Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei enään " potateta" ?

Vierailija
02.05.2008 |

Meiän suvussa on lapset laitettu potalle kun ovat oppineet istumaan tukevasti ilman tukea. Yöunilta ja päikkäreiltä heräämiseen jälkeen sekä aina syömisen jälkeen. Tuli pissa /kakka tai ei, potalle hetkeks ja kun tuli pissa, kovasti kehuttiin. Muistan että joskus on tutkittu lapsen kanssa kirjaa potalla ollessaan tai lapsi kattonu telkkarii. Musta on kuva kun oon potalla ja mutustan näkkäriä. Eli ei siitä kai tartte isoa numeroa tehä. Istuu potalla minkä istuu ja tekee kun tekee.

Ja ei, ei olla saatu mitään traumoja. Ainoo ongelma siitä on, että kun ei oo ite koskaan vaihtanu yli 2 vuotiaan kakkavaippaa, jänskättää hoitaa kälyn lasta, jos hän kakan sattuu sillä aikaa vaippaan tekemään. Poika kun tekee kaikki mahdolliset temput ja vaipat ei oo ees housuvaippoja. Kuin mä jaksan nostaa niin isoa poikaa yhdelä kädellä ja pestä peppua lavuaarissa? No, se on pieni ongelma ja välttelen ko. pojan hoitamista yksin.

Nii, ja siis mulla itellä ei oo lapsia, mutta omassa suvussa niitä kyllä on. Eli en ihan " lapsiummikko" .

Tiedän kyllä, et toiset tykkää ennemmin vaihella kakkavaippoja kuin huljauttaa kakat potasta pois. No, kukin tavallaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mummo sattui kerran samaan aikaan leikkipuistoon ja jauhoi jo portilta siitä, kuinka perheen kuopus (tuolloin vähän alle 2) on nyt päiväkuiva. No, heidän leikkinsä loppuivat sitten siihen, että lapsi pissasi housuun liukumäen alle (ihan kiva paikka sinällään) ja mummo lähti korvat punaisina kotiin.

En tajua, mikä ihmeeen meriitti se vaipattomuus on! Enkä kyllä tuon tason äitejä enää tapaakaan, yleensä ovat vanhempaa polvea nämä tohottajat.

Vierailija
22/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoituu meillä vessanpöntöllä istuen ja käsisuihkua käyttäen. Ei tarttee painavaa tenavaa kannatella lavuaarin päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat pissanneet meillä ihan joka matolle, sohville, sänkyihin, vaikka minne ovat vuosien varrella ehtineet. Sitten on ihmetelty, miten se pissa juuri MEILLÄ tulee housuihin, kun kotona ei koskaan... Itse en tajua, mitä kehumista näissä pissa ja potta-asioissa oikein on.

Vierailija
24/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan ekoja asioita 4- vuotiaasta.. ;)

Omat lapset on juossu nakuna pihalla, pissaillu puskiin. Samaan aikaan kesällä sisällä ilman vaippaa oppinu potalle. Siis huomaa kun pikkuhousut kastuu, oppii nopsaan tunnistaan hätänsä. Otetaan märät housut kuiviin ja istutaan hetki potalla.

1- vuotiaana pikkuhiljaa oppii kun kehuu ka opettaa.

Musta tärkeintä on että perhe tekee niinkun itse haluaa ja silloin kun oikealta tuntuu. Jos meillä lapset olis kiljunu paniikissa potalla niin ei siinä vois toista kiduttaa, vaan odottaa hiukan aikaa että toinen on valmis!

Itte tykkäisin siitä lavuaariin pissattamisesta, mutta sehän on eri asia kuin potatus!

Potatus on vaipoista opettamista pois, kun taas lavuaariin pissaaminen on sitä että ollaan ilman vaippaa.

Vierailija
25/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon on helppo ja yksinkertanen selitys miksi lapsi pissaa vierailla: juuri se että ollaan vieraassa paikassa. Kun lapsi on kotona, lapsi hoksaa aikasemmin milloin on hätä. Kun ollaan vierailla, lapsi saattaa pidättää pissaa ihan vaan siksi kun on vieraita ihmisiä, uusia leluja..

Meilläkin on lapset kotona ollu vaipoista nopeammin pois kun hoidossa. Jos mentiin kylään niin utelin lapselta useammin onko pisuhätä. Ettei käy vahinkoa! Mutta ihan ymmärrettävää että äiti ei esim. heti 10 minuutin kuluttua vieraisiin menosta kysy onko pisuhätä, tai 30 minsan kuluttua, äkkiä onkin myöhäistä.

Vaikka lapsi on päiväkuiva, se ei todellakaan tarkoita etteikö voisi vahinkoja tapahtua! :D

27

Vierailija
26/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vie voimia :) Näin meillä on pyllyt pesty heti kun vauva on ollut vähän vastasyntynyttä isompi. ja hyvin oppivat kerrasta kuivaks ilman opettelua, toinen 1v10kk ja toinen 2v4kk (nuorimmaista olisin halunnut " potattaa" , mutta kun lapsella ei ollu haluja, ennen kun heitti vaipat pesuun ja ilmotti ettei tartte enää, kun on jo iso tyttö :)

Vierailija
27/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potattelusta ei oikeasti ole hyötyä. Naapurin äitee potatti alle vuoden ikäistä lastaan, kun niin muka kuuluu tehdä. Vaippoja ei kuulemma säästynyt yhtään eikä lapsi oppinut kuivaksi sen nopeammin kuin meidän suosiolla vaippoihin pissivät ja kakkivat. Kaksi lapsistamme oppi kuivaksi 1 v 10 kk:n iässä, kolme tasan 2-vuotiaana. Edes yövaippaa ei tuon jälkeen tarvittu. Kuivaksi oppiminen kävi ihan muutamassa päivässä.

Vierailija
28/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin useampi ja esikoinen mielellään jo kouluiän kynnyksellä. Nimittäin, sitten vasta monet niistä entisistä " täydellisistä kasvattajista ja hoitajista" tajuavat sen, ettei kaikki olekaan ihan oikeasti ihan ikiomien 24h siinä läsnä olevien lasten kanssa niin helppoa kuin mitä luuli varmasti etukäteen tietävänsä.

Et silleen...

Toivon, ap, ettet ainakaan mene nolaamaan itseäsi jakelemalla kaikkitietäviä " erityisoivaltavia" vinkkejä jo lapsen saaneille tutuillesi.

Olen erittäin onnellinen siitä, että oma kälyni kunnioittaa kokemustani lastenhoidosta eikä katso arvostelevasti, vaikka onkin " kolome siskoa hoitanut ja äitinsä on pph" . Ymmärtää, että sen käytännön osaamisen tuo vasta se ihan oikea äitiys kestettyään sen verran aikaa, että eri ikävaiheita on nähnyt ja kokenut. Vaikka kuinka hyvä äiti kuvittelee etukäteen olevansa, kuvitelmat helposti pettää. Lapsissa kun on eroja ja oma jaksaminenkin voi yllättää, samoin se että ne ihan varmoiksi luulemansa mustavalkoiset vinkit ei ehkä käytännössä olekaan yhtä mainioita kuin kuvitteli.

terveisin äiti jonka 2,5v on vaipoissa, istutan kyllä potalla mutta edistymistä ei ole vuoteen tullut. Ja tiedoksi, sinne potalle EI voi lasta pakottaa tai tulee kammo joka pahentaa tilannetta. Lapsi suostuu pottailemaan jos suostuu ja kukin oppii sen aikanaan.

Vierailija
29/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jippii.

Vierailija
30/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nii, ja siis mulla itellä ei oo lapsia, mutta omassa suvussa niitä kyllä on. Eli en ihan " lapsiummikko" . "

On se hienoo kun aina ne parhaat neuvot tulee lapsettomilta.

Varmaan ap myö hämmästelee miten ei lapsia nykyään kasvateta jos jonkun uhmaikäinen " ei käyttäydy ihmisiksi" julkisella paikalla.

Vierailija
31/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä puhuu asiaa, vaikka täällä sanottaisiin mitä. Perhepäivähoitajan tyttärenä olen nähnyt aika monen lapsen oppivan kuivaksi ja uskokaa tai älkää, parhaiten se tapahtuu varhaisella ja säännöllisellä potatuksella. Ja ihmettelen sitä, että muka ei säästyisi vaippoja, meillä meni todella vähän vaippoja sen jälkeen, kun säännöllinen pottailu aloitettiin.

Ja pienen otannan mukaan omasta ystäväpiiristäni, kaikki säännöllisesti potatetut oppivat alle 2v kuivaksi ja ne joilla ei pottailtu reilusti yli 2 vuotiaana.

Vierailija
32/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa suvuissa muuten on lapsia. Muutenhan ne lakkaisi olemasta olemassa, ne suvut, jos ei niihin syntyisi lapsia...

Vierailija
33/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei hajuakaan siitä miten lapsen kehitys menee. Eikä siitä pikku jutusta, että pph on lapselle ihan eri paikka kuin koti.

Mutta ap, älä niitä kakkajuttuja turhaan jännitä. Luultavasti lapsi ei edes kakkaa kun olet siellä. Syyn tähän ymmärrät kun joskus saat niitä omia lapsia.

Vierailija
34/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on itse äiti ja toteuttanut näkemäänsä lapseen. Kuten jutusta käy ilmi, jos osaa lukea.

Vierailija
35/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ummetuksia. Sikäli en paljon kehuskelisi niistä hoitopaikkojen " opetuksista" jossa lapset rivissä väkisin vääntävät pottaan jotain ja just kellon mukaan (säännöllisesti, totta kai)..

Vierailija
36/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä, jos melkein kolmevuotias vielä kulkee vaipoissa.

t. 34

Vierailija
37/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. kyllä lapsia vielä potatetaan. en tiedä mistä olen moisen johtopäätösksen tehnyt.

2. oikeesti, sulla ei ole ainuttakaan omaa lasta, joten en lähtisi kauheasti keulimaan :)

3. ja kolmanneksi: " Musta on kuva kun oon potalla ja mutustan näkkäriä. Eli ei siitä kai tartte isoa numeroa tehä." Tuo juuri on numero tekemistä. istuttaa nyt olohuoneessa pitkään potalla, kyllä sen oppii (kun on kypsä) vähemmälläkin.

Ap, ehkä olet provo, mutta vastasinpa silti.

Vierailija
38/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule jos lapsen pepun peseminen on sulle noin iso ongelma, niin tulepa tänne meille vanhainkotiin joskus katsomaan, täällä vaihdellaan jopa 100 kg mummoille vaipat. Ja ihan hyvin jaksaa, vaikkei ole housuvaippoja. Saat vähän perspektiiviä.

sh

Vierailija:

Ainoo ongelma siitä on, että kun ei oo ite koskaan vaihtanu yli 2 vuotiaan kakkavaippaa, jänskättää hoitaa kälyn lasta, jos hän kakan sattuu sillä aikaa vaippaan tekemään. Kuin mä jaksan nostaa niin isoa poikaa yhdelä kädellä ja pestä peppua lavuaarissa? No, se on pieni ongelma ja välttelen ko. pojan hoitamista yksin.

Vierailija
39/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n suvussa vanhukset potatetaan. Rivissä aina sukukokouksissa.

Vierailija
40/46 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

43

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä