Tunnetko ketään ylisuurta asuntolainaa suhteessa tuloihin ottanutta? Ihme vouhkaamista.
mutta yhden perheen tunnen missä kuulostaa aika hurjalta lainan määrä. Molemmat suht. pienituloisissa ammateissa ja rakentavat 450 000 e arvoista taloa. En tiedä kuinka paljon tuosta on lainaa mutta vähintään kolmosella alkava summa. Ovat itse sanoneet että jos korko nousee yli 3% eivät pysty enää maksamaan.
Kommentit (33)
Pari perheen tiedän hakeneen asuntolainaa, sitä kuitenkaan saamatta. Pankki vaati takaajia tai säästöjä, mutta perheillä ei niitä ollut, joten lainat jäi saamatta. Toinen perhe pyysi meitä takaajiksi, mutta me ei lähdetty. Syy siihen oli se että kun meillä on sitä omaakin lainaa maksettavana, niin ei haluttu ottaa riskiä heidän lainasta.
Meidän tuttapiirissä monella on oma asunto, mutta kukaan ei asu missään ökytalossa tai asunnossa. On pikku omakotitaloja, rivariasuntoja ja kerrostaloasuntoja, jotka kivoja nekin. Itse asutaan omakotitalossa, mutta ei meillä mitään ylimääräisiä neliöitä/huoneita ole, jos nyt ei takkahuonetta sellaiseksi lasketa.
siis tällä hetkellä yhden pariskunnan tunnen. Meilläkin okt rakennus menneillään ja minä nyt äippälomalla mikä loppuu kohta ja jään ansiosidonnaiselle. Meillä laina märä ei vie tuloista kuin kolmanneksen ja tullaan varmasti toimeen. Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Mielestäni monet ihmiset ei osaa kyttää rahaa ja elää yli varojen. Meillä molemmilla visa ja ikinä ei olla käytetty eikä kytetä! Kyllä se vaan rippuu niin omista käyttötottumuksista!
työkaveri on aivan hädissään yt-neuvotteluista. Hänellä menee lainaan niin iso osa palkasta ettei ruokaan tahdo rahat riittää. Nyt ovat irtisanomisuhan alla miehensä kanssa kumpikin. Eivät kuulemma mitenkään selviä lainasta työttömyyskorvauksilla.
Yt:t stressaa kyllä minuakin sillä todennäköisesti osasto jolla työskentelen lakkautetaan kokonaan ja koko jäädään koko porukka työttömäksi. Siitä olen nyt erittäin iloinen että päätettiin miehen kanssa aikanaan ostaa vanha rivitaloasunto, jota ollaan pikkuhiljaa rempattu. Ei tämä luksusta ole, mutta asumiskulut on pienet (n. 15% nettotuloista) eikä koti lähde alta vaikka työt loppuisivatkin.
Työkaverin tilanne surettaa ja enemmän olen hänen työtilanteestaan huolissani kuin omastani :´(
Ja tunnet kaikkien näiden random-tuttujenkin lainamäärät ja tulot?
ihmisen koulutuksen, työuran ja tittelin perusteella. Lainojakin voi jonkin verran päätellä, etenkin asuntolainoja.
toisen raha-asiat niin hyvin, että voisin vastata tähän kyllä:-O
Äiti on lastentarhanopettaja eli palkka on jotain 2300 euroa kuussa. Mies on yrittäjä, jonka yritys ei ihan pelaa. Hän saa vuositasolla nettona 600 e kuussa. Alle kouluikäisiä lapsia on 2.
Heillä on lainaa 200 000 euroa.
Itseasiassa omassa kaveripiirissä ei ole kuin 3 perhettä joilla on asuntolainaa, ja sitten me. Meillä ei ole hätää, mä en ole edes töissä tällä hetkellä ja silti laina saadaan maksettua, elämiseen jää rahaa ja säästöönkin. Muista en tiedä varmasti, ei ole ainakaan valittaneet ja toisaalta, en usko heillä kovin suuria lainoja olevan. Yksi näistä on ostanut ensimmäisen asunnon jo 16 vuotta sitten.
Toisaalta mä tunnen muumamia vuokralla asujia, joilla on vaikeuksia maksaa vuokriaan, isot vuokrat, pienet tulot mutta ei riittävän pienet, asumistukea eivät saa. Siinä sitten kitkuttelevat ja lainailevat rahaa palkkapäivään asti. Erään perheen äiti, on saattanut soittaa mulle lapsilisäpäivänä ja pyytää rahaa lainaa, kun omat rahat meni velkoihin. Sydäntä särkee vällillä kun kuuntelee heidän ahdinkoaan.
Me puhutaan rahasta. Tietenkään en sellaisia kysele, mutta jos toinen kertoo, niin mikäs siinä. Ja kyllähän virkojen palkat on niin vakiot, ettei ole vaikea kaivaa tietoa esille.
ennakkoperinnöistäkin voi jotain päätellä. Jos on 8-lapsisesta perheestä kotoisen, jossa ei ole koskaan ollut liikoja rahaa, niin eipä sieltä ennakkoakaan tule.
Alkoi naurattamaan tuo 300 000 ökylinnojen rakentelu niin kuin joku asian ilmaisi. 300 000 saa täältä pk-seudulta vanhan neliön tai uuden rivarikolmion, mutta ei kyllä mitään okylinnoja vielä.
Ihan tosi! Meidän talo maksoi vain 200 000 € ja on ihan luksusta sekin... Mitähän olisi saanut 100 000 € lisää?
muutamiakin, ostelevat sitten luotolla ruoat ja tavarat. Jotenkin tosi säälittävää, kun pitää asua niin leveästi, vaikka rahat eivät siihen riitä. Nyt voivat olla kohta pulassa. Onneksi itse ne ole lainaa edes ottanut, ja kun se aika tulee niin maltti on valttia meidän perheessä.