Miksi maksaa kirkollisveroa?
Seurakunta alkaa periä päiväkerhomaksuja, joten mitä hyötyä on maksaa enää kirkollisveroa, jos kaikki palvelutkin ovat maksullisia?
Kommentit (42)
Kirkollisveroa en maksa siksi, että saisin itse sille vastinetta saman verran tms. vaan siksi, että haluan tukea kirkon työtä. Kirkon työ täydentää valtion työtä ja lähtee eri lähtökohdista ja se on hyvä. Valtion lähtökohta on, että ihmisten pitää edes yrittää elättää itsensä ja jos yritystä ei ole, eikä hyväksyttävää syytä, niin kannustetaan myös kepillä. Kirkko taas lähtee siitä, että ihmiset sössivät kuitenkin ja sössittyään kaipaavat ja ansaitsevat apua, vaikka ihan itse ovat sössineet ja se ei olisikaan hyväksyttävää. Kirkon lähtökohta ei toimi valtion ollessa kyseessä, koska muuten kaikki laiskimukset vain makaisivat kotona ja muiden elatustaakka tulisi kohtuuttomaksi.
Vierailija:
Miksi meillä pitää olla joku hyväntekeväisyysjärjestelmä, joka pitää huolta heikoimmista? Minä ainakin haluan, että nämä asiat hoidetaan valtiovetoisesti, jolloin meillä on demokratia päättää, miten asiat hoidetaan. Onnetonta vaan on, että suurin osa ihmisistä ei halua maksaa veroja, joista tämä kustannetaan.
ja sen keskeistä ehtoa, että valtio huolehtii kaikista. Nyt on konservatiivisemmat ja kovemmat arvot liikkeellä ja katsotaan, että ihmisten selviäminen on heidän omalla vastuullaan.
Väliinputoajia on massoittain, mutta valtio on demokratiassaan päättänyt näin. Moni elää täysin sosiaaliturvan ulkopuolella, kun on saanut diagnooseja, joilla poissuljetaan apu. Kun sairastat tätä, saat tätä, jos sinulla on mahdollisuus tähän. Jos sitä mahdollisuutta ei ole, olet ilman mitään.
Onneksi on edes kirkko, niin jonkinlainen yhteiskuntajärjestys voi säilyä. Kohta homma on kuin Bostonissa konsanaan.