Muita vauvoja vti-estolääkityksellä..?
Mulla 5kk vanha vauva, jolla lievästi laajentunut toinen munuaisallas. Vauva on koko pienen ikänsä syönyt Trimopania estolääkkeenä, ja nyt mua on alkanut todella jurppimaan, että miksi ihmeessä sitä pitää syödä kun mitään syytä laajentumiselle ei ole tutkimuksista huolimatta löytynyt eikä yhtään ainutta infektiota ole kertaakaan ollut. Pissa on tutkittukin kahteen otteeseen, eikä siinä ole kummallakaan kerralla ollut mitään.
Kuinka kauan teillä muilla on lääkitystä jatkettu ja miksi se on sitten voitu lopettaa?
Kiitos vastauksistanne!
Kommentit (6)
vielä, että muutamalta eri taholta epäiltiin, että antibioottien käyttö estolääkityksenä saattaa jopa edesauttaa tulehdusten tuloa/uusiutumista, eivätkä muutamat lääkärit todellakaan olleet antibioottien kannalla.
Lisäksi niissä on tuo resistenssi-riski, karpalomehun kanssa sitä ongelmaa ei tule.
Kiitos vastauksestasi! Musta tuntuu niin hullulta antaa vauvalle joka ilta lääkettä, kun toinen on ihan terve, eikä tosiaan rakenteissakaan ole mitään vikaa =/ Soitin lastenlääkärille ja kysyin voisiko estolääkityksen lopettaa, mutta tämä sanoi, että lääkitykselle on kyllä ihan lääketieteelliset perusteet. Omalla vastuulla voin lääkkeen lopettaa, tai ainakin kokeilla olla ilman sitä, mutta mitä jos sitten heti tuleekin tulehdus??? Vauva on täysimetyksellä, ja vastustuskyvyn pitäis olla hyvä, mutta nytpähän on taas kuumessa ja antibioottikuurilla. Tuntuu että koko ajan on jotain. Musta tuntuu että tuo estolääkitys alentaa omaa vastustuskysyä, vaikka näin ei kuulemma pitäisi olla. Kun pikkuiseni vähän kasvaa, niin aion kyllä kans kokeilla tota karpalomehua!
Onko täällä muita äitejä joiden vauvoilla on poikkeuksia munuaisaltaissa? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.
omalla vastuulla mekin mentiin, mutta koska ihan omin silmin totesin lapsen vastustuskyvyn heikkenemisen, otin riskin. Lisäksi olin jo sen verran tutkinut asiaa, että tiesin olevani aika oikeassa.
Hassua kyllä on, jos lääkärit eivät myönnä antibioottien haittavaikutuksia. Ne nyt on ihan yleisesti tiedossa ja löytyy vaikka googlettamalla. Yksittäinen lääkäri voi kyllä yrittää sönköttää milloin mitäkin, mutta itseltäni on vuosien saatossa valitettavasti kadonnut kokemuksien kautta lääkäreiden ylivertaisuus-oletus.
Me kävimme estolääkityksen lopetettua säännöllisin väliajoin pissakokeissa. Kontrollit oli kerran/kk ja lisäksi " avoimet ovet" jos hiukkaakaan epäilin tulehduksen mahdollisuutta. Mutta pissa oli siitä lähtien puhdas. Lisäksi vaippaiässä on vielä helppo haistella sitä vaippaa, useimmiten tulehduksen tunnistaa jo hajusta.
Mutta tsemppiä teille ja toivottavasti löytyy ratkaisu. Netti on kuitenkin täynnä tietoa (ihan oikeaa sellaista :)) ja asioiden tutkiminen ja ehkä useammankin lääkärin mielipiteen kysyminen ei koskaan ole pahaksi.
Eli täältä apua : www.suomenvyohyketerapeutit.fi Tosin sitä mielestäni parasta ei listoilta löydä. Olemme saaneet apua moniin vaivoihin ja hän jos kuka tietää antibioottien haitat.
Toinen hyvä henkilö auttamaan on erikoislääkäri Rauli Mäkelä. Löytyy Helsingistä.
Kuulostaa nimittäin todella ikävältä, että vauva syö antibiootteja, jotka toki tuhoavat elimistön vastustuskykyä. Meille tuli yhdestä kuurista monivuotinen painajainen lähes ja sen korjaamiseksi olen alkanut ottamaan selvää muista näkökulmista.
Olisi kiva vielä kuulla muidenkin kokemuksia aiheesta! Tuskinpa tämä ihan harvinaislaatuinen tapaus on..
jo vanha juttu mutta kuitenkin. Meidän likalla oli 1-vuotiaana virtsatulehdus joka aiheutti usean vuorokauden sairaalareissun. Koska tulehdukset uusivat, aloitettiin estolääkitys.
Ensimmäinen lääke kerkisi olemaan puolisen vuotta (nimeä en enää muista). Se aiheutti alusta alkaen aikamoista etomista. Kerran sitten lääkkeenoton jälkeen oksensi, kuume nousi taivaisiin ja sairaalaan lähdettiin. Myöhemmin selvisi myös, että maksa-arvot olivat koholla. Kaikki oireet löytyivät ko. lääkkeen pakkausselosteesta haittavaikutuksien kohdalta, mutta arvaapa vaan pitikö sairaala edes mahdollisena että oireet olisivat johtuneet heidän määräämästään lääkkeestä? No ei tietenkään.
Lääke kuitenkin vaihdettiin, olisikohan vaihdettu juuri Trimopaniksi. Sitä syötiin puolisen vuotta ja tulehdus uusiutui ja taas oltiin sairaalassa koska olikin resistenssi. Ja taas vaihdettiin lääke. Pari kk syötiin kolmatta lääkettä ja taas nousi joku kuume ja tulehdusarvot ja taas oltiin sairaalassa.
Tässä vaiheessa olin jo todella kyllästynyt koko antibiootteihin, koska ne jo selkeästi heikensivät tytön yleistä terveydentilaa. Aloin itse tutkia lasten virtsatietulehduksia ja olin myös yhteydessä Oulun Yliopistolliseen keskussairaalaan, jossa oli meneillä karpalomehututkimus vti-lapsille. Sain tarpeeksi tietoa ja löysin sopivan mehuvalmisteen ja aloin sitä käyttämään.
Muutaman kuukauden kuluttua ilmoitin sairaalaan että haluan lopettaan estolääkityksen. Siien vastahakoisesti suostuttiin. Tyttö on juonut nyt karpalomehua kolme vuotta ja ollut ilman antibiootteja melkein yhtä kauan. Katosivat vti-tulehdukset, samoin muut infektiot. Ei ole lääkekuureja sen jälkeen tarvinnut.
Meiltä ei mitään rakenteellista vikaa koskaan löytynyt eikä muutakaan selitystä. Mutta aika hullulta tuntuu että lääkkeitä varmuuden vuoksi syötetään nykyään, kun liiallisesta antibioottien käytöstä muutenkin niin paljon puhutaan.