Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi useimmat haluavat hankkia lapset (3-4) " putkeen" ? Miksi ei yhtä hyvin voisi pitää taukoa ja sitten palata asiaan?

Vierailija
26.04.2008 |

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa ikäerossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Sinun kirjoituksessasi kuitenkin särähti korvaan, että ajattelet ilmeisesti tuon etäisen kaverisi ratkaisun olleen jotenkin ei-niin-lapsikeskeinen kuin oman tyylisi? :O Minusta nimenomaan lasta ajatellen on mahtavaa, jos vanhemmat malttavat suoda(!) lapsilleen vähän pidemmät ikäerot. Se, jos mikä on epäitsekästä ja lapsikeskeistä!

Me ainakaan emme olisi jaksaneet venyttää tätä pikkulapsiaikaa yhtään pidemmäksi, vaikka tämä toki ihanaakin on. Siksi päädyimme tekemään kolme lastamme ennemmin putkeen, vaikka ehdottomasti ajattelenkin lapsille olevan isompi plussa, jos he saavat kukin olla rauhassa perheen pienimpiä. Et kai 20 vain ole sellainen äiti, joka haluaisi aina vain uuden

vauvan

perheeseen? :-/ Tunnen liian monta kaltaistasi, jotka kaiken huipuksi kuvittelevat olevansa jotenkin parempia äitejä, vaikka nauttivat aidosti vain lastensa vauva-ajasta ja kotona lusmuamisesta ja isommille lapsilleen lähinnä rähisevät päivät pääksytysten... Toivottavasti arvioin sinut väärin.

Vierailija
22/34 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koskaan oo hyvä?!?

Itsellä tarkoitus tehdä putkeen,koska:

-Olen kurkkua myöten täynnä työtäni ja haluan ottaa kunnon irtioton, kun kerran siihen on mahdollisuus. Olen tehnyt 10 vuotta putkeen töitä ilman lomia ja lasten kanssa kotona oleminen antaa myös aikaa katsella omaakin elämää eri näkökulmasta.

-olen yrittäjä ja äitiyslomalle jääminen/töihin palaaminen on kauhean paperisodan takana aina. Menetän myös joka kerta asiakkaani kun jään lomalle ja palatessani töihin joudun kerjäämään asiakkaita takaisin.

Joten mielummin teen kaikki lapset putkeen ja nauti kotiäitiydestä täysin rinnoin. Keskityn töihin taas sitten kun on sen aika.

Miksi ap ei perustele kantaansa?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti siis opiskella useampi vuosi, hankkia työpaikka ja vielä tehdäkin sitä työtä, ennen kuin oli millään muotoa järkevää hankkia kolmas lapsi. Kyllähän siinä väkisinkin tuli pitkä ikäero, mutta olen tyytyväinen näin. Olen nyt hoitovapaalla ja työpaikka on odottamassa.

Vierailija
24/34 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimmat nyt 13 ja 14 vuotiaita, nuorimmat 4 ja 7v. Välissä olin 2v töissä. On ollut meille hyvä ratkaisu, tosin se pienilapsiaika on ollut kauan. En kuitenkaan olisi näin hyvin jaksanut, jos lapset olisivat kaikki tulleet pienillä ikäeroilla. Näin ainakin luulen.

Vierailija
25/34 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin haluaisin 4-5 lasta ja ei niin samaan syssyyn kaikkia! eli nyt on 2, joilla ikäeroa 1v10kk ja nyt haluisin, että tulis seuraavaan pitempi.. oma mielipide tähän, että haluaisin samalla ehtiä myös muita puuhia tekemään kuin kodin ja lasten hoitoa ja haluisin myös muutaman vuoden päästä muistaa mitä nää pikkulapsi vuoden sisälsivät ;D

Vierailija
26/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityspsykologia ja varhainen vuorovaikutus ovat minulle tuttuja, enkä ymmärrä mitä tarkoitat.

Vierailija:

20: opiskelehan edes hitusen lapsuuden varhaisvaiheiden psykologiaa, niin tiedät.

Vierailija
27/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se välttämättä jokaiseen näkyviä traumoja jätä, mutta vähän riskialttiilta vaikuttaa.

Vierailija
28/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan isompaa lasta hylkää kun perheeseen tulee vauva.

Joillakin meillä kun riittää paukut hoitaa useampaakin lasta samaan aikaan...

Vierailija
29/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ikäero ei ole ainoastaan hyvä tai huono lapsen näkökulmasta katsottuna. Siksi vanhempien kannattaakin keskittyä miettimään muita perusteluja omille valinnoilleen. Oma ikä esim. on järkevä perustelu, samoin puhtaasti " koska meistä nyt vain tuntui hyvältä valita näin" tai " hups! näin vain kävi" ;) Tuo lässytys siitä, kuinka kivaa on, kun lapset leikkivät yhdessä jne. on ihan höpönhöpöä! Samoin se, kuinka traumaattista (?) lapselle on joutua luopumaan perheen pienimmän paapottavan roolista.

Vierailija
30/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monella on isompi/isommat päivähoidossa, vaikka äiti on kotona.

Vierailija
31/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa riittää hyvin kahdelle aikuiselle. On selvää, että itse olen kotiäitinä, koska en pidä oikeana, että lapset joutuisivat jakamaan huomion vielä työn kanssa. Saavat jakaa vanhemmat jo monen kanssa pienenä. On myös selvää, että elämämme on korostetun perhekeskeistä. Teemme kaiken yhdessä ja lapset ovat aina mukana. Tämä on kuitenkin vain väliaikaista ja omille menoille on aikaa muutaman vuoden jälkeen. Jaksamme hyvin tällaista elämää. Jollekin toiselle tämä olisi liikaa.

Vierailija
32/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. koska a) silloin se pikkulapsiaika on tavallaan lyhyempi ja intensiivisempi. Keskityin pari vuotta täysin kotiin.

B) itselläni on pitkät ikäerot, halusin omille lapsilleni luontevammat.

Vierailija
33/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta ikäerot 2v 2kk, 3v 3kk ja 2v 2kk. Onko ne tehty putkeen?

Hyvät ikäerot ovat. Olin 29-v kun nuorin synty ja periaatteesta en halua yli kolmikymppisenä enää lapsia ja neljä lasta haluttiin.

Vierailija
34/34 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös juuri näin, kolme lasta kolmessa vuodessa ja elämä todella perhekeskeistä ja tiivistä.

Tiedän, että tällaine elämä ei kaikille sovi, kun ei ole sitä " omaa aikaa" , mutta meille koko elämä on omaa aikaa.