Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei enään " potateta" ?

Vierailija
02.05.2008 |

Meiän suvussa on lapset laitettu potalle kun ovat oppineet istumaan tukevasti ilman tukea. Yöunilta ja päikkäreiltä heräämiseen jälkeen sekä aina syömisen jälkeen. Tuli pissa /kakka tai ei, potalle hetkeks ja kun tuli pissa, kovasti kehuttiin. Muistan että joskus on tutkittu lapsen kanssa kirjaa potalla ollessaan tai lapsi kattonu telkkarii. Musta on kuva kun oon potalla ja mutustan näkkäriä. Eli ei siitä kai tartte isoa numeroa tehä. Istuu potalla minkä istuu ja tekee kun tekee.

Ja ei, ei olla saatu mitään traumoja. Ainoo ongelma siitä on, että kun ei oo ite koskaan vaihtanu yli 2 vuotiaan kakkavaippaa, jänskättää hoitaa kälyn lasta, jos hän kakan sattuu sillä aikaa vaippaan tekemään. Poika kun tekee kaikki mahdolliset temput ja vaipat ei oo ees housuvaippoja. Kuin mä jaksan nostaa niin isoa poikaa yhdelä kädellä ja pestä peppua lavuaarissa? No, se on pieni ongelma ja välttelen ko. pojan hoitamista yksin.

Nii, ja siis mulla itellä ei oo lapsia, mutta omassa suvussa niitä kyllä on. Eli en ihan " lapsiummikko" .

Tiedän kyllä, et toiset tykkää ennemmin vaihella kakkavaippoja kuin huljauttaa kakat potasta pois. No, kukin tavallaan.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi sitten vajaa 3v kuivaksi, tosi nopeasti, kun selitti asian niin sen ikäinen ymmärsi kyllä. Sen ikäisen pelkoja pystyi puhumalla lievittämään, toisin kuin 1-2 v:n.

Meillä oli osittain kestovaippoja ja osittain kertiksiä joten eipä meidän takia tavallista enempää luontokaan saastunut. Enpä oikein ymmärrä mikä ongelma on jos jonkun lapsi oppii kuivaksi vasta lähempänä 3v. Vai ärsyttääkö kun pääsevät helpolla? Isompi lapsi on nimittäin huomattavasti helpompi kuivaksi opetettava kuin pieni lähes vauva. Näin minun kokemukseni mukaan. (ja meillä nuorimpana oppinut oli 1v10kk, seuraavaksi aikaisin oli noin 2,5v ja hitain siis vajaa 3v.

Vierailija
42/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kysyminen ja kuultujen /nähtyjen kokemusten kertominen on neuvomista?

En mä tietenkään ketään lähe neuvomaan, kun oon muutenkin huomannu kuinka monen lapsen äiti on ihan eri mieltä asioista kuin toinen monen lapsen äiti.

En ole kertonut kuultuja juttuja tuttuille äideille. Isä ja äiti kun tietävät itse parhaiten mikä omalle lapselle käy ja miten oma lapsi käyttäytyy ja reagoi.

Mutta, kiitos huomioista! :D

ap

PS. Se vanhusten kakkavaippa -veto oli paras!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan olisi niin että tämä käly on miehesi rakas sisko ja kaikki pohjautuu mustasukkaisuuteen?

Veikkaan että ap arvostelee kaikkea muutakin mitä kälynsä tekee tai jättää tekemättä ja etenkin lasten kanssa. Varmaan arvostelee rankalla kädellä muitakin äitejä. Varo vaan ap, susta on kehkeytymässä pahemman luokan kyylä. Tollasista ei tykkää kukaan. Eikä asia luultavasti edes korjaannu omien lasten myötä.

Jos ap:n viestin poika on vähän arka niin on ERITTÄIN hyvä pitää pottaa esillä niin että poika voi tutustua siihen rauhassa omaan tahtiinsa ja istuskella kokeeksi jne. Pakottamalla ei todellakaan saada aikaan kuin niitä traumoja.

Minua ihan oksettaa ajatella miten ap varmaan miehelleen eli kälynsä siskolle puhuu paheksuvasti kälyn tavasta tehdä sitä ja tätä. Varmaan kälystä jotain hyvääkin löytyy? Mutta parempi olla huomaamatta niitä ja kääntää hyvätkin jutut pahoiksi.

Nämä suhteet miehen siskoon sekä anoppiin käy usein kuumana. Ehkä ap ei itse edes tajua miten mustis on kälylleen?

Ehkä ap kokee pohjimmiltaan itsensä epävarmaksi lasten kanssa ja yrittää tälläisellä tyrmäämisellä peittee sen itseltäänkin. Näin nimittäin usein on.

Vierailija
44/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*yak*

edellinen

Vierailija
45/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähtisit ketään neuvomaan missään tapauksessa, kun ei sinulla edes ole lapsia!

Vierailija
46/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tuloksella, että esikoinen oppi päiväkuivaksi n 2 vuotiaana ja yökuivaksi pari kuukautta ennen kuin täytti 3. Helppoahan se siis oli, kun vain laittoi lapsen potalle ja vaikka kirjan käteen. Lisäksi pidin erittäin tärkeänä sitä, että kysessä on normaali tapahtuma, josta ei tosiaan tehdä numeroa eikä kamalasti kehuta. Pissa kuuluu tehdä pönttöön tai pottaan ja sen tekeminen ei ole " reipasta" vaan ihan normaali juttu. Toki vähän kehuin, mutta tajunnette pointin. Voin siis röyhistää rintaani, olen malliäiti.

KUNNES SYNTYI TOINEN LAPSI. Samaa yritettiin samoilla konsteilla ja vähän muunneltiin keinoja, kun eivät tepsineet. Tulos, totaalikieltäytyjä. Kulki PÄIVÄVAIPASSA vähän yli kolme vuotiaana ja yövaippa oli 4,5 vuotiaaksi. Että se siitä erinomaisuudesta ja mun yrittämisestä. Hävetti, mutta toisaalta onneksi ei ollut esikoinen, niin ei ollut paineita. Tiesin, että ei näin ikuisesti jatku. Jätti sitten yövaipankin pois, kun itse totesi, että ei enää tarvii.

Nyt kun nuorempikin on jo eskarissa, en enää juuri edes muista aikaa jolloin meillä käytettiin vaippoja, eikä sillä tosiaan ole enää mitään väliä. Relatkaa, kyllä ne jättää vaipat ennenkuin kouluun menee ja jos ei, niin sitten on jo isompia ongelmia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme