Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eipä harmita yhtään, että en ottanut vapaaehtoista eläkevakuutusta, mites muut?

Vierailija
31.01.2009 |

Ei käy kateeksi niitä, jotka ovat ottaneet. Taloussanomissa oli juttua.

Eräs oli säästänyt 8v aikana 8300e, veloituksiin meni 800e ja kulujen ja arvonmuutoksen jälkeen sijoituksista oli huvennut 1700e. Oli toivonut, että säästöt olisivat tuottaneet edes vähän voittoa...

Ja on siellä muitakin esimerkkejä. Ja sitten kun niitä rahoja ei saa sieltä pois milloin itse haluaa.

Itse en alkanut siihen rumbaan vaan sijoitin varat asuntoon, joka on vuokralla ja sen voi sitten myydä myöhemmin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä - niissä on se verotusetu verrattuna muihin säästämismuotoihin mutta mielestäni se on kallis hinta siitä että rahat on sidottu x-kymmentä vuotta eikä niihin pääse käsiksi tarpeen vaatiessa (kyllä, tiedän myös että ihan täysin ääritilanteissa niihin pääsee käsiksi mutta en tarkoita nyt sitä).

Hauskinta on kun pari tuttavaa (ja jopa pankkivirkailija) ovat kohkanneet eläkevakuutuksesta tyyliin että "kun et muuten pääse aikaisemmin eläkkeelle". Siis miksen muka pääsisi? Tottakai voin jäädä pois työelämästä ihan yhtä aikaisin pois kuin joku eläkevakuutuksen ottajakin - minun vaan pitää rahoittaa se poissaolo sitten jollain muulla rahalla. Mutta kun näillä ihmisillä on ollut vankka usko että on joku instanssi joka ei päästä työntekijää työelämästä pois ennen virallista eläkeikää ellei hän ole eläkesäästäjä (noin pankkien ajattelemassa mielessä). Mistä ihmeestä tämäkin ajattelumalli on tullut?

Kyllä minulla on sen verran selkärankaa että pystyn ihan oma-aloitteisesti säästämään vararahastoa siihen että jään pois työelämästä haluamassani ajankohdassa. Ja sen verran laskutaitoa että pystyn laskemaan ihan itse kuinka paljon eläkekertymäni tippuu jos jään vuoden tai pari ennen virallista eläkeikää pois töistä ja kuinka paljon silloin pitää olla lisäsäästöjä kattamaan tuo.

Vierailija
2/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai osakkeiden arvo laskee ja nousee. Itse olen seurannut tyytyväisenä lapsen rahaston arvon laskemista. Nyt voi taas ostaa lisää osakkeita. Meni monta vuotta tässä välissä kun ei kannattanut sijoittaa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari vuotta sitten sellaisen ottamaan. Maksoin siinä samantien ekan maksunkin. Kotona aloin miettimään hommaa ja tajusin, että kulut yms olivat älyttömät. JA että osaisin itsekin säästää vanhuuden varalle ilman heidän apuaan.

Papereista löytyi onneksi kohta, että jutun sai perua oliko se kuukauden sisällä aloituksesta ja sain aloitusrahanikin takaisin.

Vierailija
4/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullujen hommaa .

itse olen tehnyt sen virheen, että olen rahasto säästäjä. Tämä asia menee tiukkaan syyniin jatkossa ja ilmeisesti an tapa rahastojani kokonaan pois, mutta pääsääntöinen sijoitussäästämisen tulen hoitamaan muulla tavalla.

T Itsekin erehtynyt, mutta en niin pahasti, että olisin eläkevakuutuksen ottanut.

Vierailija
5/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pumpattiin rahastoista okt:n täysremontti eli 90 000 € 2,5 vuoden aikana. Siis nostimme pelkkiä voittoja. Itse hallinnoimme rahastoja eq-onlinessa.

Mun mielestä ihan kivasti. Ei haittaa vaikka arvo on nyt alhaalla, kyllä ne sieltä ajan kanssa taas nousevat.

Vierailija
6/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi menee lisää rahaa säästöön. On meillä velaton talo ja rahastoja eq:ssa ja Nordeassa siihen lisäksi. Nordean yksi rahastoista oli viimevuoden lopussa yllättäen 33,9% vuositasolla plussalla.

Ihan hyvä pitkän aikavälin säästämismuoto. Yksi plusista on tietenkin veroetu.

Jos iskee esim. työttömyys, vakava sairastuminen tai avioero, voi eläkevakuutuksen rahat nostaa vaikka heti. Pienellä sanktiolla ne saa nostettua ilman mitään erityistä syytäkin. Eli ihan harhaa on puheet, että rahoihin ei pääse kuin vasta eläkkeellä.

Kotiäitinä pidän tuota eläkesäästämistä itselleni tärkeänä.

Vierailija
7/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullujen hommaa .

itse olen tehnyt sen virheen, että olen rahasto säästäjä. Tämä asia menee tiukkaan syyniin jatkossa ja ilmeisesti an tapa rahastojani kokonaan pois, mutta pääsääntöinen sijoitussäästämisen tulen hoitamaan muulla tavalla.

T Itsekin erehtynyt, mutta en niin pahasti, että olisin eläkevakuutuksen ottanut.

Nyt niitä rahastoja kannattaa ostaa lisää!

Vierailija
8/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitusten arvo on pudonnut yli kaksi tonnia.

Kyse on kuitenkin pitkäaikaisesta säästämisestä ei yhden vuoden perusteella mitään ratkaisuja voi tehdä.

Ei sitä asuntoakaan välttämättä saa myytyä silloin kun haluaa.

Vierailija
9/9 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu nyt unohtuvan varsinkin näinä päivinä kun on nähty historiallisia pudotuksia.

Kyllä ne jotka on jäämässä lähivuosina eläkkeelle, niin toivon että ovat tajunneet olla hereillä ja vaihtaa eläkesijoituksensa osakerahastoista korkorahastoihin tms.

Pääasia on että säästää johonkin, valtion eläkkeen varaan ei voi laskea. Mulla eläkesäästäminen on yksi säästö, muitakin on. Asuntoja, metsää, pitkäaikaisia talletuksia, osakkeita ja rahastojakin.