Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

^ TAMMImammojen ja muksujen vk 17 ^

21.04.2008 |

Viime viikon jutustelut:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12916963&p=&mpage=1&tmode…

Jatkan paremmalla ajalla...

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikli kyseli sunnuntaina paljonko vauvat syö vuorokaudessa. Meillä menee 700-800ml/vrk. Merkkaan jokaisen syötön päiväkirjaan (kellonajan ja määrän), jotta vähän pysyisin kärryillä. En pystyis ilman merkintöjä sanomaan, koska poju on syönyt viimeksi, vaikka siitä ei ois kun puolisen tuntia. On helpompi lähteäkin johonkin, kun vähän voi arvioida koska olis seuraava syöttö (odottaako nälkää kotona vai syötetäänkö vasta matkalla).

Meillä aloitettiin peruna-porkkana eilen, kaupan soseena. En jaksanu vielä alkaa keitteleen bataattia (harmi kun sitä ei ole valmissoseena). Ensin tuli irvistys, sit olis menny vaikka kuinka ja paljon. Illalla oli kova huuto, eikä olla ihan varmoja johtuiko peposta vai vain liiasta väsymyksestä.

Viklille tsemppiä pottailuun! Kyllä se siitä ajan kanssa :).

Me aloitettiin esikoisen kanssa pottailu 5kk iässä. Päivävaipasta luovuttiin 2v iässä ja samalla olis voinu luopua yövaipastakin, mutta kuukauden loma hoidosta toi kuvioihin yöpissat. Yövaipasta luovuttiin 2,5v iässä. Aika hyvin pojalta.

Ei mene kauaa kun tuota pientä herraakin voisi alkaa laittaan potalle. Jos vain itse jaksan alkaa showhun, niin alan istuttaa häntä potalla heti kun vaan voi alkaa istuttamaan.

Pajunkukka, toivottavasti olet toipunut bussiturmasta :). Yöllä ajatuksissa pyörivät asiat saavat äärettömät mittasuhteet ja pienikin asia tuntuu liian raskaalta kannettavaksi yksin!

Frimmy, teidän Ohto kuulostaa ihan samalta kun meidän poika. Eli tuttipullolle pitää kiukutella yllättävän usein. Välillä saa siis ihan järjettömät hepulit ja kun kokeilee vaikka 5min päästä uudestaan, niin johan maistuu. Kuuluu kuulemma tähän ikään. Nuo hepulit on aika hämmentäviä, joten jaksamista ja ymmärrystä!

Jospa jatkaisin muita hommia.

Justus ja poju 14.1.

Vierailija
2/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nyt laskettua korvikkeen vuorokausi määrän ja sitä uppos eilen yhteensä 1200 ml! Kuukausi sitten määrät oli n. 800-1000ml. Ja korvikepakkauksessa lukee, että 3-4 kk ikäisen vauvalle pitäisi mennä korviketta 800-1000 ml. Eli taidamme tosiaan nyt ihan päivittäin tarjota myös kiinteitä vauvalle, ja joskohan lisäisi vielä iltaan maissi- tai perunaporkkanavelliä. Sit täytyy vähän suurentaa niitä kerta-annoksia, kun se 130 ml (eli pikkupullollinen) ei taida enää riittää.

Hienosti kyllä on tuo pottailu onnistunut 2-vuotiaalla kotona, eilenkin teki kaikki pissat pottaan, meni jopa itse potalle pyytämättä ja teki sinne kakankin:) Tämän pikkusiskon kanssa aion kyllä aloittaa pottailun huomattavasti aikaisemmin, kun huomas, miten hankalaa se on ollut tuon isoveljen kanssa. En nyt kuitenkaan ihan heti aloita, niin kuin Justus, mutta esim. ensi syksynä voisi jo kokeilla!

Ei kyllä ihmetytä ollenkaan nuo Pajunkukan tuntemukset. Noin läheltä kun liippaa ja suomalaisia uhreja, niin kyllä siinä suru tulee. Itse kun menetin muutama vuosi sitten silloisen miesystäväni työtapaturmassa, niin mua rupes aina itkettää kaikki onnettomuusuutiset lehdissä ihan kamalasti. Jotenkin niihin vaan eläytyi niin vahvasti.

Meillä ei vielä tartuta esineisiin, kuin tosi vähän, enemmän kädet tarttuu vauvan omaan paitaan tai sideharsoon, joka on usein vauvan sylissä. Vauva ei myöskään vielä käänny, mutta pää alkaa pysyä aina vaan paremmin ja tukevammin pystyssä. Siitä Aada tykkää hirveesti, kun vetää hänet selinmakuulta käsistä istumaan.

Ja kovasti tuntuu tyttö kasvavankin, suurin osa 62 kokoisista vaatteista on jo poissa käytöstä, 68 kokoiset on just sopivia. Ja Liberon 5-8 kg vaippakin vaihtui jo isompaan kokoon, kun tarrat ei yltänyt enää kunnolla kiinni.

Tänään pitäisi käydä hakemassa Aadan passi poliisilaitokselta, ihanaa kun on enää alle kuukausi meidän Turkin lomaan:) Kesääkin odotan tosi paljon, juhannusta ja mökkiä:) Ja vappuna mennään koko perhe Särkänniemeen, jos on hyvät säät. Ihanat lomafiilikset siis täällä:)

Tvikli80 ja Aada 4.1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt kans neljän päivän ajan pitänyt kirjaa ruokamääristä(kin), näyttäisi olevan 700ml-1100ml. Ohhoh, aika vaihtelevaa. Ja aika paljon tuo 1100ml!! Pitäis varmaan oikeasti sitä kiinteiden aloitusta suunnitella. Kunhan nyt vaik kotiin päästäisiin täältä mummolasta eka.

Ja keksis että millä aloittaisi. Mä kammoan perunaa, kun oon kuullut että monilla vauvoilla mennyt siitä maha kovaksi. Ja jotain bataattia jos meinais nii mä en edes tiedä minkänäköinen se on!

Pitää taas paremmalla ajalla kirjoitella lisää. Kissa- ja koiralauma vaatii aamutouhujaan, ne ei oo vielä tehty. Kun mä heräsin vasta äsken, mies on ollut Ohton kaa. Oli vähän huono aamuyö, niin otin nyt aamulla takaisin.

Frimmy

Vierailija
4/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa alkanutta viikkoa vain kaikille. En ole vielä ihan kaikkia viestejä ehtinyt lukemaan, joten en niitä nyt kommentoi mutta kaipaisin vähän mielipiteitä/apua...

Tuo meidän Silja nukkui aikaisemmin niin, että aamulla herättiin joskus 10 paikkeilla, ja 12 maissa sitten 3-4 tunnin tirsoille. No nyt on iltaisin nukkumaan menokin jonkin verran muuttunut aiemmaksi, ja aamulla ylös noustaan klo 8. Ekat tirsat vie tytöstä voiton yleensä 9.30 tai viimeistään klo 10, kuten tänään. Mutta sittenpä ei kovin pitkään nukutakaan! Herätys tulee 1-1,5h unien jälkeen, ihan outoa. Yleensä olen saanut unet jatkumaan sillä, että olen käynyt vaunuja heijaamassa ja sitten äkkiä vaihtanut itselleni lenkkikamppeet päälle ja on käyty reilun tunnin lenkillä eli noin kolmisen tuntia sitä unta sitten kokonaisuudessaan on tullut. Toisinaan olen ottanut tytön hänen herättyään syömään, sitten takaisin vaunuihin ja sitten vasta lenkille. Ja lenkin ajan tyttö on yleensä nukkunut.

Nyt otin tytön ihan suosiolla takaisin sisälle tunnin nukkumisen jälkeen ja syötin. Tuossa se ihan pirteänä nyt tuhisee ja juttelee. Kai sille vielä on tälle päivälle jemmassa ne pitkät unet? Mä oon ihan pihalla tämän kanssa nyt. Mitä mun pitäis tehdä? Väen vängällä koittaa pitkittää niitä unia vai katsoa, että onko tämä rytmi nyt jotenkin pysyvästi muuttunut? Voisiko olla niin että tyttö ottaa aamusta lyhyet tirsat ja pitemmät tulee vasta päivemmällä?

Mä nyt varmaan ressaan tästä asiasta turhaankin, mutta kertokaapa vähän kokeneemmat että mitäs mieltä olette. Muistan jonkun kertoneen, että vauvat voi helposti havahtua unestaan sen 50min kohdalla, mutta tämä kun nukkuu monesti sen 1,5h ja sitten selvästi herää...

Näillä mennään tänään...

Tolleroinen ja Silja 3.2.

Vierailija
5/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frimmy, peruna tosiaan aiheuttaa yllättävän monelle mahavaivoja. Täältä löytyy kuva ja tietoa bataatista: http://www.kespro.com/kespro/tuotemaailma/hedelmat_ja_vihannekset/eriko…

Pitäs löytyä kaikista marketeista. Se on ruma, mutta makea :).

Tolleroinen, mä olin 2-3vk sitten samassa tilanteessa kuin sinä nyt. Eli päiväunet lyheni huomattavasti. Aiemmin kun posotti parhaimmillaan 3-4h unta kaaliin, niin vielä viime viikolla unet oli max. 50min. Nyt parina päivänä on nukkunu kerralla jopa 1,5h, jee! Väsy on useammin, mutta ihan selvästi ei osaa itse nukahtaa. 3kk iän kieppeillä onkin monella unirytmin muutos ja unen tarve vähenee parikin tuntia vuorokaudessa.

Justus

Vierailija
6/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaverit!

Mulla pukkas ruoto kurkkuun äsken lohisalaatista. Meinasin muutenkin kilahtaa kun lohisalaatti paljastui syödessä aurajuustolohesta tehdyksi.. Ja mähän dieettaan maitoa! Saakelin petturisalaatti. Mulla on nyt kokeilussa muutenkin vilja, joten jos tämä aiheuttaa oireita, en taas voi tietää onko kyseessä reagoinyi viljaan vai kalan sisältämän juuston maitoon. Tekisi oikein mieli soittaa valituspuhelu sinne myymälään: on se Sellon pieni kalapuoti siinä Subwayn ja karkkikaupan vierellä. Tää dieetti on muutenkin riittävän hankala. Kuten oonkin jo valittanut. Turhasta ei tosin pitäisi valittaa! Jos tämä auttaa ja maailmassa on kovempiakin juttuja.

Mä myös ymmärrän hyvin Pajunkukan reaktion Espanjan tilanteeseen. Mun vanhemmat on usein siellä, joten konkreettisesti taas todisti miten mitä vain voi käydä aivan missä vain. Ja kenelle tahansa. Toki aina löytyy isompiakin murhenäytelmiä. Mutta se mikä koskettaa itseä, tekee tietyistä asioista isompia.

Puhuttu on lyhyemmistä päiväunipätkistä. Tomas on niin hassu. Se nukkuu lyhyitä pätkiä, sen pitää heti syödä kun herää, joten nykyisin ruokaväliä on vaikea pitää niin pitkänä kuin on suositeltu. Ja hitto soikoon miten sillä on pätkäunen ja tissityksen jälkeen virtaa! Sille saa kehittää vaikka mitä " temppurata" henkistä tänne kotiin ;)) Mutta jo tunnin hereillä olon jälkeen jäbä on niin väsynyt, mutta ei millään anna periksi unelle. Tuntuu, että sillä on enemmän virtaa kuin jaksamista olisi. Menee helposti ylikierroksille.

Onko normaalia että meidän ruokarytmi on tosin niin, että kahden tunnin välein syödään läpi päivän? Voiko olla että Tomas on vaan alkanut kaivata enemmän ruokaa kuin ennen, koska kasvu ja kulutus on lisääntynyt?

Ei Ipu muuten ihme että teillä syödään paljon, on meinaten kohtuullisen vauhdikas aineenvaihdunta..hehe :) Sisulta pukkaa satsia joka väliin.

Kiitos Iuiu, kun olen ollut sun ajatuksissa. Pelottaa sanoa, mutta tuntuu että meillä voisi alkaa helpottamaan. (pelottaa siksi, että aina asioiden hehkutus yleensä merkitsee uusia ongelmia..)

Varmasti sekin auttaa, että tiedostan tämän vauvelin voimakkaamman temperamentin ja pystyn elämään sen kanssa siksi paremmin. OOn itsekin tulisielu, joten oikeastaan erittäin helppo ymmärtää. Välillä oikein nautin, että mulla on poika joka osoittaa luonnetta. Oon niin ylpeä, että voisin huutaa parvekkeelta kuinka uskomaton tyyppi meillä on. Välillä taas meinaan repiä hiukset päästäni, kun vauva saa raivarin väärässä paikassa. Esim. jos sillä on nälkä eikä voi heti syöttää siinä tilanteessa.

Pottahommista on myös ollut puhetta: hieno edistysaskel. Mun siskon tyttö oppi potalle siten, että ensin sinne tehtiin vain pissat. Vaipan tämä tyttö kävi laittamassa itse jalkaan, kun tuli kakkahätä. Se piti ilmeisesti tehdä vaippaan eikä pottaan. Nykyisin ovat edistyneet siten että kakkakin tehdään pottaa VAIN JA AINOASTAAN jos joku istuu vieressä ja pitää kädestä kiinni.

Me naiset tarvitaan tukea monenmoiseen puuhaan :)

Halit ja voimia!

Vierailija
7/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikasesti tässä kirjottelen, poju nukkuu ja herää varmaan hetkenä minä hyvänsä.

Frimmy kirjoitti että kauhistuttaa aloittaa kiinteät. Siis niin muakin! Kukaan ei ole koskaan kauhistellut asiaa aiemmin ja siksi aattelin että oon ihan ainut tällanen " outo" . Tuntuu, että muut oikein odottaa että PÄÄSEE alottaa kiinteät. Musta on ihanaa kun vauvan kanssa on nyt niin helpoa. Ruoka kulkee aina mukana äidin tisseissä jne. eikä tartte miettiä mitähän tänään vauvalle maistuis kun aina maistuu vaan se tissi. Nyt pitäs sit alkaa syöttää pikkuhiljaa kiinteitä, jaiks. Ostin kyllä jo peruna-porkkanaa ja hedelmäsosetta kaappiin, mutta haluisin alkaa syöttää kiinteitä vasta joskus 5 kk iässä. Neuvolassa varmaankin patistetaan aloittaa jo aiemmin. Meillä on ensviikolla jo 4 kk neuvola. Niin se aika rientää.

Meilläkin on noi rytmit muuttunu kans viime aikoina. Ennen poju nukku 3-4 tunnin päikkäreitä (tosin söi yleensä kerran tässä välissä, mutta jatkoi heti uniaan eikä yleensä edes avannut silmiään syömisen aikana) mutta koko viime viikko meni niin että poika nukkui vain noin tunnin, parin päiväunia. Sitten oli sellasia lyhyempiä, noin puolen tunnin unia, myöhemmin päivästä ja illasta.

Yöllä meillä on onneksi alettu nukkumaan paremmin. Yhtenä yönä poika nukkui 5,5 tuntia putkeen!! Uskomatonta! Ja nykyään toi nukkumaanmenokin on aikaistunut, nykyään uni tulee 21.30-22.30 välissä. Se on ihanaa, koska ennen poju kukkui aina puolilleöin ja sitten sitä oli itekkin ihan väsynyt ja meni samantien nukkumaan. Nyt kun poika menee jo 22 maissa nukkumaan niin on omaakin aikaa. Voi jutella miehen kanssa kaikessa rauhassa, saunoa jne. Ihan luksusta. Saa lehdetkin luettua rauhassa.. toki näin päivälläkin saa, mutta ne pojan unet on yleensä tosi katkonaisia päiväsaikaan ja koko ajan saa olla varuillaan että toinen herää. Illalla sitten kun poika nukahtaa niin hän kans nukahtaa ja eka herätys on yleensä vasta aikaisintaan parin kolmen tunnin päästä.

Oho sain kirjotettua koko tekstin ja poika nukkuu vieläkin. Joskus näinkin päin..

Vierailija
8/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli ihan selkeästi masu pipiksi kiinteistä. Vaihdettava siis laatua...

En mäkään nauti (tällä kertaa) kiinteiden aloituksesta!

Mun isä on lastenruokabisneksessä. Hän oli viime viikolla jonkun lastenlääkärin luennolla aiheesta. Taas on syömissuositukset muuttumassa! En vaan tiedä koska... Mut suurin muutos on se, että täysimetyksellä olevien vauvojen pitäisi saada kiinteitä jo ennen 6kk ikää, miellään kaikki maut ennen sitä. Jos on pelkällä imetyksellä yli 6kk niin allergauhka on suurempi, tuon lääkärin mukaan...

Vierailija
9/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kylläpä väsyttää vissiin tuoviime viikoinen sairastelurumba. Olen nukkunut Olavin kanssa monta tuntia.

Kiinteistä ja unista: Olavi juo edelleen tissimaitoa ja korviketta. Korviketta menee ehkä n. 5dl päivässä. Aloitan kiinteät ehkä noin kuukauden päästä. Taidan aloittaa kauralimalla, eli keitetään kaurapuuroa ja sitä nestettä syötetään, NAM. Tai sitten porkkanalla.

Olavi nukkuu yöt hyvin klo 20-8. Päivällä ensin pikku unet ja sitten mahdollisesti pidemmät ja vielä pikku unia..

Mun neuvo on,että vauva nukkuu kun nukkuu ja valvoo kun valvoo. Näkeehän sen vauvasta, että nukuttaako sitä vai ei. Sen mukaan voi elää.

Pajunkukka taisi olla herkällä tuulella, siihen vielä väsymys päälle. Vauva herkistää vielä enemmän sukulaissuhteille, tulee mieleen tilanne, että omat vanhemmat joskus kuolevat. Menen aina laivaan sillä mielellä, että tänne voi kuolla :). Mun mielestä laivaturmasta ei oikein voi selvitä hengissä. Sama tietysti lentokenematkoilla. Tietysti kotona voi katto tippua.

Ametisti ja Olavi 3kk ja rapiat

Vierailija
10/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolleroinen: Meillä on nyt varmaan pari viikkoa ollut aika tarkka rytmi iltaan asti siten, että tyttö herää aamulla kasin pintaan, aamutouhujen jälkeen syö ja ottaa tissitupluurit, nukkuu siis tissillä ehkä vartin-puoli tuntia. Sitten seurustellaan vielä tuonne puoli kahteentoista. Sitten unille ulos. Päikkärit kestää sitten vähintään kolme tuntia, yleensä neljä, joskus jopa viisi. Illasta sitten parit pikku-unet ja jos on herännyt ajoissa päikkäreiltä, niin saatan laittaa vielä uloskin toisille ehkä tunnin unille. Tyttö ei siis ilman lyhyitä elvyttäviä unia jaksa päiväuniaikaan asti, mutta ei ole tarpeeksi väsynyt kunnon unillekaan.

Magda_lena: Meidän neiti ei juuri koskaan pidä kahta tuntia väliä syömisessä, jos on hereillä. Yöllä ja päikkäreitten aikaan tietty ei niin usein syö, mutta aamulla väli on ehkä puolitoista tuntia ja illalla hyvä jos tunnin. Mä olen ihan tyytyväinen, jos on tunnin syömättä. Joskus alussa kun ne illan syöntivälit oli alle puoli tuntia. :)

Kiinteitä olen ajatellut alkaa antaa heinäkuun alusta, en ainakaan ennen juhannusta. Olisi kiva, jos voisi mennä pelkällä rintamaidolla lomien yli, mutta se menisi jo liian pitkälle. Heinäkuun alussa siis neiti on 5kk. Kiinteitä on ihan kiva alkaa antaa, mutta on se kieltämättä oma souvinsa. Varsinkin kun mä haluaisin antaa itse tehtyä niin niitä on hankala tehdä ja säilyttää kesämökillä.

Tänään on hyvä päivä. Pääsin kampaajalle. Mies teki etää ja vahti vaunuja. Otin vähän pakastettua maitoa sulamaan varmuuden vuoksi. Tyttö ei ollut inahtanutkaan sinä aikana kun olin poissa. Sitten kun heräsi, annoin ne pakastemaidot, hurjat 40 ml. ;) Alun ihmettelyn jälkeen söi 30ml pullosta, sitten tökkäsi, annoin rintaa ja hetken imun jälkeen tökkäsin pullon suuhun ja loputkin meni pullosta. Jes, tarvii silloin tällöin antaa pullosta lypsymaitoa - ja sitä varten kaiketi lypsääkin joskus... Mä olin aika huolissani pullon kelpaavuudesta, kun sitä ei oltu aikaisemmin kokeiltu. Ehkä mä sittenkin pääsen joskus jonnekin ilman tissitakiaista. :D Ja sitten toivotaan, ettei pullon kelpaaminen lopu tähän hehkuttamiseen...

Strutsi ja neiti

Vierailija
11/59 |
21.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten nopea raportti.

Tänään käytiin neuvolassa, 3 kk mitat:

- pituus 65 cm

- paino 6890 g

- pipo 42 cm

Painon ja pituuden suhde nollakäyrällä, eli kasvaa sopusuhtaisesti ja tasaisesti.

Sai toisen rotavirusrokotteen ja sitten sen pistettävän 3 kk rokotuksen. Maha ollut sillä sekaisin koko päivän, eli ihan löysää ja todella pahan hajuista. Muuten ei erityisen ärtyinen.

Kyselin kiinteiden aloittamisesta ja sanoi että mielellään 6 kk asti pelkällä rintamaidolla. Kehotti Sisun kanssa odottamaan ainakin 5 -kuiseksi. Missään nimessä ei ennen 4 kk. Näin siis meillä ohjeet. Esikoiselle aloitin 3 kk iässä, mutta ehkäpä nyt sitten odottelen kun täti oli aika tiukkana.

Erityisesti kehotti syömään hyvin ja monipuolisesti, jotta rintamaito olisi isolle vauvalle riittävän ravitsevaa. Piti myöntää, että tuo oma syöminen jää turhan usein hunningolle. No, nyt parannetaan.

Huoh, pitää mennä varmaan unten maille, aikainen herätys kun nuohooja tulee jo aamuvarhaisella...

ipu ja Sisu 3kk

Vierailija
12/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhvia huutelin mina, kiva etta vastasit huutoon noin nopsaan! =) Kuulumisia oli kiva lukea!

Joku kaipaili Pikkukakkosta, kirjoittelee ainakin suurperheellisten ketjussa...

MAgdalle korjaus, en siis ole Tampereen seudulta vaan Oulun lahistolta kotoisin :)

Pachira, juu kesaksi ehdottomasti tapaaminen Ouluun! Me lomaillaan Pohjoisessa kesakuun puolesta valista aina tuonne heinakuun alkupaiville asti, jos jarkkaatte tapaaamista tuohon aikahaarukkaan mie tulen mukaan! =)

Oompah oli myos kaynyt ilmoittautumassa, kiva oli kuulla sinustakin!

Sammermannissa taitaa olla virtaa kuin pienessa kylassa kun harrastelee niin monenlaista ja pitaa huolta kahdesta pienesta + muustakin perheesta, hattua nostan taalla sinulle ja samalla voisit heittaa vahan vinkkia etta mista kaiken energian oikein ammennat...? ;)

Maalla on mukavaa (mie en muista kuka oli talonvahtina?), alahan nyt kokonaan urvahda sinne kukkien kasteluun ja koirien ulkoilutukseen! Minakin olisin voinut kylla pari hirven paistia ottaa, nam!

Paljon oli tullut taas juttua kun harvakseltaan kay kommentoimassa niin ei kaikkeen pysty vastaamaan...

Rytmeista olitte kuitenkin puhuneet, meilla nayttaisi nyt vakiintuneen (heh, huomenna tietty muuttuu kun nyt kehun!) tammoinen rytmi:

06.00-07.00 ylosnouseminen

07.30-08.00 pikkutupsluureille

09.30-10.00 paikkareille velun kanssa!!!

12.30-13.30 heraaminen paikkareilta

13.30-17.00 seurustelua ja pienta torkkumista

17.00-18.00 iltaunet

20.30-21.30 younille ilman huutoja, JES!!!

Oisin typy heraa sitten vahan vaihtelevasti kerran-kaks syomaan ja aamulla yleensa ennen ylosnousua horpataan toinen tissi tyhjaksi =) Muutoin pitkin paivaa annan rintaa kun tarvetta on, typy nayttaa kylla aika hyvin etta milloin kaipaa tissia ja milloin seurustelua! Mutta aivan oivallinen rytmi tahan hetkeen, en valita yhtaan =)

Korvikkeen maarasta olitte myos jutelleet, sita ei kasittaakseni kamalan isoja maaria saisi kerralla antaa, en nyt vain kuolemaksenikaan muista miksi?!? Ja tosiaan paivasuosituksia kannattaa noudattaa sen takia, ettei saa liikaa D-vitamiinia ja maitoproteiinia, tamakin aiheutti jotain ongelmia mutta dementia vaivaa sen verran etten muista mita... Koitan ehtia huomenna etsimaan faktaa ja laitan sitten linkin mista loytyy lisatietoa. Toivottavasti kukaan ei nyt meneta youniaan...

Unista mieleen, typy kuorsannut tunteroisen, mamma poistuu takavasemmalle kirjan kanssa,

Mukavaa tiistaita sinne kaikille!!

-Allu ja Neea-neiti, tanaan tasan 4kk vanha!=)

Vierailija
13/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjoitellut viime ketjuun, enkä muista tuliko tekstiä siihen edelliseenkään joten nyt onkin jo korkea aika.. =)

Meillä on mennyt ihan hyvin.. Aatu täyttää kohta 3kk ja viihtyy jo hyvin maassa selällään katselemassa leluja. Sisarusten touhuja myös tarkkailee ja hihkuu innoissaan sitten! Sairasteluilta ollaa säästytty aika hyvin.. pois lukien minun rintatulehdus ja esikoisen kuume.

Rytmi alkaa selvästi muotoutua pikkuhiljaa. Aamulla Aatu herää yleensä 7-8 aikaan ja siitä viimeistään 2 tunnin päästä pitää ekat torkut, noin 30-45min. Sitten puolen päivän maissa laitan ulos nukkumaan, nukkuu vaihdellen 1,5-3 tuntia. Alkuillasta sitten vielä yhdet lyhyet torkut sisällä.

Yöllä Aatu syö normaalisti kerran, todella harvoin kahdesti ja jonkun kerran on nukkunut jopa koko yönkin!

Lopetin imetyksen kokonaan pari päivää sitten, pumppaillut olen pari kertaa päivässä maitoja pois. Pitääkin seurailla tuota korvikkeen määrää, ei kuitenkaan tunnu mitenkään erityisen paljon menevän.. Pitää laittaa muutamana päivänä ylös määrät. Kerta-annos on yleensä 180ml, siitä jää joskus hieman yli ja joskus tuntuu loppuvan keskenkin.

Seuraava neuvola meillä on vasta 5.5. mutta 2kk neuvolassa Aatu oli jo 60cm ja painoi 6,4kg että kokoa löytyy! =D Eikä tuo ainakaan laihtumaan ole päässyt..

Kohta puolin pitää lähteä käyttämään koiraa eläinlääkärillä.. siinä Aatu voi ottaa ekat torkkunsa autossa sitten!

Piti kysellä, että onko muilla vauvan sisarukset olleet mustasukkaisia?? Meillä neiti 3,5v on ollut aika mahdoton vauvan syntymän jälkeen... Huomiota vaatii hirveästi ja keksii millon mitäkin temppua! Välillä tuntuu toivottomalta, kun en tiedä miten suhtautua... =/ Tyttöä pitäisi huomioida ja paijata, mutta miten sen tekee kun samalla tekee kaikenmaailman ilkeyksiään!

Tästä kokemuksia kuulisin mielelläni!?

No, mutta nyt lähdetään autoilemaan! =)

t. vilmahilja ja aatu (29.1.)

Vierailija
14/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Me täällä maalla oleillaan edelleen. On jo koti-ikävä. Ikävä hoitopöytää, ikävä omaa leveämpää sänkyä, ikävä sitteriä (voi miks mä en ottanut sitä mukaan!) ja yleensäkin kaikkea mikä kotona on niin kätevästi vauvanhoidon ja oman elämän kannalta. Noh, yli puolenvälin jo ollaan tätä vahtiviikkoa. Ja huomenna pääsen käymään kotona, kun Ohtolla on neuvola, niin siellä pitää lähteä käymään, ja kotona sit samalla. Tai siis kyllähän mä voisin ajaa kotiin käymään vaikka heti, mut en nyt ihan huvikseni viitsi kun on 60km matkaa suuntaansa. Kun ei mulla nyt oikeestaan mitään tärkeetä asiaa sinne olisi.

Ruokamääristä vielä: Nyt kun useamman päivän on niitä seurannut, taitaa aika lähelle 900ml asettua keskiarvo. Allu mietti että korviketta ei saa liikaa antaa... Joo, niin mullakin on sellainen mielikuva, mä muistelisin että se suositus-raja olisi ehkä 1200ml/vrk.. Varma en ole. Ja siis eihän tuokaan raja nyt tarkoita että jos se joku päivä ylittyy niin lapsi on vaarassa, vaan että jos jatkuvasti menee enemmän niin olisi syytä miettiä lisäruokaa. On tuosta määrästä nimittäin vielä jonkun matkaa niiden joidenkin aineiden haitalliseen liikasaantiin. Mutta yleensäkin kai noin iso määrä alkaa olla merkki siitä että vauva jo kaipaakin jotain tukevampaa.

Muistelen myös että jotain kerta-annos suosituksia oli, ettei liikaa kerralla (ettei vatsalaukku turhaan veny). Sitä en muista paljon oli, oisko ollut ehkä 160-180ml kolmikuisella? Meillä menee kyllä usein just 160ml/kerta, joskus riittää 120ml tai 140ml. Mutta muutaman kerran on kyllä mennyt lähes 200ml!!

D-vitamiinista ja korvikkeesta vielä: Viimeksi neuvolan täti (ei ollut oma neuvolan-täti, vaan sijainen) sanoi että jos menee yli litra/vrk niin d-vitamiinia ei tarvii erikseen antaa. Oma täti taas edellisellä kerralla sanoi että ei ole mitään syytä edes siitä viidestä tipasta vähentää jos on osaimetyksellä, jos on täysin korvikkeella niin sit 2-3tippaa. Mun matematiikalla (kun lasketaan päivittäinen tarve ja korvikkeen sisältämä d-vitamiini), sitä ON syytä vähentää jos paljon menee korviketta. Mitähän tässä nyt tekis asian kanssa. Tällä hetkellä oon viel antanut 2tippaa päivässä d-vitamiinia silloin kun muistan. eli en siis läheskään joka päivä.

Justus: Kiitos bataatin kuvasta! Ikinä en muista kyllä kaupassa tuollaista nähneeni, mut kai niitä sitten on, ei vaan oo sattunut silmään.Pitää katsoa jos jo huomenna vaikka sellaisia ostaisi. Ehkä. En osaa vielä päättää. yhä kauhistuttaa ajatus kiinteistä, mutta toisaalta jos ei pian ala niin sit kauhistuttaa korvikemäärä! Kun eihän kiinteiden määriä kovin nopeesti kai kasvateta, eli menee aikaa ennenkuin niillä on merkittävää ravinnollista merkitystä. Ja korvikemäärä tuntuu kasvavan joka päivä hieman..eli ei mee ehkä kauan kun se alkaa hipoa sitä 1200ml.

Mut just tuo pelottaa kiinteissä että tulee mahavaivoja. Ja sit muuten vaan tökkii muuttaa rutiineja kun just alkaa sujua entiset.

Rytmistä vielä: Meillä se on paljon sekavampi kuin monilla täällä. en siis pystyisi edes suunnilleen määrittelemään mitään rytmiä.Niin mä oon tähän asti suunnilleen mennytkin että nukkuu kun nukkuu ja valvoo kun valvoo. Mut nyt vaan alkaa vaivata se, kun useana aamuna neljän-puoliviiden aikaan killistellään silmät kirkkaina ja kiljahdellaan juttuseuraa! Ja syy on ihan selvästi siinä, että illalla nukkui liikaa. Eli lähes suoraan iltaunilta yöunille, niin eihän sitä sit jaksa nukkua.

Vilmahiljan Aatu onkin aika iso poika! Tai sitten Ohto pieni.. Meillä huomenna siis 3kk neuvola, veikkaisin suunnilleen samoja mittoja huomiselle kuin teidän 2kk mitat.

Mäkin oon muuten nyt lopettanut imetyksen. Oikeestaan se tapahtui ihan huomamatta. Ravintoa Ohto ei oo tissistä juurikaan saanut pitkään aikaan (ehkä pari tippaa, muuten vaan läheisyyttä tankattu), mut nyt reilun viikon aikana on pikkuhiljaa hävinnyt halut ottaa edes tissiä suuhun. Tarjoamiskerrat on sitten vaan jääneet vähemmäksi kun ei siinä edelliselläkään kerralla ollut mitään mieltä. Eilen tajusin etten ollut yli vuorokauteen tarjonnut. No eilen sit vielä kokeilin, mut ei...ei ohto enää ole sen kiinnostuneempi siitä kuin muistakaan " esineistä" . kaikkeahan toki hieman maistetaan, mutta mitään imuotetta ei siis enää ottanut. Että eiköhän tää ollut nyt tässä. Harmillisen lyhyeksi jäi (kun jo 2kk iässä oltiin lähes täysin korvikkeella, 1kk iässä ehkä 50/50), mut oli kai tääkin parempi kuin ei mitään. Lohduttaudun sillä, että mä en oo saanut pisaraakaan, ihan hyvä mustakin tuli.

Frimmy ja Ohto 250108

Vierailija
15/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiihana ilma taas. Ei tuolta ulkoa malta pysyä poissa, kun tällaisia ilmoja pitelee. Ja sen huomaa; eilen kun tarkemmin tuli katsottua peiliin, niin huomasin nenän päällä aurinkolasien jättämän vaalean jäljen :) pitäisköhän välillä vaihtaa lasimallia tai olla vaikka ilman, ettei kohta oo valkosia renkaita silmien ympärillä, nenän päällys ja ohimot mukaan lukien :)

Kiva kun tuli kommenttia noista rytmeistä. Mua hämäsi tuon tytön rytminvaihto kyllä ihan kympillä, en ollut tajunnut sitä että nyt kun herätäänkin aikaisemmin niin ei sitä jaksa heti seuraavaksi pitkille unille nukahtaa. Näin kun oli aiemmin, mutta silloin toki herättiinkin aamulla myöhemmin. No eilinen meni sitten tosi mukavasti, tyttö nukkui ne tunnin " aamu-unet" , sitten seurusteltiin, päikkärit kesti 3,5 tuntia (käytiin taas lenkillä), illasta taas sellaset tunteroisen tirsat ja yöunille 22.30. Sitten sattuikin jotain ihan omituista; seuraavan kerran tyttö herästi klo 7.30 tänäaamuna! Siinä olin jo taas sekaisin että mitäs tämä nyt on. Kuuden pintaan luulinkin Siljan jo heräilevän mutta kauheaa pierua se vain väänsi :)

Olen lukenut teidän juttua noista kakan panttaamisista, ja ihmetellyt vaan että kun ei meillä ole sellaista vielä sattunut. No eilinen menikin sitten ilman kakkapyllyn pesuja, ja tänään saatiinkin klo 10.30 mennessä pestä kolmet kakat, yhdet sellaiset kylkeä pitkin kiipeilevät :D

Mitenkäs te, jotka harrastatte päikkäriaikaan kävelylenkkeilyä vaunujen (ja vauvan!) kera, mihin aikaan päikkäreitä lenkin ajoitatte? Mulla on ollut tapana niin, että oletan unien kestävän sen 3 tuntia ja lenkille lähdetään siinä kun unet on kestäneet 1,5-2 tuntia. Meidän tyttö kun ei ainakaan sitten lenkin päätteeksi halua enää pysähtyneissä vaunuissa nukkua...

Ja moni täällä miettii jo kiinteiden aloitusta, osa on jo aloittanutkin. Mua asia kans jännittää, ja tuntuu että olis paljon kivempi jos ei tarvis aloittaa ollenkaan :D tuntuu että menee koko systeemi pian sekaisin... no, minkäs voit. Meillä ei kyllä taida vielä kiirettä olla, kun ei vielä 3kk ole täynnä. Mitäs luulette, vaikuttaako se mitä äiti syö imetysaikana siihen miltä ne kiinteät vauvasta maistuu sitten? Että jos vaikka äiti syö paljon porkkanaa imetysaikana, niin maistuuko se porkkana tissimaidossa? Heh, vähän hölmö kysymys mutta ajattelin heittää kuitenkin ilmoille.

Jepjep. Nyt on päikkärit kestäneet tunnin verran, pitäis varmaan tehdä ite vielä jotain järkevää täällä sisätiloissa...

Tolleroinen ja Silja 3.2.

Vierailija
16/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis kiinteiden aloitus ekana..

olen miettinyt alunperin, että kun tuo maaginen 3kk raja ylitetään niin sitten kokeiltaisi. varmaan alussa porkkanaa ja pikkusen perunaa sekaan.. ja sitten pikkuhiljaa velliä niin, että teen jauheesta puuron ja sekoitan siihen tuttelia sen verran että tulee velliä.

jokaiselle lapselle olen alkanut kokeilemaan kiinteitä suunnilleen tuon ikäisenä, huolimatta siitä miten hyvin on maidolla kasvanut tai minkä verran korviketta on mennyt päivän aikana.

kakkaa meillä ei olla pantattu juurikaan... joskus on mennyt joku päivä ilman kakkoja, ihan huomaamatta oikeastaan. vaivoja ei ole ollut, joten en ole asiaa huomannut edes seurata sillä tavalla. kakka on keltaista, löysää sinappia eli kai ihan normaalia? =)

t. vilmahilja edelleen

Vierailija
17/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yrjö ja huttu lentää-vatsatauti=( Ensin tais olla Vienolla la, sitten su 1v joka edelleen vatsa kuralla muttei yrjöä, ja viime yönä oli oikein huipentuma, kun koululaiset alkoi oksentaa vuorotellen paineella ja sit ukko pasko housuunsa ja alkoi oksentaa-HUH!!! Nyt sitten pyykkikone laulaa, kun on lakanaa, tyynyliinaa, pyyhkeitä, kalsareita jne menny urakalla sotkuun.

Itsellä on vasta tässä iltapäivän korvalla alkanut kiertää vatsassa ja ellottaa, tulee melkein raskauden eka kolmannes mieleen:D En kyllä haluaisi sairastua, koska sit ei oo kukaan kunnossa huolehtimaan kenestäkään. Tarpeeksi raskasta jo näin, kun ei ole silmällistäkään nukkunut ja aamulla vauvat heräs klo 5 ja siitä sitten klo 8 kauppaan (ja Picniciin kahville) 1v:n kanssa ja puistoon hetkeksi keinumaan ja sit himaan Gefilus-mehujen kera. Ja kun 1v hyytyi päikkäreille, heräs tietenkin Vieno, joka selkeesti hakee taas uutta rytmiä, koska herännyt aiemmin viime päivät eikä eilen ees kakannut kertaakaan, mikä on jo historiallista!

Allu, juu näin on että virtaa löytyy vaikka muille jakaa ja syntymälahjana se on tullu=)

Nyt pitää mennä!!

sammermanni ja vieno pian 4kk (28.pv)

Vierailija
18/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten Tolleroinenkin totesi, ei tuolta ulkoa malttaisi pysyä poissa ollenkaan. Kieltämättä mukava ajatus, että saa nauttia keväästä ja kesästä kotona, eikä tarvi kökkiä neljän seinän sisällä kuumassa sairaalassa.

Korvikemääristä oli puhetta, meillä sitä menee vaihtelevasti 700-1000ml päivässä, osa puklataan iloisesti pihalle! Minä olen kuullut sen turvarajan olevan lähempänä 1500ml:aa. Tiedä sitten, mutta kyllä meilläkin kiinteät aloitellaan varmaan parin viikon päästä. Eka perunalla, kuten vanhemmillakin lapsilla, sitten porkkana jne. Meillä ei vellejä ole käytetty ollenkaan vaan 5kk:n iässä on aloitettu ihan normaalit puurot tissimaidolla tai korvikkeella jatkettuna. Olen pyöräyttänyt hiutaleet sauvasekoittimella hienoksi ennen keittämistä. Ei mitään suuren suurta innostusta ole täälläkään tuohon kiinteiden aloitukseen...

Rytmistä on ollut puhetta: meillä neiti nukkuu aamusta ½ tunnin unet, aamupäivällä ulkona n. neljä tuntia ja alkuillasta vielä n. 1½ tunnin unet vaunuissa. Saattaapa näiden lisäksi ottaa vielä pieniä tirsoja. Yöunille menee n. klo 21, herää syömään klo 5 ja jatkaa yleensä unia. Toisinaan innostuu jo silloin touhottamaan ja juttelemaan, mutta kun ei saa vastakaikua, tyytyy nukahtamaan... Tämä sama rytmi meillä on ollut jo monta viikkoa, näyttää vakiintuneen hyvin ja aika hyvin kiinteiden aloituskin passaa tähän aikatauluun. Tosin minua hirvittaa aluksi laittaa vauva ulos heti uuden ruokalajin syönnin jälkeen allergiareaktion pelossa. Niinpä taidankin antaa uutta lajia iltapäivällä, kun herää pitkiltä päikkäreiltä.

Magda_lena: Joko teidän vauvalle on tehty se PH-mittaus? Vai muistankohan oikein, että se aiottiin tehdä?

Tuosta bataatista piti mainita, että jos tutut ja turvalliset joululaatikot kyllästyttää, kannattaa kokeilla bataattilaatikkoa, tulee tosi hyvä, makeahko.

Tolleroinen kyseli vaunulenkin ajankohdasta: meillä se menee yleensä niin, että teen kotihommat vauvan mentyä ulos ja lenkille lähdetään noin tunnin unien jälkeen. Lenkki meillä kestää n. tunnin, mutta neiti jatkaa tyytyväisenä unia myös pysäköidyissä vaunuissa. Jos siis unet on vielä kesken. Nyt olen pari kertaa juossut vaunujen kanssa. Ihan hyvin se onnistuu noiden normivaunujen kanssakin, varsinkin jos juoksee siinä sivussa ja työntää vaunuja yhdellä kädellä. 4-v pyöräilee vieressä. On jo niiiin isoa poikaa, kun osaa ajaa 16' ' pyörää ilman apurattaita, tämä viikko on harjoiteltu jarruttamista, pyörätie onkin mustanaan pojan jarrutusjälkia =)

Meidän neidistä on tullut mahdoton kalkattaja, herättyäänkin vaunuista alkaa kuulua juttua itkun sijaan =) Kait se oma ääni kuulostaa vain niin ihanalta.

Sammermannille jaksamista sairastupaan!! Mahatauti on aina kurjaa, varsinkin lapsilla, kun se yrjö lentää mihin sattuu... Toivottavasti säästyt itse taudilta!

Kakkonen heräs päikkäreiltä ja odottaa muistipelin kanssa. Joten eikun hei!

aksiina ja Annu 28.1

Vierailija
19/59 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi mikä keli!! Ja täällä istutaan vaan sisällä koneen ääressä :-)

Ipu: me ollaan kohtalotovereita tuossa ruoka-asiassa(kin)... Eli meillä myös neuvolatäti suhtautui negatiivisesti kiinteiden aloittamiseen ennen 6 kk ikää. Justus: olisi kiinnostavaa kuulla lisää noista uusista suosituksista, saatkohan ongittua tietoa isältäsi...? Itse olen kiinteiden aloittamisen kannalla siten, että ajattelin 4 kk iässä alkaa antaa maistella soseita. Jos menekki on yhtä hyvä kuin tuttipullosta tarjotun maidon, niin ei pelkoa että vaikuttais millään tavalla imetykseen :-DDD Pulloa Millalle ovat yrittäneet tarjota mummu, mies ja minä... Hyvä Strutsi että teille kelpasi se pullo, kun silloin treffeillä lietsoin " pelkoa" asiasta, heh!

Meillä OLI joku rytmi vielä tuossa muutama viikko sitten vaan ei ole enää... Eli päikkärit on lyhentyneet, yöunet pidentyneet. Unille Milla nukahtaa noin klo 22 ja herää n. klo 8-9. Ekat päikkärit on siinä klo 10 aikaan ja nukkuu noin tunnin (ulkona vaunuissa). Tokat päikkärit noin klo 13-14 ja nukkuu tsägällä (ulkona vaunuissa ja heräten mooooonta kertaa...) noin 2 h. Viime yönä oli historiallinen hetki (joka ei tule toistumaan ikinä enää, kun sen nyt tässä julkituon...), nimittäin Milla nukahti joskus 22:30 aikaan ja heräs vasta klo 4!! Mä olin tietty kahdesta saakka kytänny että koska se oikein herää :-) Ja nyt mä oon ihan kuolemanväsynyt, vaikka sain nukkua hiukka pidemmän pätkän kuin normaali 2-3 h...

Meillä oli tänään neuvolan tarjoama äiti-vauvasysteemi fysioterapeuttien kanssa. Siellä oli ensin tunti löpinää äidin jumppaliikkeistä ja sit puol tuntia vauvan käsittelystä. Ihan ookoo oli, vaikka tuskin kukaan niitä lantionpohjajuttuja edelleenkään tekee :-) Sitä vauva-juttua olis vaan saanut olla enemmän!

Jaahas, kahvi kutsuu... Josko auttais tähän väsymykseen!

Tsemppihalit vielä erikseen kaikille tautien kanssa painiville, ei oo Sammermannilla helppoa ku joutuu vaihtaa vaippoja KOLMELLE!!

Miukkis & Milla 3.1.

Vierailija
20/59 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän unissani läpi noita teidän vatsatauteja.. Näen unia missä kaikki vaan oksentaa. Mulla on lievä oksennusfobia, joten varmaan sitä kautta tulee myös unen alitajunnan virtaan. Tsemppiä! Mietinkin Sammermanni, että olet pitänyt vähän hiljaiseloa paripäivää. Sulla oli suhteellisen painava syy. (kun hiljaiseloahan ei saa pitää) Apua, nyt tuntuu että mullakin on oksettava olo kun oikein eläydyn..

Aksiina: ei vielä ole ollut se Ph-mittaus. Mietinkin, että onkohan se ihan turha?? Meillä on tilanne musta parantunut (HUI APUA MITÄ MÄ MEEN TÄÄLLÄ TAAS MANAAMAAN!!!!??)ja lentävän puklun määrä ei koskaan ole ollut normaalia suurempi.

45 min täynnä: VAUVA HERÄSI.

palaan!!