¤¤¤ SYYSKUUN SALAISUUDET viikko 17 ¤¤¤
Aurinkoista maanantaita!
Kukaan ei ollut vielä ehtinyt aloittaa tän viikon juttuja, joten uutta kehiin.
Sunnuntai kului taas joutuisasti asuntonäytöissä. Ceciliah kyseli millaista etsitään, rivitalo- tai paritalokoti olisi kiikarissa. Olennaista olisi 3 makkaria ja kiva ympäristö leikkipuistoineen. Valoisuus ja toimiva tilaratkaisu vaikuttavat myös. Yksi kiva bongattiinkin, katsotaan kuinka sen kanssa tilanne kehkeytyy =)
Mein pikku potki ja liikkenöi ihan villinä pitkin viikonloppua. Muistelen, et esikoisesta tuntui noin voimallisia liikkeitä vasta loppupuolella. Tavallaan ihan kivaa ja niin konkreettista, mutta eiköhän sitä meikäläinen saa huolestumista aikaan jo " liioista" liikkeistäkin. Hohhoijaa.
Sellainen hauska juttu tapahtui myös viikonloppuna, et mein esikoinen 1v 1 kk paijasi mun mahaa. Kun kysyin, että missä vauva on, niin osoitti terhakkaana mahaa etusormellaan ja totesi että öh. Alkaakohan tuleva isoveli jo hiffata jotain tästä odotuksesta?
Mulla vika varsinainen työviikko alkamassa, sitten alkaa ainakin näin korkeakoulumaailmassa jo puolitehoinen kesän ja loman odottelu. Ihanaa.
Keväistä viikkoa ja kuulumisiin!
Adalmiina ja pikku 20+3
Kommentit (82)
Mulla on myös ollut tollasia kipeitä " kramppeja" , tulee yleensä jos yritän makuulla kääntyä nopeasti!Aikas inhottavia..
Oon ihan täpinöissäni huomisesta ultrasta etten pysty kirjoittamaankaan muuta :)
huomiseen
mango
Tittamarianne, mulla myös noita kipuja, itse nimitän niitä repäisykivuksi. Sattuu kovasti, kun nousee vaikka äkisti ylös, mutta kuuluu taudinkuvaan.
Meillä on muuten täällä nyt vesi juomakiellossa, vuosi sitten liityttiin vesiosuuskuntaan ja nyt jossain joku putkirikko ja ei saa käyttää vettä. Ei kuulemma kuitenkaan terveydelle vaarallista, mutta vesi ruskeaa ja haisee ja sen nyt sitten tietää, että kaupoista vesi loppunut. Onneks meillä on tuo navetta ja kaivovesi juomakelpoista, tarvisko ruveta bisnestä pyörittään...
Huomiseen, kimaro
Saimme eilen tietää, että POIKAvauvamme voi ja kasvaa hyvin. Kaikki rakenteet olivat kunnossa ja koko vastasi viikkoja. Sykähdyttävintä mielestäni tuon sukupuolen toteamisen lisäksi oli myös pienen pompottavan sydämen näkeminen lähempää. Kaikki neljä kammiota sydänläppineen näkyivät kuvassa selvästi. Ai että olimme mieheni kanssa pilvissä koko eilisillan!!
Neuvolan puolella tehtiin normi testit. Hemppari on lähtenyt onneksi nousuun rautakuurin ansiosta. Olen kerännyt alkuraskauden aikana itseeni viisi kiloa, ihan hyvältä näyttää (17 kg on tullut aiemmista raskauksista).
Minä vertaisin omia repäisykipujani äärimmäisen tiukalle vedettyyn kuminauhaan molemmin puolin vatsaa. Ne koskevat totisen paljon äkkiliikkeissä. Supistukset tuntuvat selvästi erilaisena, koko vatsan pingottavana tunteena.
Keskiviikkoa kaikille! t. massumamma ja toukkis 20+0 (puolivälissä!!!)
tai siis mä en voi uskoa, olo on sekava, en tiedä itkenkö vai nauranko!
Meille tulee tyttö! En olisi IKINÄ, KOSKAAN uskonut, että sellaista voisi käydä, että meille tyttö neljän pojan jälkeen, ihan käsittämätöntä!
Sanoin ultraavalle kätilölle monta kertaa, että tutki nyt ja katso nyt tarkemmin, kyllä se pippeli siellä jossain on ja hän tutki ja katsoi ja sanoi, ettei kyllä pippeliä nyt ole, häpyhuulet näkyvät hyvin selvästi ja printtasi meille kaksi kuvaakin todisteeksi.
Kysyin onko erehtymisen mahdollisuutta ja sanoi, ettei ole, usko nyt, tyttö se on.
koko suku on nyt ihan täysin sekaisin, koska kaikilla meidän suvussa on poikia. Äitini ja mummini alkoivat itkemään. Tästä tosiaan pitää toipua ja sulatella tätä.
Ja mikä parasta, kaikki oli hyvin! :)
Ihan käsittämätöntä!
Mustaverho sekaisin 19+4
Kuulla muiden ultrakuulumisia ja Mustaverho: tyttö tosiaan saa kaikki ihan sekaisin!!! Jos tytön jälkeen tulee poika, niin tuntuu että se ei ole niin hurja juttu.
Minunkin äitini rupesi heti mekkoja vääntämään/ompelemaan, kun toinen olikin tyttö :-). Saa nähdä miten kolmannen kohdalla....
2 piinaavan pitkää viikkoa vielä......
Mami + masuasukki = hauva neiti 2 v mielestä.....
Hei vaan kaikille! Pitkään olen seurannut syyskuun odottajien keskusteluja, mutta vasta sain aikaiseksi liittyä keskusteluun mukaan. Minun pesueeseeni kuuluu 2 tyttöä -00/-02, tyttö koira ja mies. Eli kolmatta odotellaan meille (kovasti on tyttö " olo" , mutta mies ei haluaisi tietää etukäteen ja minä tuskin pystyn sitä omana tietonani pitämään..)tänään on rakenne ultra meillä ja jännityksellä odotetaan! Hyviä vointeja kaikille " syyskuun mammoille" .
rv18+1
Hei vaan kaikille! Pitkään olen seurannut syyskuun odottajien keskusteluja, mutta vasta sain aikaiseksi liittyä keskusteluun mukaan. Minun pesueeseeni kuuluu 2 tyttöä -00/-02, tyttö koira ja mies. Eli kolmatta odotellaan meille (kovasti on tyttö " olo" , mutta mies ei haluaisi tietää etukäteen ja minä tuskin pystyn sitä omana tietonani pitämään..)tänään on rakenne ultra meillä ja jännityksellä odotetaan! Hyviä vointeja kaikille " syyskuun mammoille" .
rv18+1
Ihana tosiaan lueskella hyviä uutisia ultrasta ja jännittäviä sellaisia...onnea tyttö uutisesta mustaverholle!:) ja onhan se ihana poika uutinen massumammallekki ;)
Niin, elpura tervetuloa!..eikhän tänne vieläki mahdu mahoja kasvattelemaan! :D Mies sanoi meilläki ettei haluais tietää vasta kun synnärillä sukupuolen..ois jotaki ylläriä...mut saa nähdä...kun kaks edellistä poikaa ollaan tiietty etukäteen... toivotaan ehkä vähä kumpikin salaa tyttöä :)) Mut TOTTAKAI poikaki ois yhtä rakas ja tervetullut! :) (meil siis kolme poikaa ja yks tyttö)
Mut vielä ois ultraan aikaa...toukokuun 8pv! Pitää viel sitäki jaksaa ootella.
mulla ollut myös tuollasia repäisykipuja...mut ne on ihan selvästi silloin kun tekee äkkinäisiä liikkeitä.
Nyt taidan lähtä katsoon josko tuo pullataikina ois kohonnu, niin leipasis kun pienin on ulkona nukkumassa ja toisetki ulkona leikkimässä!
tuutski ja pikkuruinen 19+1
Olihaa ihanaa nähdä pikkuinen :) kaikki oli kätilön mielestä kunnossa ja siitä tooooosi onnellinen!
Olin ihan ihmeissäni kun kätilö kysyi halutaanko tietää sukupuoli?..mutta miehellä ehdoton ei , haluaa jännittää loppuun asti :) odotellaan siis 20 viikkoa vielä:)
Tervetuloa mukaan elpura08!
mango
Olinkin innostuksissani laittanut viestin pariin otteeseen.. Tuosta sukupuolesta vielä, ekan tytön aikana kysyttiin, mutta neiti oli niin jalat ristissä ettei saatu selvyyttä,toisesta menin yksin kun halusin tietää..no niinhän siinä kävi että varmaan 2 tuntia meni kun ääneen pohdin nimiä uudelle tulokkaalle..Toisaalta on kyllä ihan kiva jännittää kumpi on.
Toisen neidin aikana muistan kanssa, että noita repäisykipuja oli paljonkin. Nyt ei ole ollut, mutta viikko sitten alkoi yhtäkkinen verenvuoto. Pikkuinen säikäytti ihan kivasti...sillä kai tämän iltainen ultrakin jännittää...no pieniä liikkeitä on tuntunut joten eiköhän siellä jotakin ole :)
18+1
Meillä oli tänään ultra ja kaikki muuten hyvin, mutta mahalaukkua ei löytynyt...nyt viikon päästä uusi aika. Ei kuulemma tarkoita välttämättä mitään vaan välillä on vaikea vaan löytää.
Kuullaan, kimaro 18+4
Monta päivää vierähtänyt ja olen vain nopeasti käynyt täällä lukemassa teidän kuulumisia. Ihanaa lukea kaikkien ultrakäynneistä. On tosiaan ihmellistä, että puolessa välissä jo ollaan. On ehkä vähän outoa, mutta on jo " alakuloinen" olo siitä että kohta ei ole enää raskaana. Kohta tämä (todennäköisesti) viimeinen elämäni raskaus on ohi. Nyt täytyisi nauttia joka päivä tästä mahasta ja " hautomisesta" . Vauvan odottaminen kaikessa jännittävyydessä on ihanaa. Vaikka taustalla on kokoajan pelko että mitä jos... niin olen päättänyt etten anna sen tulla päällimmäiseksi vaan yritän keskittyä nauttimaan tästä ajasta. Kohta me puuskutetaan tuolla hellemekoissamme ihanassa heinäkuun helteessä.
Napa-asiaa:
Viimeviikolla kävin lääkärissä, kun oli ollut niitä supisteluja. Kaikki oli hyvin ja paikat kiinni napakasti. Lääkäri ultrasi tosi nopeasti, kun tiesi että kohta meillä on kontrolliultra. Vauva oli niin paljon isompi ja " selkeämpi" kuin silloin viimeksi. Näytti niin täydelliseltä ja suloiselta. Löytyi sydän ja mahalaukku mikä merkitsi ilmeisesti, että nielee ja ruokatuorvi toimii tms. Kun puhuin keskenmenon jännityksestä niin sanoi, että jos ensimmäisessä ultrassa kaikki on hyvin niin todella harvoin tulee enää keskenmenoja. Eihän se tietenkään lohduta silloin jos on yksi niistä harvoista, mutta ymmärsin puheesta juuri sen että nyt pitää pysähtyä nauttimaan eikä antaa noille peloille valtaa. Itse voi loppujen lopuksi niin vähän vaikuttaa vauvan kehitykseen ja raskauden kulkuun.
Loppuviikosta on neuvola ja ensiviikolla ultra. Mulla on maha kasvanut yhtäkkiä tosi paljon ja painoa on tullut varmaan kilo parissa viikossa. Eikä sillä suklaan himolla varmaan ole mitään tekemistä sen kanssa : )
Töissä työkaverit miettivät porukalla odotanko tyttöä vai poikaa. Osa oli sitä mieltä, että ehdottomasti poikaa koska hehkun ja olen niin elinvoimaisen ja kauniin näköinen. (Nauratti kun olin juuri pariviikkoa niin totaalisen väsynyt ja loppu, että itkin vaan) Mites teillä muilla? Pitäisikö uskoa tähän, että poika tuo äidin kasvoihin kauneuden ja tyttö vie sen. Kaikenlaisia uskomuksia sitä onkin.
Olen yrittänyt Kelan sivuilta käydä katsomassa joko uusi pakkaus olisi esillä, mutta ei. Nykyinen pakkaus on ollut ilmeisen suosittu. Toivottavasti saadaan kauniin värisiä ja kivoja vaatteita meidän pakkaukseen. Milloinhan se pakkaus ilmestyy?
VappuG: Mitä vappusuunnitelmia teillä on ja joko olette laittaneet siman tulelmaan?
Meillä varmaan pallot haetaan ja lapset leikkii pihalla kavereiden kanssa kaikella kamalalla vappuroinalla. Simaa ei vielä ole kun täytyisi ohjekin ensin etsiä.
Nyt pitää lähteä hakemaan tyttö harkoista.
Hyvää viikon jatkoa ja iloisia odotuspäiviä.
Rasina
Moi kaikille!
Meillä on pojat sairastanu jo monta päivää. Ne yskii vähän ja kuume nousee ja laskee edes takaisin. Onkohan tää nyt sitä influeenssaa? Silti ne jaksaa tapella:( En ikinä lopeta ihmettelemästä tuota veljesten välistä kahinointia. Kuinka ne jaksaa?! Mä luotan, ettei ison (7v) ikäeron takia tää kolamas (poika?) olis ihan niin paljon mukana kahinoimassa. Täällä Vaasassa ei terveyskeskuksen ultrassa muuten kerrota sikiön sukupuolta. Lääkäri melkein suuttui, kun siihen suuntaan jotain kommentoin. En olisi mieheni takia sitä aivan tosissani voinut kysyäkään, kun se ei halua tietää. Maalataan ne huoneen seinät sit (vaalean siniseksi) vasta syksyllä;)
Mustaverho: Voin kuvitella, että tuntuu mahtavalta neljän pojan jälkeen saada tyttö - varmasti siinä on suku ja tuleva äitikin ihan sekaisin. Onhan se varmaan erilaista.
Kimaro: Toivottavasti saatte pian varmistuksen siihen, että vauvalla on kaikki hyvin.
Wiltsu rv 20+1
Hei,
Ultraan uskallettiin ja saatiin kuulla, että kaikki on hyvin. En ole eläessäni pelännyt niin paljon!! Onneksi pikkuinen potki koko päivän vimmatusti niin ei tarvinnut pelätä näkyykö syke vai ei. Mutta kaikkea muuta sitten pelättiinkin. Kun mitattiin pää ja kun mittattiin sääriluu jne. Kun eihän se kätilön vakava ilme tarkoita että jokin olisi pielessä, vaan että hän keskityy! Pikkuinen myös vilautti sen verran selkeästi ettei jäänyt epäselväksi, että meidän enkelille on tulossa veli (jos kaikki menee hyvin).
Kimaro: meidän kätilö ei myöskään meinannut heti " löytää" mahalaukkua, mutta odoteltiin hetki, niin että pikkuinen nieli vähän lapsivettä ja sen jälkeen mahalaukku näkyi selkeästi. Mahtoiko teidän kätilö olla niin kokenut, että tiesi tämmöisen asian? Pyysikö hän ollenkaan lääkäriä paikalle, vai onko se lääkäriaika sitten seuraavalla kerralla? Ollaan luottavaisin mielin, että sieltä ne kaikki rakenteet vielä löytyy.
Mustaverho: onnea tyttösen johdosta! Voi miten ihanaa, saatte pienen prinsessan jota veljet saa suojella ja jonka poikaystävät joutuu koviin testeihin. :)
Nyt pitää mennä miehen kanssa ihmettelemään ultrauutisia, tämä on eka hetki kun tänään ehditään istahtaa alas miettimään asiaa.
Kaikille oikein hyviä vointeja
T. Arkamamma ja suolakurkku rv 20+5
Ps. Joku pohti että onko ultra liian myöhään kun se on vasta näillä viikoilla. Meille jopa suositeltiin malttaa odottaa ihan kunnolla 21. viikolle, silloin rakenteet näkyvät varmimmin.
Ihanaa, että kaikilla on hyviä ultrakuulumisia.. Kimaro, sinä toivottavasti saat ensi viikolla hyvät uutiset!
Kävin viime viikolla tarkistusultrassa, rakenneultra vasta 12.5. Kaikki oli ihan hyvin, reippaasti pikkuinen liikkuu. Vastasi viikkoja.
Lääkäri yhtäkkiä kysyi haluanko tietää sukupuolen... Minä olen halunnut koko ajan, mutta mies ei halua missään nimessä tietää.. Joten, kun olin siellä yksin niin kysyin, poikaa meille odotellaan!
Rehellisesti sanottuna koin pienen pettymyksen, minä niin olisin toivonut tyttöä. Minulla on siis ed. liitosta tyttö ja poika, miehellä poika, joten olisi niin hienoa ollut, että tämä yhteinen olisi ollut tyttö. Mies odottaa poikaa!! Mietin, että oliskohan napanuora ollut vaan mutkalla jalkojen välissä :) Tälläinen on kyllä ihan typerää, pääasiahan on että saan tämän raskauden kunnialla loppuun ja lapsi on terve, yhtä rakas ja toivottu tämä pikkuinen on, oli hän tyttö tai poika.
Pelkään, että vahingossa möläytän vauvelin sukupuolen miehen kuullen. Hän siis tietää, että minä tiedän kumpi on tulossa. Mitään poikaväristä en vielä aio hankkia, neutraalia kaikki saa olla vauvan syntymään saakka.
Tämän jälkeen en pidä suurempaa " mölyä" sukupuolesta, jos vaikka mies sattuisi näitä lukemaan... ja jos tämän lukee niin ei voi mitään, epäilen kyllä suuresti, ettei käy tällä palstalla... :)
Ihania kevätpäiviä kaikille!
M@mi rv 17+5
Onnea niin vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä uutisia saaneille ;)
Meillä on tuo edessä ensi tiistaina! Ei enää kovin montaa päivää....
Täällä ultrausta ei tehdä alle 20 rvk.
Mulla on tiistaina tasan tuo 20.
Mä olin muuten viimeyönä helsingin rautatieasemalle huumekuriirina, siis unissani :D Tai en mä tiedä millaista on olla huumekuriiri mut unessa ainakin kovasti sellainen olin.
Että sellaista, mä en kohta voi enää nukkua kun unet muuttuu hurjemmiksi ja hurjemmiksi :D
Viikonloppua odotellessa!
Marili ja " Onni" 19+1
Ihania ultrakuulumisia! Meillä on vielä piitkä aika..
Omaa napaa.. Nyt sitten meidän lasten päiväkodissa on parvorokkoa. Oliko jollain täällä siitä kokemuksia? Itse olen jo ihan hysteerisenä ja odottelen huomisaamua, että pääsen soittamaan neuvolaan. Toivottavasti pääsen verikokeisiin. Kamalaa vaan odottaa ja miettiä, mitä kauheuksia voi tapahtua, jos en ole parvoa sairastanut ja jos lapset sen saa. Noissa verikokeen tuloksissakin menee vissiin 1-2vkoa! Miten sen ajan jaksaa odottaa? Neuvoloissakin on vissiin erilainen suhtautuminen asiaan. Saa nähdä, miten meillä suhtaudutaan. Mutta kertokaa, jos teillä on tästä asiasta kokemuksia!
Muuten siis kaikki ok. Olen jo melko vapautuneesti kertonut raskaudestani ja yritän olla luottavaisin mielin. Toi parvorokko mahdollisuus nyt sitten rupesi taas pelottamaan.
Ihanaa, remppa alkaa näyttää jo paremmalta ja huomenna päästään muuttamaan takaisin kotiin. Ollaan siis asusteltu evakossa, kun meillä oli vesivahinko. Mutta, huomenna päästään kotiin remppaa viimeistelemään ja sotkuja siivoamaan. =)
mamaj 17+5
Mulla ei ole muuta kokemusta parvorokosta muuta kuin se, että neuvolassa katsottiin silloin alkulabrojen yhteydessä ne parvorokon vasta-aineet. Olen päiväkotialalla ja terveydenhoitaja ajatteli, että voi valmiiksi jo tarkistaa jos vaikka päiväkodissa sitä ilmenee niin sitten tiedetään heti. Testeissä selvisi, että en ole sitä sairastanut ja toivonkin, ettei meidän talossa nyt rokkoa ilmene.
Varmaan olisi oman mielenrauhan takia helpotus jos labrat susta otettaisi. Toivotaan ettei tauti leviä teidän perheeseen.
Rasina (19+3)
Eilen illalla oli sitten se rakenneultra. Oli tosi pätevänoloinen ja kiva lääkäri. Kaikki hyvin, 10 varvasta ja 10 sormea! Ukko piti päänsä, eikä kysytty sukupuolta..
rv18+2
Minähän se noista " pyyhkeenkuivausrutistus" -vatsakivuista kirjoittelin. Supistuksia ne eivät ole, vaan tuntuvat enemmänkin joltain alavatsan lihasten krampilta. Tässä vaiheessa supistukset tuntuu lähinnä kai niin että vatsa menee kovaksi ja ehkä jotain tuntemuksia on tuolla alavatsalla tai lantiossa.
Nämä rutistus-kivut tuntuvat kuitenkin oikeasti kipeiltä, ehkä vähän repiviltäkin, mutta kipu hellittää kun varovasti nousen ylös ja oikaisen vartalon suoraksi. Kellään muulla samantyylisiä edes?