Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kaikille! Auttakaa,olenko ymmartanyt oikein? sis koulutus,tyottomyys-asiaa. piitka viesti tulossa,nyt lyokaa viisaat(hih) paanne yhteen;)

Vierailija
22.04.2008 |

Eli olen ollut kotona,kotiäitinä 4 vuotta ilman " mitään tukia" . Nyt olisin lähdössä opiskelemaan. Ilmottauduin työkkäriin ja siellä ehdottivat työvoimapoliittista koulutusta. Nyt olen tässä selvitellyt noita tukiasioita ja ymmärsin,että jos ns. työssäoloehto 43vko ei täyty ennen opiskelun aloittamista,en saa myöskään tukea opiskeluun. Mutta Kelasta kai saisi jotain,vai?

Valaiskaa vähän,pitääkö mun siis ehtiä olla vuosi töissä ennen kuin haen kouluun?????

Ja miten työkkärissä voidaan edes ehdottaa tällaista?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yrittänyt etsiä tähän oikeeta vastausta,mut näin mä sen ymmärrän. Siis kun en ole ollut työttömänä työnhakijana kolmeen vuoteen,niin mun pitää olla vuosi(siis43vko)töissä,ennen kuin työssäoloehto täyttyy ja saan tuen koulutukseen?Mitä mä ymmärrän väärin? ap

Vierailija
22/25 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa rahaa kun olet työvoimakoulutuksessa. Se työssäoloehto täyttyy kun olet sen 43 viikkoa työssä 2v ja 2kk aikana ja sen jälkeen saat ansiosidonnaista jos kuulut liittoon tai sitten työttömyyspäivärahaa jossa ei oteta puolison tuloja huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat kaksi eri asiaa. Eli työttömyyspäivärahaan vaaditaan se työssäoloehto, työmarkkinatukea voi saada muutenkin. Työmarkkinatukeen vaikuttavat puolison tulot, PAITSI jos olet koulutuksessa.

Koulutuksen ajalta saisit siis työmarkkinatuen joka on n.24¿/koulutuspäivä + sen 8¿ ja sen maksaa Kela.

t:13

Vierailija
24/25 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutukseen hakeutuvalle voidaan myöntää korvausta ennen koulutuksen alkamista aiheutuvista matka- ja muista ylläpitokustannuksista.

Koulutukseen osallistuvalle voidaan koulutuksen ajalta maksaa koulutus- tai työmarkkinatukea sekä lisäksi ylläpitokorvausta.

Koulutustukeen ovat oikeutettuja sellaiset 17 vuotta täyttäneet opiskelijat, jotka ovat työttömäksi jäädessään tai koulutuksen aloittaessaan täyttäneet työssäoloehdon eivätkä ole saaneet työttömyyspäivärahaa enimmäisaikaa. Lisäpäivillä olevat ovat oikeutettuja koulutustukeen enimmäisajan täyttymisestä huolimatta.

Koulutustuki maksetaan joko perustukena tai ansiotukena. Koulutustuki on muuten saman suuruinen kuin työttömyyspäiväraha, mutta koulutusaikaiset tulot otetaan huomioon eri lailla.

Työmarkkinatukea maksetaan sellaisille 17-64 ¿vuotiaille työttömille, jotka eivät täytä työssäoloehtoa tai ovat saaneet enimmäisajan työttömyyspäivärahaa. Koulutuksen aikana tukeen ei sovelleta tarveharkintaa, omavastuuaikaa eikä odotusaikaa. Myöskään karenssit eivät ole voimassa koulutusaikana.

Siis saan työmarkkinatukea,en koulutustukea,niinkö?

Vierailija
25/25 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis saan työmarkkinatukea,en koulutustukea,niinkö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi