Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison adhd tai sen kaltainen käytös

Tires!
01.03.2023 |

Diagnoosia ei ole, mutta kun katsoo hänen käytöstään, toisen vanhemman ja lapsensa käytöstä, ovat kuin oppikirjan sivuilta repäisty. No, ei siinä mitään. Mutta minä, järjestelmällinen ihminen alan olemaan ihan poikki, mikä on todella surullista, sillä puoliso on aivan ihana muuten. Silti koen että suurin vastuu asioista on minulla, ja mikäli hän ottaa vastuuta joistain asioista, joudun silti muistuttamaan, että onhan ne hoidettu. Yleensä ei ole. Tämä on johtanut siihen, että hoidan perheessä kaiken. Ruoat, vakuutukset, pankkiasiat, asuntolainat, sähköt, laskut, budjetit, lomavaraukset, sijoitusrahastot, siis kaikki pyykinpesua vaativammat käytännön järjestelyt. Niin paljon toivoisin, että rinnallani olisi ihminen joka joskus sanoisi että anna minä hoidan, älä huolehdi. Mutta näin ei tule milloinkaan tapahtumaan.

Olemme puhuneet asiasta, useasti, ja yleensä hän loukkaantuu kun yritän sanoa, että en jaksa yksin hoitaa kaikkea. Lääkäriin ei mene. Mitään muutosta ei tule ilman lääkitystä tapahtumaan, sen tiedän. Hän vaatii minut viereensä ihan vaan vaikka luodessaan tunnuksia kuntosalinsa sivuille. Mistään ei onnistu ilman apuani. Haaveilen välillä yksin asumisesta, mutta en kuitenkaan eroamisesta. Ihminen on hyvin hyvin rakas minulle ja hänen piirteessään on myös se tosi hauska puoli, hän on aina valmis uusiin asioihin, ja on erittäin pidetty ystäväpiirissä, minä olen vain totaalisen uupunut.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on täysin avuton ADHD ihminen, äitini joutuu tekemään sen puolesta aivan kaiken. 

Vierailija
2/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi ei paljon auta, kun sen saamisessakin menee vuosikaudet. Kannattaa ennemmin panostaa niihin arjenhallintakeinoihin. Listat, kalenterit yms näkyville paikoille, kaikki asiat ylös ja kuka hoitaa. Magneettitauluja arkihommista jne. Minulla on adhd ja lapsella myös, mutta meidän perheessä minä hoidan kaikki sopimus- budjetti- ruokahommat, lääkärit, matkat sun muut. Kalenteri, kalenteri ja vielä kerran kalenteri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraapa viikko tai pari miestäsi ja laita merkille milloin hän tekee oma-aloitteisesti mitäkin kotiaskaretta. Seuraa vaikka pidempään. Saatat nähdä kaavan. Esimerkiksi minä saan siivottua vain siten, että aloitan siivoamaan hyvin pian heräämisen jälkeen. Siivous ei onnistu koskaan iltapäivällä tai illalla.   Samoin käyn lenkillä aamuisin ja myöhään illalla. Ei onnistu muina ajankohtina. Laskut tulee maksettua vain siten, että itse haen kirjeet eteisestä lattialta, avaan ne heti ja laitan maksuun heti.  Kun tällaisia kaavoja alkaa huomat, niin ne on sitten helppo laittaa kalenteriin.

Koita puhua miehesi kanssa vielä tutkimuksiin menemisestä, voisihan se auttaa, jos saisi lääkityksen.

Vierailija
4/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes lääkitys aina auta.

Puoliso vaihtoon tai onko mahdollista hommata apua itsellesi, voisitko palkata siivoojaa vaikka viikko siivoukseen, syödä enemmän valmisruokia?

Vierailija
5/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, mutta toisen päälle et mitään voi. Meillä on suvussa myös tuota ja adhd:t ovat puolisoilleen rakkaita ja ymmärrystä löytyy. Pahempaakin nimittäin voi olla. Olen itse yh (ja adhd) ja tuo sinun suhtautumisesi kuulostaa minusta vähän tympeältä. Sinähän voit jättää puolisosi, mutta hän ei voi vaihtaa aivojaan. Minusta nykyajan elämä on sen verran yksinkertaista, että yksi neurotyypillinen aikuinen perheessä on riittävästi, kun jopa minäkin selviän joten kuten. Mutta jos katkeruutesi ja epäreiluuden tunteesi on liian kova, niin sille ei mitään voi.

Vierailija
6/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi ei paljon auta, kun sen saamisessakin menee vuosikaudet. Kannattaa ennemmin panostaa niihin arjenhallintakeinoihin. Listat, kalenterit yms näkyville paikoille, kaikki asiat ylös ja kuka hoitaa. Magneettitauluja arkihommista jne. Minulla on adhd ja lapsella myös, mutta meidän perheessä minä hoidan kaikki sopimus- budjetti- ruokahommat, lääkärit, matkat sun muut. Kalenteri, kalenteri ja vielä kerran kalenteri.

Minä sain kuukaudessa yksityisellä diagnoosin.

Myös uusavuttomuus, läheisriippuvuus ynnämuut eivät ole ADHD:ta. Saatikka sotkuinen sekamelskassa asuva ihminen ei ole ADHD.

Vierailija
7/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaottele asiat sellaisiin, joilla:

1) ET VAIVAA miestäsi ollenkaan (esim. laskut) ja sellaisiin, jotka

2) haluat miettiä YHDESSÄ (esim. matkat) tai joissa

3) ehkä tarvitset APUA (esim. sähkö).

Ei niin, että delegoit "sillisalaattia" ja sitten utelet.

Vierailija
8/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaottele asiat sellaisiin, joilla:

1) ET VAIVAA miestäsi ollenkaan (esim. laskut) ja sellaisiin, jotka

2) haluat miettiä YHDESSÄ (esim. matkat) tai joissa

3) ehkä tarvitset APUA (esim. sähkö).

Ei niin, että delegoit "sillisalaattia" ja sitten utelet.

Eli esim. sanot, että haluaisit suunnitella matkaa yhdessä ja kysyt, milloin se hänelle sopii?

Tai kerrot, että vastedes sinä hoidat laskut, eikä hänen tarvii niitä yhtään miettiä. Mutta sähkötöitä et osaa, kysy mitä teette, kun et osaa. Jne.

Vierailija
9/10 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd ja joudun tekemään enemmän työtä asioiden eteen mutta selviän kaikesta jotenkuten.

Vierailija
10/10 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on adhd ja joudun tekemään enemmän työtä asioiden eteen mutta selviän kaikesta jotenkuten.

kannatko kortesi kekoon miten parisuhteessa? milä teillä on liima? kuormituksesta usein, miten silloin käyttäydyt? mestarit ja flout vuorotteleeko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän