Minkä ikäisinä annatte katsoa csi.tä?
Kommentit (7)
Koska CSI alkaa jo nukkumaanmenoajan jälkeen selkeästi, ikäraja on ilmanmuuta vähintään 15 vuotta.
Alle 15-vuotiaiden pitäisi olla sängyssä jo ennen klo 21, joten sekin jo rajaa pois tuon alle 15 vuotiaiden telkkarinkatselun tuohon aikaan.
Ja tosiaan niinkuin nyt televisioyhtiötkin ovat ilmoittaneet, että klo 21 jälkeen alkavat ohjelmat on tarkoitettu yli 15-vuotiaille, joten vanhemmat, jotka eivät muuten "älyä", että alle 15 veet pitäisi olla sängyssä, saavat tämän informaation ihan "viranomaistaholta". :)
Minä en anna kolmasluokkalaisen poikani katsoa kyseistä ohjelmaa,mutta ongelma onkin,että mummulassa saa katsoa,vaikka olen siitä huomauttanutkin.Minkä ikäiset lapset teillä saa katsoa ohjelmaa?
Ei todellakaan kolmasluokkalaisen ohjelma. Mieheni katsoo ja joskus olen katsonut hänen seuranaan. Kerrankin oli varmaan viikon ahdistunut, kun sarjassa oli tapahtumana tappaja, joka hautasi teinipoikia elävältä.
Minusta on melko arveluttavaa, etteivät mummulassa usko, jos asiasta on puhuttu... :-( Itsellänikin on 3-luokkalainen SEKÄ äiti, joka katsoo CSI:tä, mutta lyön vaikka pääni pantiksi, ettei 3-luokkalaiseni saisi CSI:tä mummolassa katsoa, vaikka olisin itse antanut siihen luvan!! Luulenpa, ettei äitini antaisi 6-luokkalaisenikaan katsoa ko. ohjelmaa - enkä kyllä tiedä, antaisinko minäkään... Mutta tuossa iässä alkaa jo olla vaikeaa vetää sitä rajaa. Tiedän, että 6-luokkalaiseni kaverit saavat katsoa jo melkein " mitä vain" , mutta itse en anna. En näe siihen mitään tarvetta. Asiaa vaikeuttaa toki sekin, että nukkumaanmenoaika on 3- ja 6-luokkalaisella suhtkoht sama, joten jos toinen katsoo, tulee toisenkin toljotettua.
Mutta siis tämä asiahan on oikeastaan selvä kuin pläkki, ja sen voisi mummulassakin tarjoilla, sillä yhteisestä sopimuksestahan kaikki TV-kanavat jo vuosia sitten asettivat aikarajat eri ohjelmille ikärajojen mukaan. Tässä lainaus Viestintäviraston sivuilta http://www.ficora.fi/index/viestintavirasto/lehdistotiedotteet/2004/raj…
" Rajoituskeinot entistä laajempina käyttöön kesällä 2004
Televisiotoiminnasta annetun lain voimaantulon yhteydessä vuonna 1999 valtakunnalliset televisioyhtiöt sopivat ensi kerran alan itsesääntelykeinoista, joiden mukaan lapsille haitallisia televisio-ohjelmia ei esitetä ennen klo 21.00:tä (ns. vedenjakaja). Tämän lisäksi sovittiin, että haitallisista ohjelmista kerrotaan ennen ohjelman alkua kuulutuksilla ja että ohjelmat merkitään K-tunnuksilla mm. lehtien ohjelmatietoihin.
TV-yhtiöiden 15.3.2004 tekemän uuden sopimuksen mukaan rajoituskeinoja käytetään jatkossa entistä laajemmin ja kohdennetummin. Tiedottamista haitallisista ohjelmista lisätään ja ohjelmiston sopivuus lapsille otetaan järjestelmällisemmin huomioon koko ohjelmistossa. Aikavedenjakajaa on tarkoitus käyttää siten, että K18-ohjelmia ei näytetä ennen klo 23.00:a, K15-ohjelmia ennen klo 21.00:tä ja K11-ohjelmia arkisin ennen klo 17.00:ää. Lisäksi ohjelmien haitallisuuden perustelut kerrotaan aiempaa tarkemmin. Ikärajat ja haitallisuuden perustelut lisätään ohjelmatietoihin, ohjelmia edeltäviin kuulutuksiin ja ohjelmien ennakkomainoksiin. Uudet menettelytavat otetaan käyttöön kesäkauden 2004 alusta."
Eli tuonkin perusteella CSI on todellakin K-15. EI siis mitään 9-vuotiaiden kulutuskamaa!! Itse pidän tosiaan vanhemmallekin pojalleni pahan paitsi tuollaisia elävältähautaamistarinoita, myös sitä CSIssäkin paljon esiintyvää seksuaalista väkivaltaa. Siis sitähän ei varsin näytetä, mutta kaikenmaailman sadomasokistisia raiskausjuttuja ym. Ei kyllä ole ainakaan alle 15-vuotialle sopivaa... :-/
Minusta teillä on ihan vilpittömän ja vakavan keskustelun paikka mummon (ja vaarin?) kanssa!
No, voi kyllä olla aika idealistisesti sanottu tässä vaiheessa.
anna minäkään katsoa vanhemman pojan, joka on 13v.
nurse ja uhmakkaan 2v4kk2pv sekä murrosiän haasteet.
Eikö lapsen pitäisi arki-iltana olla nukkumassa tuohon aikaan? Ei ne ikärajat tv-ohjelmissa ole turhaan. Seuraan itse kyseistä sarjaa eikä mieleeni tulisi antaa lapseni katsoa sitä ennen kuin on yläasteella, jos silloinkaan!