❀❀LOKAkuun Päivänsäteet viikkoon 17!!❀❀
Uutta viikkopinoa taas pukkaa aurinkoisissa merkeissä.
Tässä edelliset turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12916542&p=1&tmo…
Ja esittelypinkka:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12941805&p=4&tmo…
Kommentit (70)
Olipa ihana ja aurinkoinen viikonloppu. Ikkunat tuli pestyä niin kuin olin ajatellutkin, yks asia pois mielestä.
Tää työmotivaation puuttuminen alkaa harmittaa itseänikin jo.. mä vaan olen totaalisen kyllästynyt työhöni, jos äitiysloma ei olis edessä niin hakisin uutta työtä. En vaan saa mitään tästä työstä irti, tasaisen tappavaa toimistoduunia.
Tänään mennään pojalle 9 v ostamaan pitkäaikainen unelma eli trampoliini. On säästänyt rahaa siihen ja me maksetaan turvaverkko, sekin on kuitenkin sen 100 ¿. Eli meidän piha taitaa olla tästä lähtien täynnä muksuja..
Mahassa ei uutta, liikkeitä luulen välillä tuntevani mutta en ota niistä oikeen selvää, ovatko niitä sitten kuitenkaan. Keskiviikkona neuvola ja perjantaina neuvolaterveydenhoitaja. Viimeksi mulla oli neuvola rv 9+6, että onhan siitä jo tovi, ei ole kuukauden välein täälläkään.
Aamulla oli pitkästä aikaa huonohko olo eikä yhtään parantanut kun koira oksensi lattialle ja jouduin ne sieltä yökkimällä korjaamaan...yök!!
katjaäippä ja masukki 15+6
Pakko ihan tyhmänä kysyä että miltä ne supistukset tuntuu näillä viikoilla?
Mulla ei supistanut esikoisesta kertaakaan koko raskauden aikana ennen kuin varsinaisessa synnytyksessä.
Varmasti ottaa päähän jos oikein mitään ei voi tehdä jos heti supistaa!! Kuitenkin vielä tosi paljon raskaus aikaa jäljellä..
Toivottavasti loppuisivat sulla noi supistukset!
katjaäippä
Voi kun huolestuttaa sun puolesta... Toivottavasti kaikki on hyvin.
Mulla oli oikein energinen viikonloppu, nähtiin kavereita useampaankin otteeseen, käytiin anoppilassa sunnuntailounaalla ja mikä parasta siivottiin asunto oikein tiptop-kuntoon! En muista koska olisin viimeksi ollut niin energinen, että edes siivouksen ajatteleminen olisi onnistunut. Mieskin oli tyytyväinen, kun tein kerrankin muutakin kuin löhösin sohvalla.
Perjantai-iltana ja yönä nippaili kummasti alavatsasta, ei nyt varsinaisesti kivuliaasti mutta häiritsevästi kuitenkin, ja aika jatkuvasti. Ehdin jo huolestua, mutta sitten se meni ohi. Ehkä ne oli jotain kasvukipuja?
Etsisin uutta työtä jos ei olisi äitiysloma edessä. Esikoisesta olin koko raskausaikana yhden päivän lopussa sairaslomalla, eikä ollut tällaista supistelua. Nämä supistukset eivät ole kovinkaan kivuliaita, mutta kiristävät ja tuntuvat inhottavalle alavatsalla. Kävin jo niistä neuvolalääkärillä ja kohdunsuun tilanne onneksi ennallaan. Varmaan työstressikin osaltaan vaikuttaa tähän oireiluun.
G rv 18
CERISE: ihan ekaks pakko sanoa et hyvä ettei päässy itku kun joku oikeasti on huolissaan ihan vieraasta ihmisestä. Vaikka aika tutuiksihan tässä ollaan lokakuisten kanssa tultu.
Tulin itseasiassa just Tyksistä. Aamulla soitin klo 8 neuvolaan, joka laittoi 9.45 lääkärille, joka taas lähetteen naistentautien polille ultraan. Mun vuoto johtuu istukassa olevasta jonkinkin kokoisesta verenpurkaumasta/mustelmasta, joka sit valuttelee pikkuhiljaa ns vanhan veren pois. Mini kellutteli ja heilutteli kohdussa ihan kuin ei mitään ois meneilläänkään. :) Toki näissä vuototapauksissa keskenmenon riski on suurempi, mut lääkäri sanoi et kun ollaan jo näinkin pitkällä, niin suurempi todennäköisyys on että kaikki menee hyvin. Mut tätä vuotoa voi tuhrutella jopa VIIKKOJA!!! :0 Kyllä mä silti vaan oon sellainen et pelkään taatusti niin kauan kuin vuotoa tulee. Onneks neuvolaan pääse kuulostelemaan sydänäänet jos alkaa ahdistaa. Viime yön valvoin liki kokonaan ja herätin isäntää sen verran et sain kädestä kiinni kun alkoi itkettää. Niin kauan kuin ei oo kipuja eikä istukka ala irtoamaan niin kaikki on hyvin.
Kyllä mä vaihtaisin tämän koska tahansa vaikka 10 kertaa päivässä oksenteluun, päänsärkyyn ja väsymykseen. Nää lonkkasäryt yms ei kummasti haittaa tippaakaan.
Näin tällä hetkellä.
Määitte & Mini08 15+3
ja töistä kannattais kuulemma pysyä poissa, kun toi taimistohomma on aika raskasta.
Tosi hieno juttu että vauvalla on kaikki siellä hyvin, toivottavasti toi vuoto loppuu pian!! Varmasti tosi raskasta, yrittäkää jaksaa!
Lepoa vaan, ei siinä muu varmasti auta. Ja saikkarilla kannattaa tosiaan olla niin kauan kun saa ja vuoto loppuu kokonaan.
Moro!
Gelee ja Katjaäippä: Aivan samoissa tuntemuksissa mennään täälläkin! Työmotivaatio puhdas nolla (hakisin myös uutta työtä, ellen olisi tässä tilassa ja toivon, ettei tartte tähän työhön takaisin tulla enää mammaloman jälkeen...). Ainut asia, mikä saa minut töihin tulemaan on kotona alkava remontti (ei olis kiva olla kotona remontin keskellä). Ja tietysti myös raha vetää töihin...
Mutta, jos mullakin alkaa näitä supistuksia olemaan (eilen haravoin kevyesti pihaa ja kävelin tytön kans 200m leikkipuistoon -> supistuksia huomattaavsti) sekä lisäksi tämä kaamea lonkkasärky (SI-nivelen löystyminen vai mikä lie), niin tuskin enää kovin kauaa tätä istumatyötä teen. Selkäkin on niin kipee.
On aika rasittavaa olla näin rampa jo tässä vaiheessa. Eilen valitin asiasta miehellekin. hänkin on toki huomannut, miten vaivalloisesti esim kävelen. JOs ole pidemmän ajan paikallani, sohvalla tai sängyssä, en meinaa pääsä liikkeelle ollenkaan.
Vielä en ole sairaslomaa hakenut, mutta voi olla, että jos tämä näin jatkuu, niin pian joudun huilamaan.
Kirjoitinkin tästä asiasta viimeisen viestin viime viikon viestiketjuun.
Gelee: Me ollaan ihan samoilla viikoilla. Mun LA ultran mukaan 27.9, mutta luulen että 30.9 on lähempänä totuutta. Miten iso maha sulla on? Vaikea varmaan kuvailla... no mutta mulla on oikeasti iso maha jo. Moni luulee, että olen 7. kuulla. Esikoista odottaessani olin myös isomahainen.
Mukavaa viikkoa kaikille, vaivoista ym huolimatta.
:) Sunset@ ja masukki rv 17+2
Määitte: Onneksi siellä masussa siulla oli kaikki vauvan kohdalla hyvin. Tosi inhottavia kyllä nuo kaikki tuollaset vuotelut, yms. jutut, kun niistä ei voi olla huolehtimatta.
Monella oli inhottavia suppareita, ja muita vaivoja. Toivottavasti ei jatku kovin pitkään. Itselle toivoisin jotain pientä että voisin jäädä kotiin sairaslomalle eikä tartteis töihin mennä. Eli komppaan täällä niitä joita ei työssäkäynti innosta. Itse oon nyt kyllä päättänyt että takasin tuonne työpaikkaan en mene enää äippäloman jälkeen.
(.) Kävin tuolla ulkona tekemässä vaunulenkin pikkuneidin kanssa ja vähän haravoin pihaa. Olisi kauheesti kaikkea hommaa tässä, joten pitää varmaan mennä aloittelemaan tuonne siivousta ja muuta.
Koittakeehan jaksaa. :)
AngelEyes ja masukki 14+6
Mulla on kanssa aika selvä kuva etten äitiysloman jälkeen enää tänne tulis takaisin. Tää on pieni perheyritys ja kaikki on alkanut tökkimään.. Kaks vuotta olen täällä ollut, alalle en ole opiskellut vaan sain tän paikan aikamoisella tuurilla.. mutta nyt huomaan että ei tosiaan ole sitä mitä haluaisin tehdä työkseni.
Tosi tärkeä asia meinaan on työssä viihtyminen ettei se olis totaalista pakkopullaa...
Ensin Määitte: Hyvä, että kaikki on pikkuisella hyvin!
Täällä on ollut paljon keskustelua työmotivaatiosta. Mä olen vielä tällä hetkellä kotiäitinä, joten " oikeissa töissä" ei siis tarvitse tällä hetkellä käydä. Sen sijaan pohdin kuumeisesti, että mitä ihmettä teen ton syksyn kanssa. Ehtisin neljäksi viikoksi töihin ennen äippälomaa ja pomo mut sinne haluais. Tuntuu kuitenkin vähän tyhmältä mennä noin vähäks aikaa.. Ja se suurempi ongelma: esikoisen päivähoito. Täällä päin on päiväkotipaikat kiven alla ja kun luulin meneväni elokuusta töihin, olen tietysti hakenut esikoiselle paikkaa elokuusta. Nyt mietityttää, että jos saan sen haluamani pk-paikan, niin uskallanko kieltäytyä siitä vai pitäisikö esikoinen (tuolloin 2,5-vuotias) laittaa pariksi päiväksi viikossa hoitoon..?? Toisaalta sekin tuntuu hölmöltä, jos itse on kotona... Mitä te tekisitte??? Ja mitä te, joilla vanhemmat lapset on jo hoidossa meinaatte tehdä, kun jäätte äippikselle? Jatkaako vanhemmat hoidossa vai jääkö kotiin?
Neuvoloista on myös ollut puhetta. Meillä on täällä kunnan sisälläkin eroja neuvolassa käyntitiheyden suhteen. Mä käyn kuuden viikon välein ja kaveri toisella alueella alle kuukauden välein. En tajua tota systeemiä.
Mulla vointi on ollut ihan ok. Väsy on edelleen, mutta mitään kipuja ei onneks ole ilmaantunut (vielä). Ja vauvan liikkeitäkin tunnen silloin tällöin, ihanaa!
Painoa on tullut ihan KAMALASTI (7 kg), joten pitäis rajoittaa tätä herkuttelua.. Maha siis näkyy jo selvästi! :)
Hyvää viikon alkua kaikille!
Cisse rv 15+2
Tänne ei mitään uutta..paha-olo jatkuu voimakkaana ja tää väsymys on tylsää. Mä en ymmärrä miten voin olla näin väsynyt, etten jaksais tehdä mitään. Ja hb oli oli 145 viimeeksi...odotan koska se innostus siivoamiseen iskee, niin kuin teillä useilla muilla lokakuisilla. Tais siis innostusta olisi, mutta kun ei jaksa.
Huomenna meen kuuntelemaan sydänääniä ylimääräiselle neuvolakäynnille. Oikeestihan seuraava neuvola-aika on vasta kesäkuussa..hurjaa. Ehtii olla rakenne-ultrakin välissä.
Mulla ei ole supistuksia, mut ihme vihalaisuja ja sellaista kiristymisen tunnetta alavatsaala, jommallakummalla puolella.
Taas on ollut palstalla kirjoituksia hiusten värjäämisestä..mä olen värjännyt molempia lapsia odottaessa aika useastikin hiuksiani. Nyt naapurin rouva lupas antaa jonkun artikkelin aiheesta ja sanoi olevansi 100-varma että luettuani sen, värjäämiset loppu raskausaikana. Noo..mulla on kylla taas toukokuun alkuun varattu aika kampaajalle. Tuppaa noita harmaita tulemaan:(
Onko muilla iho kuivunut?? Mulla iho ihan korppu..hilseilee varsinkin vatsa ja rinnat ja kädetkin ihan kuivat.
-Tiziana rv 15+2
ps. ostin jo tulokkaalle välikausipuvun;) oli pakko kun sai puoleen hintaa.
Tiziana: mulla on normaalistikin iho kuiva, mut tän raskauden myötä sekin on mennyt ihan uusiin sfääreihin. Tuntuu et tavallista kosteusvoidetta menis pullo päivässä jos vaan jaksais lisätä sitä mukaan kun iho sitä imee.
Kyllä me aika vaivaista sakia ollaan. :D Mut kyllä me kestetään kunhan pikkuiset pysyy matkassa. Syksyllä päästään sit hehkuttamaan tulokkaita.
Määitte & Mini08 15+3
Sama vika, iho kuivuu ja hiukset kanssa on tosi kuivat ja oudot..
Mulla on alkanut rinnat kutisee ihan kauheesti, ihan kuin olis jotaan syyhypulveria laitettu rintsikoihin:) Oonkin raapinut aika paljon ja nyt on hirveet verinaarmut, ei kiva.
Toi rasvaaminen ei oikeen kuulu mun lempihommiin mutta sitä pitäis tehdä ihan siitäkin syystä ettei niitä raskausarpia tulis. Onko jollaan käytössä joku hyvä raskausarpien syntyä estävä voide tms?
Mulla tuli esikoisesti arpia tonne pepun yläpuolelle alaselkään vaan, mahaan ei yhtään.
Ei tosin kivaa sekään.
Katjaäippä, minullakin kutiaa rinnat ihan kamalsti, myös itse oon välillä ihan verinaarmuille ihoni raapinut. Ja käsien iho on kuivaa korppua.
Meikäläistä myös helposti supistelee. Ja kun on huonot selkälihakset ja hiukan notko selkä, se oireilee jo nyt kipuiluna ja rasittumisena. Blääh. Väsynytkin olen kuin mikä. Parin viikon päästä on vasta neuvola joten hemoglobiinia en tiedä, luulen että on laskenut kiitettävästi kuten miulla aina alkuraskaudessa.
Miä taidan olla kumma tapaus kun työni on ihanaa! Olin kolme vuotta töissä kyläkoululla jossa kemiat kahden muun open kanssa ei kohdannut lainkaan-se oli rankkaa aikaa. Nyt kun pääsin isommalle koululle ja vaihteeksi opettamaan isoja, on tää vuosi ollut mielestäni TOSI ihana. Minulla tosin kanssa syksyllä hullu tilanne, kun meen kuukaudeksi töihin, saan uuden luokan, jota siis ehdin opettaa kuukauden ennen äitiyslomalle jäämistä. Toisaalta olisi tarkoitus olla heidän ope 4 vuotta, joten ehdin kyllä palata samojen oppilaiden pariin takaisinkin. Ja toisaalta, voi olla että näillä vaivoilla oon sairaslomalla jo heti kesälomien jälkeen.
Meillä keskimmäinen aloittaa syksyllä koulun ja nuorimmaisen (kesällä 5v) aion kyllä ihan taloudellisen tilanteen takia ottaa pois hoidosta kun jään mammalomalle. Meillä päin on hyvin srk:n kerhoja jonne ainakin tähän asti on hyvin mahtunut, joten 2 kertaa viikossa pääsee poika sinne puuhastelemaan. Ja kerhot on ilmasia. Vaikkei minulla superpitkät työpäivät oo olleet tähänkään asti, on ihan kiva syksyllä, kun voi olla kotona kun kaksi vanhimmaista saapuu koulusta. Uusi tilanne sekin.
Minulla pahoinvointi jatkuu. Päivittäin oon kunnolla oksentanutkin. Joskus se on aamulla (kuten tänään) ja joskus illalla (kuten eilen). Odotan sitä energistä keskiraskautta...
Tanni, 14+risat
Mä oon kaverini suosituksesta ostanut avokadoöljyä (mutta esim. jojobaöljykin vois olla hyvää), jota hieron suihkun jälkeen mahaan ja rintoihin. Kosteuttaa tehokkaasti, ja uskon kovasti myös raskausarpia estävään vaikutukseen :-)
Määitte, huh helpotus. Vaikkei huoli ole vielä ohi, ainakin vuodollesi löytyi syy, joka siis EI ole keskenmeno!
Mun työmotivaatio on tasan nolla, tänäänkin olen lähinnä surffaillut netissä, enkä juuri muuta...
Cisse76: Tuntuu aika hurjalta, että menisit neljäks viikoks töihin, mutta toisaalta, jos siitä ei haittaakaan ole, niin äkkiä nuo muutamat viikot siellä varmasti menee. Mutta jos miettii tuota hoitopaikka-asiaa, niin miettisin töihin menemistä 2 kertaa, jos lapsi ei jäisi sen pidemmäksi aikaa hoitoon.
Itse mietin myös aikani, jätänkö esikoisen osa-aikaisesti päiväkotilapseksi, mutta keskusteltuani työkaverini kanssa, tulin siihen tulokseen, ettei se rahallisestikaan ole järkevää. Enkä tykkäisi siitä, että mammalomallakin pitää kaikki päivät ja viikot suunnitella etukäteen. Tulevan mammaloman aikana voidaan esikoisen ja vauvan kanssa suunnitella viikkomme miten halutaan ja toimitaan spontaanisti minun jaksamisen ja lasten toiveiden mukaan.
Ja tosiaan, onhan niitä seurakuntakerhojakin tarjolla (sekä kaveriperheitä, veljen perhe ym)
Sitten muuta asiaa.
Minä myös kutian jokapuolelta. Joka ilta rasvaan itseni läpikotaisin. Tai ainakin melkein joka ilta... Ensimmäisestä raskaudesta " sain" arpia mahaani - kiitos valtavan mahani. Muutoin en " lihonut" ollenkaan. Nyt painoa on tullut 1kg. Onneks ei enempää, sillä vielä kerkeää...
Nyt on pari viimeistä viikkoa madellut tosi hitaasti. Jotenkin sitä odottaa tuota raskauden puolta väliä ja rakenneultraa kuin kuuta nousevaa. Vielä siihen matkaa 2 viikkoa ja 2 päivää...
Sunset@ rv17+2
Vaikka ymmärrettävästi huoli ei kokonaan väistykään mutta taakka kuitenkin hivenen kevenee.
Samoja vaivoja podetaan täälläkin eli iho kuivuu ja kutiaa vaikka rasvaankin tunnollisesti. Vatsanahkaa varsinkin kutkuttaa.
Duunistakin oli puhetta ja sen sietämättömästä ihanuudesta =) Itsellä on kolmas ammatti menossa joten vielä olen ihan tyytyväinen ja tykkään työstäni. Mutta kiva on jäädä välillä kotiinkin sillä tahti tuolla on aika kova.
Esikosta jäädessäni hoitovapaalle päätin sanoa itseni irti silloisesta työpaikasta. Suorastaan näin painajaisia sinne palaamisesta...Hyppäsin kyllä ihan tuntemattomaan eli jouduin todellakin miettimään mitä seuraavaksi??? Mutta oikean päätöksen tein vaikka menetin vuosien kokemuslisät ym. kun vaihdoin alaa.
Neuvola oli tänään ja siellä se vauvan sydän pompotteli. Aina tuota vaan jännittää, että entä jos sydänääniä pitäisikin etsiä ja etsiä..Ja siitäkin varoiteltiin ettei ehkä niin helposti kuulukaan istukan sijainnin takia. On siis etuseinässä. Hemoglobiini oli kohonnut edellisen notkahduksen jälkeen (olin silloin penisiliini kuurilla) tutulle kohdalle eli 142 oli lukema. Painoa sitten oli tullut kuitenkin vaikka nii-in olen yrittänyt syödä terveellisesti =( Ettei sitä taas tulisi 20 kiloa niin kuin edellisissä, huoh. Minullakin neuvolat on vaan kuuden viikon välein. Syynä kaksi normaalisti mennyttä raskautta eli ei syytä seurata useammin...Säästöjä siinäkin. Supisteluista sen verran, että th lohdutti ettei ole vakavaa vaan johtuu lähinnä siitä, ettei edellisestä raskaudesta oli kovin pitkää aikaa. Joten ne tuntuvat nyt helpommin. Kivuliaitahan ne eivät ole olleet mutta hivenen epämukavia kuitenkin.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja auringon paistetta!!
susasana 15+5
cisse: mulla kans tullut noin 7kg lisää painoa :( se on nyt stop herkuttelulle.. Jotenkin olen ollut sillä mielellä, että saan syödä mitä haluan hyvällä omallatunnolla, mutta joo nyt järki käteen :) Tietenkään laihduttamaan en rupia, mutta herkuttelupäivä 2x/vk on varmasti sopiva :) Tätä menoa joudun äkistämään 10kg naperon :)
Mullakin työmotivaatio 0.. Työpaikassa ei sinänsä mitään vikaa, eikä varsinkaan työkavereissa, mutta en vaan jaksa! Odotan äippälomaa innolla.. tuskin heti tulee ikävä takaisin.
En tainnut kertoakaan, että ultrassa oli kaikki hyvin :) Pieni isopäinen olio siellä uiskenteli.. 2kk päästä seuraavan kerran, ei jaksa odottaa :)
Nyt alkaa jo uskoa, että hyvin tämä menee. Olen ollut koko raskausajan negatiivisella mielellä, olin varma, että jotain menee vikaan, mutta nyt olen viimein helpottunut ja odottelen vain ensimmäisiä potkuja :) Olin tuntevinaan jotain liikettä eilen, mutta taisi mielikuvitus laukata..
Ja onnea määitte hyvistä uutisista. Kun kerran on sanottu, että vuotoa saattaa olla viikkojakin, niin sitten se on niin eikä kuitenkaan mitään hätää ole :)
Ihanaa, kun te kaikki olette niin energisiä.. Mulla ei vielä siivousinspistä ole tullut, mutta pakostikin on siivottava melkein joka päivä tuon koirulin takia :) Mielummin makaisin sohvalla ja töllöttäsin saippuasarjoja :)
Minkälaista liikuntaa harrastatte? Ajattelin, uskaltaisiko kuntoklubilla käydä vielä jollain jumppatunnilla.. Selkä on mulla aika huono, joten tämän painonnousun takia pitäisi vahvistaa lihaksia..
Fanny 14+1 (iih miten pitkällä jo)
Haluaisin jatkaa töissä mahdollisimman pitkään, mutta jo reipas kävely aiheuttaa jatkuvia supisteluja. Nyt pari lomapäivää takana. Tänään pitäisi taas koittaa työntekoa. Hieman ahdistunut olo tämän kasvavan mahan kanssa.
G rv 18