❀❀LOKAkuun Päivänsäteet viikkoon 17!!❀❀
Uutta viikkopinoa taas pukkaa aurinkoisissa merkeissä.
Tässä edelliset turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12916542&p=1&tmo…
Ja esittelypinkka:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12941805&p=4&tmo…
Kommentit (70)
Määitte: hyvä, että vuoto ei ollu paha, tai siis että oli vauvalla kaikki hyvin. Toivottavasti nyt loppu menee hyvin.
Täälläkin on yksi, joka kuivaa ja kutiaa joka paikasta. Sääriä nyt oon aina saanu rasvata (tai raapia verille), mutta nyt on ruvennu kanssa selkä kutiaan, ja on just nyt aika pahan näkönen. Lisäks masua pikkasen kait jo kiristää, vaikkei se nty vielä niin oo kasvanutkaan, mutta oon alkanu sitäki sit rasvaileen, kun kutiaa. Ja rinnat nyt ei kutia, mutta niihin on alkanu jo useampi viikko sitte tulla raskausarpia! Että aika aikasessa vaiheessa, eikö? No oon niitä rasvaillu nyt sitte kanssa, hain apteekista niihin arpiin tarkotettua voidetta, joku oriolan tuote se oli. Vihree tuubi, ja tuoksuu ihanalle! Mutta en nyt tehoa uskalla vielä vajaan kuukauden käytön perusteella kovasti mainostaa, kattoo sit, ku on jo vähän pidemmällä. Ei ne arvet nyt sitte kyllä oo ainakaan isontunu, ku oon sitä käyttäny, haaleita kyllä olivat alunperinkin. Ei tietty tiedä, millaset olis nyt ilman rasvausta. Koitin myös jotain öljyä, mutta se teki mulle rintoihin järkyttävät finnit :(
Fanny: Oon salilla käyny aina välillä, ja koitan vähän tehä selkälihaksia, ja muutenkin yläkroppaa. Omissa liikuntaharrastuksissa kun tulee muuten vaan jalkoja käytettyä. Mulla kyllä ei oo selän kanssa ikinä ollu oikein mitään ongelmia, mutta kai se on parempi tehä, ettei tuliskaan :) Kyllä salilla/jumpassa/lenkillä voi käydä niin kauan, kun se tunttuu hyvältä.
Painoa on tullu jotain 2,5 kg. Nyt kyllä ku on tullu hyvät kelit ja aurinkokin paistelee, niin oon ruvennu käymään paljon enemmän lenkillä, mutta kaipa sitä sit tulee enemmän syötyäkin ;) Ei tässä ainakaan laihtumaan pääse, peppuunkin on ilmestyny selluliittia ja maha kasvaa ihan vaan rasvasta :(
- bee rv 16+2 -
Maranta, täällä toinen joka vielä kärvistelee tupakan himossa. Alkaa jo pikkuhiljaa näyttää toivottomalta tämä lopettaminen, tai siis kyllähän pystyn olemaan raskaus- sekä imetysajan polttamatta, mutta sitten saattaakin lipsahtaa.. No onneksi tässä on vielä monta kuukautta aikaa vierottautua psyykkisesti tupakasta.. Takanakin vain alkaa jo kuukausia olla ihan mukavasti. Viimeksihän repsahdin parin vuoden tauon jälkeen..
Kutinaa ja kuivaa ihoa täälläkin suunnalla! Neuvolassa olin ensimmäistä kertaa viikolla 10+ ja nyt toinen neuvola on viikolla 18+5, ei kovin tiheästi ole täälläkään noita neuvolakäyntejä..
Ja työstä, joko se pian loppuu???!
Töissä ei jaksaisi olla enää hetkeäkään, vielä 9viikkoa 6päivää kesälomaan.. ;)
Jaksamisia kaikille ja toivottavasti piristytään tässä kevään myötä!
Nanna 16+3
Töissä taas ja heti suoraan tänne kirjottelemaan... kamalaa. Kotona oon tosi laiska avaamaan konetta kun päivät pitkät töissä oon koneen äärellä.
Harrastukset on meikäläisellä jääneet jotenkin tosi vähälle, koiran kanssa käyn kaksi kertaa päivässä lenkillä, aamulla lyhemmällä ja illalla n. tunnin reipasta kävelyä. Noita selkälihaksia tosiaan kannattais varmaan tehdä, tuntuu että selkä on jotenki heikompi kun ennen ja ryhti menee helposti kasaan.
Meranta, tosta tupakanhimosta.. Mä lopetin tupakoinnin tossa rv4 seinään koska alkoi etomaan ihan hirveesti, samoin kuin kahvi. Onneksi alkoi koska muuten olis ollut vaikeeta päästä eroon. Nyt muutaman päivän aikana on pari kertaa tullut mieliteko tupakkaan, mutta tosiaan en aio polttaa enää. Jotenkin liittyy tähän kevääseen ja auringon paisteeseen ehkä noi himot..Mieskin on ollut polttamatta kotona kokonaan, töissä polttaa muutaman päivässä. Tiedän että jos polttaisin yhdenkin niin tulisi niin hirveät omantunnontuskat että...
katjaäippä ja masukki 16+
Mulla on sellanen tilanne töissä, että juuri käytiin " painostamassa" raskauden julkistamiseen työpaikalla. Olen siis kertonut esimiehille jo muutama viikko sitten raskaudestani lomien yms. vuoksi ja sanoin ettei asia ole vielä julkinen. La 11.10, rv nyt 15+3. Nyt käytiin sitten sanomassa että haluaisivat laittaa sijaisen paikan hakuun heti pikimmiten. Jotenkin ärsyttää kun ei olisi vielä ollut pakko kertoa muutenkaan pitkään aikaan ja en haluaisi vielä julkistaa tilaani. Haluaisin että raskaus olisi pidemmällä ja kun päällepäinkään ei vielä huomaa pahemmin muutosta niin..
Jotenkin tuntuu pahalta että mua ollaan heti syrjäyttämässä jne. Oon jotenkin niin herkkä ollut muutenkin viime aikoina, etten kestä oikein mitään kritiikkiä tms. Itse olen taistellut tästä paikasta ja jotenkin tuntuu pahalta antaa se pois, vaikkakin vähäksi aikaa...Onko muilla vastaavia ajatuksia ja mitä mieltä täsätä kaikesta ootte?
Ensiksi Määitte:lle: jännitin puolestasi, onneksi kyseessä ei mitään vakavampaa. Jaksamista sinulle=) Voimahalit=)
Kävin tänään kolmannen kerran neuvolassa. Olen yllättynyt kuinka useasti uudelleen synnyttäjä Tampereella käy neuvolassa. Siis rv 9, lääkärikäynti rv 13 ja nyt rv 16+6. Seuraavan kerran rv 20! Kaikki oli ok. verenpaine 117/78. Paino noussut jo 3,2 kg. Sykettä ei meinannut löytyä, mikä pisti tämän rouvan nieleskelemään, mutta lopulta onneksi kuului pauhaavan n. 140. (viimeksi 150-160). Poikaa odottaessani kolme vuotta sitten syke oli aina 140-150. Itseäsi kiinnostaisi tietää tulevan lapsosen sukupuoli, mutta miestä ei..
Nivuskipu kuulemma kuuluu useasti uudelleensynnyttäjän vaivoihin. No siitä on sitten kärsittävä=).
Aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille=)
vastasin äsken pitkät pätkät ja sitten se viesti vaan katos johonkin bittiavaruuteen... Uusi yritys.
Määitte: onneksi syy selvisi! ja oli vielä positiivista ennustetta antava, kuitenkin. Epävarmuus on varmaan ollut ihan kamalaa!
Kutinasta: toi syyhypulveria rintsikoissa oli erinomaisen osuva kuvaus! Sitä esiintyy just täälläkin! Olen käyttänyt weledan raskausöljyä, toimii, mutta onhan tuo kallista (17e pullo, kestää noin kuukauden). Ehkä pitää välillä siirtyä vaikka oliiviöljyyn...:)
Onko kellään närästystä? Mulla on alkanut esiintyä, viikonloppuna alkoi ja etenkin etenkin aamuisin on kamala olo, kurkussa sellainen polttava hapon tunne. Otin renniet kehiin, jos sillä rauhoittuisi.
Ja työmotivaatio on täälläkin hukassa! Yleensä kyllä tykkään työstäni, mutta nyt on kamala stressi ja ajatukset muualla. Ja samalla pitäisi motivoida oppilaita... :/ 3n viikon päästä ya:n ja lukion yhteinen kevätkonsertti ja siitä pari viikkoa niin koulujen erilliset juhlat ja lakkiaiset yms muuta kevätsälää... Ja just olin 3 vkoa saikulla ja eri sijaisia oli koko ajan ja hommat täällä ihan levällään... Jotenkin pitää vaan koittaa jaksaa.
Tanni: mulla on sama tilanne eli syksyllä ehtisin kuukaudeksi töihin ja sitten äitiyslomalle. Tosin en ole luokanvalvoja, joten siinä mielessä helpompi tilanne. Miten teillä menee tuo äitiyslomasijaisen hankkiminen? Mä pelkään, että jos se asia jää loppukesälle/ syksylle, niin sitten ei ole enää päteviä jäljellä ja se vaikuttaa valinnaisaine opena mun omaan duuniin jatkossa, tuntimääriin yms. Meillä on muutenkin ensi vuoden aikana tulossa isoja muutoksia, jotka vaikuttaa omaan työhöni, työpaikka saattaa muuttua tai sitten ei. Vielä ei ole mitään tietoa ja kyse on kuitenkin sen verran isoista asioista, että haluaisin pysytellä ajan tasalla äitiyslomankin aikana. Mitenkähän onnistunee...
Aurinkoa
toivottaa Saneline 15+5
Milja 81: ymmärrän että sua harmittaa. Mun pomo teki vielä pahemmat: kertoi itse, kiellostani huolimatta, työkavereilleni ja esimiehilleni! Olen jo kokenut keskenmenon, ja tuo tuntui todella pahalta, vaikka nyt pitäisi vaaran ollakin jo ohi. Sen sijaan sijaisen rekrytoinnin kokisin positiivisena asiana: pomosi on tiedostanut, että sinua tarvitaan työpaikalla, ja että sinun tuuraajasi etsimiseen tulee panostaa riittävästi aikaa (koska kuka tahansa ei sinua voi sijaistaa). Ei pomosi sinua varmaan halua syrjäyttää.
Saneline: 17 euron hinta pullosta weleda-öljyä tuntuu kyllä ihan hurjalta näin ranskalaisittain. Ei tuo merkki täällä niin kallis ole, alle kympillä irtoaa yhdestä kotikaupunkini discount-apteekista... Löytyisköhän netistä halvemmalla?
Ja sitten takaisin töihin. Tänään kiehun raivosta, mkään ei skulaa eikä se näytä häiritsevän ketään... Pomo ei ole onneksi paikalla, muuten olisin jo käynyt avautumassa...
Nämä on sitten ihania nämä raskauden aikaiset oireet!! Täällä kanssa yksi syyhypulverista ja kuivasta ihosta kärsivä:( Kohta ollaan varmaan joka puolelta verinaarmuilla kun ei mikään rasva tai öljy tunnu tehoavan!!
Tänään oli eka lääkärineuvola ja oli oikein kiva reissu,kaikki kuulema ihan okei eli normaalisti raskaus etenee.Seuraava neuvola onkin sitten uudella paikkakunnalla muuton jälkeen.Muutto pitäisi tehdä lauantaina ja voi itku että ottaa jo valmiiksi päähän koko touhu:( Onneksi ei itse tarvitse mitään kanniskella vaan saa huiskia miehiin ruoskalla vauhtia vieressä:)
Törmäsin tässä viime viikolla aika mielenkiintoiseen juttuun työntekoa ajatellen....Sanoin itseni vakinaisesta työstäni irti viime lokakuussa eli työttömänä olen ollut marraskuun alusta.Talven aikana tein tuossa Himoksessa töitä sen mitä niitä tässä tynkätalven aikana riitti.Nyt olisin saanut heti muuton jälkeen 3 kk:n pätkän töitä uudelta paikkakunnalta ja hypin jo riemusta kattoon kun ei tarvitse neljän seinän sisällä kärvistellä:) No ystävämme Kela pistikin sitten kunnolla kapuloita rattaisiin kun soitin ja kyselin miten sitten hakemuksien ja liitteiden kanssa toimin.Jos olisin ottanut työn vastaan,olisi äippärahani laskettu vain sen 3 kk:n työtulojen mukaan kun he eivät voi laskea sekaisin ansiosidonnaista päivärahaa ja oikeaa palkkaa!!!Sitten tuli vielää lisää vettä niskaan kun sanoivat että ansiosidonnaisenkin huomioivat tuloiksi vain jos sitä on maksettu 6 kk yhtä putkea ilman minkäänlaisia töitä siinä välissä!!!Eli käytännössä täysin töihin kykenevä ihminen ei nyt sitten voi tehdä mitään töitä enää ennen synnytystä koska muuten tippuu päivärahat sinne minimiin ja sillä rahallahan en pysty tulevana yh-äippänä pesuettani elättämään ilman sossun suosiollista avustusta!!!Vuoden 2006 verotuksen mukaan mun ei päivärahoja kannata laskettaa kun opiskelin puolet vuodesta ja tulot olivat aikas mitäänsanomattomat silloin:( Kyllä voi hittolainen ottaa pattii tuo Kelan touhu tai oikeastaan nämä hiton tyhmien lakien säätäjät!!!Kun ei saisi olla työttömänä eikä toisaalta saisi sitten tehdä töitäkään!!!
Mutta jospa sitä jollain tapaa jaksaisi kärvistellä ja saisi aikansa kulumaan syksyyn asti:(
Aurinkoisia päiviä kaikille ja katsastellaan taasen:)
pikkutarja ja maha-asukki 13+2
Määitte: onneksi selvisi vuodon syy ja kaikki kuitenkin hyvin! Toivottavasti vuotelut nyt loppuu, niin pääset rauhassa jatkamaan odotusta! Missä kohtaa muuten sulla on istukka?
Ultrassa selvisi, että mulla on etinen istukka etuseinämässä, ja toivon nyt että se siitä siirtyis, ettei olis sitten synnytyksessä tiellä. Mut se on kai aika harvinaista, ettei siirtyis. Se voi kuulemma kans aiheuttaa jossain vaiheessa vuotoja, mut mulla ei ainakaan vielä. Onko kenelläkään kokemusta etisestä istukasta?
Pikkutarja: onpas erikoinen tilanne sulla noiden töiden suhteen. Tollasia kannustinloukkuja on kyllä todella monessa tilanteessa: on järkevämpää olla työttömänä kotona kuin töissä. Älytöntä.
Mulla on vähän kahdenlaisia fiiliksiä töistä. Toisaalta tykkään kovasti, mutta toisina päivinä oon ilonen siitä, että kohta pääsee pois ja vannon etten tuu enää ikinä takas. Kerroin eilen esimiehelle ja otti asiallisesti vastaan ja toivotti tervetulleeks takasin sitten myöhemmin. Lupasin 1,5 vuoden loman jälkeen harkita... Toisaalta hommaan itse sijaisen, joten eipä oo muiden päänvaiva.
Esikoisen hoitojärjestelyistä... Meillä jää 4-vuotias kotiin. Onneks kuitenkin parina päivänä kerho. Jännittää vaan, että mitä ihmettä keksin tekemistä päiviksi, jos on esim. samanlainen musta talvi kuin tänä vuonna. Tuleekohan kovasti ulkoiltua?
Hyviä vointeja taas ja jaksamista töihin vielä muutamaks kuukaudeks.
elwa 14+2
Ootte te niin ihania... Kiitos ihan miljoonasti kaikista tsemppiviesteistä. (Melkein tippa linssissä jokaisesta täällä.)
Pikkutarja:on toi aivan käsittämättömän älytöntä touhua. :0 En voi ymmärtää. Mutta voin sanoa et yksinhuoltajana pärjää yllättävän mainiosti kun se normaali arki lähtee pyörimään muuttojen ja kaiken paperityön jälkeen. Itse olin pojan kanssa liki 7,5v yh:na (suhdeyrityksiä mut ei niin vakavia et ois ehtinyt välissä kenenkään kanssa yhteen muuttamaan) sen jälkeen kun erosin isästään. Nyt uusi ihana mies mein rinnalla ja tosissaan nää naimattoman naisen päivät vähenee yllättävän nopeasti, iik! :)
Jakselkaahan " siskot" , ja nautitaan lähestyvästä kesästä!
Määitte & Mini08 15+4
Tästä tuli nyt sitten minun eka viesti millekään vauva-palstalle ikinä. Kirjoittamiseen kirvoitti joidenkin rohkeat tunnustukset tupakanhimosta. Minua niin ärsyttää ne täydelliset äidit, jotka paheksuvat mahan kuullen kiroilemistakin.
Ihanaa, että joku muukin tuntee tupakanhimoa toisinaan. Lopettaminen ei sinänsä ollut vaikeaa, varsinkin alussa oli niin uutuudenviehätyksessä. Sittemmin kun normaalit vitutukset ja elämän pienet päivittäiset ilot ja surut palasivat, on toisinaan tupakkaa tehnyt mieli lujaakin. Samalla lailla on tehnyt mieli olla kännissä. Tai no ei ehkä ihan kännissäkään, mutta jonkunlaista nollausta on viikonloppuun kaivannut. Tässä onkin ollut luovuus valloillaan, kun on keksinyt kaikkea korvaavaa tekemistä.
Toisaalta olen nauttinut kaikesta ylimääräisestä ajasta, mikä on nyt vapautunut krapuloinnilta ja baarissa käymiseltä. Viikkosiivous tulee tehtyä ajallaan ja huonekasvit kukoistavat. Soittoharrastus on saanut aivan uudet siivet. Nyt tässä mietityttääkin, miten sitä sitten vauvan synnyttyä ehtii treenailemaan.
Painotan vielä tähän loppuun, ettei kelleen jää epäselväksi. En siis ole polttanut tai juonut raskauden aikana, minulla vain toisinaan tekee mieli tehdä niin. Luulenpa että se on ihan luonnollista.
Toivottavasti ylläpito poistaa ylimääräiset viestit mahdollisimman pian. =)
Miksi tämä palvelu sanoi, että viestiä ei voi toimittaa, ja sitten se kuitenkin meni useampaan kertaan?
jännää kuulla että teillä on tullu tollasia " liikuntavaivoja" itse 17+4 ja pystyn vieläkin treenaamaan (salibandyä pelaan 3x vk) ja käydä pitkillä lenkeillä koirien kanssa ja unohtamatta spinningiä....
milloin noita liikkeitä alkaa tuntemaan? tuntuu hassulta, että maha vaan kasvaa eikä kukaan mätki tai " kutittele" siellä...
Elwa04: mulla istukka on oikealla puolella, ja naureskelinkin ultrassa et nyt se syy selvis. Kun vauvan pää on juuri siinä missä se verenpurkauma, niin johtuu selvästi siitä et on tullu äitinsä ja hakkaa päätään seinään, heh! =D
Määitte & Mini08 15+4
Hiirimatto: Taitaa olla noi vaivat enemmän toista jne. lasta odottavien riesana, ei mullakaan oo mitään vaivoja liikkuessa. Tai odotatko siis ekaa? Eikä tunnu mulla vielä liikkeet eikä näy mahakaan, vaikka siellä jo todistetusti elämää onkin :)
- bee 16+2 -
Pilvia, kyllä varmasti ihan tuttuja tunteita monille noi sun tuntemukset:) Kyllä sitä välillä kaipaa sitä tietynlaista menemisen vapautta. Eipä nyt jaksa oikein mihinkään rientoihin lähteä edes mukaan tän väsymyksen takia.
Mä taidan pian nukahtaa tähän mun työpöydän ääreen...zzzz
Vielä tunnin verran pitäis notkua tässä koneella..
katjaäippä ja masukki 16+
Näin mulle tänään neuvolassa sanottiin, kun valitin nivuskipiani. Ensimmäisessä raskaudessa en kokenut mitään " vaivoja" . Raskaus oli kaksi viikkoa yliaikainenkin,enkä oloani tunteni mitenkään raskaaksi. Kaikkea pystyin normisti tekemään, solmimaan kengät nauhat ym. Nyt jo viikolat 15 ollut nivunen kipeä, ja se haitannut liikkumista. Mahaa painaa ym. Raskaudesta ei paikat koskaan palaudu alkutasolle, siksi paikat ovat valmiiksi venyneet ym. ja vaivat vaivaat uudestisynnättäviä helpommin. Poikkeukset vahvistavat säännöt...
Onnellista odotusta kaikille ilman vaivoja tai vaivojen kera!
Ei mitään jomotuksia tai särkyjä. Edes loppuraskaus ei tuntunut mitenkään raskaalta ja hyvin jaksoi liikkua. Yhden päivän olin saikulla ihan lopussa. Nyt supistellut jo rv 15 lähtien. Kai se vaan on niin, että ekasta vaivoja vähemmän...
G rv 18
kyselit noista sijaisjärjestelyistä...
Meillä on koulussa sellainen tilanne että syksyksi on kaksi pätevää luokanopea jäämässä ilman töitä (tämän hetken tilanne siis). Eli toinen on kevään sairausloman sijainen, toinen tuuraa virkavapautta ja viran omistaja on palaamassa takaisin syksyllä töihin. Täällä Mikkelin seudulla opettajien paikkoja vaan vähennetään, kun kunnat säästää ja oppilasryhmiä kasvatetaan ja koska tuntimäärät ei oo minimissä vielä, niitä pudotetaan. Moni pätevä ope on näillä näkymin jäämässä ilman töitä. Molemmat tällä hetkellä koulussamme sijaisena olevat ovat tietenkin hakeneet vaikka mitä koko vuoden paikkoja ja jos sellaisen saavat, toki varmaan sellaiseen menevät. Miä nyt taas en voi asialle itse oikein mitään. Siis en voi vaikuttaa asiaa. Noita sijaisuusjuttujakin kun aina venytetään viime tinkaan asti. Minulla sijainen ei toki vaikuta seuraavan vuoden tuntimääriin tms, mutta onhan se ikävää jatkaa töitä sellaisen jäljiltä, joka ei ole tehnyt juuri mitään, tai esim. ei oo juurikaan seurannut opetussuunnitelmaa...
Eli miullehan on tulossa kolmas luokka syksyllä ja äitiysloma alkaa Kela:n laskurin mukaan 11.9. Koulut alkaa 11.8. Eli tasan kuukausi. Toisaalta ihan hullua, mutta toisaalta,minkäs miä sille mahdan...
Minäkin kävin ekan kerran neuvolassa jo viikoilla 8 ja risat (olin yllättynyt että oli niin aikaisin, kun miulla on jo 3 lasta) ja lääkärineuvolakin oli, nyt joudun menemään sokerirasitukseen ensi viikolla (mulla oli ed. raskaudessa paastoarvo koholla) ja sit neuvola on 5.5. Eli yllättävän usein, luulin että neljännen lapsen kohdalla seurattaisiin harvemmin.
Tämmöisiä tänne, ois pakko mennä siivoomaan kun villakoirat pomppii vastaan...
Tanni 14 ja risat
KUTINASTA: Mulla kutiaa rinnat kanssa niin että meinaa järki mennä, eikä mulla ole edes kuiva iho!!!! Ja käsivarret ja sääret sekä sisäreidet!!! Oikeesti se on kamalaa kun herää yölläkin siihen että raapii itseänsä(tai raatelee)
TYÖSTÄ: Mä inhoan tällä hetkellä työtäni ja lasken päiviä äitiyslomaan!! Työ kaverit on mukavia mutta mä en kestä paikkaa enään. Siellä on kaikki ihan retuperällä ja työtaakka senkun kasvaa mitä enemmän kesään mennään....stressaan ihan kauheesti eikä se helpota oloa. Nyt oon ollu himassa kun esikko on sairaana ja ai että kun on ollut " ihanaa" (ei se ole ihanaa että pikkuinen on kipeä, onneksi ei kovin sairas tavan flunssaa vain ja pikkasen lämpöä)
( . ) Painoa on mulle tullu kanssa tarpeeks, ja ihan samanverran kuin esikkoa odottaessa ihan samoilla viikoilla(vertasin neuvola kortteja) sadan gramman tarkkuudella=) että kiva, lopussa olen ( . )
Liikkeitä kanssa olen tuntenut(ehkä) välillä, sellaista outoa lepatusta ja muljahtelua, ihanaa!!! Seuraava neuvola on enskuun puolvälissä ja siitä viellä viikko niin on rakenneU......
Määittelle paaaaaljon jaksamista ja lepäät nyt oikeasti kunnolla!! Jos et voi tehdä työtäsi keksit himassa muuta kevyttä hommaa. Onneksi on kesä tulossa elämä laajenee sisätiloista koko maailmaan;)
Eipä tässä kait muuta ihmeempää, olenkohan muuten ainoa joka viellä kieriskelee tupakanhimonkanssa???????
maranta 15+3