Imetysneuvoja kaivataan, fanaatikot älkööt vaivautuko!!!
Eli, ongelmani on seuraava: haluaisin jatkaa vielä imetystä edes muutaman kuukauden (lapsi nyt 5 kk) mutta vauva ei tunnu enää olevan järin kiinnostunut asiasta, onko neuvoja millä saan vielä innostumaan??
Annan kyllä kiinteitäkin kun maito ei tunnu edes pitävän nälkää tarpeeksi hyvin mutta tarjoan rintaakin monta kertaa päivässä aina ennen kuin annan muuta, mutta ei malta asettua syömään. Saattaa lipaista tai puoli minuuttia imeä mutta sitten alkaa taas heilua ja huitoa ja höpötellä omiaan joka suuntaan. Huoneen rauhoittaminen ei ole tuottanut tulosta. Onko aika luovuttaa jo?? Ainoa milloin ruokailu onnistuu on aamuyöllä.
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (19)
just tuolla tavalla, hylkäämällä rintaa, eikä yleensä auta vaikka tekisit mitä. Usein on alkanut saamaan muuta ruokaa. 5kk on hienosti tehty, eikä siinä nyt ravitsemuksen kannaltakaan enää ole paljon väliä jatkaako vai ei. Oiskohan syynä että SINÄ haluat jatkaa? ehkä lapsi nyt ei enää halua, täytyy hyväksyä asian ja antaa olla.
miksi PITÄÄ peitellä teitä ja pakonomaisesti jatkaa jos ei lapsi enää huoli rintaa? eikö 5kk on ihan hyvä saavutus sinänsä? voihan 1v vielä imettää jos ei anna muuta syötävää niin kyllä hän ottaa tissiä kun on tarpeeksi nälkää.
Ap ei kysellyt, miksi pitäisi jatkaa imetystä. Minä vastasin kysymykseen. Sinun kysymykseesi vastaamiseen en viitsi ruveta sen enempää aikaani tuhlaamaan.
koska se hetki on jotenkin se " meidän juttu" ja kun tuota tavaraa vielä tuntuisi riittävän niin...mutta kai täytyy yrittää nauttia vielä niistä aamuyön hetkistä vähän aikaa ja sitten antaa periksi. Mutta kyllä minä kokeilen ensin vielä tuota lakana-temppua.=)
ap
minunkin vauvani oli juuri tuon ikäisenä sellainen, että imi lähinnä vain yöllä ja päivällä paastosi tosi pitkiä aikoja, eikä huolinut rintaa vaikka tarjosin. Kuitenkin hän sai juuri sen määrän maitoa minkä tarvitsi, koska paino ja pituus olivat aina juuri kohdallaan neuvolassa ja hän oli tyytyväinen ja hyväkuntoinen vauva. Otti silloin aamuyöllä kai suuret annokset.
Uskon, että puolivuotiaaksi asti rintamaito on riittävä ja paras ravinto ja vuoden ikäiseksi asti edelleen ravinnon tärkein osa, eikä 5 kk ikäinen itse itseään vieroita. Eli en sinuna lähtisi ihan heti ennen aikojaan syöttämään soseita saati korviketta, koska luonto kyllä hoitaa yleensä nämä hommat ja välttämättä mitään ongelmaa ei ole ja vauva kyllä imee kun tarvitsee maitoa. Jos olet huolissasi niin juttele vaikka neuvolassa, siellä kyllä näkevät onko vauva hyväkuntoisen oloinen.
Meillä auttanut kanssa harso ja sitten olen myös syöttänyt ihan pimeessä huoneessa yksin vauvan kanssa.
Päiväaikaan tahtoo imetys mennä häsläämiseksi ja joka raksahdus saa huomion siirtymään pois itse asiasta. Puoli minuuttia imetään, sitten aletaan tuijotella äitiä ja naureskella tai huitoa ja potkia jotain tai harjoitella kirkumista tms...Päikkäreille mennessä ja illalla sitten jaksaa imeä parhaiten.
Luulen minäkin, että kyseessä on joku ohimenevä vaihe. Kiinteitä on aloiteltu pari viikkoa sitten, ne annokset ei nyt ole mitään ihmeellisiä vielä, kunhan muutaman lusikallisen maistelee. Iltapuuro menee parhaiten. Muuta nestettä ei juuri rintamaidon lisäksi saa, kun tuttipulloa ei suostu ottamaan. Eli siksi meillä tuo imetys on vielä aika tärkeää. Nokkamukiin opetellaan varmaan kohtapuoliin. Aion imettää vielä ehkä sen pari kuukautta, kuten esikoistakin, jos ei mitään ihmeempiä ongelmia tule. Esikoisen kanssa se imetyksen lopetus oli ihan helppo juttu, ei minkäänlaisia tissitaisteluja, ainoa ongelma oli se rintojen pingotus parina päivänä. No, katsotaan miten sujuu tämän toisen kanssa, yölläkin nimittäin syö vielä 2-3 kertaa ja tosiaan tuttia tai tuttipulloa ei ota. Kärsivällisyyttä sullekin, luulen, että tuo vaihe viikossa parissa helpottaa.
eikä imeminen kiinnostanut. Hampaan puhjettua jatkoi taas hyvällä ruokahalulla.
Jos odottaa sinne 6 kk ja yli, on mahdollista, että vauvan syömään oppimisen herkkyyskausi menee ohi ja kiinteiden opettelusta tulee todella työlästä. Pääkaupunkiseudulla kuulemma on jo ravitsemusterapeuteilla kädet täynnä " syömishäiriöisiä" vauvoja, jotka ei vielä esim. 10 kk syö vielä lusikallistakaan kiinteitä. Eli seuratkaa oman vauvan kypsymistä ja kun vauvaa alkaa kiinnostaa, mitä lautasella on ja mihin lusikka laitetaan sekä alkaa maiskutella kun muutkin syövät, on aika aloittaa syömiskokeilut. Määrät ei tosiaan tarvitse olla ihmeellisiä, vaikka muutama hassu lusikankärjellinen.
Meillä on mietitty pitäiskö alkaa soosseja syöttämään kun tuntuu ettei vauva 5kk malta imeä tissiä tarpeeksi. Tai mistäs sen tiedän vaikka ihan tarpeeksi saisikin vaikka päivällä syö vain muutaman kerran... Meidän pojalla vain tulee ongelmaksi se, että jos tissi ei ole ihan täysi eikä heruminen ala heti, poika hermostuu eikä suostu imemään enää ollenkaan. Yöllä syö kyllä ja päivälläkin jos on tullut tarpeeksi pitkä tauko että tissi on ehtinyt täyttyä kunnolla.
Nyt vain on alkanut tuntua vähän siltä että yösyötöt ovat lisääntyneet, välillä mentiin jo yhdellä syötöllä yössä. Että jos vauva joutuu tankkaamaan yöllä enemmän kun ei päivällä saa tarpeeksi... Itse mieluummin syöttäisin päivällä usein ja nukkuisin yöt ihan rauhassa. :) Mahtaisikohan se kiinteiden aloittaminen auttaa tuohon? Monilla ei ole auttanut. :(
Ei mulla tainnutkaan olla mitään vastausta ap:n kysymykseen. Tsemppiä kuitenkin! :)
Mun vajaat 6kk on myös vähentänyt tissittelyä ja sekin loppu yhtä pelleilyä+puremista. Pimeässä se veuhtoo kuitenkin eikä malta syödä. Tää alkoi 4kk iässä eikä voi edes kuvitella että syöttäs missään ihmisten seurassa tai jos yhtään liikaa virikkeitä. Annan tässä vaiheessa lisäruokaa että edes pissaa tarpeeksi ja tissi on lähinnä unihuikkaa varten.
Tietty 5 kk ikäiselle kannattaa antaa maistiaisia jos kiinteä ruoka kiinnostaa, mutta paljon yleisempi " syömishäiriö" on se, että pienelle vauvalle syötetään niin paljon kiinteitä, että rintamaito jää liian vähälle. Maito olisi kuitenkin edelleen ravitsemuksen tärkein perusta alle vuoden ikäisellä.
Minä en ole tajunnut ajatella, että tämä olisi ongelma - paitsi julkisilla paikoilla jos joutuu imettämään. Lapsi aloittaa syömisen, päästää irti, tutkailee maailmaa, imee taas hetken, katsoo minua, hymyilee, juttelee vähän, imee taas, päästää irti, hermostuu hetkeksi, imee... Tämähän on vain vaihe, se menee itsestään ohi.
Ei tää ime enempää vaikkei antaisi sosettakaan. On vaan sitten kokoajan kitisemässä eikä huoli rintaa kuitenkaan. Kuten sanottu, on kohta 2kk ollut tätä ja pakko antaa muuta ruokaa että saa tarpeeksi ravintoa ja kastelee vaippansa.
-14-
Eli ehkä noita parempia imetyshetkiä sais lisättyä päivällä niin, että antaa heti päiväunien jälkeen..? Ellet ole jo kokeillut sitäkin...
Kokeilen tosiaan sitä lakana-temppua ja jos ei auta, tyydyn noihin yösyöttöihin kunnes lopettaa nekin. Päivisin vaikka tarjoan aina ennenkuin annan kiinteitä, menee vain itkuksi ennen pitkää ja sitten lopetan tarjoamisen ja syötän hetken päästä soseita. Vellin olen antanut yötä vasten kun ei huoli tissiä silloinkaan ja haluan kuitenkin nukkua yöni ilman taistelua parin tunnin välein.
Lapsi on kyllä todella terveen oloinen ja erittäin iloinen muutoin, en ole siis huolissani hänen hyvinvoinnista lainkaan, ehkä tämä tosiaan vaivaa vain itseäni kun imetys on ollut niin mukava hetki yhdessä.
ap
ei nähnyt ympärilleen ja keskittyi pelkästään siihen tissiin :-)