Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

^ TAMMImammojen ja muksujen vk 17 ^

21.04.2008 |

Viime viikon jutustelut:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12916963&p=&mpage=1&tmode…

Jatkan paremmalla ajalla...

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että Milla heräsi viime yönä ½-2 h välein... Mä jo ihmettelinkin mikä se yhden yön maratoniuni oikein olikaan...

Miukkis&Milla

Vierailija
22/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Sen siitä taas sai kun menin kehuskelemaan. Eilen oli sitten kaaosta tarjolla. Esikoiselle tuli korvatulehdus (edellisestä aikaa viisi vuotta), vauvan päikkärit meni tietty sekaisin kun joutui raahatuksi sinne tänne väärään aikaan, kakkosen jouduin viemään harrastukseen ja odottamaan vetäjän saapumista, koska edellisellä kerralla oli ollut tappelua odotellessa, sitten piti lähteä hakemaan toista autoa, josta oli akku tyhjä, koska mieheltä jäi valot päälle ja varoitusääni ei aina toimi. Sen tyhjän akun takia mä jouduin sinne harrastusvientiinkin säntäämään. Krääh, sen siitä saa kun lisääntyy näin holtittomasti. Aina on jollain lapsella jotain probleemia. :) Pientä tuo silti vielä on, kun ei vatsatautia ole ollut (kop kop).

Ipu: Monipuolinen syöminen sisältää tällä äidillä suklaata, keksejä, jäätelöä jne. Eikös se ole monipuolista, jos herkkuja on laajalla skaalalla. Ei vaan, mä olen yrittänyt vaihtaa suklaata hedelmiin edes välillä, ettei tarvitsisi niitä mystisiä kiloja murehtia.

Vilmahilja: Meillä ei ole mustasukkaisuutta sisaruksilla, mutta muita käytösongelmia silloin tällöin. Erityisesti kakkonen on meillä helposti provosoituva tyyppi ja joutuu sen takia vaikeuksiin. Hankalina kausina tuntuu juuri tuollaiselta, että lapsi kaipaisi paljon huomiota, mutta käyttäytyy niin huonosti, ettei silloin tee mieli antaa huomiota. Miehen kanssa sitten todetaan, että on kehukampanjan aika ja yritetään oikein panostaa siihen, että kehutaan aina kun poika tekee jotain hyvää ja halitaan kun ei tee pahojaan. Kehumisen aiheita on joskus hankala keksiä, mutta aina niitä löytyy vähintään niistä itsestäänselvistä taidoista. " Kiva kun ripustit takkisi paikalleen, etkä jättänyt lojumaan" , " teitpäs reippaasti läksyt" , " piirsitpäs hienon kuvan" . Kolmevuotiasta ei tietysti voi läksyistä kehua, mutta syömisestä, pukemisesta, jne. Toimii meillä, mutta harmi kyllä vaatii vanhemmilta välillä pitkää pinnaa.

Frimmy: Mulla on tässä käsillä Espoon ruokavalio-opas alle vuoden ikäisille. Sen mukaan jekovit/devitol vähennetään kolmeen tippaan, jos lapsi saa korviketta jatkuvasti yli 2-3dl/vrk, ja jos jatkuvasti saa yli litran korviketta, niin D´tä ei anneta lainkaan. 2-3kk ikäisen korvikeannos on 700-1000ml/vrk ja 4-5kk 700-1200ml/vrk. Sulla on siis oikea linja tuon mukaan.

Sammermanni: Auts, toivottavasti teillä jo porukka terveempänä!

Onkos teillä vielä hiustenlähtöaika? Jokaisen lapsen jälkeen on jossain välissä lähtenyt hiuksia oikein urakalla, mutta enhän mä lahopää muista, milloin se on ollut. Nyt ei vielä ole karvanlähtöä ollut, kampaajakin huomautti, että on tukka hyvässä kunnossa. Lähteekös ne vasta imetyksen loputtua vai mitenkäs se oli?

Strutsi ja neiti 31.1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kun siellä oli ihana ilma käydä vaunujen kanssa lenkillä. Me lähdetään lenkille aina päikkäreiden aluksi, koska ikinä ei voi olla varma kuinka kauan Veera nukkuu. Yleensä kuitenkin 2,5-3h. Täytyy nyt vielä nauttia tuosta ulkoilmasta kun siitepölyä ei ole liikaa. Kaiholla muistelen viime kevättä kun raskaus vei nuo allergiaoireetkin, Nyt odottelenkin hirmuista nuhaa ja silmien kutinaa. Olen ymmärtänyt, että imetysaikana kun ei kaikkia lääkeitä voi syödä :(

Mulla ei vielä ole hiuksia lähtenyt ja toivon ettei lähdekään. Outona oireena mulla on edelleen ihan tolkuton kynsien, hiusten ja karvojen kasvu. Onko muilla samaa? Oon aivan ihmeissäni, mulla kun yleensä hiukset kasvaa todella hitaasti. Saa nähdä miten käy kun lopetan imetyksen. Menkkoja ei muuten ole vieläkään kuulunut :)

Voimia ihan hirveesti kaikille vatsataudista kärsiville. Toivottavasti meidän perhe säästyy siltä. Sain viime keväänä aivan tarpeeksi oksentamisesta ;). Täällä Jyväskylässä oleva epidemia on todella paha, luultavasti se sama jyllää siellä Helsingin suunnallakin. Menee onneksi kuulemma muutamassa päivässä ohi, mutta ne muutama päiväkin on liikaa.

Luin ihan yllättyneenä noista korvikkeiden anto määristä päivää kohden. En ollut kuullutkaan moisesta eikä neuvolassakaan ole kukaan maininnut asiasta. Meidän neiti ei tosin syö kerralla kuin maksimissaan 100ml ja tuon määrän syöntikin on alkanut vasta 2 päivää sitten. Hyvä vinkki muuten kirjata ylös syötyjä määriä. Iltaisin tulee usein mietittyä, että minkähän verran sitä nannia on mennyt alas. Kävin tänään cittarissa ja huomasin siellä sellaista hypo allergenic nannia, voisiko siitä olla apua teille joille tavallinen korvike aiheuttaa ongelmia? En tiedä kirjoitinko tuon oikein, mutta sen tyylinen nimi oli.

Tosiaan joo, meillä on Veera alkanut ihan yllättäen alkanut syömään paljon ja usein. Tuntuu, että painoakin on tullut hirmuisesti muutamassa päivässä. Unen määrä on kuitenkin pysynyt samana. Toissa päivänä tuli tosin ekan kerran pariin kuukauteen keltainen kakka, kaipa sitä tuostakin voi iloita kun tähän asti ne on olleet erittäin vihreitä.

Muistelisin, että joku kirjoitti rokotuksista jotain. Veera sai meillä torstaina rota-rokotuksen toisen annoksen (3 vaiheinen) ja huusi sen jälkeen 4 päivää. Ilmaa tuli mahasta ihan älyttömästi ja ruoka tuli lähes kokonaan pukluna ulos ja makuuasento oli lähes pois suljettu tunnin ajaksi syötön jälkeen. Sitten huudot loppu ihan yllättäen ja kaikki on taas normaalisti. Olenkin miettinyt, että voisiko tuo ruuan määrän kasvu johtuakin tuosta loppuviikon puklailusta. Torstaina saatiin myös eka yhdistelmärokote, mutta siitä ei tullut mitään oireita. Olen kuullut kavereiden usein sanovan, että rota-rokotteen 2. annoksen jälkeen on useilla lapsilla paljon vatsavaivoja ja uni häiriöitä. Toivottavasti 3. rokotteen jälkeen ei tule tuollaista, oli ihan hirveää katsoa kun omaan lapseen sattui ja mitään ei voinut tehdä.

Pore71: Pitäiskö miedän miettiä niitä treffejä ensi tai seuraavaksi viikoksi? Tuletko Jyväskylään vai tulenko sinnepäin?

Onko täällä muita Jyväskylästä päin? Ottakaahan rohkeasti yhteyttä!

Nyt Veera heräsi päikkäreiltä, täytyy rientää.

Huhtityttö ja Veera 180108

Vierailija
24/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan höyrähtänyt tästä keväästä. Ostimme eilen uudet lepotuolit ulos (kalliita mokomat) ja tänään olen laittanut terassin kesäkuntoon. Siis mattoa ja kukkia myöten. Pari päivää sitten haravoin, pistin koristekatteet ruusupenkkiin ja kitkin aidan alustan. Ihan seonnut nainen. Tai itse asiassa orvokit mulla on ollut amppeleissa jo pari viikkoa, hyvin ovat kestäneet.

Huhtityttö puhui rotarokotteen seurauksista. Hyvä kun sanoit, koska olen ihmetellyt miksi Sisu on valvonut ja kitissyt kaksi viimeistä yötä ja eilen oli kakka aivan kuraa ja todella pahan hajuista. Se sai maanantaina toisen osan rotarokotteesta, joten siinä siis selitys. Viime yö oli tosi katastrofi, huusi raivoten pari tuntia, sitten torkahteli ja itki ja kiemurteli loppuyön. Kunnes kuudelta tuli megakakat, jotka sotki sängynkin. Sellainen yö sitten.

Strutsi ihmettelee noita mystisiä kiloja, niin minäkin. Ja oikeasti jokin on mystistä kun kahden päivän sisällä paino heitti 3 kg! Raivostuttaa. En ole nyt mässännyt ja yhtäkkiä pasahti 3 kg mittariin lisää. Lohdutukseksi ostin eilen pussin sipsejä ja suklaalevyn, en tosin ole niitä vielä avannut...

Sisu on löytänyt vauvasafarin lelut! Laitoin pojan tunti sitten tuollaiselle alustalle, jossa on kaari ja siinä leluja. Siinä on myös paristot, eli välillä lelut pyörii ja heiluu jne. Poika on aivan onnessaan, se hakkaa niitä leluja, välillä roikkuu kiinni ja ihastelee nauraen. HAuskaa kun yksi leluista nousee ylös ja alas ja poika roikkuu siinä kiinni niin ääni on kuin konekiväärissä kun vauva repii liikettä vastaan. Tunnin se todellakin jaksoi siinä leikkiä ja riehua, nyt sammui siihen. Keskelle lattiaa. Taisi olla rankkaa.

ipu ja Sisu 3 kk

Vierailija
25/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli 3kk neuvola.

-PAINO 6210

-PITUUS 60,6

-PIPO 41,7

Mistään käyristä meille ei vieläkään puhuttu, mikähän juttu se oikein on. Aina vaan sanotaan että kasvaa hyvin. Noh, se riittää mulle. Tai oikeestaan ehkä jopa parempi ettei meidän neuvolantäti taida olla turhan nipottaja kasvukäyrien suhteen. Kun oon monilta tutuilta kuullut että hermot meinaa mennä kun neovolatätit syyttää lasta " väärän kokoiseksi" vaikkei oo ku ihan pienestä erosta kyse..

Muutenkin kaikki vaikutti olevan aivan ok, tomeraksi ja jänteväksi taas kehuttiin. Epäili että meidän poika lähtee liikkeelle aikaisin, on niin voimakas ja vilkas tapaus.

Rokotteen sai, toistaiseksi ainakaan ei mitään vaivaa siitä. Huusi kyllä kuin syötävä varmaan vartin sen jälkeen. Mut ohtolla onkin aika temperamenttinen ja dramaattinen luonne.

Rytmistä ja kiinteistäkin keskusteltiin. Neuvolan mielipide oli se, että voidaan aloittaa varovasti maistella jos siltä tuntuu, mutta kiirettä ei ole, kun suosituksetkin on vasta myöhemmin. Ihan myönteisesti siis suhtautui, mutta ei tuputtavasti. Ja epäili että kiinteät voisi parantaa rytmiä, tai sitten ei. Aikakin voi parantaa rytmiä.

Itse olen nyt tällä hetkellä sitä mieltä, että ei ehkä ihan vielä aloiteta maistella, ehkä sit muutaman viikon päästä. Pitää nyt siis itse alkaa sopeutua ajatukseen, opiskella vähän tietoa aiheesta. Mä tykkään tietää mihin mä oon ryhtymässä, vielä en oo ehtinyt asiaa tutkia. Ennen syntymääkin kun ajattelin, että ehtiihän tuota, ei se ole kohtakaan ajankohtaista.

Enempää ei ehdi nyt. Päivän hommia vielä paljon tekemättä, kun meni aikaa neuvolareissulla. Kun ennen sitä käytiin kyläilemässä mun kaverin luona matkan varrella, sen jälkeen käytiin kotona muutama tunti. nyt siis taas täällä mummolassa talonvahtina. Huh, enää 2,5vrk täällä, sit pääsee kotiin. Mä rakastan kyllä tätäkin paikkaa, mut kotia yli kaiken. Siellä on asiat niinkuin pitää. No tietty, kun sen itse on itselleen sopivaksi järjestänyt!

Frimmy ja Ohto 250108

Vierailija
26/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aikaa ja jaksamista taas vähän kirjoitella:)

Mullekin oli uutta tuo korvikemäärän liiallinen ylittyminen. Onneksi ei nyt ihan sellaista vaaraa ole. Ainakin NAN-korvikejauhepakkauksen kyljessä on suuntaa antavat kerta annokset, joista voi laskea vuorokauden korvikkeen määrän. Meillä se ylittyy tosiaan jonkin verran, mutta ei kuitenkaan ole mennyt sinne 1500ml, joka on jo liikaa. Neuvolasta pitikin jo viimeksi kysellä, miten niitä D-tippoja piti antaa korvikkeen syöjille, joten minäkin olen antanut 3 tippaa silloin tällöin, en edes päivittäin.

Meillä Aadan nukkumisrytmi on tällainen:

Klo 19-21 yöunille

Klo 7 herätään

Klo 8 aamu-tirsat 30-60 min

Klo 11 unet (jos autolla tai vaunuilla liikkeellä)

Klo 13-15 päiväunet (minäkin nukun)

Klo 17-18 unet (vaunuissa, ollaan ulkona)

Ja taas ilta.

Vähän on tuo nukkumaan meno iltaisin pitkittynyt, johtuen varmaan siitä, kun ollaan nyt hyvien ilmojen innoittamana ulkoiltu pihassa 2-vuotiaan kanssa, niin vauva on nukkunut nuo 17-18 unet. Ennen ei nukkunut klo 15 jälkeen enää ollenkaan ennen yöunia, ja silloin vauva väsyi jo klo 18 aikaan, jolloin piti alkaa laittaa yöunille. Nyt kun melko tietoisesti lisäsin nuo yhdet unet tuohon iltapäivään, niin sitten nukkumaan meno pitkittyy... Ei oikein mikään ole hyvä.

Syömisrytmi on melko tiheä edelleen, vauva syö 8-10 kertaa päivässä korviketta, joista kaksi kertaa on yöllä. Olen nyt vähän lisäillyt kerta-annosten määrää, josko vähän harvenisi nuo syöttökerrat.

Vilmahiljalla oli vähän sisarkateutta perheessä. Meillä tuota ei ole esiintynyt, johtuisiko siitä, että tuo 2-vuotias on jo tottunut siihen, ettei ole ainut lapsi. Toisaalta kohdistaa tönimisen, komentamisen ja joskus lyömisen 9v isosiskoonsa. Mutta helpompi niistä on selvitä, kuin jos tuo käyttäytyminen kohdistuisi vauvaan. 2-v huomaa aina ensimmäisenä, kun Aada herää unilta ja alkaa ääntelemään: " Aasa, hätä!" Ja käy aina halimassa. " Aasa" on Nikon kulta:)

Tolleroinen kyseli taas päikkäreiden ja vaunulenkkien ajoituksesta. Meillä ei ole niitä 3 tunnin päikkäreitä ollut koskaan. Lähdemmekin yleensä kävelylle niin, että vauva menee hereillä vaunuihin ja nukahtaa sinne lähes heti. Nukkuu sitten lenkin jälkeen n. puoli tuntia maksimissaan vielä vaunuissa.

Kiinteitä ollaan täällä maisteltu päivittäin, mutta takkuaa aika lailla. Porkkana-perunaa ja maissia olen antanut. Ensimmäinen lusikka menee hyvin, mutta sitten sylkee pois. Säännöllistä harjoittelua siis vaatii!

Viime viikolla näytti siltä, että tosi moni oli jossain taudissa. Toivottavasti Sammermannilla vatsatauti alkaa jo helpottaa, ja et ole itse sairastunut siihen:) On se vaan raskas ja voimia vievä tauti.

Strutsi: Kylläpä osuit taas oikeaan aiheeseen! Nimittäin tuohon hiustenlähtöön. Minä jo ihmettelinkin, että mikähän ihme mulle nyt on tullut, kun tukkaa lähtee niin kamalan paljon. Ihan tässä viime päivinä alkoi lähtemään. Suihkussa saa vedellä monta kertaa irtonaisia hiuksia irti ja hiusharjakin näyttää joltain karvanlähtöaikaisen koiran harjalta... Mutta kaippa se sitten liittyykin tuohon imetyksen lopettamiseen! Imetyksen lopettamisesta mulla on nyt siis aikaa 6 viikkoa. Sit mä oon kuullut tällaisen selityksen (en tiedä pitääkö ihan paikkansa), mutta että ihmisellä lähtisi hiuksia enemmän n. 7 vuoden välein. Laskeskelin, että toikin pitää aika lailla paikkansa, kun muistelen, että joskus parikymppisenä mulla on viimeksi lähtenyt enemmän hiuksia. (Nyt olen siis 27). Ja en tosiaan muista, että hiuksia olisi tälleen lähtenyt kun 2-v oli vauva. Mutta jotain hassua mun tukalle on kuitenkin käynyt. Nimittäin olen aina ollut suoratukkainen, niin kun leikkasin vuosi sitten alaselkään asti ulottuneet hiukseni lyhyeksi olkapäihin asti, niin kappas vaan, hiukset nousi ihan kikkaralle, ja on edelleen luonnonkiharat! Todella outoa...

Mitähän muuta. Käsillä meillä ei vielä tartuta muuhun kuin peittoon ja paitaan. Tosi kovaa viuhtomista kädet kyllä pitää etenkin nukkumaan mennessä. Yritänkin silloin aina sujauttaa sideharson siihen käden ulottuville, että saisi siitä otettua kiinni ja lakkaisi viuhtomasta. Nukkumaan mennessä pitää myös se sideharso olla osittain kasvojen päällä. Leikkimattona meillä on Tiny Loven aktiivimatto, jossa Aada jaksaa olla n. 10 minuuttia. Sitterissä sen sijaan tykkää olla pitempään, kun se on hieman kohoasennossa ja tuijottelee ja juttelee lampulle.

Mutta nyt nukkumaan. Hyvää yötä ja ihanan aurinkoisia päiviä kaikille!

T:vikli80 ja Aada 4.1.08

Vierailija
27/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pian maltettava mennä nukkumaan-univelkaa on tullu nyt! 9v tyttö oksensi vielä' iltapalat tänään lattialle.1v ripuloi edellen.11v pääsee huomenna kouluun ja mies alkaa olla kunnossa myös. Mulle se ei tullu muuta kuin lievänä ellotuksena. On ollut raskasta yksin hoitaa lapset, siivoukset, ruuanlaitot...Tosin ruokaa ei tänään menny kovin paljoa ja eilen en tehnyt lainkaan, kun ei ollut kukaan syöntikunnossa.

Mutta nyt saunapuhtaana maate..Vienokin on alkanut herätä aamuyöstä syömään.Viime yönä klo 3 ja toissayönä klo 5. Taitavat kasvaa nämä tammitenavat, kun syövät tiuhaan ja paljon. Meillä menee tissin päälle vielä korviketta 50-120ml/kerta.

sammermanni ja vieno

Vierailija
28/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukkis, ei ois munkaan pitanyt kehua, viime yona neiti heras sen reilun yhdeksan tunnin aikana mika " nukuttiin" 7 kertaa!!! Noustiin ylos puol kuus ja ekoille ja myoskin ainoille paikkareille typy nukahti klo 14 ja heras klo 15, nyt huutaa tuolla hoitajaa... isovelu onneksi otti vahaksi aikaa etta saan huilata taalla kanssanne... =/

Strutsi, taallakin hiukset tippuu kohisten ja naama kukkii kuin Harvialan taimitarha! Jee!

Sammermannille tsempit, ei ole helppoa hoitaa koko pesuetta oksutaudissa, toivottavasti olette jo paranemaan pain! Samoin tervehtymistoivotukset kaikille, jotka sairastavat tautia tai toista!

Frimmyhan se oli siella maalla, kohta paaset takaisin omaan kotiin!

Justus, miekin oisin kiinnostunut kuulemaan lisaa noista suositusten muuttumisesta ja eritoten niista perusteista, jos vain saat isaltasi urkittua niin kirjoittelehan tannekin infoa!

Kamala oli tosissaan tuo Malagan bussiturma... ja erityishalit kaikille laheisensa onnettomuudessa menettaneille... me elettiin vajaa kaks vuotta sitten kauhunhetkia, kun taalla oli se lento-onnettomuus, kaksi ystavaamme oli koneessa ja miehellakin oli liput varattuna siihen, joutui kuitenkin onneksi tulemaan kotiin paivaa aikaisemmin tarkean palaverin takia! Koskaan en ole varmaan elamassani ollut niin helpottunut ja samalla kamalan syyllisyyden tunteen painama...

Mutta nyt typy kitisee jo siiihen malliin, etta lahden yrittamaan tissitainnutusta,

torstaita siskot!

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
29/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos jollain heittaa konstia kakan ulosauttamiseen, niin otan kopin! Neiti ollut jo 18pv kakkaamatta, olen antanut Duphalacia, on syoty luumua (siis mina!), annettu neidille luumun keitinlienta ja haaleaa keitettya vetta, on pumpattu jalkoja ja varovasti auteltu kuumemittarilla, mutta ei niin ei! =/

-Allu

Vierailija
30/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa täällä taas.

Kirjoittelen opinnäytetyötä, mutta nyt päätin pitää tauon siitä kun Mikael näemmä nukkuu edelleen (yleensä ei päikkäreillä viihdytä kuin n tunnin verran).

Allu: Meidän neuvolatäti kehoitti kovaan vatsaan apteekista ostamaan mallasuutetta ja antamaan sitä. Löytyyköhän sellaista sielläpäin maailmaa?

Kiinteiden aloitus: Meillä aloitettiin viime viikolla luumun syönti ja Mikael oli aivan innoissaan! Suuttui kun ruokailu loppui...

Ma annoin maissia, mutta kun se ei eilenkään maistunut luovutin ja tarjosin tänään porkkanaa. Se taas maistui todella hyvälle.

Ajattelin, että luumu olisi auttanut Mikaelia kakkaamaan useammin, mutta eipä auttanut. Ennen kuin aloitin kiinteiden antamisen, oli juuri rytmi muuttunut niin, että 2 krtaa/vko tulee kakka ja niin siis edelleen. Taitaa siis pojalla vain olla hidas aineenvaihdunta...

Nyt täytyy mennä, Mikael heräsi. Koetan aina välillä ehtiä tänne lukemaan ja kirjoittamaan, mutta taitaa hieman taukoa tulla kun pitää saada se opinnäytetyö tehtyä...

Voikaa hyvin!

Emem ja Mikael 211207

Vierailija
31/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko Duphalicin tyhjään vatsaan? Ja annatko sen veteen sekoitettuna? Tai miten?

Me annettiin Levolacia pruutalla suoraan suuhun eikä auttanut. Myöhemmin olen antanut sen veteen sekoitettuna ja huomaan, että toimii paljon paremmin..

Tosin uskon kyllä, että olet kaikki keinot tämän ottamisen suhteen jo testannut!

Magda_lena ja huono nukahtaja Tomas (kun tuntuu, että maailmassa monta ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa)

Vierailija
32/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänytkin monesti sulle vastata kun mietit tuota päivän rytmittömyyttä ja nyt mainitsit dramatiikan vauvelissasi. Mähän olen tutustunut tähän aiheeseen temperamentti. Mulla on nytkin lainassa kirja kyseisestä aiheesta. Vaativammalla temperamentilla omatut vauvathan ovat hyvin epäsäännöllisiä. Nukkuvat ja syövät ilman selkeää ennustettavuutta ja nukkuvat huonosti. (tätä aihetta juuri pähkäilen)

Olen toistaiseksi itse hylännyt ajatuksen rytmistä - siis mitä kelloon tulee. Pyrin siihen että teen tietyt asiat päivittäin tietyssä järjestyksessä. Esim. meillä toimii seuraava:

- nukutaan

- syödään

- leikitään/keskustellaan

ja siitä taas

--> nukkumaan

----> syömään

------> leikkimään

Iltatoimet aloitellaan suurinipiirtein klo 19-20

- ilmakylpy

- kylpy

- ruoka

- nukkumaan

MÄ koen että tässä on nyt tähän ikään liittyen rytmiä riittävästi. Ehkä jotain ajallisesti sidotumpaa ilmestyy myöhemmin, kunnes sekin taas muuttuu.

Toivottavasti tästä jotain " iloa"

Magda_lena

Vierailija
33/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä taas kävi, että kun pääsin kehumaan, että ollaan palattu normaaliin päivärytmiin rokotusten jäljiltä niin kaikki on taas sekaisin. Viime yö meni kitinää kuunnellessa ja päikkäreille ei meinattu saada Veeraa sitten millään. 2h sitkeä yritys palkittiin ja nyt nukkuu hyvin, tosin meidän sängyssä. Ruoka on kyllä maistunut, mutta on sitä tullut uloskin kiitettävästi puklun muodossa. Joo katsellaanpa mitä ilta tuo tullessaan.

Allulle ei tuu mullakaan muuta vinkkiä kuin tuo mallasuute, koska kuumemittarin olit jo ehtimyt kokeileen. Kannattaisiko pikkuhiljaa ottaa yhteyttä lääkäriin? Jospa niillä olisi joku reseptivalmiste mikä auttaisi, 18 päivää on kuitenkin pitkä aika näin pienelle ilman kakkaa.

Tässäpä meidän pikaiset kuulumiset.

Huhtityttö ja Veera

Vierailija
34/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allu: Kauhealta kuulostaa 18pv kakkaamatta!! Toivottavasti löydätte jonkun keinon mikä auttaa. Mä en osaa mitään vinkata, kun meillä on vatsa toiminut vähintään neljän päivän välein, yleensä päivittäin. Ja jos ei toimi joka päivä, jo silloin aiheuttaa kitinää ja vääntelehtimistä kunnes kakka lopulta tulee.

Tuo kakka-asia on muuten jälleen yksi syy miksi mua kiinteät hirvittää. Pelkään siis että se vaikeuttaisi kakan tuloa. Ja kun nyt jo on ihan kauheita ne päivät kun ei kakka tule.

Magda_lena: Minkähän niminen tuo kirja on mistä mainitset? Voisi tehdä hyvää lukea aiheesta, kun Ohton temperamentti on tosiaan mulle aika kummastuttava asia. Itse kun olen hyvin tasainen tyyppi, eikä kyllä miehenikään mikään tulisielu ole. Mistähän lie poika sitten moisen luonteen saanut..! isovanhemmatkin on huomanneet että ohto on hyvin erilainen kuin kumpikaan meistä pienenä. Mä kuulemma aina vauvana tyydyin siihen mitä sain, en siis pitänyt asioista turhaa meteliä enkä hätääntynyt herkästi. Eikä mieskään ollut noin kiivaasti asioihin suhtautuva, vaikka itkuinen oli kyllä ollut.

Tosi aikaisin tuntuu teidän muiden vauvat menevän yöunille, silti unta riittää aamuun! Tai siis meihin verrattuna aikaisin. Meillä yleensä on lähempänä puolta yötä kun päästään nukkumaan, silti kuuden maissa usein jo pakko nousta kun Ohto ei jaksa enää nukkua millään. Tällä hetkellä viihtyy siis yöunilla noin 6tuntia, jonka aikana herää kerran syömään. Toisen heräämisen jälkeen en saa sitä useinkaan enää nukahtamaan, kun se on niin täynnä seurusteluhalua ja muutenkin pirteä kuin peipponen. Eli sinänsä mulle parempi että valvotaankin puolille öin, ettei tarvii vielä kolmen aikaan aamuyöllä sitten nousta. Oon kokeillut kyllä että en vastaa sen seurusteluihin, mut ei se silti nukahda, ähkii ja kiljahtelee vaan sängyssään, lopulta alkaa kirkumaan jos sen luokse ei mene. (joo-o, se kirkuu, ei itke.)

Onko teillä muilla ollut mitään merkkejä muuten vierastamisesta? Aikaistahan tuo mun mielestä vielä on (mä oon luullut että ne joskus 9kk iässä vasta!), mutta eilen neuvolantäti oli sitä mieltä että Ohto selvästi jo vierastaa hieman. samoin molemmat mummot väitti aikaisemmin moista. Itse mun on hankalampi huomata sitä, koska eihän se mua vierasta. Ja toisaalta en edes tiedä miten lapsi käyttäytyy kun vierastaa, mulla kun ei hirveästi kokemuksia pienistä lapsista ole. Oon mä kyllä sen huomannut, että Ohto tahtoo aina vaan katsella mua jos on vieraan sylissä vaikka se vieras sille kuinka höpöttäisi ja pelleilisi..

Vähän kökköä jos se jo nyt alkaa vierastaa, mä kun just suunnittelin että pian sen vois antaa yön yli hoitoon mummolaan ja itse lähteä jonnekin. Kun nyt ollaan jo irti tissistä.. Ja tekis pieni irtaantuminen hetkeksi hyvää. Mut jospa se ei nyt vielä kovin alkais vierastaa vielä. Ja aika tuttuhan tuo mummo on, näkevät yleensä useita kertoja viikossa.

Huh, kauheeta! Mä äsken unohdin koko pojan! Mies oli sen kaa kun tätä aloitin kirjoittaa, jossain vaiheessa kävi vaan sanomassa että lähtee ulos halkoja tekemään. Mä vaan mutisin että joo joo, mee vaan. Pojasta ei mitään puhetta ollut. Äsken sitten muistin, että hetkinen...missäs se muuten on! Noh, olohuoneen lattialla näyttää nukkuvan viltin päällä. Eli ei mitään hätää. Hassua vaan kun en yhtään muistanut edes ajatella miehen ulos lähtiessä että poika jää sitten mun vastuulle. Tai no, ois kai se mies sanonut jos Ohto ei ois nukkunut ja mun ois pitänyt mennä kattomaan sitä. Onneks ei just nyt oo mun vanhempien kissoja tai koiria sisällä, omien kans ei tartte ihan koko ajan haukkana vahtia mitä ne tekee, mut näiden tän talon elukoiden kanssa kyllä pitää! Kun eihän ne oo tottunut, harrastavat päällehyökkäilyä (kissat) heti jos jossain joku liikahtaa..voivat kai esim. luulla lattialla liikahtavaa pojan kättä hiireksi..

Frimmy ja Ohto-poikanen

Vierailija
35/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Meidän poika kävi tänään ekaa kertaa potalla ja pissasi sinne! Ihan vaan huvikseni istutin siihen, kun isukki laittoi kylpyvettä.

Joku mainitsi että vaipattomuus kiinnostaa. Oletko ryhtynyt sanoista tekoihin?

Meillä ei kyllä aloiteta vaipattomuutta, mutta voishan tuota välillä käyttää potalla.

Onkos teillä muilla ajatuksia vielä siitä, että opetatteko poikalapsen/-lapset pissaamaan sisällä seisaaltaan vai istualtaan? Meillä mies istuu ja niin istuu lapsetkin. Kaverilla kolme miestä pissaa seisaallaan ja aina haisee pissa vessassa, yöks.

Sammermanni, toivottavasti olette toipuneet kammottavasta oksutaudista!

Toivottavasti Allun Neea pääsee pian kakkaamaan, ellei jo ole! Aika hurjaa. Onkohan siellä teilläpäin jotain tehokasta juttua vauvoille? Minäkin suosittelisin mallasuutetta, mutta ei taida saada teiltä päin (tai mistäs sitä tietää).

Tänään kysyin neuvolan terveydenhoitajalta, onko liikaa jos vauva juo maitoa 200ml kerrallaan. Meillä meinaan usein käy noin. Liikaahan se on. Kerran kaksi päivässä on ok noin suuri määrä, mutta ei yhtään enempää. 3kk neuvolassa kysyin onko ok, jos vauva syö vain 5krt/vrk, se oli kuulemma ok, määristä ei ollu puhetta.

Vilmahilja kyseli mustasukkaisuudesta. Meidän esikoinen ei ole mustit. Yleensä kohtelee vauvaa tosi hyvin! <3.

Onkos täällä Lapsimessuille menijöitä? Me käytiin viime vuonna ja ihastuin. Viikonloppuna uusiks!

Jos me mennään kävelylle vauvan nukkuessa, sinne lähdetään heti. Kun meilläkään ei koskaan tiedä kauan unta riittää.

Miukkis ja Allu oli kiinnostuineita tietään lisää kiinteidenaloituksen uusista (tulevista) suosituksista. Ainakaan vielä en pysty kertomaan sen enempää (en ole saanut isää kiinni). Tulevan suosituksen mukaan siis kaikilla pitäisi aloittaa kiinteät ennen 6kk ikää, mutta viljat saman kaavan mukaan kuin ennenkin (en muista mikä se nyt on). Ainakin Englannissa on tutkittu, että mitä kauemmin lapsi on pelkällä rintaruokinnalla, sen suurempi mahdollisuus on lapsen allergisoitua. Vaikka kiinteät alotettais 3-4kk iässä, niin silti saattaa olla ruokia, jotka ei sovi, mutta mitä todennäköisimmin ne sopivat joskus myöhemmin.

Mulla ei oo ollu hiustenlähtöä ja se imetyshän loppu 1kk iässä.

Huhtityttö, kannattaa puhua omista allergioista lääkärille ja kertoa, että imetät. Mä sain ainakin esikoisen aikaan allergialääkkeitä, vaikka niissä lukikin ettei saisi syödä imetysaikana. Siitä siirtyy kuitenkin niin vähän aineita äidinmaitoon, että parempi äidin olla kunnossa.

Nyt on pakko lähteä nukkumaan!

Justus ja poju 14.1.

Vierailija
36/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frimmy: Meillä terkkari kyseli vierastamisesta 3kk neuvolasta. En ollut huomannut sitä (tietystikään, kun eihän se mua vierasta, eikä olla juurikaan vieraitakaan tavattu, kyläreissuillakin on nukkunut niin, ettei ole juuri ketään uutta ihmistä tavannut). Mutta ihan selvästi vierasti terkkaria! Katsoi ensin terveydenhoitajaa suoraan, sit ilme muuttui ihmetteleväksi ja sitten tuli raapaiseva itku, sellainen, mitä harvoin kotona tulee. Eli selvästi jo vierasti terkkaria.

Justus: Meillä tuo 2-v poika pissii ihan istualtaan. Tosin onkin vasta viime viikosta pissinyt potalle:) Mutta uskoisin, että menee ainakin pitkään, ennen kuin opetetaan seisomapissille. Parit seisomapissit tuli viime viikolla vahingossa lattialle, heh; ei liittynyt ihan aiheeseen...

T:vikli80, joka myös suunnittelee nukkumaan menoa

Vierailija
37/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä sun toista pitäis vielä tehdä ennen nukkumaanmenoa, mutta tänne sitä jumittuu...

Tuohon isomman sisaren mustasukkaisuusongelmaan sanoisin vielä, että läheisyyttä ja syliä kannattaa antaa aina kun mahdollista sille isommallekin. Itekkin huomasin, että siitähän se enimmäkseen meilläkin aluksi kiikasti, kun vauva ei alkuun rauhottunu muualle ku syliin ja äiti oli aina varattuna.

Menkatkin sitten alkoi... ja hiukset lähtee tuppoina täälläkin. Mullakin on imetystaistelun ja pumppailun lopettamisesta kulunut noin kuukausi ja nyt parina päivänä on lisääntynyt tuo hiustenlähtö. Edellisillä kerroilla hiukset alko lähteä muistaakseni kun vauva oli puolivuotias vaikka imetys jatkuikin vielä.

Tuosta kakan panttaamisesta. Olet varmaan jo kokeillut kuumemittarit ym. Microlaxia voi käyttää n. 6kk alkaen, lääkärin ohjeistuksella varmaan pienemmällekin. Toivotaan, että pienen suoli alkais pian pelata, sieltä on varmaan odotettavissa melkoset lastit!

Täällä neitillä oli taas vaihteeksi unipäivä! Iltatirsoilta heräsi vasta klo 21, käytin kylvyssä ja syötin ja nukahti tyytyväisenä yöunille klo 22... Välillä mietin, että nukkuuko tuo jo liikaa, mutta toisaalta unentarve vaihtelee päivittäin ja hereillä ollessaan on todella aktiivinen.

Frimmy: meidän neiti vierasti ekan kerran vähän reilu 2kk:n iässä minun isääni! Taisin siitä mainita täälläkin. Ei siitä ollut epäilystäkään eli käyttäytyi samoin kuin Viklin vauva. Edelleen vierastaa varsinkin miehiä ja muidenkin vähänkään vieraampien (mukaanlukien mummot ym. joita näkee viikottain) sylissä rauhoittuu vain jos minä olen vieressä...huoh! Meillä tähän liittyy vielä se, että neiti on todella rauhaton ja itkuinen kaikkialla muualla paitsi kotona! Ei suostu nukkumaan kyläpaikoissa jne. Kotona hän on suurimmaksi osaksi aivan rauhallinen ja tyytyväinen, mutta annas olla kun tulee vieraita, neiti ei tykkää siitäkään...

Meillä esikoinen pissaa istualtaan ja keskimmäinen seisaaltaan. Ei meillä pissa silti vessassa haise, pönttöön osuu pissat jo hyvin tuolla 4-v:llä.

Ollaan kuljettu joitakin viikkoja perhekerhossa, mukava sattuma että siellä on monta lähes samanikäistä vauvaa äiteineen. Samoja asioita siellä pähkäillään, esim. nyt tapetilla on 3kk rokotukset. Harmi vain, että kerhossa on yksi ilmeisen fanaattisesti imetykseen suhtautuva äiti. Hänen on nähtävästi vaikea käsittää, että äiti ei välttämättä ole laiska, mukavuudenhaluinen tai piittaamaton, jos ei imetä. Sen verran ikäviä kommentteja on päästellyt suustaan joka kerta kun minä olen syöttänyt vauvaa pullosta. En ole mikään riidanhaastaja joten en haluaisi sanoa hänelle mitä mielessä on, mutta menee kohta ilo koko kerhoilusta tuollaisen kanssa. Miten te muut, jotka ette imetä, kyselläänkö teiltä paljon, että miksi et imetä jne?

Voi kun osaisikin suhtautua asiaan olankohautuksella, mutta otan tämän imetysasian ilmeisesti turhan henkilökohtaisesti.

Jospa lähtis jo nukkumaan, löytyyhän ne tekemättömät työt vielä aamullakin :) Mukavaa viikonloppua!

aksiina ja Annu 28.1

Vierailija
38/59 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihana ilma tänään. Tuli oltua koko päivä ulkona, innostuin tekemään pihatöitä.

Kävin taas tänään lääkärissä tämän polven takia. Kätilö runnoi sitä kylkiasentosynnytysyrityksessä ja siinä on vettä. Lymfa ei ole auttanut, joten joudun tähystysleikkaukseen. Kyllä ottaa pattiin!!!

Olavi vierastaa myös. Naama menee vakavaksi tai itkuiseksi, jos vieras ihminen tulee hänen lähelleen.

Allu: Kuulostaa kyllä jo uskomattomalta kakkapanttaukselta. Veisin jo itse vauvan lääkäriin. Mihin se kaikki kakka edes mahtuu siellä vauvan suolistossa? Meillä Olavi kakkaa jokatoinen päivä.

Temperamenteista: Temperamenttioppi pohjaa antiikin aikoihin, eli neljään erilaiseen mielenlaatuun / tapaan olla ja reagoida - toimia. Sangviinikot, koleerikot, flegmaatikot ja melankoolikot. Näihin liittyy myös eri elementit; ilma, tuli, vesi ja maa.

Kasi Virkkunen on kirjoittanut pienen kirjan; neljä eri temperamenttia. Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut myös kirjan temperamenteista. Steinerpedagogiikassa hyödynnetään temperamenttioppia.

Rytmit ne mennee ja tulee :). Nyt Olavi menne vasta yhdeksän jälkeen nukkumaan. Onneksi hän taas uudestaan nukkuu päivällä yhdet pitkät päiväunet. Öisin hän nukkuu noin 10-12 tuntia ja kerran syödään siinä välillä.

Huomenna pääsen vihdoin taimikauppaan ja yksin. Olen odottanut tätä jo kuukauden. Vien esikoisen muskariin ja tarhaan. Isä jää Olavin kanssa kotiin. Minä pääsen yksin rellestämään Plantageniin ja tietysti lapsiisärahoilla. Pitähän lapsilla olla kukkia ihasteltavana :D.

Luin kyllä jutut läpi, en muista mitä muuta ajattelin kommentoida...

Hyvää yötä!

Ametisti ja Olavi

Vierailija
39/59 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut aikas flunssaista viimepäivinä, meillä kaikilla kolmella. Mies toi tänään räkäimurin ja hyvin toimi. Eikä ollu ollenkaan ällöö.

Pihahommia alkais täälläkin pukkaan. Kauheet määrät erilaisia aitoja pitäs viritellä ennenkaikkee. Ja keksiä mitä tolle räjähtäneelle uima-altaalle tekis. Huomenna bauhaussiin ostoksille..

Lauantaina oltiin yksillä kolmikymppisillä. Olihan aikasmoiset kotibileet. Pinja oli ekaa kertaa anoppilassa yötä ja siellä mekin yövyttiin kun ne pippalot oli siitä vaan muutaman kilsan päässä. Sunnuntaina oli sit taas yhden Pinjan serkun 12 v-synttärit. Kiva kun on serkkuja mutta harmi että on päässy tuleen niin paljo ikäeroo. Nuorin serkku on 2v mutta muut jo 6v, tää kyseinen 12v, 13v, 15v ja 16v. Eikä lisää oo tulossa. Leikkikaverit täytyy siis löytää meiän kavereitten muksuista ja mahd. sisaruksista =). En tiä viä oikein minkä ikästä porukkaa tässä naapurustossa asuu.

Meidän rytmeistä sen verran että me noustaan Pinjan kans 11 aikaan, kun mies tulee ruokkikses kotio. (Pyrkimys ois aientaa tätä kun kesä tulee ja kaikkee, mutta on se niin vaikeeta kun ollaan molemmat niin aamu-unisia)

Päikkärit ulkona klo 14 aikoihin. Näitten kesto vaihtelee, keskimäärin varmaan n. 3 tuntia. Pinja nukkuu suht hyvin myös kun ollaan jossain liikenteessä, kaupoilla tai kavereilla. Vaunulenkillä käyn aika harvoin. Aina tuntuu olevan tärkeempää tekemistä.

Illalla ehkä viä pikku-unet.

Tähtään siihen että nukkuun Pinja menee klo 22. Eli saunakin on klo 21 niin sen jälkeen sitten tissin kautta nukkuun. Ja komeesti laakista nukkuukin aina saunan jälkeen.

Ite valvoskelen n.yhteen, kahteen. Ekan kerran tissille tyttö herää nykyään 03:n molemmin puolin, jolloin nostan sen viereeni. Sen jälkeen pari kertaa tissiä ennen ku noustaan.

Muakin jostain syystä hirvittää kiinteiden alottaminen. Oli hassua huomata että en tod. oo ainoo. Toisaalta en malttais oottaa nähä niitä ilmeitä kun pistää eri makuja ekan kerran suuhun. Se on varmaan hauskaa.

Täälläkin on kakan määrä pienentyny huomattavasti.Kahtena päivänä on ollu jopa kokonaan kakkaamatta. Tällä hetkellä en oo huolissani maidon riittävyydestä mutta huomenna tilanne voi olla toinen.

Olin eilen hammaslekurissa. Reikiä 0 =). Ei vais, ei ollu mikään iso yllätys kun ikinä ei oo paikattu. Maanantaina toi meidän kiinanharjakoira menee kans hammaslääkäriin mutta en usko että se on ollenkaan yhtä onnekas. Sen monttu haisee perin karmeelle ja sillä on hampaitakin tippunu jo muutama. Sillä on muuten kiima-aika niinku tolla chihuahuallakin. Ne kuksii noin 96 prosenttia valveillaoloajastaan. Molemmat narttuja (?) Aikas raskasta. Vai olenkohan vaan kateellinen - täällä kun ei toi romantiikka ihan ylettömästi kuki. No joo,oma vika, oon vaan jotenkin laiska sen asian suhteen tällä hetkellä. Nyt kun tuli toi ehkäsyasiakin kuntoon niin eiköhän tää tästä taas piristy.

Tämmöstä täällä tällä kertaa. Jään taas mielenkiinnolla oottaan teiän juttuja.

T: Xena77 ja Pinja 7.2.2008

Vierailija
40/59 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, onpa ollut melkoista pyöritystä viimeiset kaksi viikkoa. Ilmoitin 5 v:n uimakouluun, joka on kestänyt 2 vkoa joka arki-ilta klo 17. Fiksusti ajattelin, että ei ole poika vielä väsynyt kun mennään jo viideksi, unohtui muutama muu seikka ajattelematta... Meiltä on noin puolen tunnin ajomatka kaupunkiin, hallilla on oltava 16.45 eli lähdettävä on 16.15 kotoa (eipä ole vielä mies kotiutunut tuohon aikaan töistä). Meidän 2v:tä ei voi ottaa hallille mukaan, sillä haluaa myös uimaan ja siellä kestää sitten kauemin kuin tunnin verran, kun munkin on vaihdettava uikkarit, eli pikkupojat mummille hoitoon ennen uimakoulua. Siis mun on alettava valmistautumaan lähtöön noin 15 ja kokonaisuudessaan reissulla kuluu noin 3,5-4 h. Jotenkin tuntuu, että päivässä on tunteja aivan liian vähän ja kaikki hommat vaan kasaantuu..

Muakin kosketti kovasti tuo Malagan turma. Meidän poika kuoli liikenneonnettomuudessa. Tuon onnettomuuden jälkeen mulla on kans järkyttänyt aivan kamalasti kaikki onnettomuudet ja varsinkin ne missä on ollut lapsia mukana. Toisinaan miettii kun joku on selvinnyt vaikeistakin onnettomuuksista hengissä, että miksi tuo selvisi ja meidän poika ei, vaikka koskaan en toivo kenenkään kuolemaa enkä varsinkaan kenellekkään vanhemmalle lapsensa menettämistä. Silloin tsunamin jälkeen olin tosi järkyttynyt ja mulla itketti kokoajan, onneksi mun silloinen esimies oli todella ymmärtäväinen ja antoi mulle muutamanpäivän vapaata jotta saan kasattua taas itseni.

Allu. oompah, tooleroinen ja muutkin kynnellekykenevät ehdottomasti järjestetään treffit kesäkuussa. Allu milloin teillä olikaan ne ristiäiset, vai muistanko väärin? Me ollaan lähdössä sinne näyttely/lomamatkalle Ruotsinmaalle juhannuksen jälkeen, toivottavasti ehdittäisiin ennen sitä tapaamaan. Ehdotelkaa aikoja mulle käy varmaankin melkein milloin vain siis ennen juhannusta.

Syömisistä ja nukkumisista. Meillä Niklaksella ei ole mitään muuta rytmiä kuin, etää nukkumaan menee 20-21.30 ja herää 7-8, on tunnin hereillä ja kakkaa sitten ottaa noin 30 min tirsat. Muuten ei mitään säännöllistä päivissä olekkaan. Ei se mua muuten haittaa, kun ei ole edes mitenkään itkuinen väsyneenäkään, mutta on kyllä paljon helpompaa hoitaa kaikkia kotihommia kun toinen nukkuu vaikkapa 4 h päikkärit. Kaiholla muistelen esikoista vauvana joka nukkui vaunuissa vaikka 5 h yhteen menoon, mutta ei Niklas ala nukkumaan ollenkaan vainuissa mikäli eivät ole liikkeessä. Tällähetkellä mennään täysimetyksellä, kiinteitä olen ajatellut aloittaa noin kuukauden kuluttua kun N on täyttänyt sen 4kk. Vaikkakin haluaisin jatkaa imetyksellä sinne heinäkuun puolelle, ei tarvis reissussa säätää ruokien kanssa. En taida kuitenkaan uskaltaa jättää niin pitkälle kiinteiden aloitusta, sillä tuota 2v:llä aloitettiin kiinteät vasta 5 kk ja eikä hän sitten meinannutkaan alkaa syömään ollenkaan. Painokäyrät putosivat, kun pelkkä maito ei enää riittänytkään.

Käytiin viime viikonloppuna eka kertaa Niklaksen kanssa koiranäyttelyreissulla mukana. Ihanaa oli päästä taas näyttelyyn. Taas olisi viikonloppuna näyttely noin 4 h ajomatkanpäässä ja koiria sinne ilmoitettukin, ainut ongelma oli vain kun miehelle sattuikin viikonloppupäivystys, kiva kiva... No näyttelykärpänen kun on purrut niin eipä auta kun lähteä sitten kahden koiran ja Niklaksen kanssa reissuun, pientä extreme-urheilua. Värväsin(lue lahjoin) esikoisen mulle mukaan vauvaa hoitamaan ja koiria pitämään, kun olen kehässä ja onneksi näyttelypaikalla on ihania ystäviä auttamassa.

Tulipas taas tekstiä. Aurinkiosta viikonloppua kaikille!!

Pachira ja Nikke 29.1.