Työnhaku & raskauden suunnittelu yhtäaikaa
Mitäs olette mieltä: Edellinen pätkätyö loppui tässä hiljattain ja pitäisi nyt tietty kovaa vauhtia hakea uusia hommia. Kuitenkin samaan aikaan yritän tositarkoituksella raskaaksi.
Toisaalta, kyllähän mulla työnhakuun on laillinen oikeus vaikka vauvaa haluankin. Eikö se ole toisaalta itsesyrjintää, jos mikä (ja toisaalta vastoin työttömyysturvan pelisääntöjä) jättää työt hakematta, jos kuvittelee olevansa viimeistään vuoden päästä äippälomalla...?
Toisaalta taas hirveän noloa ottaa vastaan mahdollinen uusi työ ja samaan syssyyn kertoa olevansa raskaana...
Ja toisaalta: Saattaahan tässä raskaaksi tulemisessa mennä vielä iäisyys ja siihenkin, että vauva oikeasti syntyisi, menisi vielä aikaa. Ts. aika pitkä aika olla ilman töitä.
Mitäs tästä ajattelette?
Kommentit (6)
Asiasta on käyty monta keskustelua myös tuolla odotus puolella, kannattaa etsiä sieltäkin vanhat keskustelut esiin! Oma mielipiteeni on, että jos miehet voisivat olla raskaana ei heille tulisi edes mieleen miettiä tuollaista asiaa vaan tottakai hakisivat uutta työtä!
Omasta mielestäni kannattaa tottakai hakea töitä, eikä kannata missään tapauksessa kertoa raskaudesta ennen kuin työsopimuksessa on nimi, mielellään vasta koeajan jälkeen. Tosiasia nimittäin on, että työnantaja yleensä aina miettii vain omaa etuaan (kustannuksia ym.) niin mielestäni myös työntekijän pitäisi toimia samalla tavoin!
Itse aloin asian pohdinnan jo puolitoista vuotta sitten: ensin, että voinko alkaa lapsentekoon määräaikaisen projektin aikana, sitten, että voinko hakeutua uusiin töihin, kun suunnittelen lapsenhankintaa... Nyt jälkikäteen voin sanoa, että onneksi vaihdoin työtä! Puolentoista vuoden aikana olen ollut kaksi kertaa raskaana, mutta perheessämme ei vielä ole yhtään lasta. Viimeinen puolitoista vuotta on siis ollut raskasta aikaa, mutta kuinka raskasta se olisi ollutkaan jos olisin samalla kituuttanut huonossa työssä?
Onnea kaikille sekä lapsentekoon että työelämään!
Laissa aivan selvästi sanotaan että ketään ei saa syrjiä, myöskään työnhakuasioissa raskauden vuoksi. Työnantajalla ei ole oikeutta tietää työnhakijasta muuta, kuin työn kannalta olleelliset asiat, esim työkokemus/koulutus. Mitään yksityiselämään liittyvää, kuten onko sinulla lapsia, tai aiotko hankkiutua raskaaksi lähitulevaisuudessa, ei ole oikeus kysyä. Jos tällainen tapaus kuitenkin tulee kohdalle, ei siihen tarvitse vastata, sanoo vain asiallisesti, että mun ei tarvitse kertoa tätä asiaa sinulle. Ja jos asian kertoo, ja on todennäköistä, että työpaikka jää sen vuoksi saamatta, siitä voi tehdä ilmoituksen johonkin.. en oikeen osaa sanoa mihin, mutta jolleki luottamusmiehelle tms.
Moi! mun mielestä ilman muuta haet. Naiset ovat ihan liian kilttejä ja ajattelee työnantajaa ihan liikaa, itseni todellakin mukaan lukien, ja jättää sen takia itsensä ajattelemisen taka-alalle. Jos et vielä ole raskaana niin eihän sitä koskaan tiedä milloin se tapahtuu ja jos siinä menee pidemmän aikaa (jota en todellakaan toivo ;) ) niin sitten sinua harmittaa, että mikset silloin hakenut. Ei kun työnhakuun :)
Tämä kiinnostaa minuakin ja on konkreettisesti edessä. Toiveissani on valmistua raskaana ollessani tai jopa ennen sitä, ja kyllähän töitä kannattaisi hakea mahdollisimman pian. Tavallaan tämä taitaa olla hankalin mahdollinen aika lapsen suunnitteluun, mutta toisaalta ei tee mieli sitäkään odottaa ikuisuutta!
Suosittelen kyllä tilanteessasi hakemaan töitä. On totta, ettei se raskaus välttämättä saman tien ala, kun sitä ryhtyy suunnittelemaan. Saatat ehtiä olla töissä hyvinkin vuoden ennen äitiyslomaa. Ja kyllä se tässä pätkätyömaailmassa on jotain sekin. :)
Tietysti haet töitä vauvayrityksen lomassa! Kuten joku jo sanoi, voit olla töissä pitkäänkin ennen äitiyslomalle jäämistä - toivon mukaan tietenkään ei, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ja odotusaikanakin täytyy olla jotain tekemistä. :-)
Ymmärrän toisaalta sen, ettet haluaisi " huijata" työnantajaasi. Se ei ole hyvä alku työsuhteelle, varsinkin jos haluat viihtyä pitkään samassa paikassa. On myös ikävää jäädä heti pois mieluisasta työstä. Mutta täysin laillista!
Olen itsekin siinä tilanteessa että saatan olla jo raskaana vakituista työpaikkaa etsiessäni. Määräaikainen työsuhteeni alkaa toukokuussa ja loppuu vuodenvaihteessa - samoihin aikoihin kun haluaisin ryhtyä " tekemään" kolmatta lasta (kuopus silloin vähän päälle 2v). Siksi etsin vakituista työpaikkaa jo nyt, jos sattuisi onnistamaan.
Mietin, kannattaako tämä pätkätyö ottaa vastaan lainkaan, mutta vastavalmistuneena on tärkeä kerätä työkokemusta ja rahaakin tarvitaan. Työtehtäväkin on erittäin mieluisa.
Toinen vaihtoehto olisi hankkiutua raskaaksi jo syksyllä ja jäädä sopivasti kotiin vuodenvaihteessa. En kuitenkaan jaksaisi olla raskaana uudessa haastavassa työssä ja toivomme tosiaan n. 3 vuoden ikäeroa supervilkkaaseen kakkoseen. Ja puhun näin tarkasta aikatauluttamisesta siksi että kakkonen sai alkunsa kertalaakista, eli siihenkin on varauduttava. :-)
Toivottavasti tärppää pian, sekä työsi että vauvan osalta!
Tuo sun kirjoitus voisi olla sanasta sanaan mun kirjoittama! Paitsi että pätkätyö loppui sanan kohdalle loppuu kohta. Olen miettinyt ihan samaa, vauvanyritys päällä ja työnhaku myös. Olen miettinyt myös sellaista, että JOS olisin nyt/kohta raskaana, ja JOS saisin sen unelmatyön mitä olen hakenut, niin tarviiko pakollisessa lääkärintarkastuksessa ennen työn vastaanottamista sanoa että on raskaana? Sehän ei ole sairaus mutta vaikuttaa kyllä työntekoon...
No, ehkä turha pähkäillä vielä, kattoo sitte jos kumpikin asia toteutuu. Olen kanssa jo ehtinyt miettiä, että kyllä olisi pelottavaa mennä uudelle pomolle sanomaan pian että heippa, jäänkin pian vauvalomalle!
Tsemppiä sulle projekteihin!