Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan henkilökunnan vaihtuvuus ja muu toiminta

03.12.2008 |

HEi kaikki odottavat kanssasisaret!

Olisin ihan halunnut kysyä millaisena paikkana te muut koette neuvolan ja miten teidän neuvolassa tietyt asiat hoidetaan?

Omalla kohdallani kokemukset ovat kovin negatiivisia ja liittyvät lähinnä henkilökunnan vaihtuvuuteen. Minulla on lähes joka käynnillä ollut eri terveydenhoitaja ja joka kerta eri lääkäri. En ole mitenkään pystynyt luomaan näihin henkilöihin minkäänlaista luottamuksellista suhdetta. On vähintäänkin outoa, että joka kerta joutuu selittämään samat asiat uudelleen ventovieraille ihmisille.

Viimeinen pisara oli jotenkin tänään, kun kävin neuvolassa (rv 33) ja piti varata seuraava neuvolalääkäriaika. Heillä ei ollut tarjota kuin yksi aika 5vkon aikavälillä.Valitettavasti tämä aika ei minulle käy. Sanottiin, että sitten pitää mennä yksityiselle.Miten voi olla näin?Tässä on kuitenkin kyse viimeisestä lääkäriajasta, jolloin tehdään synnytystapa-arvio ja katsotaan kohdunkaulan tilanne jne. Näistä viidesta viikosta kaksi oli sellaisia, ettei heillä ole lääkäreitä siellä paikalla ollenkaan.

Samaisessa neuvolassa olen käynyt nyt 2,5-vuotiaan esikoiseni kanssa ja myös hänen kanssaan heti vauvasta alkaen terveydenhoitajat ovat vaihtuneet koko ajan. Onneksi esikoista odottaessa asuttiin eri kaupungissa, joten siellä raskausaikana minulla oli ihana terveydenhoitaja koko raskauden ajan.

Anteeksi vuodatus, mutta kertokaa te muut millaisia kokemuksia teillä on?

terveisin Ahava ja vauveli (rv33)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni taas on sellainen neuvolatäti, joka ei muista ollenkaan aiempia asiakkaitaan. Joudun siis selittämään joka kerta samat asiat, kun ei tää muista mua ollenkaan. Todella häiritsevää.

Lääkäri on ollut joka kerralla eri.

Vierailija
2/6 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uudelleen synnyttäjälle tarjotaan tasan yksi neuvolalääkäri,keskiraskaudessa.Näin siitäkin huolimatta että minulla on ollut vaivoja aikalailla,niskaturvotusta 5.2mm,napanuora kaulanympärillä viikkokausia ja äippäpolilla käskivät neuvolan seurata tilannetta tarkemmin,reikä vauvan sydämessä ja nyt insuliinihoitoinen raskausdiabetes!

Terkka on vaihtunut melkein joka kerta,ja nyt ensikerralla on taas uusi.

varsinkin nyt kun näitä ongelmia on ollut,on ikävää kun aina on uusi vastassa jolle selität asiat...

Äippäpolinlääkärikin on ollu aina eri ja jokaisela on oma näkemys tilanteestani,toisista tartten tarkkaa seurantaa,toisten mielestä käyn siellä "turhissa" ultrissa.Ikävää kun aina saa varautua eri asenteeseen.Joka ultrassa on myös aina löytynyt jotain uutta huolestuttavaa,ja ompa siellä katsottu m.m. istukan paikka täysin päin peetäkin(on edessä ja kaksi lääkäriä katsoi sen olevan takana)tällä oli merkitystä kun istukkatutkimus tehtiin toisessa kaupungissa...lista on pitkä ja en ole kovin huolettomalla mielellä huomenna ultraan menossa...hirvittää melkein...

kimmi ja poju rv 36

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertovat jotain koko neuvolan työilmapiiristä, jos väen vaihtuvuus on noin suurta.

Itsellä esikko 02/07 ja kakkonen tulossa 03/09. Äitiysneuvolan klö-th on ollut sama koko ajan. Molempiin raskauksiin taitaa osua yksi käynti hänen lomansa ajalle, jolloin sijaistajana on perhesuunnitteluneuvolan th. Vähän hajamielinen on meidänkin th, mutta hän on ainoa äitiysneuvolan työntekijä reilun 10.000 asukkaan kaupungissa, joten onhan hänellä paljon asiakkaita. Hänellä on kuitenkin rutkasti kokemusta ja luotan häneen enemmän kuin nla lääkäreihimme, jotka vaihtuvat joka kerralla (nuoria keikkalääkäreitä paljon). Kaupunkimme tarjoaa 12 ja 20 vko ultrat sekä nla-lääkärit 12, 26 ja 37 vkoa. Meillä kun esikoinen syntyi imukupilla, saan synnytystapa-arvion keskussairaalaan.

Äitiysneuvolakäynnit ovat meillä alk. n. rv 10 neljän viikon välein rv 30 asti. Sitten 2 vkon välein rv36 asti ja lopun aikaa viikon välein. Käyntejä kertyy siis 40 viikkoa kestävässä raskaudessa n. 13.

Lastenneuvolan puolella on kaksi th:a, molemmat allalla yli 20 vuotta olleita. Toisen ollessa sairaana/lomalla, aika siirtyy toiselle th:lle mutta muihin sijaisiin en ole kohta 2v esikoisen kanssa törmännyt. Meillä lisäksi kaupunki tarjoaa kaikki STM:n suosittelemat neuvolakäynnit, eli myös 10 kk, 15 kk, 21 kk ja 24 kk, joista monet kunnat tinkivät.

Asuinpaikalla on siis näissä huimasti eroja ja täältä kun näitä kokemuksia lukee niin ymmärtää kyllä olla tyytyväinen!

Vierailija
4/6 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ERITTÄIN huono maku suussa koko neuvolan toiminnasta.

Oon ollut 3 eri neuvolassa,mut on nyt tutkinu 4 eri lääkäriä ja mulla on ollu 7 eri terkkaa. Odotan esikoista ja voin sanoa,että kyllä välillä pistää niiiin vihaks ku oma terkka on jatkuvalla syötöllä pois. Ja kaiken lisäks tämän neuvolan lääkärit ei ole alan lääkäreitä,vaan iha tälläisia perus terveyskeskus lääkäreitä ja sen oon kyllä valitettavasti ainaki huomannu,kuten esim.ovat antaneet vääriä arvioita kohdunkanavan tilanteesta(ihan yli parin sentin heittoa) yms.

Mutta onneksi oon nyt jo loppumetreillä..mut saa nähdä ku pitää vauvan kanssa siellä käydä,kuka tutkii sit milloinki..

Myrre 39+2

Vierailija
5/6 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyseessä alle 10 000 asukkaan pikkukaupunki, jossa yksi neuvola. Neuvolantätit hoitavat niin äitiys- kuin lastenneuvolapuolen ja käyvät myös kouluissa terveydenhoitajana. Parhaimmassa tapauksessa yhden lapsen kohdalla voi siis olla niin, että sama täti hoitaa äidin raskauden aikana, vauva- ja leikki-ikävaiheen ja lopulta kouluikäisenäkin yläkouluikään asti...Mulla esim. tällä hetkellä ollut tämän raskauden koko ajan sama mukava th, joka tuntee meidän muutkin lapset, koska on heidänkin neuvolantätinsä...Esim. nyt syksyllä olen pari käyntiä käynyt niin, että ensin on ollut lapsen 6v. tai 3v. käynti ja sitten mun oma neuvola. Myös neuvolalääkäri sama ollut koko ajan ja hän myös meidän koko perheen omalääkäri (paitsi miehen, joka käy lääkärissä työterveyden puolella). Neuvolantäti sattuu vielä olemaan asialleen erittäin omistautunut ja kerrankin sanoi kesken käynnin, että oli varannut mulle ylimääräisen ultran(tien toisella puolella), koska mun sf-mitta oli sen verran matalalla. Siellä sitten käytiin, vaikka tätillä oli kiire jo johonkin palaveriin...Tämä täti myös ottaa kaikkien hoitamiensa lasten synttärikuvat paikallisesta lehdestä työhuoneensa seinälle...Eli ei kyllä ole valittamista meillä täällä! Varmasti täälläkin voi olla vaihtuvuutta, jos esim. muuttaa eri alueelle, mutta pääsääntöisesti työssä ovat koko ajan kokeneet pitkän linjan terveydenhoitajat. Mulla oli nyt yhdellä käynnillä loppuvaiheen th-harjoittelija, mutta se oli vain mukavaa vaihtelua käyntiin. Neuvolalääkäri tarjotaan uudelleensynnyttäjälle 2 kertaa (n. rv 11-12 ja sitten loppukolmanneksella n. rv 35-36, molemmilla kerroilla myös ultrattiin). Th on sitten kerran kuussa alussa, kahden viikon välein n. rv30 lähtien ja sitten viikon välein rv 36 lähtien ja jos yli ajan menee, niin varmaan muutaman päivän välein).

t. Menninkäinen rv 38+0

Vierailija
6/6 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mukava aika nuori terveydenhoitaja-kätilö, joka kyllä muistaa jokaisen asiakkaansa! Jos hänelle esim. soittaa, hänen kanssaan voi heti puhua omista asioista ilman että tarvii kertoa taustoja. Hän muistaa, missä vaiheessa raskautta ollaan menossa, mitä "vaivoja" on ollut, missä olen töissä jne. Myös vastaanotolla tulee olo, että hänellä on aika juuri minulle ja paneutuu vain minun asioihin. Neuvolalääkärissä olen käynyt rv.9 alkuraskauden ultrassa, rv.23 supistelujen takia ja rv.27 viimeisen kolmanneksen tarkastuksessa. Joka kerralla on ollut sama lääkäri. Supistelujen takia menen kontrolliin vielä rv.31, jolloin aika on samalle lääkärille. Niskapoimu- ja rakenneultrassa kävin äitipolilla. Minulla ei ole ainakaan mitään moitittavaa meidän systeemistä!