Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä kohteliaat naismatkustajat?

Vierailija
02.05.2008 |

Sattuipa taas tänään bussissa työmatkalla: 98% matkustajista oli naisia, jokainen istumapaikka täynnä. Sisään tulee lähes viimeisillään raskaana oleva nainen - eikä kukaan, EI KUKAAN naisista kysy, haluaisiko hän istua! Osa rouvista katsoi naisen mahaa, osa raskautetuille tarkoitetuilla paikoilla istuvista katsoi ulos tooooodella kiinnostavia maisemia. Lopulta yksi nuori mies (niistä muutamasta) nousi ja tarjosi naiselle oman paikkansa. Itse olin jo ponkaista pystyyn, mutta en oman vatsani (rv 34) kanssa sitten noussutkaan. Mikä ihme meitä akkoja vaivaa - ei tippaakaan solidaarisuutta!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, AP jatkaa: niin kuin kirjoitin, päällepäin ei voi nähdä, kuka tarvitsee paikan ja kuka ei. Itselläni oli alkuraskaudesta suuri keskenmenoriski, joten ratikoissa aina istuin vaikka moni varmaan luuli minun vaan laiskottelevan.

Mutta voi jeesus tätä suomalaista junttikansaa - ei tarjota paikkaa vaan tuijotetaan vaan. Bussissa oli yli 50 tuijottajaa - jos niillä kaikilla oli jotain " vaivaa" niin bussi olisi ehkä ollut menossa sairaalan ohi, vaan kun ei. Onko se nyt niin suuri vaiva kysyä, kun näkee että toisella on tuskaisaa? Ymmärrän kyllä että moni ei kysy paikkaa - useamman kerran olen kuullut tuhahduksia ja takanapäin mussuttamisia sitten kun se oma takapuoli on saatu penkistä ylös: " mitenkä tässä nyt pidät kiinni, minä olisin ihan kohta jäänyt poiskin jne." . Rattaiden nostossa on sama - en yleensä edes kysy vanhuksilta, lapsilta tai henkilöiltä joiden uskon olevan vaikea auttaa. Ronskit miehet ne yleensä kärttyilee! Ja naiset katsovat muualle, koska " miesten kuuluu auttaa" . Voi pyhä sylyvi.

Lopetan silti kiitokseen - 90 prsoenttisesti apua saa, usein pyytämättä! Aamuinen tilanne oli vaan NIIN absurdi, että oli pakko tilittää. Mielestäni kyse on yleisestä ilmiöstä: " kyllä joku muu hoitaa, minun ei tarvitse" . Nykyään niin valitettavan yleistä.

Vierailija
2/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa yleisissä kulkuneuvoissa: joku tarvitsee istumapaikkaa, joku tarvitsee apua vaunujen nostamisessa... Ei löydy paikkoja, ei tule apua... Sen huomaa kaupungilla kävellessään... ihmispaljoudessa astutaan varpaille/kantapäille, vahingossa tuupitaan -> eikä kummassakaan tapauksessa pyydetä anteeksi. Ovia ei avata vaunujen/pyörätuolien kanssa liikkuville tai vanhuksille..

Mihin on maailma mennyt, kun toisia ei huomioida? Vanhempia ihmisiä ei kunnioiteta, lapsista ei välitetä...

Ja ihan vaan kommenttina tähän keskusteluun.. Kyllä minun mielestäni se kuka ensimmäisenä huomaa bussissa raskaana olevan naisen/vanhuksen tai muun paikkaa kenties tarvitsevan, tulee tarjota paikkaansa hänelle. On se sitten nainen tai mies... Kohteliaisuus kunniaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläi tunge linja-autoon kolmansiksi vaunuiksi ja estä muita matkustajia pääsemästä takasillan penkeille istumaan. Todetaan vain, että ei tästä nyt pääse. Sillä lailla.

Tai jos joku ei nosta vaunujasi, niin älä ala tivaamaan, että mikset. Se ei kuulu sinulle. Itse olin juuri saanut murtuneen käden pois paketista, mutta se ei kuulu sinulle, miksen voi juuri nyt nostaa vaunujasi. Sinulla ei ole oikeutta alkaa tivata.

Älä kuljeta vaunujasi rullaportaissa. Minä kävelen aina rullaportaat, ja jos tönäisen vaunujasi, niin se ei ole minun vikani. Sinua ja vaunujasi varten on olemassa hissit, Käytä niitä.

Vierailija
4/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taatusti anna paikkaani kun on mukavampi istu eikä minullekkaan silloin 15 vuotta sitten yhdellä bussimatkalla antaneet tilaa kun olin raskaana, joten en anna minäkään

Vierailija
5/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemmin kuin niiden naismatkustajien.

Vierailija
6/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina annan paikan jos tulee joku vastaavassa tilanteessa. Sen sijaan kerran kovassa kuumeessa kun olin bussissa minua katsottiin paheksuvasti kun istuin invapaikalla täydessä bussissa....

Vierailija
7/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuu tiukasti persiillään vastaavassa tilanteessa, jos bussissa sattuu olemaan istumassa yksikin mies. Riippumatta siitä antaako tämä mies paikkaansa vai ei. Ja kakkonen edes voit tietää bussissa olevien miesten kuntoa? Entä jos heillä on joku sairaus tms, joka tekee seisomisen raskaaksi? Sinä istut paikallasi, vaikka olisit kuinka hyvinvoiva. Hehän ovat miehiä. Ei ole sinun ongelmasi, jos raskaana oleva nainen joutuu sen vuoksi seisomaan.

Minä kyllä koen olevani aina velvoitettu antamaan istumapaikkani, auttamaan, avaamaan ovia jne, jos siihen kykenen. En ensimmäisenä katso ympärilleni löytyisikö täältä vielä joku muu, joka voisi. Minä olen vastuussa vain omasta käytöksestäni, en muiden. Joten minä autan, jos voin, riippumatta siitä kuinka idiootteja muut ihmiset ovat.

Itse asiassa se auttamaan ryhtyminen usein herättää muutkin ihmiset. Olen pienikokoisena naisihmisenä ollut joskus ensimmäisenä se, joka on lähtenyt miesjoukosta auttamaan kaatunutta. En ole kovin pitkälle ehtinyt, kun miesjoukko on havahtunut ja kohta on ollut 10 kättä auttamassa.

Vierailija
8/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä raskaana oleva taikka vanhus joudu bussissa seisomaan, jos minulla on heille paikka tarjota.

Mutta ihmettelen miksi ap:n mielestä juuri naisten olisi pitänyt tarjota paikka tässä tapauksessa. Raskaana oleva nainen sai paikan nuorelta mieheltä, mikä oli mielestäni ihan oikein. Mikä ap:tä siis ärsytti jutussa?

2

Vierailija
9/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:ta eli minua ärsytti ehkä eniten se, kuinka naiset katsoivat ja suhtautuivat asiaan. Istuin nimittäin selkä menosuuntaan ja eniten kyrsi, että naiset joko tuijottivat seisojaa aivan suoraan ja herkeämättä tai käänsivät äkkiä katseensa ulos ja tuijotivat itsepintaisesti kerrostalojen seiniä. TUnnustan, tarkkailin.

Olen samaa mieltä, ettei aina voi päällepäin voi nähdä kuka tarvitsee istumapaikkaa ja kuka ei. Kannatan tasa-arvoa ja olen sitä mieltä, ettei kohteliaisuus ole kiinni sukupuolesta.

Minua siis ärsytti naisten asenne - suurin osa heistä takuulla tiesi, kuinka tukalaa raskaana olevan oli seistä heiluvassa ja mutkittelevassa bussissa. Ajoimme vieläpä rankassa remontissa olevaa tietä pitkin. Se kaveri, joka paikkaansa tarjosi, istui aivan viimeisimmässä penkissä.

Voisin siis peräänkuuluttaa jokaisen kanssamatkustajan kohteliaisuutta, nyt vaan pisti silmään naisten ylivoima bussissa. Ilmiö on ainakin pääkaupunkiseudulla yleinen - rattaidennosto-apua ja istumapaikkaansa tarjoavat hyvin usein NUORET miehet. Täytyy siis kehua nykyajan äitejä, käytöstapoja on käyty läpi!

Vierailija
10/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä, ap, tiedät, kuinka moni niistä istuvista naisista oli itsekin raskaana? Tai muuten sairas tai heikossa kunnossa. Eihän raskaus välttämättä näy vielä siinä vaiheessa, kun veren määrä lisääntyy nopeasti, jolloin saatta helposti pyörryttää.

Vierailija
11/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijotetaan. Ei auteta.

JOs tuo nainen olisi pyytänyt paikkaa, ehkä olisi paikan saanut - tuhahduksen kera.

Itse matkustan päivittäin lähijunalla. Kun noustaan junaan on ihan törkeää kiilaamista. ängetään jonottavien ohi sivusta ja keskeltä ja mistä vaan.

Mielestäni keski-ikäiset ukot ovat törkeimpiä. Yrittävät aina ekana ovesta, sitten kiireesti perse penkkiin ikkunapaikalle ja eikun tuijottamaan toisia - ei tietenkään edes ulos ikkunasta katsota vaikka ikkunan äärelle oli niin valtava kiiire.

Vierailija
12/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydessä bussissa taitaa olla jotain 40-50 istumapaikkaa. Eli bussissa oli melkein saman verran naisia (vaikkapa 42 kpl). Mikä on todennäköisyys, että joka ikisellä bussissa olevalla naisella oli joku este tai hankaluus, joka olisi tehnyt seisomisen vaikeaksi?

Entä mikä on todennäköisyys, että bussissa olleilla n. 3 miehellä olisi vastaava vamma?

Jos oletetaan, että tuollaisia ongelmia on miehillä ja naisilla yhtä usein ja todennäköisyys, että yksittäisellä ihmisellä on tämä ongelma on vaikka 5%. Täten todennäköisyys sille, että kukaan miehistä ei voi seistä on 5497560000000000000000000000000000000000000000000000 kertaa suurempi kuin se, että kukaan naisista ei voi seistä. Aikas epätodennäköistä.

Vierailija
13/13 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Täydessä bussissa taitaa olla jotain 40-50 istumapaikkaa. Eli bussissa oli melkein saman verran naisia (vaikkapa 42 kpl). Mikä on todennäköisyys, että joka ikisellä bussissa olevalla naisella oli joku este tai hankaluus, joka olisi tehnyt seisomisen vaikeaksi?

Entä mikä on todennäköisyys, että bussissa olleilla n. 3 miehellä olisi vastaava vamma?

Jos oletetaan, että tuollaisia ongelmia on miehillä ja naisilla yhtä usein ja todennäköisyys, että yksittäisellä ihmisellä on tämä ongelma on vaikka 5%. Täten todennäköisyys sille, että kukaan miehistä ei voi seistä on 5497560000000000000000000000000000000000000000000000 kertaa suurempi kuin se, että kukaan naisista ei voi seistä. Aikas epätodennäköistä.

Sen sijaan on hyvin todennäköistä, että joillakin bussin naisista saattaa olla jokin tila, jonka takia ei jaksa seistä. Samat sanat muuten näille vaunujen kanssa liikkuville äideille: se, että ei tarjoa apua, voi tarkoittaa sitä, että on esim. joku vamma.