Voiko vuokrasta saada hyvitystä kun
mihin vuokrasopimuskin. Jos irtisanot vuokrasopimuksesi päättymään 31.12. ja muutat pois 15.12. et saa mitään hyvitystä. Jos taas irtisanot sopimuksen päättymään 15.12., päättyy vuokranmaksuvelvoitteesikin siihen. Muistathan kuitenkin irtisanomisajan, joka on yleensä 1kk.
Kommentit (7)
että irtisanominen on tehtävä käytännössä 1,5kk aikaisemmin eli jos haluaa sopimuksen päättyvän 15.12., tulee irtisanominen tehdä 31.10. mennessä.
maalaisjärjellä ajateltuna ehkä voisikin saada, koska vuokranantaja voi ottaa uuden vuokralaisen jo aikaisemmin ja saa häneltä rahat. Reilua se ainakin olisi
sinähän olet jo kerran luvannut olla kuun loppuun asti (joko määräaikaista vuokrasopimusta tehdessäsi tai kun et ole irtisanonut vuokrasopimustasi ajoissa yhtä kalenterikuukautta ennen). Se joka ei ole reilu, on se vuokralainen, joka ei haluakaan pitää tekemäänsä sopimusta.
Uuden (hyvän) vuokralaisen etsimiseen menee muuten noin kuukausi, se ei käy päivässä eikä kahdessa eikä yleensä kahdessa viikossakaan.
mutta myös sillä uudella vuokralaisella edellinen vuokrasopimus loppuu yleensä kuun lopussa, joten kuun vaihteessa varmaan vasta muuttais.
Itse olen joutunut maksamaan tyhjillään olleesta kämpästä kuun vikaan päivään asti. Ja luonnollisesti olen myös avaimet palauttanut vasta silloin, jos ei muuhun sopimukseen olla päästy.
Oli tosi reilu vuokraisäntä, pystyi kyllä sopimaan maksuista kunhan muisti ottaa asian puheeksi ajoissa. Yksityisten kanssa on varmasti helpompi sopia. Kannattaa toki aina kysyä josko ois mahdollista. :)
Mutta tietysti aina kysyä voi kauniisti. Saattaahan vuokranantaja vaikka haluta tehdä remonttia ennen seuraavaa vuokralaista tai hänellä saattaa olla heti uusi vuokralainen. Tai jos löydät itse uuden vuokrannatajalle kelpaavan vuokralaisen nin aina helpottaa kysymistä. Mutta pakko ei ole suostua.
Vuokra päättyy kuukausittaain kuun viimeinen päivä ellei vuokrasopimuksessa ole muuta sovittu. Toisaalta vuokrasopimus on sopimus jota ei voi keskenään muuttaa vaan se on hyvin tarkasti lailla säädetty siten, että vaikka oliisttekin jotain muuta sopineet ja allekirjoittaneet niin se ei päde.
Eli et voi olettaa saavasi loppukuun vuokraa takaisin vain ilmoittamalla muuttoaikeistasi tarpeeksi aikaisin.
Mikäli haluat muuttaa pois joulukuun viimeisenä on siitä ilmoitettava viimesitään lokakuun viimeisenä päivänä.... Mieluummin tietysti heti kun asian itse tietää.
Eli et siis voi saada vuokrasta takaisin vain siksi, että ilmoittaisit muutosta lokakuun 15. pv mennessä.
muuttaa pois asunnosta ennen viimeistä päivää?
Jos muuttaa vaikkapa 15.5 , saako puolen kuun vuokran takaisin? Millainen käytäntö?