Muilla sellaista ongelmaa että isällä varaa ostaa kaikenmaailman leivänpäälliset
ja köyhänä yksinhuoltajana meillä on yleensä vain makkaraa leivän päälle. Lapsi pyytää makkaraa, juustoa, kurkkua, tomaattia jne. Ei mulla ole varaa pitää aina kimpaletta juustoa kaapissa, sekä kaikkia noita edellämainittuja. Joten joudun sanomaan ettei ole eikä tule niitä kaikkia, joten lapselta jää koko leipä syömättä. Harvemmin meillä muutenkaan leipää, syödään jotain muuta pikkunälkään
Kommentit (44)
En syöttäisi sitä lapselle missään tapauksessa. Kamalaa moskaa. Meillä näkee leiikeleitä pöydässä ehkä kaksi kertaa kuukaudessa, silloin sitten jotain ihmiselle sopivaa. Juustoa on, samoin vihanneksia sikäli kun ovat syömäkelpoisina myynnissä ilman että maksavat maltaita. Meillä syödään paljon maissia, papuja, herneitä, sieniä... Ja vaalean leivän leivon itse, tumman valmistaa jonkun toisen äiti =)
Mua vaan ärsyttää se kun poika vetää hirveät pultit jos ei ole leivän päälle kaikkea noita. Asia ratkaistu niin sitten etten osta leipää, syököön puuroa tms sitten ellei kelpaa. Isänsä luona tottunut että siellä kyllä iskä ostaa mitä poika ikinä keksii pyytää. Niin ja kyseessä 4v
Te varmaan laitatte sen kaalinkin siihen leipänne päälle, no terveellisesti lapsenne varmaan syövät jos vetävät joka päivä juustoa, makkaraa yms moskaa.
Ei voi taas tajuta tätä palstaa. Jos olisin sanonut että isä ei ikinä osta noita kaikkia lapselle ni ketä olisitte sit haukkuneet? Olisinko mä sit huono äiti ku tarjoan lapselleni sellaista moskaa joka päivä?
rahaa ostaa noita kaikki, mutta opetetaan lapsille, että leivän päälle riittää yksikin täyte (joko makkara/juusto/kurkku/tomaatti tms) ei niitä kaikkia tarvi joka kerta leivän päälle lätkäistä. Johan se käy jo yhdestä ateriasta! sitten ihmetellään miksi lapsi ei syö ruokaansa... Daa.... Koska välipalat on jo LIIAN riittoisia.
Normaalissa perheessä on nykyään tarjolla sekä makkaraa että juustoa leivän päälle. Vähintään yhtä sorttia kumpaakin, monissa perheissä useampaakin. Samoin lähes joka perheen kaapista löytyy tomaattia ja kurkkua yms.
Tällä palstalla näköjään vaan pyörii niin persaukista porukkaa, että ruokatalouskin pyörii 70-luvun tasolla ja siinä, että on " juhlaa" saada leivänpäällysteitä. Kuka sitä nyt leipää syö pelkällä margariinilla? Meidän lapsuudessa leivän päällä oli sentään voita tai vomariinia ja siten pelkkä leipäkin menee. Nykyisen " kevyet " keijut on niin karsean makuisia, ettei varmasti leipä mene alas pelkästään.
on ollut eron jälkeen varaa ostaa auto, asunto, uudet huonekalut nahkasohvineen, taulu-tv jne jne. Itse olen keskipalkkainen mutta kun lapsia on kolme ei ole varaa muuttaa vuokralta omaan. Kaikki huonekalut vanhoja romuja ja iskä maksaa elatusta alle minimin.
Onneksi sentään vie lapsia maalle ja (harvemmin) ulkomaille mutta ihmetten että isälle oma status on tärkeämpää kuin esim lapsille kunnon kengät, haalarit, harrastukset jne. Enkä varmasti ole ainut.
että miehillä yleensä eron jälkeen elintaso selvästi nousee, naisilla laskee
onko se niin vaikeata?
meillä ei lapsi " pompota" , vaan opettelemme keskustelemalla tekemään valintoja, ja tosiaan, lapsi aina välillä saa sitä, mitä haluaa.
onko aikuisen pakko aina tyrannisoida ja määrätä? eikö voisi antaa lapsenkin mielipiteille joskus painoa, ja ottaa niitä huomioon?
meillä esim lapsi( täyttää heinäkuussa 3v.) , saa avustaa kauppaostoksissa: keskustelemme kotona, mitä tarvitaan, ja halutaan, sitten sovimme, mitä lähdetään ostamaan.
kaupassa, toki joskus lapsi mättäisi kärryyn KAIKKEA, mutta laitan lapsen tekemään valintoja.. " jos ostamme tätä, emme voi sitten ostaa tuota, kumpaa otamme?"
ja lapsi on innoissaan:)
löysää ap nutturaasi!
jos kaapissa on kurkkua ja tomaattia ja margariinia ja leipää ja lapsi ilmmoittaa, että hänelle käy vain juustoleipä, niin minä juoksisin katuvana kappaan ostamaan juustoa.
Elämässä on ihan hyväksi, että on rajoja.
edes maistuu joltain..
Mä en todellakaan ymmärrä miten joku voi edes kehottaa ostamaan sellaista moskaa!!
Vierailija:
Vanhempien oikeus lapseen ei mene sen mukaan, kuinka paljon varallisuutta on, vaan pystyykö huolehtimaan lapsista. Pitäisikö kaikki lapset antaa rikkaille. Tulisi kyllä traumoja
lapsille.
Vierailija:
Jos ei ole, tulen hakemaan lapset teiltä pois. :D
puuttuuko teiltä leivänpäällysteiden lisäksi myös lukutaito???
lapsi joutuu valitsemaan, ja jättämään jotain pois, saadakseen jotain muuta!
pointtini oli se, että kuunnellaan sitä lastakin, sen toiveita ja haluja, ja niistä keskustellaan ja muokataan sopivaa..
esim. ostammeko kinkkua, vai maksamakkaraa, kun lapsi mättää kärryyn molemmat.
lisäksi, lapsi saa valita jääkaapista JOSKUS, mitä haluaisi syödä.
ON RAJOJA, MUTTA ON MYÖS INHIMILLISYYTTÄ!
että on edes jotain sitten leivän päällä vaikka harvoin on edes sitä leipää. Kurkku on pelkkää vettä eikä oikeastaan maistu edes miltään, eihän se kallista ole mutta kun pelkkä kurkku ja makkara ei kelpaa kun pitää sitä juustoakin olla. Ei tod ole leipä niin tärkeää että laitan niin paljon rahaa juustoon mitä emme käytä kuin pelkästään siinä pojan leivässä sitten
kyllä mä kaupassa kysyn mitä makkaraa haluaisi. Jos kysyn mitä haluaa leivän päälle niin luettelee kaiken, kun sanon ettei ole kuin makkaraa ja kurkkua saa kohtauksen, jättää syömättä koko leivän. Ei se aina ole lapsen valittavissa. Kaikkea kun en ikinä tule ostamaan samanaikaisesti, jos on juustoa en osta makkaraa ja toisinpäin. Kaikessa kun pitää säästää niin tuskin niitä säästöjä laitan leipään
laittaa sekä juustoa, meetwustia ja vielä kinkkuakin jos sattuu olemaan... Ja tietysti margariinia. Ja mä en todellakaan ymmärrä sitä. Minä olen oppinut lapsuudessani, että on joko juustoleipä, makkaraleipä tai kinkkuleipä (ja lisäksi joko kurkkua, tomaattia tai paprikaa), mutta ei kaikkia tungettu saman leivän päälle... Ärsyttää tollanen kerskakulutus, kun kuitenkin mies käskee säästää ruokamenoissa mahdollisimman paljon, ja työttömyysrahasta yritän ruuat maksaa (mies hoitaa lainat ja laskut). Pakko kai on kohta asiasta huomauttaa, vaikka oon yrittänyt sietää... Lapset alkaa olla ihan samanlaisia kuin isänsä, grrr...
laske samalla myös, paljonko milläkin saa voileipiä/ pkt
meetwursti on mielettömän kallista, oikeasti
sitä mitä saa toisen vanhemman luona (mikä asia vain kysessä: lelut, iltapala yms) ei tarvitse olla samallalailla toisen vanhemman luona. Meillä leivänpäällisiä on vain voi makkara ja juusto. joskus kurkkua ja muut lisukkeet salaatissa. lapsi saa valita ottaako juustoa vai makkaraa, muutenkin lapsi ei meillä määrää mitä syö, vaan syö sitä mitä on tarjolla. jos ei syö niin on sitten ilman. seuraavalla ruoka-ajalla on sitten nälkä ja syö mitä tarjotaan. yleensä kelpaa mikä vain. lapsi saa valita parista vaihtoehdosta esim:juusto vai makkara, tumma vai vaalea leipä. vaaleat on lapsen suosiossa ja paremmin syö ruisleipää jos esim paahtaa tai laittaa päälle jotain lapsen mielestä hyvää esim. maksamakkaraa. meillä ei ole kaikkea kerralla kaapissa:kurkut, makkara, juusto, tomaatti jne... koska ehtivät mennä pilalle ennen kun saa syötyä. siksi meillä vuorotellaan vihannesten, hedelmien ja leivänpäällisten kanssa, joskus sitä ja joskus toista.
Mielestäni levite ja ylähuuli kelpaa ihan hyvin pelkästään leivän päälle. Välipalojen sijaan tulee edullisemmaksi tehdä oikeaa ruokaa. Todellisuudessa nuo leivänpäälyset ovat usein suolaisia, rasvaisia ja turhia kaloripommeja.
AP lohduttaudu, että lapselle riittävä ruoka ja yhdessäolo ovat oikeasti tärkeämpiä kuin se, että kuinka montaa sorttia on leivän päällä.