Jos olisin suomalainen poliitikko, ajaisin seuraavia asioita
1. Verotuksen alentaminen noin puoleen nykyisestä
2. Maksulliset sosiaalipalvelut, korkeakouluihin n. 5000 e lukukausimaksut
3. Rikoslain uusiminen ainakin seuraavilta osin:
i) oikea elinkautistuomio
ii) kuolemantuomio
iii) muista rikoksista vankeusaika 10 x nykyinen, josta istuttava täysi aika
iv) poistaisin avovankilat ym hyysäyslaitokset
v) karsisin vankien muita oikeuksia esim perhetapaamisia, ääni- ja haasteoikeutta yms
4. Lakkauttaisin ruotsin Suomen virallisena kielenä
5. Liittyisin Natoon
6. Muuttaisin maahanmuuttolakia tiukemmaksi
7. Vapauttaisin kaikkien kauppojen aukioloajat
8. Vapauttaisin alkoholinmyynnin alkon monopolilta
9. Muuttaisin Suomen armeijan palkka-armeijaksi
Kommentit (28)
se on usa. Enkä uskokaan että onnistuisi siirtäminen Suomen politiikkaan, mutta jos tämä utopia-Suomi olisi olemassa, asuisin siellä varmaan vieläkin.
t.ap
1. Verotuksen alentaminen noin puoleen nykyisestä OK
2. Maksulliset sosiaalipalvelut, korkeakouluihin n. 5000 e lukukausimaksut OK
3. Rikoslain uusiminen ainakin seuraavilta osin:
i) oikea elinkautistuomio OK
ii) kuolemantuomio OK
iii) muista rikoksista vankeusaika 10 x nykyinen, josta istuttava täysi aika OK
iv) poistaisin avovankilat ym hyysäyslaitokset OK
v) karsisin vankien muita oikeuksia esim perhetapaamisia, ääni- ja haasteoikeutta yms OK
4. Lakkauttaisin ruotsin Suomen virallisena kielenä OK
5. Liittyisin Natoon EI
6. Muuttaisin maahanmuuttolakia tiukemmaksi OK
7. Vapauttaisin kaikkien kauppojen aukioloajat EI
8. Vapauttaisin alkoholinmyynnin alkon monopolilta OK
9. Muuttaisin Suomen armeijan palkka-armeijaksi
EI
LISÄKSI ajaisin voimakkaampaa alueellistamista, teiden ja ratojen kunnostuksia, vastikkeettomien etujen leikkauksia
juuri tästä politiikasta. Terveyspalvelut ovat myöskin erittäin tehottomasti hoidettuja, verrattuna jopa Suomeen. Samoin kuin rikollisuus on suurta ja tästä johtuen yleinen turvallisuus heikkoa.
Tietysti jos asuu jossain hienostoalueella niin siellä on varmaan turvallista. Minua vain risoisi mennä autolla joka paikkaan, tykkään kävellä ja pyöräillä. Voisin kyllä muuttaa jos työpaikan saisin, ainakin jollekin kivalle seudulle, siellä se variaatio on niin suurta.
Siellähän moni ihailemistasi arvoista toteutuu. Eli ei muuta kuin GreenCardia hankkimaan.
vaan olen oikeasti tullut siihen tulokseen, että asun ja kasvatan lapseni mielummin yhteiskunnassa jossa ylläolevat arvot ovat voimassa. Jos keskustelu on jonkun mielestä alhaisella tasolla niin se on heidän mielipide, minulle se nyt sattuu oleman ihan realistinen totuus.
Ja olen 35-vuotias kahden lapsen töissä käyvä äiti
Onko muita jotka kokevat että muuttamalla näitä asioita suomalaisesta yhteiskunnasta tulisi parempi paikka asua??ap
Ja onko sinusta siellä kaikilla tuloista riippumatta samanlaiset mahdollisuudet saada:
- hyvä koulutus
- hyvä terveydenhuolto
- yleensä asunto
Minusta jo nyt on tullut hyvin selväksi, ettei Jenkit mikään hyvinvointivaltio ole. Siellä on näennäisesti ihmisten hyvä olla, mutta miten niin moni asia on nyt viimeisen puolen vuoden aikana levähtänyt käsiin? Mikä on siellä ihmisten sosiaaliturva, kun jotain tällaista sattuu? Ei mikään, koko perhe vaan kadulle ja pärjätköön itse...
Ja sielläkö ei ole juuri asia niin, että rikkailla on paremmat mahdollisuudet osallistua koulutukseen? Miten opiskelevat ne, joilla ei rikkaita vanhempia? Ai niin, ei heillä ole varaa?
Jos olet yh:na opiskellut ja käynyt töissä, niin minkä ajan olit töissä ja minkä koulussa ja missä lapsi/lapset oli sillä välin?
Siellä ehkä enemmän mahdollisuuksia (ennen ollut) erilaisiin osa-aikatöihin, mutta ei niitä suomessa ole noin vain tarjolla ja palkat on varmasti paljon surkeammat kuin siellä rapakon takana.
Mutta niin tai näin, niin en missään nimessä haluaisi tänne Jenkkilän mallia. En ikinä!
Sinähän voit vaihtaa sen kansalaisuutesi milloin itse haluat, jos et siis toivo kuolevasi suomalaisena. Miksi et ole sitä jo tehnyt??
Mutta kerro silti, että miksi siellä on niin paljon huono-osaisia? Ja miksi ne hyvä-osaiset tai valtio ei auta toisiaan tuossa taloudellisessa tilanteessa? Välinpitämättömyyttä? Vai oletko tyypillinen jenkki, joka sulkee silmänsä kaikkien kauheuksien edessä ja on olevinaan kuin niitä ei olisikaan? Niin kauan kun ongelma ei kosketa minua, niin kauan niitä ei olekaan. Asut varmaan hyvätuloisten alueella ja tuskin sieltä niitä ongelmia oikeasti näkee... Miksi siellä on niin paljon kodittomia, miksi syyttömille on annettu kuolemantuomioita (mitä, jos sellainen olisi sinun läheisesi, vieläkö kannattaisit?)?. Miksi kaikilla ei ole samanlaiset mahdollisuutta saada samanlaista hoitoa? Eikö kaikilla ole samanlainen ihmisarvo?
Mutta kolmannen kerran, sinulta puuttuu kyky eläytyä toisen asemaan, mutta eikö se ole tyypillistä perusjenkille? Ollaan niin empaattisia, mutta oikeasti ei kiinnosta tuon vertaa. MINÄ-MINÄ-yhteiskunta. Tärkeintä on se, mitä ulospäin näyttää vaikka sisältä olisikin perusmätä. Erittäin peruskieroa porukkaa, edes poliiseihin ei voi luottaa ja uskoa. Hyvin lähellä Venäjää minusta. Ainoa ero se, että Venäjällä vielä suuremmat tuloerot ja ei huolehdita/välitetä vähäosaisista. Mutta nythän näyttää kovasti, että Jenkit menevät aina vain lähemmäs Venäjää...
Kokonainen päivä ei riittäisi kertomaan, että miksi en missään nimessä haluaisi Jenkkien mallia meille.
Mutta mitä se kertoo valtiosta, joka ottaa hirveät lainat, jotta voisi sotia toisessa maassa? Samalla rahalla olisi voinut pelastaa tuollaisen taloudellisen romahduksen. Turha Bushia syyttä, jenkithän sen äänesti ja luulisi, että kansa olis jo PALJON aikaisemmin vaatinut tuolaisen presidentin eroa, jos eivät olisi hyväksyneet tuollaista toimintaa/päätöksiä.
ps. Nuorena vielä ihailin Jenkkilää, mutta en tiennyt mitä se oikeasti on. Niin ja olen siellä käynyt ja moni ystävä siellä asunutkin.
mikä tämä nykyinen yhteiskuntasi on? Ehkäpä Venäjä?
Palkka-armeija, kova rikoslainsäädäntö ja moni muu asia täsmäisi, mutta ei kai sentään, jos nykyinen maasi on liittymässä/kuuluu jo Natoon...
Ainakin kaikissa Manner-Euroopan kehittyneissä teollisuusmaissa on melko vahva sosiaalinen sektori ja melko kova verotus, erot Suomeen eivät ole niin suuret. Joten ehkäpä sitten asut nykyään USA:ssa. Itsekin valmis lähtemään sinne milloin vain, jos hyvä työpaikka aukeaisi, ei siinä mitään. Mutta sen kai tiedät, että rikostilastot ovat määriltään ja raakuudeltaan eri luokkaan kuin meillä "hyysäysvaltioissa". Ja puhut itse asiassa maasta, jossa on päällekkäin, limittäin ja rinnakkain monta yhteiskunnallista todellisuutta, joten niistä yhden patrioottisen ideaalikuvan siirtäminen pienen Suomen politiikkaan ei ehkä ihan onnistuisi.