IHAN JÄRKYTTÄVÄ HÄMÄHÄKKI!
Meillä tehdään remonttia ja kaiken maailman remonttisälää pahvilaatikoissa on ollut kämppä väärällään.
Tänään tyttö alkoi kirkua hämähäkkiä, eikä syyttä. En ole ikinä koskaan nähnyt sellaista hämähäkkiä. Pienen lapsen kämmenen kokoinen, lihava ja pikkuisen karvainen musta hämähäkki taalusteli lattialla. Se keskivartalokin oli oikein iso pallo. Vähän sellaista punaista "raidoitusta" siinä keskipallukassa.
Ihan järkyttävä, ei ollut äidin itsehillintäkään kovin hyvä huomaamishetkellä (eikä oikein vieläkään). Mies liiskasi hämähäkin heittämällä kirjan sen päälle, eikä elukka kuollut vielä siihenkään vaan jatkoi kävelyään. Jalalla piti painaa kovasti kirjaa, ennen kuin elukka ritisi (yök) liiskaksi.
Aivan varmasti elukka on tullut jostain pahvilaatikosta ja varastosta =ulkomailta. Suomessa en usko tuollaisia olevan ikinä.
Tuolla se on nyt kuistilla liiskana, mutta pitäisikö siitä ilmoittaa johonkin? Mistä sitä tietää, vaikka se olisi joku myrkyllinen? Ja kuinkahan paljon niitä mahtaa kävellä täällä asunnossa lisää? Voiko sellaiset munia jonnekin nurkkaan niin, että kohta täällä on niitä legioonallinen?
Yök, yök, yök!!!
Kommentit (38)
Kysy ympäristövirastosta minne hämis tulisi toimittaa. Ota kuvat raadosta.
Ainakin eläintieteellinen laitos ? Helsingissä tutkii näitä ötököitä.
Laitan linkin joka on wikipediaan, jutun oikeassa laidassa on latinankielisiä nimiä joita voit pistää Googlen kuvahakuun ja ehkä löydät etsimäsi lajin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilianvaeltajah%C3%A4m%C3%A4h%C3%A4kit
Tule kertomaan miten juttu etenee.
En nuku muutamaan yöhön tämän luettuani. Kylmät väreet menevät selässä, EN tahdo nähdä valokuvaa!!!!!
t. pahasti araknofobinen:)
Pelkään hämähäkkejä muutenkin ja tuollainen juttu sais mut varmaan sairaalahoitoon , yökyök!
Ihan hirveitä hämiksiä elää Suomessakin!
Olen parina kesänä etsinyt tarkotuksella näitä kamaluuksia sellaisista paikosita joissa kirjojen mukaan voi bongata.
Kaikki alkoi siitä, kun sellainen jättihirveä hämis käveli kesämökin saunassamme 1-vuotiaan selkää pitkin ja päässä ja poika vaan kikatteli... ja äittä kirkui.. ja hämis ei meinannut kuolla millään. Ko. lajike asustelee nimittäin puupinossa alimissa puissa kaarnojen välissä ja on varsin yleinen.. mut ihan kamala ja iso kun mikä! Onneksi ei tapa, mutta voi purra kipeästi.
banaanitertussa tarantella..koska se ei aivan mahdottomuuskaan ole..
.. että ihminen SYÖ vahingossa n. hämähäkkiä elämänsä aikana..
Nukkuessaan tai muutoin vahingossa..
karvakasoja jostain banaanilaatikosta tai muista kaukomaan hetelmä laatikoista:D
Otti aina päivittäin kuvan koneen uudesta "keulakoristeesta".
Kannattaa käydä katsomassa Herppi.net sivuilla.
Sieltä löytyy karva jos toinenkin sekä todella asiantuntevaa porukkaa
(jos kiinnostaa sen laji)
kukkapenkkiä kitkiessä. Kirkaisin kyllä karmeasti. Pikkulikka oli lähistöllä matojahdissa ja pyydystettiin otus madoille tarkoitettuun lasipurkkiin. Otettiin kuva ja kuljetettiin pois tontilta Keravanjoen varteen. Mieheni työkaveri (Hevi-varastolla ja hämppiskiinnostunut) tunnisti sen rantahämähäkiksi. Hämähäkin voi myös laittaa jossain rasiassa esim. luonnontieteen museolle, minne olen toisinaan lähettänyt lintujen rengastusrenkaita, kun olen kuolleeseen törmännyt.
Puistattaa vieläkin.
/eläinmuseoon, esimerkiksi Juhani Terhivuolle. PL 17, 00014 Helsingin yliopisto.
mikä hämis se on. Kyllähän noita hedelmähämiksiä tosiaan tulee pahvilaatikoissa ulkomailta. Minä tykkään pitkäkoipi-lukeista, mutta muita hämähäkkejä kammoksun.
Ei ois pitänyt lukea tätä ketjua. Mä inhoon hämähäkkejä, ulkona ne vielä kestää, mutta auta armias jos nään hämyn sisällä. Syksyt on inhottavia kun lukkeja rupee ilmestymään ulkoseinälle oven viereen.
Joskus oon miettinyt että mitäköhän tapahtuis jos ajaisin autoa ja huomaisin autossa hämähäkin? Pystyisinkö pitämään hermot kurissa vähän aikaa ja pysähtymään turvallisesti vai ajaisinkä saman tien pöpelikköön tai jotain.
pian tämä lemmikkinsä kadottanut laittaa poliisit ovellenne kun olette tappaneet hänen rakkaan hämähäkkinsä.. no niin sairaita ihmiset on
Meillä harrastetaan hämppyjä, ja voisin koittaa auttaa tunnistuksessa jos kuvan näkisin:) Useampi löytyy kotontakin, tosin lasin takana asuvat :)
mä ainakin jumalauta huutaisin ja kovaa jos meillä tollanen hämähäkki kävelisi kotona!!!
Älä huuda.
se hämähäkki siis joutui suuhuni. Yäk!!!