Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhuuko/puhuiko 2,5-vuotiaasi hyvin?

Vierailija
17.04.2008 |

Omani (vajaa 2,5-vuotias) ei vielä puhu moniakaan lauseita, sanoja on aika paljon, mutta mielestäsi hyvin hidasta tuo kehitys. Ainakin tuntuu, että kaikki muut parivuotiaat puhuvat jo hyvinkin sujuvasti.

Ollaan luettu, loruteltu ja laulettu pienestä pitäen ja lapsi nauttii näistä asioista paljon ja ymmärtää puhetta ihan hyvin suomeksi että ruotsiksi, joten ongelma on juuri puheen tuottamisessa.

Vaikuttaako kaksikielisyys? Vaikuttaako jopa se, että hän ei katso juurikaan telkkaria? (Ainakin joidenkin ystävien kavereiden lapset ovat oppineet suunnilleen lukemaan 2-vuotiaina telkkarin mainostekstien ansiosta).

Pitäisikö viedä jollekin terapeutille vai odotella rauhassa?

Kiitokset kokemuksistanne.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän hänen olevan aikainen puhuja, mutta kyllä tuo sinun lapsesi minusta on jo tosi myöhäinen. Meillä vanhempi täytti jokin aika sitten 3v ja puhuu kuin aikuinen.

Vierailija
2/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidan 1v10kk puhuu yksittaisia sanoja ymmarratettavasti mutta kolmikielisyys taitaa jarruttaa. Kysy neuvoja neuvolasta mutta jotenkin tuo 4-5 sanan lauseita alle 2v. kuulostaa omituiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tenava puhuu jo hyvin, mutta pihapiirissä on paljon 2-kielisiä niin kyllä eron huomaa selkeästi. Eli puhtetta tulee myöhemmin, mikä on tietysti ihan loogista. Toisaalta joku täysin suomenkielinenkin tulee hitaammalla viiveellä. Eiköhän ne neuvolasta laita lähettettä terapiaan jos on tarvetta.

Vierailija
4/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinaan lähelle 3-vuotias, ennen kuin puhuin. Legenda kertoo, että siihen asti en puhunut muuta kuin " häähäähää" . Kaikki ymmärsi mitä mä tarkotin, tolla häähätyksellä ja äänenpainoilla ja eleillä sain asiani selväksi.

Mummoni oli jo huolissaan ja olisi vienyt terapiaan, mutta mun isä oli sitä mieltä, että mua ymmärretään liian hyvin. Niin se taisi olla, sillä miksipä puhuisin, kun ymmärrettiin muutenkin. Kun kaikki lopettivat mun oman kielen ymmärtämisen, niin pakkohan oli alkaa sanomaaan sanoja.

Puhetta on sittemmin riittänyt.

Mun oma nyt kohta 3-vuotias on taas puhunut pitkään jo vaikeitakin lauseita. Vielä tietty menee jotkut asiat puheessa sekaisin, kuten että ensi viikolla tarkoittaa kaikkea tulevaa.

Näissä asioissa kehitytään tosi eri tahtiin. Jos teillä voisi olla kyse tuosta samasta, että lapsenne on vaan taitava näyttelijä ja ymmärrätte häntä " liian hyvin" , kokeilkaa tuota, että pakotatte lapsen sanomaan mitä haluaa ja tarkoittaa.

Luota itseesi oman lapsesi parhaana tuntijana. Jos sinusta tuntuu, että kyse voi olla jostain vakavammasta, älä epäröi ottaa yhteyttä neuvolaan. Väärä hälytys on pienempi paha siihen verrattuna, että jokin asia jää huomaamatta ja vaille hoitoa.

Tsemppausta sinne!

Vierailija
5/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi. Ymmärtäähän lapsesi kuitenkin puhetta niin eiköhän se oma puhekin ala sieltä pikkuhiljaa tulla. :)

Vierailija
6/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2,5 vuotias on kielellisesti hyvin lahjakas.

Osaa esimerkiksi vastata kysymykseen " miksi" ja väitellä hienosti. Liittää erilaisia päätteitä oikeisiin paikkoihin (-kin, -kaan, -pas..).

Vierailija
7/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhui monisanaisia lauseita joskus reilusti alle 2 v suomeksi (minun äidinkieli ja miehen ja minun kotikieli), ruotsiksi kun meni tarhaan (ruotsinkielinen). Nyt 3 v puhuu molemmilla kielillä pitkät pätkät monisanaisia lauseita. Tosin tarhassa ja neuvolassa on sanottu tavallista lahjakkaammaksi kielellisesti, ei kuitenkaan mikään erikoistapaus.

Vierailija
8/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikielinen perhe.

Vierailija
9/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 sanaa. 0 lausetta.

Nyt vuodessa tapahtunut paljon kehitystä, mutta puheterapian asiakkaita ollaan. Annettu toivoa, että eskari-iässä olisi samalla tasolla ikätovereiden kanssa.

Vierailija
10/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ja paljon ja mekin olemme kaksikielinen perhe ja meilläkään lapsi ei katso juurikaan tv:tä eli niillä sitä ei voi selittää. Mutta puheenkehitys on hyvin yksilöllistä, eli eiköhän ne sitten neuvolassa kerro, että milloin pitää huolestua.

Vierailija
11/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruusteella siis vaikuttaisi, että lapseni on puheen kehityksestä jäljessä kuten olin ajatellutkin.

Kiitos vitoselle(?) mainiosta viestistä:) Tunnistan itseni viestistäsi eli ymmärrän lapseni puhetta, vaikka hän sanoo esim. vain hahhaa (=rasvaa, kasvovoidetta). Mutta, soitanpa neuvolaan ja kysyn sieltä apua.

Vierailija
12/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu ja lukeminen on paljon tärkeämpää. Tuskinpa voitte tehdä mitään edistääksenne lapsen puhumista, se oppii aikanaan. Kaksikielisyys voi vaikuttaa. En minä vielä kauheesti huolestuisi, jos lapsi kerran puhuu.

Meidän lapsi alkoi puhua vasta 1v8kk iässä, sitä ennen ei sanonut muuta kuin äiti ja isi. Totta kai puhumisen oppimisessa meni sitten kauemmin kuin aiemmin puhumaan alkaneilla ikätovereilla. Nyt 3-vuotiaana lapsi kuitenkin jo puhuu ihan täysillä.

Vierailija
13/13 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavarasto käsitti alle 1,5 iässä 50 sanaa, silloin lopetin laskemisen :P Yhdellä kaverilla taas lapsi puhui samassa iäsää yhden sanan. Lapset on niin erilaisia, meillä ollut nopea puhumaan mutta sosiaalisesti taas vähän hitaammin kehittynyt (ihan normaali kuitenkin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan