*** TOUKOTUHISIJAT Viikkoon 18***
Tässä linkki viimeviikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?sort=ASC&m=12965296&p=1&tmo…
Kommentit (60)
Meillä ollaan flunssan kourissa oltu koko viime viikko...pari viikkoa sitten oli oksennus-mahatauti mitä ilmeisesti vähä joka puolella liikkeellä ja viime viikko onki sit menny kurkkukivun ja nuhan kanssa..Eipä päästä helpolla tätä loppu aikaa...Kiva oli vielä tälläsen mahan kanssa oksentaa koko yö, mitähän mahtoi vauvaki tuumailla :)
Eli olohan on mitä mahtavin..Esikoisella kiva uhmaikä, eikä äiskä jaksa juosta perästä koko ajan.mikä etes vähä piristää niin lumet on täältäkin Itä-Suomesta lähtenuy rutisemalla, pääsee kohta pihahommiin...ihan kun kerkeis tänä kesänä mitään laittamaan.
Vauva on keksinyt uuden ajan milloin kannattaa liikkua eniten..nimittäin autolla ajaessa.Ompa sit kiva kun tunkee itteesä tuonne oikein alas, eikä muutenkaan oo enää kovin mukavaa tuo ajaminen..Huomenna neuvola ja parturi.Ihana päästä tukan lyhennykseen :)
Mieki aattelin munkkeja paistaa huomenna,simaa en tosin tee kun meillä siitä ei kukaan tykkää.Jos vaikka limua ostasi..Kohtahan vois grillatakkin kun alkaa ilmatkin olla kohillaan! Grillistä tulee niin ihana kesänen tuoksu.
Etsiskelin sitä imetystyynyä ja löytyhän tuo mieleinen.Ostan nyt kuiteski ihan uuden (45e), kun melkeinpä tulee käytetty samanhintasex jos esim.huutonetistä huutaa,postikulut on yleensä aika paljon.Harmittaa kun en aikasemmin oo tajunnu sitä hankkia, olis ollu tosi hyvä yöllä haarovälissä :)
Täytyy mennä, tytteli tyhjentää näköjään astiakaappia....
Pusutus ja masunen rv.38+0
Ankkishan se tosiaan sai lähteä sairaalaan.. Tsemppiä vaan koitokseen!
Ihan sellanen pikanen ihmettely, että mitäs muut meinaatte ottaa kotiutumisvaatteiksi vauvalle? Kun toi esikoinen synty vuodenvaihteen pakkaskeleillä, oli melko selvää että riittävästi vaatetta. Miten paljon vastasyntynyt tarttee näillä lämpösillä kevätilmoilla? Tullaan siis autolla, eli ulkona joutuu olee ihan lyhyet pätkät. Onko se äitiyspakkauksessakin oleva vanupuku liian kuuma sisävaatteiden päälle? Mulla ei todellakaan mitään käsitystä, jotenki tuntuu hassulta pukea ihan kamalan paljoa, muttei voi pientä palelluttaakkaan.. Tuo esikoinenkin kun oli näihin aikoihin jo " iso" vauva ja kaiken kukkuraks tosi kuumaverinen, eli ei tarvinnu hirveesti vaatetta pärjätäkseen.
Mukavaa vappuviikkoa itse kullekin, poksahdellaankos me yhtä ahkeraa, ku mitä simat korkkaantuu?
JN + masukaveri 39+1
Täälläkin odotellaan edelleen niitä " oikeita" supistuksia. Iltaisin tulee jonkin verran pieniä supistuksia, mutta niistä puuttuu kyllä terä. Turvotusta on nyt alkanut vähän tulla. Piti ottaa sormukset pois kun vielä saa. Tuota turvotusta on tullut aiemmissa raskauksissa myös ihan viime viiko(i)lla. Lisääntynyttä vuotoa on myös, limaistakin. Lieneekö limatulppaa??
Eilen illalla kyllä pikkuinen tuntui tulevan ulos, sen verran pahaa teki kun siellä möyri. Pää on jo todella alhaalla ja lääkäri sanoikin viimeviikolla miten hyvin pää jo tuntui, eikä se sieltä enää liikkunut ylöspäin.
Alkaa kieltämättä jo odotella pääsyä synnyttämään. Toisaalta jännittää tosi paljon että miten kaikki menee ja että onkohan tämä vauva tosi iso. Arvio viime viikolla oli 3,8kg. nuo aikaisemmat lapset olleet 4,3kg ja syntyneet viikkoa ennen laskettua aikaa.
Nyt lasten kans pihalle, päivän oltu sisällä. Mut mennään nyt kun saatiin syötyä.
Niin, vapuksi ei mitään kummempia suunnitelmia. Minä voisin lähteä synnyttämään silloin ja puhaltelemaan ilmapalloja ;) Ollaan vain kotosalla ja syödään hyvin. torstaina sitten torille/kaupunkiin nauttimaan ensimmäiset tötteröjäätelöt. On niin lämmintäkin luvattu, kerrankin!!
voikaa paksusti :)
amaria 38+3
Jettaneito; Mulla oli viimeksi laskettu aika toukokuussa.Silloin otin nimen omaan sen äitiyspakkuksen vanupuvun laitokselle mukaan+lapaset,tossut ja pipon.Tyttä tosin sattu sit syntymään vasta reilusti kesäkuun puolella ja ulkona oli sillo lähtöpäivänä jotain 25 astetta lämmintä ja autokaan ei ollu ilmastoitu joten oli vähä ehken liikaa.Olis riittäny ohut pusakka ja hattu. Sillon laskuttu aika oli 30.5 nyt on 12.5 ja laukkuun olen pakannut sellasen vuorellisen fleecepuvun, lapaset, villasukat ja hatun.En usko että nyt on sit ihan niin kuuma kun viimex...Jos tää vaan ihan suht ajallaan syntyy.
Mut jos asut etelämpänä niin sielähän on lämpimämpi aina, varmaan riittäs ihan joku ohut fleece-asu tai joku takki ja villasukat...mut parempi varmaan silti olla vähä liikaa kun että toista kylmäis...
-pusutusJettaneito:
Ankkishan se tosiaan sai lähteä sairaalaan.. Tsemppiä vaan koitokseen!Ihan sellanen pikanen ihmettely, että mitäs muut meinaatte ottaa kotiutumisvaatteiksi vauvalle? Kun toi esikoinen synty vuodenvaihteen pakkaskeleillä, oli melko selvää että riittävästi vaatetta. Miten paljon vastasyntynyt tarttee näillä lämpösillä kevätilmoilla? Tullaan siis autolla, eli ulkona joutuu olee ihan lyhyet pätkät. Onko se äitiyspakkauksessakin oleva vanupuku liian kuuma sisävaatteiden päälle? Mulla ei todellakaan mitään käsitystä, jotenki tuntuu hassulta pukea ihan kamalan paljoa, muttei voi pientä palelluttaakkaan.. Tuo esikoinenkin kun oli näihin aikoihin jo " iso" vauva ja kaiken kukkuraks tosi kuumaverinen, eli ei tarvinnu hirveesti vaatetta pärjätäkseen.
Mukavaa vappuviikkoa itse kullekin, poksahdellaankos me yhtä ahkeraa, ku mitä simat korkkaantuu?
JN + masukaveri 39+1
no johan tuli kirjoitusvirhettä ihan kerrakseen..pitäisköhän ne silmälasit hankkia...
Ensiksi, kiitos vielä kerran myötätunnosta KisuKameli, Plutuna, CalZal, Burmilla, Jettaneito, Ankkis ja Hönttä. Kyllä lämmitti mieltä teidän myötäeläminen tässä meidän tilanteessamme. Kiitokset siis vielä kaikille! :)
Toiseksi. Täällä taitaa monella toukotuhisijalla olla kovat vappuvalmistelut käynnissä. Meillä ei ole vielä mitään vapun eteen tehty kun ei ennen huomista tiedä olenko kotona sitä viettämässä. Tänään ajateltiin kuitenkin pojalle hakea vappupallo. Pääsee äitikin vähän mukaan vapputunnelmaan.
Pusutukselle tsemppiä sairasteluiden kanssa! Toivottavasti sairastelut on nyt teidän osalta sairastettu. On se vaan tosi rankkaa oksentaa ja olla raskaana samaan aikaan. Mullakaan, ei silloin talvella, oksennustaudissa ollessani, mennyt mikään ruoka alas pariin päivään. Onneksi vauva ei tuntunut siitä silloin piittaavaan, vaikka vähän huolissani asiasta olin.
Jettaneito, mä ajattelin ottaa sen kevytvanupuvun mukaan sairaalaan. Laitan sen sitten kotiin lähdettäessä vauvalle. Ajattelin, että parempi laittaa liikaa vaatetta kuin liian vähän. Vauvoilla kun on tuo lämmönsäätely vielä kovin huonoa.
Sitten. Mä tulen sitten huomenna ilmoittelemaan itsestäni jos lähettivät vielä kotiin, muussa tapauksessa tulen sitten myöhemmin vauvauutisten kera.
Oikein hyvää vappua kaikille!
Pikkupapu, esikoinen 2v 2kk ja perätilapoitsu rv 40+0 tasan
Pikkupapu: Toivottavasti seuraavan kerran oot kertomassa vauvauutisia:)
Täälä on tosiaan vappua laitettu. Pari tuntia paistelin munkkeja.. onneks ei tarvi tehdä, ku kerran vuodessa. Oli varsin kypsää touhua:D
Eilen illalla, ku nukkumaan menin, niin supisteli taas kipeesti. Tai en nyt tiedä kipeesti, mutta epämiellyttävästi. Väänsi mahaa niin, että huomasin pidättäväni hengitystä.
Laitoinki viime viikon pinossa ja joku tämän viikon pinossa, tuosta limatulpasta? Tai limasta nyt ylipäätänsä:D Täälä on siis kahtena päivänä tullut limaista vuotoa/kokkareita. Tänään ei kyllä oo sitte taas tullu yhtään mitään. Mistä lie sitte kyse?
Nimiä on kovasti yritetty mietti, mutta on se vaan hankalaa. Paljon on nimiä mistä tykätään,mutta niiden yhdisteleminen ja valinnan vaikeus.
Huomenna jos kaupasta kävis hakemassa valmiiksi loput tarvittavat tavarat vauvaa ja tulevaa äitiä varten, samalla kun tulee tehtyä vapun ruokaostokset.
Sekavaa oli taas kirjotus, mutta hitaasti tässä on kuljettu eilisestä;D
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Burmilla 37+2
...pitkä rivi ärräpäitä tähän väliin...
Kirjotin sopevan romaanin ja se heitti mut ja sen tekstin sit vallan ulos järjestelmästä, aaargh!
Enkä ala uusiksi runoileen.
Pikkupapulle onnea matkaan huomiselle!!!
Ja suppareita niitä toivoville!!!
näpyttelystä puutunein sormin KK ja AlmaElmeri rv 38+
Ihan ensiksi Öttiselle onnea perheenlisästä!
Pikkupapulle voimia toivotellen. Oman lapsen sairastaminen on todella raastavaa, etenkin kun pitää odotella epävarmuudessa. Toivottavasti kuvista ei löydy mitään. Lähipiirissäni on muutamia " kuumekouristuslapsia" ja näky on kuulemma järkyttävä, eikä siihen voi etukäteen varautua, kun se käy ensimmäisen kerran.
Jettaneito, hyvä jos teillä on vatsatauti ohi. Minulla automaattisesti kurmaisi vatsaa, kun vanhempi poikani sanoi, ettei hänelle maistu iltapala ja on huono olo. Vielähän tässä ehtisi jonkun kulkutaudin sairastaa, ennen laskettua aikaa...
Olen myöskin muuten kuullut vauvan mahdollisesta yörytmistä, että jos äiti on paljon yöllä liikkeellä, vauvakin on yöliikkuja synnyttyään. En tiedä tämän paikkaansapitävyyttä, mutta minä valvoin paljon kesäöisin esikoista odottaessani ja hän valvotti meitä yksivuotiaaksi asti. Kakkosen kanssa nukuin kiltisti kaikki yöt (jos nousin, nousi esikoinenkin...) ja kakkonen ei synnyttyään juuri öitä ole valvottanut. Nyt en halua ottaa " riskiä" ja makaan sängyssä, vaikka olisin hereilläkin. Pissareissut ovat poikkeus. Saapa nähdä minkälaisen yökirkujan tämän meikäläisen " empiirinen kokeilu" saa aikaan ;)
Täällä oli myös keskustelua miehen osallistumisesta synnytykseen. Mieheni on tulossa ja täydessä hälytysvalmiudessa kaikki työpäivät. Samoin hälytysvalmiudessa on äitini, joka tulee kaitsemaan vanhempia lapsia. Meillä on varsinainen soittoketju, kun SE hetki koittaa. Ja SEN hetken koittamisesta puheenollen, päätin, että minä en synnytä.
Siitä tulinkin tänne purkamaan. Tänään päivällä valkovuodossa oli hassu pinkkiin vivahtava väri. No hätäisenä soitin neuvolaan, jossa ei vastattu, joten " jouduin" soittamaan äitipolille. Sieltä sanottiin, että aihetta huoleen ei ole, jos ei tule selkeää verta. Mutta kätilö arveli, että kohdun suulla on nyt jotain aktiviteettia, että " ehdit hyvin synnyttää tämän kuun puolella" . Huh hah hei! Tuossa illalla kesken sohvamakoilun tuli sitten sellainen kipeä supistus, joka vielä kesti ehkä parisen minuuttia. Paniikki! Alkoi niin kovasti jännittämään, että en tiedä miten tästä selviää. Varmaan synnytän tuohon etupihalle jo pelkän pakokauhun avulla. Tätä olen odottanut 9kk ja nyt vedän jarrua tiskiin niin että soi. Pelottaako muita?
No mutta mutta. Vaihdetaanpa aihe iloisempiin asioihin: vauvan kotiutumisvaatteet. Olen varannut: paita ja alushousut tai body (laitan jommatkummat), potkuhousut, sukat, lapaset, myssy ja hupullinen collegepuku. Eli vaatetta tulee pariin kerrokseen. Nyt on jo niin lämmintä ja pessimistisenä ajattelen tämän menevän vielä pari viikkoa yli la:n, joten pakkasta ei pitäisi ainakaan olla ;) Jos on kovin lämmin ilma, ja meidän autoissa ei ole ilmastointia, niin voi olla että noissakin kamppeissa on ihan liikaa. Tuntuu, että vauvan pukemisesta on jo niin monta vuotta aikaa, etten osaa enää. Ehkä se jostain palautuu.
Eiköhän tässä tullut taas kaikki.
Hauskaa vappua kaikille!
Terkuin HugoX3, rv 38+3.
Tuli ilmoitus:
" Viestien lähetys koneeltasi on estetty
Tietokoneesi käyttää IP-osoitetta, josta on toistuvasti häiritty Vauva-lehden sähköisiä palveluita. Huomaathan, että useat käyttäjät voivat jakaa saman IP-osoitetteen, esimerkiksi välityspalvelimen (proxy) avulla. Tällöin yksittäisen häirikön hyllyttäminen voi sulkea sivullisia palvelun ulkopuolelle."
Heh, mä häiriköin täällä taas tuostakin huolimatta ;D
Hugolle tulin huikkaamaan, että vähän samoja ajatuksia täälläkin. Vaikka kovasti olenkin odottanut synnytystä ja siihen henkisesti valmistautunut (ja hirveesti ottanut selvää), alkaa se pikkuhiljaa melkein pelottamaan. Eilen illalla ajattelin, että on pääasia, kun hengissä selvitään molemmat. Supistusten kanssa ihmetellessä herää ensin toive, josko ne voimistuis/tihenee ja synnytys alkais ja siitä seuraa melko nopeesti sellanen kauhunsekanen fiilis, että selviänkö tästä, onko tää nyt SITÄ. Kai se on ihan normaalia tuntemattomanpelkoa. Toivottavasti ei paniikki iske sitten, kun oikeasti tulee lähtö.
Noista vaatteista vielä. Kai se vaan on pakattava tuo vanupuku (paksumpaa en kyllä laita, kun ei nää ilmat enää kovin kylmiä oo) mukaan ja sinne alle ihan sisävaatteet. Mukaan myös joku paksumpi sisäpuku, jos on kovin kuuma niin mieluummin verkkaripuku, kuin vanuhaalari. Vaikka tietysti toi lämpötilatasaus ei pieneltä onnistukaan, ei tunnu itestä kivalta, jos toisella ihan kamalan kuuma. Vois ajatella ottavansa sellasen ohkasen pikkupeiton vaikka varoiks, niin voi sitten nakata peittoa päälle tarvittaessa.
Ottaakos joku kestot sairaalaan mukaan? Me ollaan menossa Jorviin, jossa ei enää oo ees sideharsoja (eli ei riitä pelkät kuoret reissussa) joten varmaan kertiksillä ensin sairaalassa ja sitten kotiuduttaessa vasta kestojen kimppuun. En kehtaa vaatia miestä kiikuttamaan vaippapussia edes takas kodin ja sairaalan väliä (kulkevat kumminkin tulevan isonveljen kanssa julkisilla kattomassa meitä).
Limatulpasta. Ei oo näkyny. Esikoisesta tuli mun muistaakseni pari päivää ennen laskettua aikaa vessareissun yhteydessä. (josssain yhteydessä jo kerroinkin, mutta oli sellanen hakasijaltaan n. 2euron kolikon kokoinen, vaaleanvihreä tosi " kiinteä" limaklöntti, ei veriviiruja tms.) Eli sitä odotellessa, ois tuolla edeltävällä aikataululla verrattuna ajankohtaista tässä torstai-perjantai tienoilla ;)
Vappusuunnitelmista. Ajateltiin mennä mun vanhemmille, niin ei tartte omaa kotia koristella sen kummemmin. Saa pikkumies puhallella serpentiinit sinne. Munkkeja on pakkasessa (ainakin eilen oli vielä muutama pussi) ja simaa laitoin tulemaan viime viikolla. Mun tuurilla lähdetään vappupäivänä Jorviin heti sen jälkeen, kun luottolapsenvahdit (=mun vanhemmat) nousee etelänkoneeseen (tulevat takas vasta maanantai-aamuna) eli siinä sopii sitten ihmetellä. Onneks veljeni on sen verran vastuullinen, että se selviää pojan kanssa vallan mainiosti, jos tarve vaatii. Vauvan tuleva kummitäti kyllä ilmoitti, ettei vappuna sitten synnytetä, kun he on mökkeilemässä koko loppuviikon ja haluavat nähdä toisen ihan tuoreeltaan.
Voikaa hyvin! (ja pyöreästi)
JN + masukaveri 39+2
p.s. pikkupapulle tsemppiä (vaikket niitä täällä enää olekaan lukemassa)! Kuulumisia odotellessa...
Tulin juuri neuvolasta, kaikki hyvin. Vauvan pää oli kiinnittynyt, oli tosi alhaalla.
Viime yönä jonkun verran supisteli, loppui kuitenkin vessakäyntiin. Jouduin myös repimään sormukset sormista keskellä yötä kun oli niin turvoksissa! Onneksi lähti, yks oli niin jumissa et sormi alkoi jo sinertämään¿ Olis pitäny uskoo miestä ja ottaa ne pois aikaisemmin.
KisuKameli: Se ON tosi raivostuttavaa kun tekstit hävii! Opin kopioimaan tekstin kun pariin kertaan kans sain hävitettyä¿ kokeileppa ens kerralla!
Vauvan kotiutumisvaatteista. Olen pakannut kassin valmiiksi jonka mies saa sitten tuoda.
Laitoin bodyn, potkuhousut, potkupuku(varmuudeksi mukaan, voi laittaa väliin jos on viileetä,) ja päälle huppari-housupuku + myssy, tossut, lapaset. Lisäksi otan vauvan viltin jonka voi tarvittaessa
heittää peitoksi ainakin ulkosalla. Esin oli varattuna päälipuvuksi teddykarvainen puku, muuta se tuntuu nyt jotenkin liian paksulta, ja oli mielestäni vähän ison kokoinenkin (mummi ostanut).
Oih! Kylläpäs on ihanaa kirjoittaa kotiutumisvaatteista, vauva tosiaan on tulossa lähiaikoina kotiin!!!
Nyt ollaan jo niiiiin lähellä! En enää malttaisi odottaa, tähän saakka oon jotenkin jaksanu.
Synnytys ei juurikaan pelota, ei paljon jännitäkkään vaikka viime kokemus oli tosi rankka.
Jotenkin ajattelen että se on se pieni hetki kun tuskaa pitää kestää ja sitten kun se on ohi niin ei muista
koko kipua kun saa niin hienon palkinnon!
Limatulppa mulla tuli esikoisesta samana päivänä kun lähdin synnyttämään, semmoinen kunnon
verensekainen limalöntti! nami¿
Mutta nyt pihahommiin jos vaikka sais jotain tapahtumia aikaseksi¿ J
Tsempitykset kaikille jotka on jo työn touhussa ja niille jotka vielä odottelee tapahtumia!
Plutuna rv 39 + 2 (iiiiiks!)
Jettaneito: mulla tuli samanlainen teksti, käyn liian usein häiriköimässä täällä sivuilla, niin kai se pitäs ymmärtää? Kun kirjauduin uudestaan, pääsin kirjoittamaan, mut saa nähä häviääkö tämä vielä johonkin.
Öttiselle onnea vauvasta, perässä tullaan.
Pikkupapulle ja perheelle voimia! Toivottavasti kaikki sujuu, eikä löydy vakavampaa. Taitaa pian olla vauvauutisia..
Pusutus: toivottovasti on jo taudit sairastettu!
Kotiutusvaatteista: mä en saa niitä pakattua. En tiä, mitä pakata. Vanuhaalari tuntuu jo liian paksulta. Tytölle sain vaaleenpunasen fleecehaalarin, mut entäs jos tulokas onkin poika, täällä ei kaupoissa oo vielä ohuita haalareita ja neutraalinväristä keväthaalaria on turha enää ostaa, kun syksyllä se ei enää mee ja nyt laskettuun aikaan on kolme viikkoo ja jos meneekin yli, ollaan jo kesäkuussa, joten se haalari voi olla täysin turha. Eli ongelma on! Muuten otan bodyn ja potkarit, tumput ja lakin. Kesäkuulla jo pärjää noillakin, mut mitä, jos vauva syntyy vappuna ennen aikaansa:)
Mies on tulossa synnytykseen mukaan ja on töissä valmiustilassa. Eli saan kiinni koska vaan. Omaa puhelintaan ei voi pitää lähellä, mut pomon puhelimen kautta saan aina miehen langan päähän. Kai se siellä kauhuissaan oottelee soittoa:) Kyllä mä tahtosin jo vauvan maailmaan. Ihmiset kyselee, et joko pelottaa synnytys, mut ei mua pelota. Kai se ekakertalaisella on, kun ei oikeen tiä mikä pelottas. Kipeetä varmasti tulee tekemään, mut kun ei oo kokemusta, niin ei sitäkään osaa pelätä. Niin moni on synnytyksestä selvinny, et enköhän mäkin saa vauvan maailmaan.
Vappusuunnitelmia on sen verran, et lähetään kavereiden luo grillaileen ja käydään kylällä kattomassa ihmisiä. Tosin mun voimien mukaan, voi olla päivä et kävellään paljon ja viivytään, mut voi olla päivä, et ei kävellä mihkään ja tullaan yheksältä kotiin nukkuun. Ei voi etukäteen tietää.. Torstaina mennään ehkä mun vanhempien tykönä käymään.
Neuvolassa kävin aamulla, kaikki ok! Paineet oli normaalit ja pissakin puhdas. Vauva on laskenu alaspäin, mut ei vielä kiinnittyny, pää liikku vielä vähän. Hyvissä asemissa on, kehui neuvolantäti. Sykkeet oli hyvät ja potkiskelee. Vähän on liikkeet rauhottunu, mut on kuulemma normaalia, kun tilaa rupee oleen vähän. Ens torstaina on seuraava käynti. Semmosia, eli periaatteessa kaikki hyvin. Hikoiluttaa älyttömästi, tuntuu et vois hillua ilman vaatteita koko ajan:) Ja viä kun kaikki vaatteet tuntuu ahistavan jostakin, tai ei pysy kunnolla päällä, nämä yhdistettynä hikinahkeeseen ihoon, niin ei kauheen raikkaalta tunnu. Pari yötä on menny vähillä unilla, näen paljon unia ja heräilen vähän väliä, mut ei silti päivisinkään nukuta. Yks pissareissu/yö piisaa. Kai se rupee rytmi totutteleen vauvan tuloon.
Nyt lähen ruuan laittoon. Hyvää vappua kaikille ja supistuksia kaikille, eiköhän meistä jokainen jo niitä toivo ja tarvitse.
Norpanpokanen, rv 36+2
Tai ainakin tuntuu helteiltä näin kylmien päivien jälkeen. Vointi täällä edelleen paksu :)) Tänään esikoinen viety kerhoon, sieltä sitten kuopuksen kanssa perhekerhoon, ja sieltä suoraan neuvolaan, ja sitten hakemaan esikoinen. Huhhuh, yhtä pukemista ja autolla kulkemista.
Tultiin syömään ja HETI sitten ulos. Sen verran on ihana ilma ulkona ettei sisällä raaski olla. Lapset tykkää ku saa tuolla hiekassa tonkia ja etsiä muurahaisia :) Äiti istuu penkillä ja ottaa lunkisti.
Neuvolassa kaikki ok. Vauva TOOOOSI matalalla, kokeili kohdun päältä ja totesi että missä se pää on?? Eikai se vain ole kääntynyt. Oli niin matalalla että sitä ei enää edes tuntunut. Teki vielä sisätutkimuksen ja kohdunkaulaa enää pikkuisen jäljellä ja lähes kahdelle sormelle auki. Pää tuntui isolta, eli potra vaavi tulossa. Sanoi että on niin valmis sieltä tulemaan että muutama peräruiske viikonloppuna niin se on siinä :)) Voisin ihan hyvin lähteä synnyttämään ettei kasva mitään jättiläistä.
Verenpaine oli 110/70, eli ennallaan. painoa viime viikosta 100g. syke 142. Kaikki siis hyvin. Nyt vain tervetuloa vauva masun tälle puolena!!
eiköhän tänne muutama vappuvauva varmasti synny ;)
amaria 38+4
Jorvin reissu tehty ja sieltä noin tunti sitten takaisin tultu.
Eli...Niinhän tässä sitten kävi, että poitsu olikin yllättäen kääntynyt takaisin raivotarjontaan. Oli kyllä vähän U-mallisesti masussa pää, kädet ja jalat alhaalla ja peppu korkealla ylhäällä.
Tämä todettiin heti ultrassa kun aamulla puoli seitsemän aikaan Jorviin mentiin. (Varsinainen aika olisi ollut vasta seitsemältä, mutta oltiin ajoissa liikenteessä). Kätilö oli se joka ultrauksen suoritti. Kun raivotarjonta varmistui hän haki lääkärin paikalle. Lääkäri suoritti myös ultrauksen (totesi raivotarjonnan ja teki jonkinlaisen painoarvion). Poitsu oli kovin syvällä ja huonossa asennossa, joten ultrauksesta ei saatu kovin tarkkaa (jos ne yleensäkään kovin tarkkoja on). Poitsun painoarvioksi saatiin noin 4kg tällä hetkellä. Lääkäri sanoi, että saan itse päättää miten nyt tästä edetään, eli leikataanko vai jäädäänkö odottamaan. Hän painotti, ettei mua pakoteta mihinkään.
Olin kovin huolissani tuosta vauvan painosta, joten päätettiin tehdä lantiokuvaus. Sen tulokset olivat, että mulla on aivan erinomainen lantio synnyttämiseen. Lääkäri sanoi, että mulla on jokin mitta (en enää muista mikä) 11,2 kun normaalisti se on 9-10. Eli pystyn siis synnyttämään vaikka viisikiloisen vauvan. Tämä huojensi kovasti mieltäni, joten tein päätöksen yhdessä lääkärin kanssa jäädä odottelemaan normaalia synnytyksen käynnistymistä.
Vielä ennen kotiinlähtöä lääkäri halusi ottaa vauvasta käyrää ja sitä otettiinkin noin puolen tunnin ajan. Kätilön mukaan käyrät olivat erinomaiset ja saimme luvan lähteä kotiin.
Mies lähti töihin takaisin ja minä tulin kotiin missä poika ja anoppi jo odotteli. Poika oli aivan riemuissaan kun tulin kotiin. Eikä ole paljon äitiä silmistään päästänyt kotiin tulon jälkeen.
Sitten. Omat tuntemukset ovat ihan hyvät tällä hetkellä, vaikka kyllä se tietysti pieni pettymys oli kun vauva ei tänään sitten syntynytkään.
Tätä (normaalia alatiesynnytystä) mä olin kuitenkin alunperin halunnutkin, joten hyvä näin. Soitin neuvolaankin ja kerroin tulevani perjantaina neuvolakäynnille. Terveydenhoitaja kertoikin miettineensä juuri miten mulla oli mennyt.
Ensi viikolla, todennäköisesti perjantaina, on mulla Jorvissa sitten ensimmäinen seuranta, jos en ole jo siihen mennessä synnyttänyt. Silloin sitten katsotaan tilanne uudestaan.
Viime yönä tuli vähän ikävänpuoleisia menkkajomotuksia ja maha oli kovana useasti, mutta mitään muuta synnytykseen viittaavaa täällä ei ole. Tänään lääkäri totesi kohdunkaulaa olevan vielä 3 cm jäljellä ja ulkosuu sormelle auki ja pehmeä, eli ei tästä ihan heti lähdetä synnyttämään. Mä sanoin alunperinkin, että kyllä tästä toukokuinen tulee ja nyt tämä näyttää käyvän toteen. Katsotaan meneekö tämä sinne äitienpäivän kynnykselle kuten ennustin. Eli musta saa kyllä odotuskaverin tuonne melkein toukokuun puoliinväliin asti. Jännäilen täällä sillä välin teidän muiden kuulumisia.
Nyt täytyy taas mennä.
Pikkupapu, esikko 2v 2kk ja raivotarjontapoitsu rv 40+1
Meidän pieni poika syntyi viime torstaina rv 36+6, 1,5 tuntia ennenaikaisena. Kaiken kaikkiaan maailman suloisin ja reippain pieni poika, sai täydet pisteet ja aloitti elämänsä kuivalla maalla pissaamalla kaaressa äitinsä päälle.
Synnytyksessä meni kaikki oikein hyvin, ja jäi tosi hyvä maku suuhun. Ja se koko raskauden ajan kummitellut hematoomakin poistui sitten synnytyksessä. Teki kyllä mieli lähettää siitä valokuva lääkärille, joka edellisen päivän kontrollissa ei suostunut edes katsomaan sitä ultratessaan vauvaa, koska " sehän nyt on hävinnyt jo aikaa sitten" ...
Mutta joo. Lämpimästi suosittelen kaikille altaaseen menoa avautumisvaiheessa, itse en sinne enää sairaalassa ehtinyt, vaikka ammehuoneen saimme, mutta kotona vietin pari tuntia kylpyammeessa, ja ainakin mulla se vie suoraan puolet kivuista pois.
Mutta hyvää loppuodotusta kaikille!
T: Rekkis ja Löttönen 5 vrk
Tänne jostain syystä satuin surffailemaan, lukemaan tämän vuoden toukokuisten kuulumisia. Itse olen viime vuoden toukokuisia, ja jotenkin hurjalta tuntuu, että omani on jo kohta vuoden ikäinen! Vastahan sitä tänne palstalle kirjoiteltiin, ja vauvaa odoteltiin syntyväksi. Kaipa tässä jotain nostalgiaa haeskelen.. :) Anteeksi tuppautumiseni!
Onnea kaikille synnyttämään menijöille, paljon suppareita niitä tarvitseville, sekä onnea jo vauvansa saaneille! Toivon vilpittömästi kaikkea hyvää teille kaikille!
sämpyläinen ja viime vuoden toukokuun tyttö, nyt 11kk
Tulin juuri neuvolasta ja uutiset sieltä suunnalta olivat hyviä; pissa puhdas, paineet 126/80, hemppa 134, turvotusta kylläkin on todella paljon, sykkeet 131/150 ja vauvan pää todella alhaalla kiinni synnytyskanavassa ettei täti meinannut saada enää edes otetta siitä. SF-mittakin laskenut 32 eli tämä tyttö lähtee (toivon mukaan) pian synnyttämään...niin ainakin neuvola meinas ettei laskettuun aikaan asti mene!
Kiitos monelle Toukotuhisijalle kommenteista ja tuesta kun viime sunnuntaina purkasin tunteitani isännän synnytykseen osallistumisesta. Vertaistuen saaminen tuntuu hyvältä. Hän on edelleen painottanut että tekee parhaansa, että siihen pääsee mutta työnsä puolesta ei voi luvata 100% että se onnistuu...tämä tieto lohduttaa myös hieman...
Mun vauvakassiin on pakattuna body ja housut, myssy, töppöset jalkoihin ja käsiin sekä äitini virkkaama ihana neuletakki- ja housut. Otan mukaan vielä äitiyspakkauksen makuupussin jos kotiutuspäivä on viileä. Tietty muutama vaippa ja sideharso kuuluu meidänkin kassiin.
Ystäväni sai pojan edellis-yönä rv 37+5 joten wappu-suunnitelmissa on isännän osallistuminen varpajaisiin ja meikäläinen viihdyttää itseään käymällä kaverin luona grillaamassa. Kunhan ei lähtö nyt vaan aattoyönä tulisi, on tuon tulevan isän kunto varmaan haasteellinen...vapunpäivänä mennään sitten yhdessä syömään ja herkuttelemaan - olen oikein pöytävarauksenkin tehnyt.
Munkin tuoksuisia ja siman makuisia terveisiä kaikille!
SISU rv 37+4
ONNEA OIKEIN KOVASTI REKKALEPAKKO + PERHE!!! Ja tuuthan joskus kirjoittelemaan synnytyskertomusta - niitä ku on aina niin kiva lukea!?
Ja Pikkupapu sit on edelleen yhtenä kappaleena, hieno juttu, olletinki jos itestäski tuntuu hyvältä niin :o)
Mun pitäis oikeesti mennä väsään soosia, mut ehtiihän sen myöhemminki...ihan pian. Ja ruuan jälkeen olis tarkotus pestä taas edes pari ikkunaa (kussaki ikkunas on 6 pestävää pintaa, ja niistä kahdessa uloimmassa on ristikot, 12 ruutuset, inhan työläät :o/ ), pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...eikö se oo niin, että vähä päiväs ja paljo viikos??? Ja niitä ikkunoita ku meidän talos piisaa :oP
Vappusuunnitelmis on esikoisen synttärit sillon vapunpäivänä, siinäpä ne :o) Että huominen meneeki sit siivoilles ja täytekakun värkkäämises. Hauskaa vappua vaan ite kullekki!!! Poksautelkaas vappuvauvoja maailmaan, meillä esikoinen synty aikoinaan vappuaattoillalla, että jäi ne vappukuoharit sillon nauttimatta ;o)
Omaa napaa, kasvavaa sellaasta... Sunnuntai-iltana supisteli tosi taajaan ja hyvin napakasti, mut sain kuumalla suihkulla rauhottuun sen verran, että nukahdin sit jossain vaiheessa. Maanantaina lähdettiin heti aamusta ajeleen Tampereelle ja supisteli taas melkolailla tujusti sen automatkan (n.2tuntia), ja epäilinki jo miehelle, että noinkohan kestän iltapäivään asti ostoksilla (mies meni poikkeuksellisesti Treelle töihin ja mä menin sit tyttöjen kans shoppaileen siksi aikaa). Supparit hellitti, mut ilkee jomotus jäi, ja jossain vaiheessa mä jo ihan tosissani mietin, että tarviiko mun mennä Taysiin näytille tai jotain!?!
Mut kestin kuin kestinki miehen työpäivän ja päästiin ajeleen kotiin... Kotimatkalla supisti muutaman kerran tosi ilkeesti, mut iltaa myöte kotona supistukset rauhottu. Ja tänään on olo ollu taas mitä mainioin! Ihan ku ei raskaana olisikaa :o)
Mä vaan täs itekseni ja miehelle ihmettelin, että mistäs mä tiedän, millon mun tarttee sairaalaan lähtee, jos supistuksista pitää päätellä???
Mulla ku on ns. laiska kohtu, enkä oo omia OIKEITA suppareita saanu ikinä ajalliseksi - esikoisen aikaan haettiin supistuksiin pontta oksitosiinilla ku vesien menosta oli yli vrk eikä mua supistanu lainkaa (portaiden ravaamisesta sun muusta huolimatta). Kakkosella meni kans vedet eikä omia supistuksia tullut - homma käynnistettiin cytotecilla, ja se oliki menoa sitte. Todella rajuja ja repiviä suppareita tuli lähes tauotta, mut kestin sen lopulta vallan ilman kivunlievitystä - tosin vain siitä syystä, että sitä ei sit ehditty antaankaa, ku eteni niin vauhdilla...
Ettäettäettä, mistäs mä tiedän, millon on lähtö lähellä, jos supistamaan alkaa??? Jos mä vaan odotanki niitä semmosia suppareita, mitä kakkosen aikaan tuli, ja kuitenki käynnistetyt supistukset on ilmeisesti rajumpia ku omat, niin...!?! Tämähän syntyy kotiin sillä menolla ;o)
Ja vielä jos sen lääkärin mielestä mun ainoo synnytystapani on sektio, niin mitäs sitte???!!! Neljättä kertaa asialla ja aiva ummikko...
Meinaan ihan tämmösiä harjotussuppareita, mitä nyt on ollu, en oo aikasemmin kokenu, nää ku jo tuntuu ja niitä tulee välillä ihan säännöllisesti. Aikasemmin niitä on ollu vaan yks sillon ja toinen tällön... Huih!
No jooh, jos menis sitä soosia tekemään, saatais joskus syötyäki.
Paitsi niin, laukku on vielä pakkaamatta, mut kotiutumisvaatteiksi vauvalle ajattelin varata bodyn+potkarit, ja sit vaihtoehtoisesti gollegeasun tai vanupuvun. Ja tietty töppöset, tumput ja myssyn. Kattoo sit kotiinlähtöpäivänä, että pukeeko sen vanupuvun vai gollegeasun, kyl ne molemmat sinne kassiin mahtuu.
Ja sen verran vielä purnaan, että kiertelin eilen Treella kaikki mahdolliset liikkeet läpi, ja ettiin esikoiselle kesätakkia - enkä löytäny!!!
Olishan tarjolla ollu joo semmosia tiukkoja ja tosi lyhkäsiä takkeja... Siis 7-vuotiaalle!?! Hei haloo!!! Ja semmosellako tytön pitäis syksyllä polkee kouluun? Aina selkä paljaana??? Miks lapsille ei tehdä lapsille sopivia vaatteita? Ei ton ikäsen mun mielestä tarvi pukeutua ku teinipimut...murrrrrr!!!!!!!
KK ja AlmaElmeri rv 38+
Ekaksi mielettömästi onnea vauvansa jo saaneille öttiselle ja rekkalepakolle! Kyllä me muutkin täältä joku päivä perässä tullaan.
Pikkupavulle voimia esikoisen sairastelun kanssa. Toivotaan, että kouristuskohtaus jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ja onnittelut vauvan kääntymisestä raivotarjontaan, jos kerta sitä alunperin toivoit. Nyt tarvitaan vaan malttia odotteluun niin kuin me kaikki. :)
Täällä suunnalla ei kummempia tapahdu. Mitään tuntemuksia ei ole ollut. Saa nähdä kuinka paljon menee yliaikaiseksi. Vai tuleeko ne supistelut sitten yks kaks varoittamatta. No pian se selviää. Joka tapauksessa vauva syntyy reilun parin viikon sisällä, sillä viikot alkaa käydä vähiin. Niin lyhyt aika mutta miten se voi tuntua niin pitkältä. No huomenna on neuvola, jos siellä vaikka selviäis onko vauva jo asemissa.
Iloista vappua kaikille!
maria7 & poitsu rv 39+5
Ankkis taitaakin olla jo tositoimissa, mutta täältä kovat tsemppaukset kummiskin!
Pikkupapulle halitus! Kovia olette joutuneet kokemaan, toivottavasti olisi ensimmäinen ja viiminen kerta!! Meillä esikoiselle tuli semmoinen kuumekouristus puolitoistavuotiaana ja menin kyllä silloin niin shokkiin, kun pidin poikaa sylissä ja pelkäsin että se kuolee ihan justiin. Äitini oli onneksi meillä ja otti ohjat käsiinsä. Se oli ainoa kerta ja siihen oli tosiaan syynä se kova kuume, jonka aiheuttajaa ei taas tutkimukissa selvinnyt. Yksi päivä ja yö vietettiin silloin sairaalassa. Voimia Sinulle ja miehellesi ja pikkuiselle!!
Tänään olisi neuvolakäyntikin, sitä ennen paistan pikkuannoksen munkkeja, kunhan saan tuon kuopuksen päiväunille. Ettei pala koko talo siinä sivussa, kun juoksee välillä pojan perässä... Simat pullottelin aamulla, toinen erä jo, kun eka on kohta jo juotu ;)
Yöt supistelee kipeästi, muttei vielä riittävän, koska vauva kerran pysyy kyydissä mukana. Eilen koitettiin grilliherkuin houkutella vaavi ulos, tänään sitten munkeilla :D
Jaksuja kaikille viimeisiin odotushetkiin!
Hönttä 37+3