Tyttöjen ja poikien vaatteet?????
Hei!
Olen tekemässä tutkimustyötä lasten pukeutumisen sukupuolittuneisuudesta. Tutkimus on osa naistutkimuksen opintojani Turun yliopistossa. Kaipaan apuanne!
Kertokaa siis mielipiteenne:
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Kaikista vastauksista on apua! Vastata voi yhteen tai useampaan kysymykseen, tai muuten vain kertoa mitä aiheesta tulee mieleen.
Kommentit (15)
Röyhelöt tyttömäisen ja lisäksi mielestäni vaaleanpunainen usein vaikka olen tätä nähnyt kyllä ihan miesten ja poikienkin kauluspaidoissa yms. eli riippuu hiukan myös vaatteesta. Kuvat/tekstit tms. " koristelut" vaatteessa, miksi tehdään sellaisia kamalia vaatteita? Ihan kiva vaate pilataan englanninkielisellä tekstillä tai jollain puudelin/hirviön kuvilla!
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Pyrin hankkimaan suht neutraaleja. Tämä korostui varsinkin esikoisen kohdalla, yritin pukea lapsen mahd. neutraalisti. Huomasin että tämä aiheutti ympäristölle päänvaivaa kun ei vät osanneet suoralta käydeltä päättää lapsen sukupuolta. Vielä 3-vuotiasta tyttöäni luultiin talvella pojaksi koska hänellä oli farkut ja oliivinvihreä paita!!! Ja on siis ihan tyttömäinen vaikka hiukset ovat melko lyhyet. Tämä aiheuttaa jopa hiukan päänvaivaa koska marketeista ja monista edullisista kaupoista ei saa kun " tyttöjen" tai " poikien" vaatteita. En halua korostaa lapsen sukupuolta erityisesti, varsinkaan jos tytön oletetaan olevan vaaleanpunaisissa röyhelöissä liihotteleva perhonen...Minä ja esikoiseni olemme molemmat raisuja " poikatyttöjä" jotka juoksevat kilpaa ja kiipeilevät...Nyt olen onneksi keksinyt retro-vaatteet jotka monet ovat aika reippaita ja sopivat tyyliin. Nykyään olen " löysännyt" toisen tytön kohdalla. Mekkoja on tullut lisää ja nykyisin 4v esikoisella on sellainen vaihe että haluaa pitää juuri mekkoja.
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Ei. Tänä aamuna taas viimeeksi kuopusta luultiin pojaksi. En välitä edes korjata ja jos enemmän jutellaan niin nimi paljastaa lapsen tytöksi. Mielestäni sillä ei ole merkitystä. Nähtävästi 4-vuotias haluaa korostaa tyttöyttään mekoilla yms. Tämäkin on ihan ok kun se lähtee lapsesta(tosin ympäristökin esim. kerhokaverit ovat tähän vaikuttaneet varmasti).
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat? Varsinkin lahjaksi tulee välillä aika " tyttövaatteita" , inhoan varsinkin kaikkia tekstejä yms. Tietyistä liikkeistä löytyy kivasti neutraalejakin vaatteita mutta kyse on usein hiukan kalliimmista liikkeistä. Onneksi on tämä retromuoti, oranssia, ruskeaa ja vihreää löytyy kivasti joistain edullisimmistakin kaupoista tällä hetkellä. Mutta tosiaan, olen vähän muuttanut tyyliä " tyttömäisempään" tämän toisen tytön kohdalla jo. Ehkä taustalla oli myös ajatus että jos saammekin pojan vielä, vaatteiden pitäisi sopia molemmille sukupuolille. Silti hihkuin tänään taas kaupassa kun löysin kuviottomat tavalliset farkkuhaalarit kuopukselle. Ihmettelen oikein että mihin se auton kuva tai perhoset ja kukkaset oli unohtuneet;-).
*Stereotypioiden korostaminen: Tytölle herkkää, pojalle reipasta. Tyttölle rimpsua ja pastellia, pojalle koneita ja liekkipipoja.
*En osta/tee sukupuolen, vaan mukavuuden, ekologisuuden ja monikäyttöisyyden mukaan. En halua itse luoda lapselleni liian valmista sukupuoli-identiteettiä pukeutumisella. Kiltin tytön imagoa tuputetaan muutenkin.
*Ei
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
*Jonkin verran: Kirpputoreilta hankin kierrätysvaatetta ja muuta tarpeellista, marketista uusia " välttämättömiä" kulutushyödykkeitä. Uudet vaatteet laitan aina kiertoon, eräitä kappalaita olen säästänyt mahdollisille tuleville sukupolville.
ajattelen. Ehkä olen hieman kanttinen, mutta maalta kun olen... :D
- mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Vaate on tyttömäinen, kun siinä on röyhelöitä, glittereitä, paljetteja, tylliä ym. Värit tytöillä hempeitä ja herkkiä... Poikamaisissa vaatteissa on vallitsevana tummemmat värit (sininen, vihreä), koristeena käytetty pieniä purjerenkaita, tarranauhoja, terenauhoja ym. ja kuvina autoja, rekkoja ym.
- hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Kyllä. Pääsääntöisesti kaikki ostamani vaatteet ovat poikien vaatteita. Minulla on kaksi poikaa. Osa vaatteista on toki ruskeita, luonnonvaaleita, harmaita ym. mutta 2-vuotiaalle pojalle en pinkkiä paitaa prinsessa-printillä päälle suostu laittamaan. Puen poikani lippalakkiin ja lappuhaalareihin.
Olen itse ollut 5-vuotiaaksi asti lähes kalju ja kun minut on puettu housuihin on minua poikkeuksetta luultu pojaksi. Vastaavaa en omille pojilleni halua. Niin paljon sukupuolileimaa heihin haluan lyödä, että poika näyttäköön pojalta, tyttö tytöltä. Se, mitä heidän seksuaalisuutensa on teini-iässä ja sen jälkeen tuskin määräytyy tämän perusteella. Jos jompikumpi pojista haluaa pukeutua hameeseen aikuisena niin siitä vaan :P
Kts. edellinen vastaus
Tilanteessa, kun olen ostamassa pojille vaatteita, on yleensä tyydyttävä siihen, mitä kulloinkin tarjotaan. Jonkin verran ompelen ja neulon vaatteita myös itse.
Onnea opintoihin!
Luuk@
Väreistä vaaleanpunainen (ja sen eri sävyt: koralli, persikka...) taitaa olla ainut sukupuolisidonnainen. Kaikki muut värit ovat molemmille sopivia, vaatteet muut ominaisuudet määrävät sukupuolen.
Röyhelöt, pitsit, paljetit, kuvioista perhoset, keijut ja prinsessat tekevät vaatteista tyttömäisiä. Poikien vaatteissa on synkempiä värejä, kuvioina autoja, junia, petoeläimiä, hirviöitä jne.
Molempia. Tytöllä voi olla tummansinistä ja pojalla punaista. Nyt kun meillä on tyttö ja poika, tulee esikoiselle hankittua helpommin unisex-vaatteita, että sopivat sitten aikanaan veljellekin. Markkinoilla saisikin olla enemmän neutraaleja (mutta värikkäitä) vatteita.
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Pyrin että vaatetuksessa on jokin sukupuolen paljastava juttu. Esim. tytöllä sinisen toppahaalarin kanssa pinkki pipo.
Paljonhan se, koska ei voi ostaa sellaista mitä ei ole tarjolla!!
Itsellä 2 poikaa ja 2 tyttöä.
Pojan vaatteet ovat usein sinistä, ruskeaa, harmaat, tumman vihreää. En oikein tykkää ihan perinteisistä pojan vaatteista.
Omat poikani puen raikkaisiin väreihin kuten limeen, keltaiseen, vihreään,punaiseen, jopa pinkkiin, joskin yhdistelen sitten traditionaalisempaa. Esim pinkin paidan kanssa on oltava " poikamaiset" housut. Isommilla tämä onnistuu aivan kivuttomasti, koska koululaisen sukupuolesta harvoin erehtyy vaikka olisi mitä värejä.
1-vuotiasta poikaani puen myös raikkaisiin väreihin. Toisaalta tyllään harmaasta , ruskeasta ja mustastakin ja juuri yhdistellen kirkkaampiin väreihin. Poikienkin vaatetukseen on tullut uutta ulottuvuutta kerrospukeutuminen, jolloin voi laittaa vaikka alle tummansinisen pitkähihaisen ja päälle iloisen värisen printti-t-paidan.
Printeissä on tultu unisexmäisempään tyyliin.Ennen oli autot ja kaivurit pojille ja ponit ja keijut tytöille, nyt tehdään vaaleanpunaisiakin pääkallovaatteita ja esim.viidakkoaiheita molemmille. Tosin perhosia ei edelleenkään pojilla nää.
Kun isompi tyttöni oli vauva, puin häntä erittäin perinteisesti hempeisiin vaaleanpunaisiin ja tuolloin jo myös suklaanruskeaan, vaikkei se silloin vielä muotiväri ollut. Röyhelöäkin oli.
pienin tyttäreni on nyt 3,5kk ja häntä olen pukenut sekä perineisiin vaaleanpunaisiin (ei enää röyhelöä) että raikkaisiin kirkkaampiin väreihin kuten lime ja turkoosi, mutta erityisen paljon olen mieltynyt retro-henkisiin vaatteisiin, jotka ovat usein unisex-tyylisiä.
Röyhelöt/pitsit, kukkaset, paljetit. Koneet, hirviöt.
Vaatteissa tärkeintä on mukavuus ja käytännöllisyys. Kuosit pyrin valitsemaan sen mukaan, mistä tiedän tai luulen lapsen pitävän. Ei haittaa, jos vaate on " sukupuolitettu" , mutta mieluummin suosin kirkkaita perusvärejä. Taapero- tai vauvaikäiselle voi ostaa myös väärältä osastolta, mutta koululaiselle lähes kaikki vaatteet kaupoissa ovat tunnistettavissa tyttöjen tai poikien vaatteiksi.
Minulle on samantekevää, näkevätkö vieraat ihmiset lapsen sukupuolen vaatteista. Poikiani on luultu tytöiksi kirkkaan punaisessa talvihaalarissa. Tyttövauvalleni saatan laittaa myös vaaleansinistä päälle.
Vaikuttaa tietenkin jossain määrin. Sitä ei voi ostaa, mitä kaupoissa ei ole. En tee itse vaatteita. Kovin kalliita vaatteita en osta, mutta onneksi marketeista aina löytyy suht neutraalia perusvaatetta.
Strutsi ja pojat -97, -99, -02 sekä tyttö -08
Aloin oikein pohdiskelemaan suhdettani perinteisiin herkkiin hörhelöisiin/vaaleanpunaisiin yms. vaatteisiin ja tulin siihen tulokseen että suurin syy tähän että haluan niitä välttää on se, että olen itse kokenut etten ole mahtunut perinteiseen tytön rooliin. Esikoiseni vaikuttaa nyt samanlaiselta " poikamaiselta" tytöltä jos aktiivinen ja raju luokitellaan poikamaiseksi. Silloin ei tunnu kivalta jos kaikkien tyttöjen pitäisi olla liihottelevia perhosia ja prinsessoja jos itse tunteekin itsensä prinssiksi tai lohikäärmeeksi;-)
R_R:
Hei!-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Värit ja kuvat. Pojille sininen/vihreä, rajut/toiminnalliset kuvat ja tytöllä Punainen kukallinen tai rimpsuin,kimaltein ja rusetein koristeltu vaate.
En. Pienenmpänä poikani piti punaisista paidoista ja minusta ne oli hyvännäköisiä pojan päällä.
Nyt meidän vastasyntyneellä tytöllä on tummanvihreä villapuku ja toppapuku, sekä paljon turkoosia ja sinistä. Kuitenkin mietin, käytänkö kesällä tytöllä shortsipukua joka on oranssiraidallinen ja siinä on autonkuva edessä. Kuva tekee asusta selkeästi poikamaisen, vaikka väri sopisi myös tytölle.-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
Pienellä lapsella ei vaatteen värin tai muun tartte kertoa sukupuolta, jos asia on epäselvää varmistuu sukupuoli aina kysymällä. Kuitenkin meidään isosiskolle 2v9kk tulee hankittua jo selvästi tyttömäisempiä vaatteita. Myös tyttö itse on huomannut ulkoisesti tyttöjen ja poikien eron ja minä varmaan tiedostamatta koitan vahvistaa hänessä naisellista identiteettiä. Puen tytön kuitenkin sieviin pikkulapsille sopiviin vaatteisiin, en toppeihin ja lannehousuihin.-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Meidän hankinnat tehdään pääasiassa kirppareilta ja enemmän mietin käytännöllisyyttä ja materiaaleja, kuin ulkonäköä.
Koristeet ja kuvat eniten: prinsessa yms. aiheet tytöllä, autot yms. pojilla, kimallus, röyhelöt jne. selkeästi tytöillä, poikien vaatteet ehkä yksinkertaisempia (ts. vähemmän koristusta), poikien housuissa reisitaskuja..
Lahjaksi ollaan saatu niin poikamaisia vaatteita että joskus hirvittää. Harmittavaa minusta on, että poikien vaatteissa minusta aikaisemmin tulee kuvioihin se, että ne ovat " isojen" poikien vaatteita, tytöillä on pidempään sellaisia vauvamaisia.. Eli jo puolivuotiaalle pojallemme saimme " äijämäisiä" vaatteita lahjaksi. Itse yritän ostaa laidasta laitaan, punainen, oranssi ja keltainen ovat omia lempivärejäni, samoin poikamme, joten niitä tulee käytettyä. Ihan pinkkiä punaista ei löydy, joskaan ei paljoa sitä hailakkaa vaalean sinistäkään.
Eli liiemmin en pyri korastamaan sukupuolta ainakaan vielä (poika nyt 10kk)
Kyllä se varmasti siinä vaiheessa alkaa olla merkityksellistä, kun lapsi itse alkaa tiedostaa omaa sukupuoltaan: ikävää, jos luullaan pojaksi vaikka onkin tyttö ja päin vastoin. Meille neuvolatäti sanoi 6kk neuvolassa, että vaikka pukisimme poikamme vaaleanpunaisiin röyhelöihin, niin hän on kyllä niin äijän näköinen, että... Minusta se oli ikävästi sanottu, etenkin siksi, että itse olen ollut aivan samanlainen kaljupää aikoinani!
Muttei sillä sukupuolen esilletulossa varmasti muita isompia merkityksiä ole muuta kuin siinä tosiaan, että lapsi itse osaa toisten reaktioiden perusteella hahmottaa omaa minuuttaan ja sukupuoltaan vaikka ihmisiähän kaikki ovat eikä minusta muutenkaan sitä sukupuolta pitäisi niin kamalasti korostaa.
Vaikuttaahan se - aina ei jaksa/ole mahdollisuutta juosta kaupasta toiseen etsimässä sopivampaa. Pääosin ostan kyllä etukäteen isompia vaatteita, aina, kun jotain kivaa eteen tulee.
Tulipa itse myös pohdittua oman vaatemaun loogisuutta. Periaatteessa vastustan ihmisten lokeroimista ja stereotypioiden ylenmääräistä korostamista, mutta toisaalta ennakkoasenteet ovat jo valmiina alitajunnassani kun niihin aktiivisesti kiinnitä huomioita. Eli pukiessani lastani unisex-vaatteisiin, tunnustan vallalla olevat tavat ja jopa annan niille suuremman vallan kuin ehkä olisi tarpeenkaan.
Hmmmmmmmmmmmm - syvää pohdintaa oman toiminnan motiiveista.
Itsellä tyttö, pian 5v ja poika 8,5kk
Usein värit, joskus sitten ne tekstit ja kuvat. Myös housuissa saattaa lahkeen muoto olla tytöillä alas levenevä ja pojilla resorilla täydennetty. Harmi, että usein monista vaatteista näkee heti, onko ajateltu tyttöä vai poikaa ja näin ehkä pilattu muuten kiva vaate.
Hankin mielelläni tytölle tytön vaatteita ja pojalle pojan vaatteita tai sellaisia vaatteita, joista ei erota kummalle ne ovat.. Pikkuvauvan voi pukea pari ekaa kuukautta täysin sukupuolettomiin vaatteisiin, sen jälkeen olen itse alkanut pikkuhiljaa pukea sukupuolen mukaan.
Esikoistyttö puin tytöksi, mutta en hempeillä väreillä. ITse hän halusi alkaa päättämään päällään olevista vaatteista noin kaksivuotiaana. Ja silloin myös hän itse halusi alkaa käyttämään hameita enemmän. Sillä tiellä ollaan yhä, nyt hänestä tullut koruaddiktikin.. Jos haluan tytölleni yksi tai vain kaksivärisen paidan ilman kuvia/tekstejä, se pitää usein ostaa itse silläkin uhalla, että se jää käyttämättä. Tyttäreni on myös hyvin pitkä ikäisekseen, joten vaatteita joutuu hankkimaan koko ajan. Tällä hetkellä myös mukavuus vaatteissa on tärkeä, kun tyttö ei halua, että mikään puristaa.
Poikavauvalle ostan ruskeaa tai turkoosia tai vihreää tms. Tummansinistä hänellä ei ole ollenkaan, kun ei se sopisikaan hänen omiin väreihinsä. Siskon vanhoja punaraitaisia paitoja käytän myös pojalla. Kestovaipoissakin värit ovat tärkeitä. En itse osta/tee vaaleanpunaisia vaippoja, mutta oranssi on jo ihan hyvä väri. Vaaleanpunaisen lahjavaipan kyllä pukisin pojalle, jos se muuten olisi hyvä..
Itse haluan pukea lapseni tytöksi ja pojaksi. Poikani kyllä käyttää joitain tytön vanhoja reipashenkisiä paitoja, mutta ei niitä hempeilypaitoja. Hänellä on kyllä monia bodeja ja vaippavillahousuja, jotka käyvät sekä tytölle että pojalle, mutta sukupuolesta ei ole tullut erehdyksiä. Tyttäreni sukupuoli käy kyllä ilmi, vaikka hänellä olisi poikamaiset vaatteeet. Mutta jos haluan, että tyttö vaatteita pitää, ne usein pitää olla tyttömäiset. Hän saattaisi haluta jonkun poikamaisenkin vaatteen, mutta se pitäisi olla itse valitsemassa.
Joskus paljonkin. Usein voi olla kiire hommata sopivat vaatteet ja on pakko ostaa sitä, mitä on tarjolla. Jos ei tytär kasvaisi noin hurjaa vauhtia, niin olisikin vähän enemmän aikaa kerätä kivoja vaatteita. En kyllä kovin paljon pidä shoppailusta, joten olisi ihan kiva oppia tekemään itse enemmän vaatteita, saisi ainakin sellaisia, kun haluaa.
*pinkki/liila/rusetit/kimallus/perhoset/kukat/röyhelöt/ym = tyttö, auto/hirviö/kauluspaitamaisuus/jne = poika
*minulla on yksi poika ja hänelle puen mieluiten värikkäitä ja mukavia, vauvamaisia vaatteita. siis ei farkkuja ja kauluspaitoja meidän vauvalle. yleisesti ottaen taitavat vaatteet olla ns. " sukupuolineutraaleja" , koska ne eivät ole vaalean-/tummansinisiä ja autokuvallisia. varon laittamasta pojalleni vaaleanpunaista ja muuta tyttömäistä, mutta esim. punaiset perusvaatteet ja sydämet/leppäkertut käyvät hyvin kuitenkin.
*ei pääasiallisen tärkeää. itse mieluummin kysyn vieraan lapsen nimeä tai puhun vain ' vauvasta/lapsesta' kuin että puhuisin tytöstä/pojasta varmemmin tietämättä.
*hyvin vähän, koska ostan vaattet pääasiassa kirpputoreilta :) tuntuu tosin siltä, että tulevaisuudessa kirppareiltakaan ei löydä enää tarpeeksi neutraalia, koska missään ei sellaista valmisteta...
veljenlapsista poika(5v) on puettu vauvasta asti " neutraalisti" keltaiseen ja punaiseen (meillä lasketaan neutraaliksi!) ja poika siitä on silti kasvanut! siskonsa (kohta 3v) on puettu siniseen, mutta kukkia/perhosia ja mekkoja/rimpsuja on ollut. tyttöydestään ei voi erehtyä, vaikka välillä ei mekkoa suostu pukemaan ja tukassakaan ei pinnit pysy :)
Vastaus: Värit, mallit, kuviointi. Toisin kuin aikuisen vaatteissa, lastenvaatteissa värit ovat tärkeämpiä, sillä lapset ovat vartaloltaan aika saman mallisia. Aikuisten vaatteissa naisellisuus ja miehekkyys liittyvät usein siihen, että vaatteet korostavat vartalon sukupuolipiirteitä. Harvemmin muutenkaan tapaa aikuista, jonka sukupuolen määrittely tuottaisi ensivilkaisulla vaikeuksia.
Vastaus: Hankin pojalleni ennen muuta poikavaatteita tai sitten silmää miellyttäviä sukupuolineutraaleja. Minusta lapsella on jo syntyessään sukupuoli, eikä se ole mikään sosiaalinen konstruktio, kuten naistutkimus tapaa opettaa. Ja koska tykkään itse näyttää naiselta, haluan että poikani voi näyttää pojalta. Minulla aikuisena on värien ja printtien sijasta ihan muita keinoja kertoa sukupuoleni, vaikken mikään prinsessatyyppi olekaan. Esim. kampaus, kenkien malli, korut ym.
Itse lapsena käytin paljon isoveljen vanhoja vaatteita, enkä ollut erityisen kiinnostunut vaatteista. Olisin kuitenkin halunnut olla sievästi puettu, mutta en tiennyt miten se onnistuisi. Nyt haluan pukea lapseni hyvin ja mielestäni sukupuolettomat vaatteet ovat usein ikäviä, mikäli niihin ei ole yhdistetty sukupuolen mukaisia vaatteita.
Vastaus: Se ei ole välttämätöntä, mutta toivottavaa. Aivan kuten itse toivon, että minut nähdään naisena eivätkä ohikulkijat ajattele, ette siinä kulki mies. Ihminen ei mielestäni lapsenakaan ole sukupuoleton. Jos lapseni isompana haluaa pukeutua naismaisesti, se sopii. Havaintojeni mukaan lapset isompana usein haluavat korostaa omaa sukupuoltaan pukeutumisessaan. (ihan kuten aikuisetkin).
Mitään muuta en osta kuin mitä kaupat myyvät. Outo kysymys ;)
mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Väri on osa tekijä, mutta suurin vaikutus on kuvioilla. Esim. Jos vaate olisi vaikka kuinka vaaleansininen mutta siinä on vaikka Hello Kitty.kuva niin kyllä se on tyttö vaate. Sama jos punaisessa paidassa on rekan kuva niin se on poikamainen.
Tottakai pojalle tulee ostettua vaatteet poikien osastolta ja värit ovat yleensä poikamaisia. Mutta kyllä sieltä useimmin lähtee mukaan vihreää, ruskeaa jne. Äidin oman värimieltymyksen mukaan. siniset jää usein hyllyyn
On ja ei. Miksi pukisin pojan tytöksi. Pientä lasta on muuten vaikea erottaa. Toisaalta pieni lapsi ei välitä mitä on päällä, isompi tuntee varmasti olonsa kiusalliseksi jos päällä on väärää väriä
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?Tottakai määrää, sillä vaikeapa se on semmosta sotaa mitä ei kaupassa ole. Kyllä minä karsin pois epäkäytännölliset ja liian aikuismaiset vaatteet, mutta muutenpa sitä on ostettava niitä mitä siellä on.
Mielestäni väri, vaal.pun, tytöille, vaal.sin pojille. Tietenkin hameet vain tytöille ja hörhelöt.
Minulla on tyttö ja hän käyttää vähän kaikkea, mutta yritän aina kuitenkin että hänestä näkee että hän on tyttö. Esimerkiksi vaal. pun tutti tai tyttömäiset kengät/hattu.
Varsinkin kalliimmat vaatteet pyrin ostamaan neutraaleina perheenlisäystä ajatellen.
On, koska ei sitä muuten näe ilman vaatetusta. Olen kuullut että lapsia ei saisi kategorisoida sukupuolen mukaan, mutta vaikka tyttärestäni tulisi mikä, niin mielestäni on tärkeää hänen identtiteetin kasvulle että hän aloittaa tyttönä, tietää kumpaa sukupuolta on. Kun hän on vanhempi hän saa itse päättää miten haluaa pukeutua ja hyväksyn sen minkä hän valitsee.
Ei paljon, jos näen mitä tarvitsen ja mistä pidän niin ostan. Haluan ostaa kestäviä ja laadukkaita vaatteita.