on pienentynyt. Joten lääkärin apua en tarvinnut. Niin se neuvolantätikin ennusti, että todennäköisesti kun vain putsaa niin lähtee parissa päivässä.. Huomenna siis todennäköisesti silmä normaali.

Että sellaista tänne..

Niin ja yöllä oli tullut muutama milli lunta!

Ehkä ei niin synkältä näytä säätila sittenkään!

Mrs.Marple & Kuopus, rv 27+6, jos oikein laskeskelin..

Vierailija
15/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat on melkein kokonaan ostettu, enään kaksi pakettia niin se olisi sitten siinä!

Ihana kun joulu on tulossa saa rauhassa valmistella joulua ja yrittää olla hermoilematta tän masun kaa.

Mä en tiedä mistä se johtuu mutta pinna on ollut kireellä ja lasten kanssa on meinannut hermon mennä paljon useammin kuin vielä viikko-pari sitten ,olin silloin viel niin energinen ja iloinen , aina hyvälllä tuulella. Onkohan jonkun hormonin osuus vähenytynyt tai jotain kun muistan että viimeksikin lopussa oli pinna kireellä, vaikkei mitään sen kummempaa syytä olekaan... Sanoinkin miehelle silloin kun oli niin hyvä olo koko ajan että voi kun tämän olon sais säilymään!!!

Vauva on varmasti kasvanut parissa viikossa tosi paljon, potkut on ihan mielettömiä ja mylläys järisyttävää! Välistä pitää pidellä mahaa kun vaavi on niin kova myllertään ja potkiin. Saapa nähdä kumman sukupuolen omaava termiitti siellä on kasvamassa!

Neuvolan täti sanoi n. viikko sitten että vauvan pää olisi kiinnittynyt, mä olen miettinyt että voikohan se olla kun mylläys on ankaraa... Pää on kyllä alhaalla ollut koko ajan ettei enään onneksi kuperkeikkoja heittele mutta aika mojovia on potkut. Ja tuntuu aika ihmeelliselle kun vaavi kaivelee käsillä noiden lonkkaluitten luota..

Ensi viikolla on viimeinen lääkärikäynti, sitten ei toivottavasti enään tarvi käydä lääkäris ja voi rauhassa alkaa odotteleen että vuosi vaihtuu ja sitten mä meinaan alkaa riehuun ja siivoon ihan kunnolla!!! On pitänyt ottaa rauhallisesti viikolta 26 asti ja voitte kuvitella miten olis intoo tehdä vaikka mitä! Ainoana ilona olleet lenkitkin alkaneet tuntua aika tuskallisilta että niitäkin olen joutunut harventaa ja ottamaan entistäkin rauhallisemmin.

Kaikille Helmille iloista viikkoa 49!

t, aurela ja masuasukki rv31+4

Vierailija
16/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Turun suunnalla pyryttää taivaan täydeltä, vaikka aamulla tuli vettä. Ajokeli on kyllä kauhea... On sitä vaan kumman varovaiseksi tullut liikenteessä kun on kallisarvoinen lasti mukana. :)

Mulla vaan väsymys jatkuu. Nyt meni muutama yö ilman suonenvetoja, mutta nyt taas heräsin aamuyöstä siihen ihanaan tunteeseen... Auts!

Ajatukset pyörii vaan vauvassa... Työaamuja vielä jäljellä 24, ja tuntuu, että siinäkin on liikaa. Tavaramäärä alkaa olla melkoinen, mullekin on esikoinen tulossa, joten mitään ei ollut valmiina. Olen käynyt tuolla toisessa ketjussa ollutta hankintalistaa läpi, ja suurinpiirtein kaikki alkaa olla jo kasassa! Sitteri puuttuu vielä, ja rintareppu, lisäksi jotain pikkusälää, kuten liivinsuojuksia, rasvoja ym. Mutta muuten löytyy kaikki pinnasängystä tuttinauhoihin. =)

Viime perjantaina oli neuvola, kaikki ok. Hemoglobiinin tulokset soitin tänään, oli 118, joten noussut vain 8:lla tiukasta rautakuurista huolimatta. Ei ihme että väsyttää, vaikka terkan ärsyttävä sijainen jaksoikin muistuttaa, että eihän tuo ole edes anemiaa.

Mulla ei mitään kutinoita ole ollut, selkeitä supistuksia on tullut huimat yksi! Muita vaivoja tosin noidenkin edestä. Onneksi helmikuu tulee pian.

Ai niin, veronpalautukset tulivat, jee! (Tosin olen tuhlannut suurimman osan jo etukäteen, joten palautukset menevät luottokorttilaskun maksuun...)

täysikuu ja tytär 29+2

Vierailija
17/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kans tosi kätevää, että pääsee kelan asiointipalveluun pankin verkkotunnuksilla! Sieltä kun näkee kaikki päätökset yms nopeesti! Ja jopa näkee miten ja koska on saanut vanhoja opintotukia.. =]

Tälläinen asiointipalvelu on käytössä myös monessa työttömyyskassassa. Nyt kun olen pari kuukautta kerennyt olemaan työttömänä, niin pääsen pankin verkkotunnuksilla työttömyyskassan sivuille. Ja siellä pystyn mm. täyttämään päivärahan jatkohakemuksen, joten mun ei tarvitse niitä lappuja käsin kirjoitella ja postitella! =] *ihmeellinen internet* =P

Perhevalmennusta: meillä on täällä yhteensä kuusi kertaa valmentamista, joista yksi on sairaalaan tutustuminen (jos siis haluaa, nämä ovat kans kaikki vapaaehtoisia). Eilen oli rentoutumisharjoitusta, ja synnytysvideota katsellaan jossain kohtaa, sekä kunnan sosiaalityöntekijä tulee kertomaan mm. isyyden tunnustuksesta.. Aika kattavalta koko paketti näin yhtäkkiä " lukien/kuullen" vaikutti.

Niin, eipä tässä kovin kauaa enää ole aikaa äitiysloman alkamiseen, mullakin se alkaa tämän kuun viimeinen päivä (eipä se juuri tästä työttömänä olosta eroa, äitiyslomapäiviltä saan vain parempaa päivärahaa, mut muuten arki taitaa jatkua samanlaisena.. =])! Ja nyt kun uudet viikkoluvut taas raskaudessa täyttyivät, niin enää kokonaiset 9 viikkoa laskettuun aikaan.. hui kun on aika mennyt äkkiä!

Mut nyt iltakahville!

jonttu rv 31+0

Vierailija
18/50 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt näin ihan nopeasti taas tulen kirjoittelemaan, pitää kohta mennä nukkumaan, kun on univelkaa kertynyt viime öinä.

Niin tosiaan, univelkaa on tullut kun olen muutamana yönä herännyt ikäviin supistuksiin, lonkkavaivoihin tai nivuskipuihin. Tähän asti on mennyt lähes vaivoitta, mutta nyt niitä sitten alkaa olla. Su-ma välisenä yönä olin ihan varma että kohta pitää lähteä synnyttämään kun oli pari sen verran kipeää supistusta. Onneksi ne menivät sitten ohi ilman että piti sairaalaan lähteä. Lisäksi eilen nukkumaan mennessä tuntui ahdistavalta kun ei meinannut saada kunnolla henkeä, taitaa pikkuinen painaa keuhkoja vähän. Lähes aina kylkeä kääntäessä viiltää joko nivusista tai sitten on lonkka vinksallaan. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan ihan kauheasti ainakaan pahennu nämä mun vaivat. Aamuisin on maha kipeänä, varmasti ihan normaalia, mutta inhottavaa.

Onneksi vajaan viikon päästä on neuvola + lääkärin tutkimus niin saa kuulla onko noi supistukset vaikuttaneet kohdunsuulle jollain tavalla.. Toivottavasti ei, kun ei olisi töitäkään enää paljon jäljellä.

Ja tosta kelan asiointi palvelusta, mä suosittelen! Se on todella kätevä kun niillä verkkopankkitunnuksilla näkee kaikki omat käynnissä olevat hakemukset ja niiden tilanteen! Itsekin kävin sieltä katsomassa mitä kuuluu äitiysrahahakemukselle, kun ei ole vielä etanapostissa tullut ja siellä näkyi että päätös oli tehty ja äippäloma alkaa 31.12.2007! Jipii!

Toisin sanoen aamukammassa jäljellä 12 työpäivää, koska teen töitä koulujen aukioloaikojen mukaan. Joululomalle kun lähden niin sitten ei enää töitä ehdi ollakaan kun äippäloma jo alkaa!

Täälläkin on pikkuinen varmasti kasvanut oikein urakalla viimeisen parin viikon aikana, koska potkut ja myllertämiset on jo niin voimakkaita. Äskenkin sohvalla maatessa huomasin heiluvani itsekin kunnolla mukana kun Nuppu myllersi masussa. Ihanaa! =)

Täällä oli viime yönä satanut oikein kunnolla lunta ja oli ihanaa aamulla herätessä huomata että puut olivat ihan valkoisina!

Mutta, nyt pitää kadota, ei tullutkaan niin pikainen kirjoitus, vaikka aluksi niin lupailinkin.

Voimia kaikille tasapuolisesti ja nautitaan nyt vielä viimeisistä työviikoista (eikös?) ;)

Suan ja Nuppu 29+6

Vierailija
19/50 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän näissä sivuissa tökkii... Ilmoittaa, ettei kaikkia viestejä pääse lukemaan, kun ne on poistettu tai siirretty...?

(.) Pakottava tunne pakaroissa/tuolla alhaalla palaa rasituksessa... Mietin, et liekö ne jonku valtakunnan supistuksia? Mulla kun ei edelliseltä tosiaan ollu noita ennakoivia yhtään, ni en tiiä... Näin vapaalla ollessa ne on ikäviä, kun esikon kanssa touhut ei lopu siihen, ko äitiä alkaa pakottamaan, vaan leikit jatkuu ja jatkuu...

Mut menevät aina ajallaan ohi, enkä oo kyllä vähääkään kipeä, joten tuskin mitään vakavaa...

Aika kuluu totta tosiaan. Välillä tuntuu, et helmikuu on ihan kohta. Välillä taas tuntuu, et siihen on hurjasti matkaa... Tilasin kakkoselle Ruskovillan lapaset ja sukat, lakki meillä oli jo syysvauvalta olemassa. Ihania hypisteltäviä!!! Oijoi kun saisi jo oman nyytin syliin...

Mutta. Kelläs meistä oli jo useampi lapsi? Neronjalla ainaki? Onkohan tää hyvä äiti - huono äiti kamppailu pään sisällä ihan asiaan kuuluvaa? Yritän aivan vihan vimmalla viettää kaiken mahdollisen ajan esikon kanssa nyt, ko mietin hänen ensi viikkojaan, miten sidottuna siihen avuttomaan pieneen olinkaan... Missä välissä ehdin olla isomman kanssa kakkosen synnyttyä... (esikko oli kyllä helppo vauva; yhtään ainoaa yötä en velä ole hänen vaivojensa takia joutunut valvomaan...)

Tää on taas niitä asioita, joissa jonku viisaamman on vaan sanottava mulle, et " kuuluu asiaan joo" , ni voin rauhottua... Miten puolitoistavuotiaalle sanotaan, et äiti tulee kohta...????? *huokaus*

Joulu alkaa olla tämän asunnon osalta pulkassa, vähän vielä fiksaillaan ja reilun viikon päästä saa lähtä pohjoisemmas nauttimaan lumesta ja (toivottavasti) valkeasta joulusta. Täällä etelässäki toki on nyt lunta, mut jos se todella huomenna lauhtuu, ni sepä siitä sitte...

Mut nyt me lähdetään kuitenki kaupunkiin katselemaan jouluvaloja ja kuluttamaan vapaapäivää, kun ei ole loskaa joka paikassa hidastamassa!

Luuk@ ja Onni 29+4

Vierailija
20/50 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukolle piti tulla kirjoittamaan, että meillä on tismalleen samanlainen tilanne kuin teillä. Tehtiin tarjous vanhasta puutalosta tuossa viime viikolla - ja se meni läpi. Nyt on edessä nopeaan tahtiin kuntotarkastus, lainapapereiden allekirjoitus - ja itse kaupantekokin jo perjantaina. Huh, miten nopeasti tällaiset asiat voi mennä!:) Ollaan kyllä käyty aina välillä asunto- ja talonäytöissä, mutta enpä arvannut, että juuri tähän saumaan tärppäisi. Ja kyseessä siis ensimmäinen oma koti meillä.

Tarkoitus olisi muuttaa vuodenvaihteessa. Nyt täytyy vain toivoa, että vauva pysyy mahassa mahdollisimman pitkälle helmikuuhun, että ehditään asettautua uuteen kotiin. (Mulla laskettu aika 9.2.) Onneksi näillä näkymin edessä ei ole välittömästi isoja remontteja. Toki tuollaisessa vanhassa talossa (rv -50) työsarkaa ja kunnostettavaa riittää, mutta ekat remontit olisi tarkoitus tehdä vasta ensi kesänä.

Näyttää siltä, että joskus elämässä kaikki asiat tapahtuvat yhtäaikaa. Miehen kanssa naureskeltiinkin, että pitäisiköhän ottaa ja mennä myös naimisiin tähän samaan syssyyn. No, toistaiseksi olemme tuleet siihen tulokseen, että kaksi lasta ja 25 vuoden asuntolaina ovat meidän tapauksessamme riittävä osoitus sitoutumisen halusta.;) Mutta aika hulinaa tää elämä kyllä on tällä hetkellä. Täytämme myös ensi vuonna molemmat pyöreinä - niin, ja minä vielä valmistunkin vihdoin ja viimein. Kyllä tässä voi ihan ruuhkavuosista puhua.;)

Luuk@: Kyllä noita samanlaisia ajatuksia pyörii mullakin päässä. Miten riitän kahdelle lapselle, miten kestän esikoisen pahan mielen, kun hän väistämättä joutuu vauvan synnyttyä joustamaan monissa asioissa... Ja olen huomannut, että itsekin pyrin nyt viettämään kaiken mahdollisen ajan esikon kanssa, kun helmikuun jälkeen siihen ei sitten ole samanlaisia mahdollisuuksia. Monet sanoo, että toisen lapsen syntymä on perheelle kaikkein suurin mullistus - ja kaikkein isoin juttu totta kai nimenomaan sille esikoiselle. Toisaalta moni sanoo myös, että toisen lapsen kanssa kaikki on jotenkin helpompaa ja rennompaa, kun itse jo osaa ja tietää enemmän. Meillä oli kyllä esikoisen vauva-aika jotenkin niin mukavaa ja vaivatonta ja monin tavoin huoletonta, että ennemmin vähän pelkään, miten pärjätään, jos tämä kakkonen ei olekaan yhtä " helppo" . No, se ainakin on varmaa, että uuteen tilanteeseen oppii sopeutumaan ja loppujen lopuksi kaikki sujuu hyvin. Niin ainakin haluan uskoa.:)

Masuun ei kuulu mitään ihmeellistä. Tai on se kovasti kasvanut, mutta kaikki on hyvin, eikä raskaus oikeastaan vieläkään vaivaa lain. Hyvä näin: touhua riittää, kun pitää alkaa pakkailemaan muuttotavaroita ja töissäkin vielä piisaa kiireitä. Muuton suhteen aion kuitenkin ottaa rauhallisesti ja jättää kaikki nostelut ja kantamiset miehelle ja apujoukoille. Vauvanvaatteet ja vaipat ajateltiin pestä ja pakata laatikoihin jo nyt nykyisessä kodissa, että ovat kaikki valmiina, jos vauva tuleekin ennen aikojaan. Ei tarvitse sitten uudessa talossa sekamelskan keskellä ruveta ainakaan niitä pyykkäämään.

Hyvää vointia ja tunnelmallista itsenäisyyspäivää kaikille!

Lumileopardi ja beibi rv 30 + 4