aiotko käyttää valkolakkiasi?
Ennen vanhaan ylioppilaslakkia käytettiin vuosikaudet tutkinnon jälkeen. Yhdessä pallokahvaisen kävelykepin kanssa se oli yhteiskunnallisen statuksen merkki. Ilman lakkia ei voinut olla uskottava yliopisto-opiskelijakaan. Vielä valmistumisen jälkeenkin lakkia pidettiin ainakin vappuna.
Aiotko vappuna vetäistä valkolakin päähän? Onko lakkisi yo-, teekkari- vai joku muu lakki?
Itse en aio yo-lakkia enää ikinä käyttää, sillä en ole enää ylioppilas.
Kommentit (22)
Kerran olen käyttänyt eli silloin lakkiaspäivänä enkä muuten tule käyttämään
Vaikka on saavutuksia tullut tuonkin jälkeen, niin laitan silti. Kiva perinne. Laitanhan joulunakin kinkkua, vaikka osaan laittaa chateaubriand' n.
koska menen mökille. Kaverit naurais jos oisin lakki päässä. :)
Ei se taida mahtua mun rastapehkon päälle.
Yo-lakki on ollut vappuhattuna jo 28 vuotta ja kahdelle nuorimmalle lapselle on vappupallot jo ostettu.
Vuonna -87 saatu lakki vaatehuoneen hyllyllä laatikossaan muistona.
No kyllä mä varmaan sen mukaan otan. Ei olla ullikselle menossa tänä vuonna, kun mies lähdössä työmatkalle vappupäivänä :-( Kyllä sitä ulliksella yleensä pidän. Vanhempanikin pitävät yleensä just vapunpäivänä.
Ja sitten vauvasta pitää tietty ottaa perinteinen sitteri ja yo -lakkikuva. Näin meillä on tehty jo toisessa sukupolvessa :-)
Pidin ko. perinnettä typeränä, enkä ostanut lakkia.. enkä muuten mennyt juhliinkaan. Nyt toisaalta harmittaa, etten hommannut lakkia, mutta enpä enää viitsi... =/
Näytän ihan keski-ikäiseltä (olen 26) naispuoliselta seilorilta se päässä, lakki on tietääkseni vanhempien luona komeron täytteenä
Jos lakkimme löytyvät jostain (epäilen), niin lapset voivat pitää niitä pihalla.
Opiskeluaikana käytin muutaman kerran, mutta en valmistumisen jälkeen. En oikein ymmärrä, miksi sitä niin monet (muutkin kuin opiskelijat) käyttävät. Ei yo-lakki ole nykyisin mikään erikoinen saavutus, puolet ikäluokasta on ylioppilaita.
Nyt yliopistossa, eikä kyllä tuntuisi luontevalta pistää päähän edes vappuna. En tiedä miksi. Varastossa kyseinen kotsa pönöttää.
jotenkin junttia. Ei oo nykyään mikään saavutus. Mummelit ja ukit on asia erikseen.
Oon FM eikä tarvetta korostaa olevani ylioppilas.
Nyt eka vappu ja tottakai laitan hatun päähän. Ihana traditio mielestäni.
vappupallot ja myös äiti ja isi laittaa yo-lakit päähän. En älyä noita, joiden pitää panetella tätä perinnettä. Musta oikein mukava ja hauska perinne. Onhan siinä ulkomaalaisillakin ihmeteltävää Espalla!!
Aion laittaa.
Ostan myös lapsille vappupallot :).
Tasan kerran on ko. kotsa päässäni ollut, nimittäin silloin yo-juhlissa...ja niistähän on aikaa jo 30 vuotta!;)
mutta onneksi tulin järkiini! Missään ei ole niin paljon tunnelmaa, kun Turun taidemuseonmäellä lakituksessa.
TERVETULOA KAIKKI! JA LAKIT TIETTY PÄÄHÄN! P=)