Mitä alan vaihdosta haaveilevan nelikymppisen kannattaisi opiskella? Muu kuin hoitoala?
Yhtäkään turhaa tutkintoa en enää ajatellut suorittaa, eli tärkein kriteeri on suhteellisen varma työ säädyllisellä palkalla.
Kommentit (31)
Varmoja työllistäjiä on oikeustieteen alalla (lakimies/käräjäsihteeri/käräjätuomari), lääkärit sekä erikoistuneet insinöörit (suurvoimasähkö-, maanmittaus-, IT-/johtaminen).
Melkein kaikilla muilla aloilla on tällä hetkellä työttömyyttä enemmän kuin avoimia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Varmoja työllistäjiä on oikeustieteen alalla (lakimies/käräjäsihteeri/käräjätuomari), lääkärit sekä erikoistuneet insinöörit (suurvoimasähkö-, maanmittaus-, IT-/johtaminen).
Melkein kaikilla muilla aloilla on tällä hetkellä työttömyyttä enemmän kuin avoimia työpaikkoja.
Eli kannattavia ovat vain akateemiset hakupainealat, joihin on korkeat ensikertalaiskiintiöt.
Joku talojen kuntotarkastaja luulisi olevan vieläkin suht työllistävä ala.
Isännöitsijä? Lyhyt koulutus, hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattavia ovat vain akateemiset hakupainealat, joihin on korkeat ensikertalaiskiintiöt.
Sähkölle pääsee yo-todistuksella ja pääsykoe on myös varsin iisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei muuta kuin onnea matkaan.
Taloushallinto. Kirjanpitäjille yms. löytyy töitä. Itse suoritin tradenomi tutkinnon 46 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinto. Kirjanpitäjille yms. löytyy töitä. Itse suoritin tradenomi tutkinnon 46 vuotiaana.
Palstalla on tietäjät tietäneet kertoa tekoälyn korvaavan kirjanpitäjät hetkenä minä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei muuta kuin onnea matkaan.
Edelleen, sähkötekniikkaa kyllä pääsee opiskelemaan. Sekä AMK että yliopisto ovat hyviä vaihtoehtoja.
Suuntautuminen esim. energiantuotantoon tai -siirtoon, pitäisi töitä löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on ei erikoistunut insinööri? Opiskelen itse talotekniikan insinööriksi enkä ole kuullut mistään perusinsinöörialasta, vaan ne kaikki erikoistuvat johonkin. Vai tarkoitatko vain noille maintsemillesi aloille erikoistuneita insinöörejä.
Mä olen 40-vuotias ja olen ihan tyytyväinen alavalintaani. En tosin ole täysin vaihtamassa alaani, vaan olen työskennellyt kiinteistöalan hallintopuolella ennenkin, mutta haluan päästä tekemään haastavampia töitä. Pari kolleegaani opiskelee samaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilinpäätöstaitoisille kirjanpitäjille kuulemma löytyy töitä. Joksikin markkinoinnin tradeksi ei kannata opiskella.
Mitä tutkintoja sinulla sitten on ennestään? Se kun vaikuttaa mahdollisuuksiin päästä kouluun. Esim. anikseen vähän huono nyt hakea, jos on aiempi koulutus, kun hallitus leikkasi 300 miljoonaa ja koulujen pitää valita niillä, joilla ei vielä ole ammattia. Korkeakouluihin taas on ensikertalaiskiintiöt, minkä takia kun sieltäkin on leikattu rahoitusta, valitsevat ensisijaisesti ensikertalaisia, joilla ei ole vielä korkeakoulututkintoa. Pois lukien tietysti jatko-opinnot tohtoriksi.
Lääkäriksi? Ulkomailla vaikka. Eläkeikä kuitenkin lähes 70, joten ehtii vielä töitä paiskimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tutkintoja sinulla sitten on ennestään? Se kun vaikuttaa mahdollisuuksiin päästä kouluun. Esim. anikseen vähän huono nyt hakea, jos on aiempi koulutus, kun hallitus leikkasi 300 miljoonaa ja koulujen pitää valita niillä, joilla ei vielä ole ammattia. Korkeakouluihin taas on ensikertalaiskiintiöt, minkä takia kun sieltäkin on leikattu rahoitusta, valitsevat ensisijaisesti ensikertalaisia, joilla ei ole vielä korkeakoulututkintoa. Pois lukien tietysti jatko-opinnot tohtoriksi.
Aikuisille on omat kiintiöt amiksessa. Vain amikseen saa opintotukea ja lainaa, jos on aiempi korkeakoulu tai yliopistotutkinto suoritettuna. Esim. Kuvataiteilija ei voi opiskella sairaanhoitajaksi opintotuella, eikä edes lainaa saa.
Aikuisten opiskeluoikeus amiksessa on vain reilu 1,5v/ tutkinto. Tämä taas vaikuttaa työllistymiseen. Työnantajat haluavat nuoren, nopean ja siloposkisen työntekijän ja kun nuoret vielä saa opiskella puolet kauemmin, ei aikuisilla amiksesta valmistuneilla ole juuri mitään mahiksia työmarkkinoilla.
sähkö ja automaatiotekniikan insinööri. Heillä tuntuu olevan hyvin töitä ja kysyntää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilinpäätöstaitoisille kirjanpitäjille kuulemma löytyy töitä. Joksikin markkinoinnin tradeksi ei kannata opiskella.
Lisäksi myös ikäsyrjintä alkaa vaikuttaa jo nelikymppisillllä. Siis vaikka alalla olisi sinänsä tilastollisesti ok työllisyystilanne, niin kahdesta vastavalmistuneesta valitaan käytännössä aina se parikymppinen, ellei rekrytoijalla ole todella paljon pelisilmää ja kykyä arvottaa myös muuta työ- ja elämänkokemusta. Keski-ikäisen kannattaa opiskella vain työvoimapula-alalle.
Maanmittausinsinööri.