Neljä vuotta täyttävällä lapsella flunssa ja omituisen jäykkä niska.
Kun katsoo jonnekin, suurin piirtein kääntää koko ylävartaloa. Käytiin toissapäivänä lääkärissä ihan paniikissa että aivokalvontulehdus. Mutta ei se sit kai sitä ollutkaan. Vähän oli imusolmukkeet kaulassa pulleat, lääkäri meinas että voisi olla mononukleoosi. Laittoi labra-ajan, muttei menty syistä mitä en viitsi selittää. Tänään sitten oli tarkoitus mennä, mutta lapsi olikin illalla ja aamulla ihan terveen oloinen, leikki iloisesti ja juoksenteli, kuumeeton. Tänään on ollut vähän kuumetta mutta esim. nyt 37,1. Silti pitää päätä todella jäykästi. Kun kysyy että sattuuko jonnekin, sanoo ei. Mitähän ihmettä tää nyt on...?!
Kommentit (37)
labraan silloin kun on sovittu ja sanoivat ettei sinne merkitä mitään aikaa. Eli voi mennä sit kun pääsee. Mutta olen nyt siis ilmoittanut ettei tulla.
Lapsi saa kyllä leuan rintaan.
vaikka lapsi olikin jo terveen oloinen, ja tänään olisitte ilmeisesti päässy sinne labraan. mut jos lapsi on jo terveen olonen niin mikä sua vielä huolestuttaa ?
siellä labrassahan ne nimenomaan tutkisi sitä asiaa... Meinaatko, että täältä saa luotettavamman vastauksen?
mutta siis, anyway, tuo on se tapa jolla yleensä pystyy varmistamaan että ei ole aivokalvontulehdus. Jos saa leuan sinne rintaan, niin ok.
En ainakaan ole noista teksteistä mitä luin sellaista tietoa löytänyt, että mononukleoosissa olis jäykkä niska. Lapsella ei myöskään ole kurkku kipeä, joten sekään tuskin tuota niskajuttua selittää. Lähinnä nyt toi mietityttää että vaikka lapsi on pirteä eikä ole kuumeetta, mistä ihmeestä tuo asento tulee..
Mutta mitä ihmettä sitten? Ei ole pää kipeä eikä kurkku. Mikään ei kuulema ole pipi.
on kysellyt täältä diagnoosia lääkärin sijaan??? Onko se liian vaivalloista viedä lapsi asiantuntijalle vai miksi tyytyä täällä puoskareiden vajavaisin tiedoin antamiin analyyseihin??? Sitä on olemassa muitakin sairauksia kuin suutelutauti ja aivokalvontulehdus, jotka voisivat vaatia lääkärin hoitoa. Mars, lääkäriin ja kaikkiin lääkärin määräämiin tutkimuksiin. Sitten ihan omalla kohdallasi teet harkintaa, mihin osallistut, mutta 4-vuotiaan terveyden kustannuksella en lähtisi leikkimään.
katsot vaan netistä ja hokkuspokkus, diagnoosi on valmis. Näinhän se nykyään menee...
Ihan vilpittömästi olen kiinnostunut, kun en millään keksi siihen pätevää syytä. Paitsi välinpitämättömyys.
Ja tähän asti tässä on siis sairastettu ihan tavallista flunssaa. Lääkärissä on käyty, sanoi ettei aivokalvotulehdus ja todennäköisesti niska on tollanen koska kurkku on kipee. Ja mononukleoositestin siis määräsi.
Noh, illalla lapsi oli kuumeeton ja leikki, samoin aamulla. Mitä syytä oli mennä labraan, ihmettelen...? Oletushan oli että flunssa on parantunut ja kaikki kunnossa. Tuossa viiden maissa kun syötiin, ruvettiin ihmettelemään tuota niskaa. Että relatkaa :). Kyllä mä meen lääkäriin sen kanssa jos on tarpeen.
joka sinua vaivaa, se juttu, miksi sinne labraan voisi kuumeettomankin viedä??? Ja onko varma, että 4-vuotias kertoo tilastaan ihan oikein? Meillä 4-vuotias vastaa juuri niin kuin arvelee vanhempien toivovan, että hän vastaa.
Ja todettu ettei siinä ole mitään ongelmaa. Tänään vasta viideltä herättiin että se on tuollainen vieläkin - mahdollisesti pahempi? Nyt on labra kiinni eikä tässä oikein ole mihin lähteä.
eli kuumetta ja niskat kipeänä ja jäykkänä.. on tosin myös nuhaa ja kurkkukipua.
virustaudeissahan aika usein menee lihakset kipeiksi.
mutta veisin itse sinne labroihin silti, kun ne kerran on määrätty...
Jos on lähete, niin sinnehän voi vain mennä jonottamaan heti suoraan lääkäristä. Miten ne auto-ongelmat sen labrakäynnin esti.
Ja oikeasti -Jos lääkäri määräisi labratestejä mun lapselle, niin joku rikkinäinen auto ei muutenkaan olisi esteenä. Kyllä se asia hoituisi samana päivänä. En voi ymmärtää.
Hyvä kuitenkin, ettei ollut vakavampaa ja labratestit osoittautuivat turhiksi. Olisi voinut olla toisinkin.
Vierailija:
labraan silloin kun on sovittu ja sanoivat ettei sinne merkitä mitään aikaa. Eli voi mennä sit kun pääsee. Mutta olen nyt siis ilmoittanut ettei tulla.Lapsi saa kyllä leuan rintaan.
Vai ihanko tosissaan lähdette polkemaan melkein kymmentä kilometriä pyörällä sairaan lapsen kanssa? Ja taksilla olis voinut mennä, joo. Paitsi että lapsi vaikutti terveeltä. Miksi ihmeessä? Ja toki labra ja lääkäri on samassa paikassa, mutta me käytiin lääkärissä aivokalvontulehduspelon takia niin myöhään että labra oli jo kiinni.
Mulla tulee aina mieleen näitä viestejä lukiessani, että on siinä ainakin yksi hyvä puoli, jos äiti on iäkäs (kun aina hehkutetaan näitä nuoria äitejä), että tällä elämänkokemuksella ei anna rikkinäisen auton olla lapsen terveyden esteenä. Eikä oman laiskuuden. Eikä tyhmyyden.
Paitsi, että on lämpöä ja jäykkä niska.
Hohhoijjaa. Älä ihmeessä vie labraan (kun on niin vaivaalloista tilata taksikin).
Ihmettele toki mieluummin siellä kotona nettaillen, niin kuin kuka tahansa vastuuntuntoinen äiti.
Vierailija:
Vai ihanko tosissaan lähdette polkemaan melkein kymmentä kilometriä pyörällä sairaan lapsen kanssa? Ja taksilla olis voinut mennä, joo. Paitsi että lapsi vaikutti terveeltä. Miksi ihmeessä? Ja toki labra ja lääkäri on samassa paikassa, mutta me käytiin lääkärissä aivokalvontulehduspelon takia niin myöhään että labra oli jo kiinni.
Oli vaan lämpöä ja niska edelleen jäykkänä, joten kysellään täältä vauvapalstalta, josko tätä on liikkeellä - ja kappas vaan: aina löytyy joku, jolla on ollut samaa vaivaa joskus eikä kumminkaan ollut mikään vakava tauti, joten vahvistus on saatu ja yön voi nukkua hyvin. Kyllä se niska joskus oikenee, jos ei pää sitä ennen vallan tipu. Näinhän tämä menee. Hyvää järkeilyä vaan ap:lle. Lapsi oli toipunut eilen ja tänään ei taas ollutkaan, mutta kaapissa on onneksi labralähete, joka on siellä hyvässä tallessa ja lämmittää oikein kovasti.
Miten voit olla noin vastuuton, saat lähetteen labraan ja arvioit itse ettei tarvitse viedä. Miksi ylipäätään veit lääkäriin ja miksi kyselet täällä.
Ottaa päähän ja raskaasti että lapsen terveydellä leikit.
Käyttämättömistäkin labra-ajoista tulee merkintä potilaspapereihin..
Pystyykö lapsi taivuttamaan leukansa rintaansa vasten?