Siis oikeastiko pidätte jouluvaloja ja - kynttelikköjä yötä päivää päällä???
Kauniitahan ne ovat, varsinkin kun tässä pimeässä loskasäässä lähden töihin jo aamuvarhaisella. Olen vaan pannut merkille, että monilla parvekkeilla ja ikkunoilla ne palavat läpi yön. Itse aina sammutan nukkumaan mennessä ja vasta kun tullaan kotiin, laitan ne päälle. Taidan vaan olla meidän talossa ainoa, joka tekee niin. Eikös jo ihan paloturvallisuussyistä ne kuuluisi sammuttaa, puhumattakaan sähkön kulutuksesta...
Mites teillä muilla?
Kommentit (33)
Eipä siinä paljo sähköä säästy. Meillä on yhteensä 240 ledi lamppua kun kaikki laskee.
Kukuttavat 6W x 24h x 30a = 4,32 kWh mikä maksaa energiana 17 senttiä ja siirtona n. 51 senttiä.
Eli kun pidämme kk yötäpäivää jouluvaloja päällä maksamme siitä 68 senttiä.
Jos sammuttaisimme ne valoisaksi ajaksi, täällä pohjoisessa, säästäisimme sähkönkulutuksessa kokonaiset 11 senttiä ja risat.
Ja ulkotulet kannattaa myös jättää tavaraa täynnä olevalle kuistille palamaan yöksi, tuo joulun tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköä tulee kun laittaa töpselin seinään. Se on kätevää eikä tarvi sammutella.
Ja ilmastonmuutos on muiden huoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköä tulee kun laittaa töpselin seinään. Se on kätevää eikä tarvi sammutella.
Ja ilmastonmuutos on muiden huoli?
Hyvin on propaganda uponnut jos kuvittelee, että maailma pelastuu lamppuja sammuttelemalla.
Joitakin kymmeniä senttejä säästyisi sammuttelemalla :D Tämä tietokoneen päällä pitäminenkin on paljon pahempi uhka ympäristölle :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan sekin että on kiva mennä kotiin kun valot palaa. Eikä varkaatkaan heti silmäyksellä huomaa kuka on kotona ja kuka poissa! :D
Itte jätän silläkin varjolla valoja päälle että ne hämää ollaanko kotona vai jossain hiihtolomalla.
Kiinnitin tuossa yksi aamu huomiota, kun syrjätietä kulkiessa kaukaa pimeydessä jossain ok-talossa loisti ikkunassa joku valohäkkyrä, luulisi että tuollainen muuten pimeässä talossa vain on suoranainen signaali varkaille että "tulkaas tänne" jotka ei muuten edes pimeässä tietäisi että talo on siellä.
Mies ottaa yön ajaksi jouluvalot pois ja heti pimeän tullessa hän laittaa jouluvalot päälle.
Luulen, että mies on tarkka sähkönkulutuksesta ja toissijaisesti hän ajattelee paloturvallisuutta.
Meillä kyllä sammutetaan kun ei olla kotona, sisällä kaikki valokoristeet. Mulla on muuntaja- ja laturifobia.
Saavat palaa. Meillä eletään kotona muutenkin ilman kirkkaita valoja, koska tykätään hämärästä. Ilman joulunajan valoja ois vain joitain pieniä valopisteitä.
Kodinkoneet tuliterät, uunia käytämme harvoin, samoin saunaa. Ruokaa (nopeatekoista ja yksinkertaista) tehdään kerralla iso satsi ja pikaisesti seuraavina päivinä lämmitetään mikrossa. Autoreissut suunnitellaan niin, että kaikki käynnit samana pnä peräjälkeen, kaupasta tuodaan kerralla paljon, joten tolpassakin kuluu moottorin lämmitykseen paljon vähemmän näköjään kuin naapureilla.
Meidän sähkölaskussa ei ole muuta kauhisteltavaa kuin alati kasvava siirtosumma.
Vierailija kirjoitti:
Ja ulkotulet kannattaa myös jättää tavaraa täynnä olevalle kuistille palamaan yöksi, tuo joulun tunnelmaa.
Kyllä nopeammin pääsee tunnelmaan, kun laittaa kynttilän silkkiverhon eteen ikkunalle, ja raottaa ikkunaa hieman. Niin leudot ilmatkin on olleet.
Vierailija kirjoitti:
napsuttelemassa päälle ja pois. Ainakaan täällä meilläpäin ei kukaan sammuta noita valoja yöksi, tai päiväsaikaan, aina palavat. Tyhmännäköistä olisikin jos jollakin palaisi aina vaan muutaman tunnin ajan joskus illalla.
Meidän rivarinaapuri teki näin. Isoon vaahteraan vetivät pitkän valokaapelin (se paksun köyden näköinen kunnon sähkösyöppö), joka oli päällä iltaisin n. 2 tuntia. No onneksi, pilasi koko kauniin pihan tunnelman. Polttele siinä sitten kynttilälyhtyjäsi....
Ulkona olevat jouluvalot olen laittanut jo parikymmentä vuotta toimimaan ajastimella.Syttyvt iltahämärän tultua ,n 24.00 sammuu ja aamulla taas päällä 7-10.30
Sisäkyntteliköt pyöräytän tarpeen tullen poltimosta päälle ja pois,ei mitään töpselien riipimistä.Näillä on menty vuosikymmenet.
Tämä kaikki sen takia ,että minua häiritsee nuo valot kirkaalla päivällä esim .Hämärinä päivinä pidän kyllä miellyttävät valot aina siinä huoneessa missä oleilen,ihan viihtyisyyden puolesta.En ole sähköpihi.
Minäkin sammutan omani kun menen nukkumaan, ja päälle laitan illalla joskus 6 aikaan