Vauvan synnytystavaksi on varmistunut suunniteltu sektio! Pitääkö nyt äkkiä hakea esikoiselle päivähoitopaikkaa?
Esikoinen on 2v4kk ikäinen ja vielä pitää nostella peppua pestessä ym ja kun saa uhmakohtauksia tai muuten vaan kieltäytyy jostain.
Mieheni ei voi pitää isyyslomaa. Suunniteltu sektio 2 vko kuluttua. Johtuu siitä että esikoinen ei mahtunut alateitse syntymään, yritin kyllä, ja nyt varmistui että toinen vielä isompi joten sektio tehdään nyt suunnitellusti.
Kommentit (8)
sektion jälkeen, kun menetin niin paljon verta ja hb oli pari viikkoa alle 70. Mulla nyt oli muutakin komplikaatiota siinä matkalla... joka tapauksessa tee suunnitelmaa myös sen varalle, ettet tosiaan kykene hoitamaan kahta lasta, kotia ja muuta ihan normaaliin tapaan. Omituista, ettei miehesi pidä isyyslomaa.
Olisi nimittäin jo kovin rankaa hoitaa vauvaa yksin saraasta päästyä saati esikoista. Ilman muuta esikoinen hoitoon jos isä ei voi olla lomalla etkä saa kotiapua.
sen jälkeen palkkaa MLL:n hoitaja tai väestöliitosta joku, jos et anoppia saa. Itse olin ihan ok kunnossa jo 2 vkon päästä suunnitellusta sektiosta.
Ei kannqata olla paria ensimmäistä päivää yksin lapsen kanssa kotona. Homma helpottaa kuitenkin pian.
Tsemppiä
Esimerkiksi pyllynpesu onnistuu oikein mainiosti vessanpöntöllä - lapsi voi istua siinä vaikka väärinpäin, niin saa etupuolen pestyä hyvin.
Syöttötuoliin osaa tuonikäinen kiivetä itse, kun syöttötuolin vieressä on tavallinen tuoli (ja sinä pidät häntä kädestä).
Ja vauvan imettäminenhän luonnollisesti onnistuu seisaaltaan, kun auttelet isompaa : )
Minä toivuin sektiostani todella nopeasti ja toivon samaa sinulle. Silti olisi kyllä hyvä panna mies kyseenalaistamaan, onko työssä todella sellainen hetki, ettei kahta viikkoa liikene kotiin. Tai edes yhtä. Tai edes jotain puolipäiväjärjestelmää.
Siis ylipäätään miten ajattelit? Haet paikkaa nyt ja saat sen viikon-kahden (jos ihan älyttön iso tuuri) päästä ja ihan kylmiltään lapsi alkaa sitten käymään siellä? Ja että tuolla 2 vuotiaalle ei olisi aika shokki, että yhtä-äkkiä on päiväkodissa ja hups, kotiin tuli vauva?!
Ei millään pahalla, mutta petaat aikamoisia ongelmia...
Tosin esikoinen oli ollut hoidossa samassa paikassa ennenkin. Jäädessäni äitiyslomalle tein kunnan kanssa hoitosopimuksen 10hoitopäivää/ kuukausi.
Helpotti alkua vauvan kanssa kun esikoinen pääsi välillä hoitoon eikä tarvinnut rampata sairaalassa vauvaa katsomassa. Meillä vauva joutui 10 vrk:ksi teho-osastolle. Itse olisin ollut sairaalassa pidempäänkin, mutta ruuhkan vuoksi mut passitettiin kotiin 3 vrk kuluttua synnytyksestä
Minä en olisi kyennyt ajamaan autolla vauvan luokse sairaalaan joten isää
tarvittiin mukaan myös kuskiksi. Ja tietysti myös isä halusi nähdä ja hoidella vauvaa. Meillä ei mummoja ole lähettyvillä ja arkipäivikisi muita hoitajia olisi ollut vaikea esikoiselle saada.
Eli kyllä joku suunnitelma kannattaa tehdä alkuajaksi. Esikoisen kannalta olisi tietysti mukavaa jos hoitopaikka / hoitaja olisi ennestään tuttu.
Vai asutteko jossain maassa, jossa seuraa välittömästi potkut, jos mies jää kotiin edes viikoksi? Semmoisesta maasta saa sitten varmasti halvalla kotiapua muutamaksi viikoksi.
Minä en katselisi päivääkään miestä, joka " ei voi jäädä isyyslomalle" . Missään työssä se ei ole niin korvaamaton kuin kotona teidän kanssa. Ministeritkin pitävät nykyisin perhevapaita.
Pepun voi pyyhkiä lattialla kosteuspyyhkeillä. Ton ikäinen osaa jo käydä " itse" suihkussa. Uhmakohtaukset voi hoitaa muutenkin. Lapsi osaa itsekkin varmaan jo kiivetä syliisi sohvalle. jne....
Kyllä siitä selviää. Usko pois
Onnea