~O~ lokakuiset huhtikuun loppupuolella ~O~
tässäpä tämä uusi pino.
pitäiskös sitä esittelyä alkaa nyt miettimään?
tehdäänkö esittelyjä ollenkaan, ja jos, niin mitä tietoja laitetaan?
-e-
Kommentit (52)
linea negrasta:
mulla ei ole tullut sitä " vauva-viivaa" kummassakaan edellisessä raskaudessa, ja kaksi poikaa on siunaantunut.
toistaiseksi ei ole näkynyt lineaa nytkään..
odottelen sitä sporttista ja virtaviivaista seepra-raidoitusta, (raskausarpia), entiset arvet alkavat jo näkyä taas selvemmin, varmaan punertuvat piakkoin. voi sitä kutinaa sitten, vaikka miten jo nyt rasvaa... =(
just mittasin. lähtötilanne oli (aika valitettavat, vähempikin olisi lähtöön riittänyt) noin 85cm.. nyt vyötärö oli tasan metri!
voi juma.. sentti/raskausviikko! eipä ole ihme juttu, jos raskausarvet alkavat ilmoitella itsestään..??
hankinnoista vielä..
eihän meillä toki vielä kaikki ole hankittuna!!
se toinen kaukalo on vielä ostamatta, ja vaatteita (kirpparit! ja tutut?) etenkin potkupukuja=yöppäreitä pitäis hankkia. puolipotkareita, bodyja, ja jotain talvi/syksyvaatteita.. ja..
ja varmaankin pulautusliinoja.. tuleehan niitä vielä se 10kpl äitiyspakkauksessa, ja entisiäkin on varmaan 30kpl? mutta ne hupenee aika tahtia, jos on kaksi pulauttelevaa vauvaa!
ainun tuttipulloja+tutteja niihin pitää hankkia lisää, useita.. ehkä 8kpl?
entisiäkin pulloja on, mutta ei riitä kahdelle, montaa kertaa en jaksa päivässä keittää pullo+tuttisoppaa. kerta riittää. (onneks mulla on helkatin iso kattila =) )
vinkkinä: olen havainnut, että tuttipullot kannattaa hankkia kaikki saman merkkisiä keskenään, niin miehen ei tarvitse pähkäillä, että mikä pullonkorkki ja tutti kävi mihinkin pulloon, kun ainut, emmat ja muut eivät käy keskenään. väärin yhdisteltyinä vuotavat vain, ja jenka menee korkista pilalle, kun väärään pulloon vääntää..
mies ei välttämättä kykene oppimaan tätä noin 9kk aikana, minkä niitä pulloja tarvitsee.. =)
syy miksi hamstraan tavaraa jo nyt on se, että haluan ostaa nyt käytettyjä, kun ei ne tavarat meillä ole kauaa käytössä, näillä kaksosilla vain, ja sitten pistän ne eteen päin kiertoon.
(esikoiselle ostin yhdistelmät ja matkarattaat uutena, ja muutakin, ja hyvin ovat kestäneet muksulta toiselle. paljon kaikkea onkin, mutta yhdelle, onneksi rattaat oli jo valmiiksi kahdellekin!)
kun vastaan tulee sopiva, ostan jos on siihen silloin rahaa.
(kaupasta saa uusia kyllä takuulla syksyllä samaan hintaan kuin nytkin ovat, jos ostaisin kaupasta, ei tarvitsisi kiirehtiä..)
viimeiseen asti kun jättää, niin voi olla että tuleekin kiire, sopivaa ei löydy edullisesti, ja joutuu ostamaan samat kamat käytettynä kalliimmalla, kun ei ole aikaa katsella..
ja valitettavasti meidän tuloilla/perhekoolla kaikkea ei voi ostaa käytettynäkään kerralla.
tuntuu että laittamista on kodissakin hirveästi.
kuopuksen vaatteet pitäisi siirtää makuuhuoneesta lastenhuoneeseen kaappiin, ja sitä ennen pitäisi ne sitä varten hankitut elfa-korisysteemit kasata ja kaappi tyhjentää..
minne hiivattiin mä ne kaikki pelit ja lelut laitan sieltä kaapista=) ??
ja minne laitan sen lipaston jossa nykyään on kuopuksen vaatteet, joka tukkii nyt toisen pinnasängyn paikan makkarissa.
kaksi korisysteemiä jo kasasinkin, ja yhden kaapin raivasin, mutta ne on noita vauvojen kamoja varten ne..
ja kuopus pitäisi kesällä opettaa pois tuosta meidän pinnasängystä lastenhuoneeseen.. lastensänkyyn.
ja kaikkein mieluiten haluaisin saada esikoisen suostumaan nukkumaan kerrossängyn yläpetissä, että kuopus voisi nukkua alhaalla, ettei tarvitsisi sitä jatkettavaa lastensänkyä laittaa lastenhuoneeseen, vie turhaa lattiatilaa.. voi olla kyllä turha luulo se yläpeti..
edellisissä raskauksissa olen tehnyt kaapinsiivoukset yms " operaatiot" jossain rv 30 kieppeissä, mutta silloinkin on oman olemisen kannalta ollut " viimeiset järkevät viikot" duunailla sellaisia. saaliina kolotuksia, liitoskipuja, supistuksia ja selkäsärkyä..
eikä löystyneiden nivelien ja etenkin lonkkien kanssa kannata kauheasti kiipeillä jakkaralle, kun tasapaino ei ole entisensä silloin..
nyt pitää sellaiset tehdä jo aiemmin, että vielä kykenee.
joku kaappien siivouskin on sellainen juttu, että sen haluan tehdä ehdottomasti itse, enkä anna äitini/mieheni/kenenkään muun mennä järjestelemään kamoja siten, että en itse löydä mitään.
ikkunanpesut ja verhon ripustukset yms jätän muille kesällä ilomielin! ;)
kyllä mullakin on mielessä käynyt, useaankin kertaan, että ostelen nyt kaikkea, autokin on vaihdettu, entä jos meneekin vielä kesken???
mies sanoi siihen, että no, riskialttiimat ekat 12 viikkoa meni jo, ja jos köpelösti käy, meillä on 9 kaveria pakkasessa, sitten siirretään uutta yrittäjää sieltä.. eli jos ei nyt, niin ehkä sitten vähän myöhemmin onnistuu..
ja minut tuntien, hermoilen kuitenkin ihan laitokselle asti, ja sielläkin, ennen kuin pääsen lasten kanssa kotiin.. että varma on varmaa vasta kun se tapahtuu..
ja saahan nuo tavarat sitten laittaa myyntiin, jos ei sitten tulekaan enää lapsia..
vitsit, aamulla on se fysioterapia klo 9. just muistin, kun vilkaisin kalenteria.
pitänee yrittää saada unen pää kiinni.
väsyttää kauheasti, mutta uni ei tule..
kiitos naksullekin osanotosta.
mikähän puheripuli mulla lienee..??
-e- +otso ja into (vaiko iina ja enni??) rv 14+5 jo tän päivän puolella =)
No niin, neukkulassa käyty! Pistin oikein tuulemaan kun soitin sinne 8.05 ja olin jo puolelta paikanpäällä - tätikin naureskeli että olitpas nopea! Sattui siis olemaan vapaata juuri tuo ensimmäinen tunti, niin sinnehän sitten oli rynnättävä! :)
Ja siellä se Pulla touhotti! :D Sydänäänet kuuluivat heti, tosin aluksi istukan kautta. Se oli se sellainen junan puksutusta muistuttava ääni, mutta terkkari sanoi, että hän haluaa nyt löytää sen varsan laukan... Minä siinä vähän hämmästelin, kun viimeksi kuului juuri tuo puksutus. Täti kertoi, että puksutus kuuluu tosiaan istukan kautta, varsinaiset vauvan sydänäänet kuulostavat aivan kavion kopseelta - ja niinhän se oli! :) Ihana kopina kuului, tosin aina hetken kerrallaan kun meidän vekara on niin kova liikkumaan. Potki kovasti (=kovat paukahdukset dopplerissa) ja karkasi jatkuvasti anturin alta! :) Suloista! Tätikin hämmästeli, että jopas on vilkas tapaus! :) Ja syke oli siis 155 eli ihan hyvä tahti!
Enniksellä oli yöllinen puheripuli! :) Onhan tuossa jo aivan hirmuisesti hankintoja! Mä oon aatellut, että alan tehdä hankintoja vasta sitten, jos päästään kahdenkympin paremmalle puolelle. Täällä on muuten masunympärys 95cm, joten yksösen odottajaksi olen kyllä melkoisen kokoinen jo! :)
No niin, sitten töihin! Huh, mitäköhän kaikkea siellä on ehtinyt reilun viikon aikana tapahtua! Mukavaa viikkoa kaikille!
Naksu 14+5
kävin neuvolassa, ja ultrassa kaverit heilutteli =)
hyvin voivat, ja ovat kuulemma molemmat pää alaspäin, ja peräkanaa, eivät siis rinnakkain..
pääsinpä läpi!
mun koneelle tuli sitkeästi monta kertaa teksti, että pääsyni keskusteluun on evätty, koska koneeni IP-osoitteesta on toistuvasti häiritty vauva-lehden sähköisiä palveluita!
jep, en mä tänne tämän kummoisempaa törkyä ole kirjoitellut, kuin mitä tänne teidänkään seuraanne..
no, me käytiin siellä monikkovalmennuksessa.
pikku pettymys heti alkuun, ei saatu yhtään monistetta, josta olis voinut kotona vielä lueskella asioita..
joten vedän tähän ulkomuistista sen mitä muistan pääpiirteittäin.
ainakin jyväskylässä kaksosraskaus käynnistetään/annetaan aika suunniteltuun sektioon rv38, eli lasketusta ajasta voi vähentää suosiolla sen kaksi viikkoa suoraan. näin sanottiin!!
yhden vauvan raskaus ajatellaan yliaikaiseksi jos menee rv42, ja kaksosilla tämä raja on se rv38.
istukan toiminta on siihen mennessä jo alkanut alentua, istukat ovat siis jo alkaneet rappeutua, vauvat ovat valmiita, eikä kohdussa olemisesta ole enää hyötyä vauvoille sen rv 38 jälkeen.
kaksoset " valmistuvat" yhtä lasta nopeammin.
keskimäärin kaksoset syntyvät rv36+5 (tosta päivien lukumäärästä en ole varma), eli osa aiemmin, ja osa myöhemmin, mutta suunnilleen rv36 kieppeissä se suuri tapahtuma olisi odotettavissa todennäköisimmin..
sairasloma alkaa usein kaksosia odottaessa siinä rv24-26 välillä, äidin voinnista ja työn laadusta riippuen, voi olla joskus pidempäänkin töissä.
kohtu on rv26-28 tienoilla venyttynyt yhtä äärimmilleen kuin yhtä lasta odottaessa rv40.
tästä syystä elimistö voi alkaa kuvitella, että vauvan (ei se käsitä että vauvojen) on aika syntyä, ja siksi ennenaikaisuuden riski niillä viikoilla on suuri.
tästä syystä pitää ottaa rauhallisesti..
painoa voi helposti tulla se 20kg.
siellä oli esillä taulukko, jossa ei raskaana olevan naisen päiväannos oli 2200 kcal.
yhtä lasta odottavalla kalorimäärä päivässä oli noin 2500.
sitten kaksosia odottavalle äidille oli taulukko, jossa odotuksen alkaessa ollut painoindeksi ratkaisi sen suositeltavan kalorimäärän.
ne oli ihan mielettömiä!
katsoin omalta kohdaltani, lievästi ylipainoinen, niin päivittäinen kalorimäärä oli peräti 3250!
ja normaalipainoisella oli muistaakseni 3500.
mulle, lievästi ylipainoiselle taulukon mukainen painonnousu rv20 mennessä tulisi olla 9-13,5kg!!
ja synnytykseen mennessä se oli jotain 17-20,5kg.
se ohjaaja puhui ummet ja lammet siitä, että on tärkeää, että paino nousisi nyt rv 28 asti ainakin " kunnolla" .
vauvat tarvitsevat kehittyäkseen paljon energiaa, ja keskimmäisellä kolmanneksella kunnolla ravitut sikiöt syntyvät keskimäärin parempikuntoisena/painoisena sitten aikanaan, ja ilmeisesti se ehkäisee ennenaikaisuuden riskiäkin, kun istukat ja vintiöt saavat riittävästi energiaa, eli elinolosuhteet ovat kohdussa hyvät mahdollisimman pitkään.
kaikki naiset siellä ällistyneinä ihmettelivät, että eipä ne neuvoloissa tätä taida tietää, kun kaikille oli toppuuteltu painonnoususta.
jopa niin, että rv26 kieppeillä oli jollekin sanottu, että 0,5kg painon nousu viikossa on liikaa, kun tuolla sanottiin että 0,75kg olisi niillä viikoilla hyvä, vähintään..
mä yritän löytää tosta painosta lisää tietoa netistä jostain. jäi vaivaamaan.
monet kaksosista joutuvat synnytyksen jälkeen vastasyntyneiden teholle.
usein syyt tehohoitoon eivät ole kuitenkaan ihan kauhean dramaattisia, etenkin, jos viikkoja on kertynyt jo hyvin.
yleisiä syitä on sokeriarvojen heittely, lämmönsäätelyn ongelmat, ja korkea bilirubiini arvo eli keltaisuus johon vauva saa valohoitoa.
joskus vauvalla voi olla isompiakin ongelmia, mutta niitä ei nyt käsitelty.
sitten puhuttiin synnytyksestä.
kaksosten synnytys ei ole sen kivuliaampi kuin yhdenkään lapsen synnytys.
avautumisvaihe voi olla lyhyempi kuin yhtä odottaessa, mutta ponnistusvaihe voi olla kaksosraskaudessa pidempi A vauvaa ponnistaessa.
syystä että, kohtu on niin äärimmilleen venyttynyt, että se ei välttämättä jaksa supistella yhtä voimakkaasti kuin yhden vauvan kokoinen kohtu.
B tulee yleensä vähän pienemmällä ponnistamisen vaivalla kuin A, kun kanava on valmiiksi raivattu auki.
jos A on päätilassa, ja B myös, on alatiesynnytys.
jos A on päätilassa, ja B perätilassa, on alatiesynnytys, ja B voidaan yrittää kääntää päätilaan kun A on syntynyt. jos ei käänny, syntyy B perätilassa.
jos A on perätilassa tai poikittain tai jotenkin muuten kuin päätilassa, on sektio sitten luultavasti tulossa.
ainakaan jyväskylässä ei saa enää ilokaasua synnytksissä ollenkaan, sen käyttö on poistunut.
jotkin muutkin synnytyssairaalat ovat luopuneet ilokaasusta kokonaan.
muut kivunlievitykset ovat tarjolla.
paitsi, että ammeeseen ei pääse, kun kahden vauvan vointia on vaikeaa seurata altaasta.
suunniteltuun sektioon, ja kiireelliseen sektioon isät pääsevät todennäköisesti mukaan (jos ei tule mitään ihmeellistä mutkaa matkaan), mutta hätäsektioon ei pääse.
jos vauvat aikovat syntyä ennen rv32, viedään jyväskylään menevät synnyttäjät kuopioon ambulanssilla synnyttämään.
syynä se, että kuopiossa on parempi vastasyntyneiden teho ja siellä on paremmat valmiudet auttaa ihan pikkukeskosia.
eikä tuo jyväskylä ole mikään yliopistollinen sairaala.. vaikka ihan hyvä ja laadukas synnytyssairaala onkin.
tulihan siellä muutakin asiaa, identtisistä ja ei-identtisistä, identtisten kalvorakenteista, ja muusta sellaisesta, mutta ne te varmaan jo tiedättekin, eikä täällä kai ollut ketään, joka identtisiä odottelee?
mut nyt mun on pakko mennä nukkumaan.
-ennis- +otso ja into rv14+5
Nyt pääsin mäkin tänne, mulla herjas samaa ku Enniksellä! Häiriköitä olemme! ;)
Tulin vaan kertoilemaan vähän eilisestä päivästä. Oli siis eka päivä töissä loman jälkeen ja illalla sitten alkoi selkää poltella ikävästi. Se lisääntyi ajan myötä ja alavatsallakin oli kurjia tuntoja. Lopulta lähdin sitten etuajassa töistä päivystysasemalle, missä saikin odotella tovin ennen kuin mitään tapahtui. Ehdin jo soittaa synnytysvastaanotollekin, mutta sinne eivät ota ilman lähetettä ennen kuin rv 20.
Noh, lääkäri siinä arpoi mitä tehdä, otettiin pissanäyte ja tehtiin sisätutkimus. Kyllä voin sanoa, että yleislääkärin sisätututkimus ei tunnu kovin asiantuntevalta, enemmänkin se pisti huolestumaan kuin helpottamaan. Mutta sanoi siis, että paikat ovat kiinni ja kohdunkaula pitkä, " Hyvin kestää supistelut!" . Just!!! Pissanäytteestä otettiin tikuilla samassa arvot, puhdas oli. Viljelyyn lähettivät näytteen, mistä tulee tulokset huomenna. Eli mitään ei siis selvinnyt, mutta lepo on auttanut oloon. Synnärillä sanoivatkin, että nyt pitäisi päästä makuulle. Eli tämä päivä on mennyt huiliessa, huomenna sitten uusi yritys töissä.
Huoli nousi taas, just kun aamuisen sydänäänten kuuntelun jäljiltä olin saanut mieleni rauhoittumaan. Kyllä tämä odotus on huolen täyteistä, mutta kaiken sitä kärsii kun vaan oman vauvan sitten syksyllä syliin saisi, terveenä ja vahvana!!!!!! Nyt vaan jälleen kerran toivon, että Pullalla olisi kaikki hyvin!!!
Naksu 14+6
olipa naksulla hermostuttava päivä.
(tervehdys, oi häirikköystäväni ;) )
mulla on aiemmissa raskauksissa ollut tuota supisteluvaivaa, ei sentään ihan noin reippaita supisteluja kuitenkaan, mutta sellaisia että tuntuvat kyllä.
mulla ei taida ollakaan niitä kivuttomia harjoitussupistuksia, ne tulee kyllä aina tuntemusten kanssa, kun tulevat.
nyt odottelen että milloin alkaa taas..
se on kyllä aika pelottavaa, jos kipeestikin ottaa, ja useamman kerran tunnin aikana..
mut, jos kohdunkaula on kiinni, ja pitkä, kuten lääkäri sanoi, sekä supistukset lakkaa lepäämällä, ei pitäisi olla syytä huoleen.. näin mua on ohjeistettu..
mut se on kyl keljua, kun töissä ei pääse oitis pötkölleen, jos alkaa tuntua maha kireeltä..
näinköhän joudut piakkoin saikulle, jos supparit innostuvat huomennakin??
siihen koneen herjaamiseen auttoi se, että poisti sivuhistorian, väliaikaistiedostot ja evästeet..
tai saa nähdä meneekö tämä läpi..
me ollaan huomenna lähdössä sinne reissuun. tullaan sitten sunnuntaina, eli jos en ehdi koneelle huomenna ennen lähtöä, palaan kirjoitteluihin maanantaina.
aloittakaa uudella otsikolla se toukokuun alkupuolen keskustelu...
mulla onkin ma aamuna neuvola, ja uusi terkka, kun tämä aiemmista raskauksista tuttu terkka jää vuorotteluvapaalle.
no, kai se sijainenkin osaa kaksoset tarkkailla..
eipä tänne erityistä. olen sitä painoasiaa miettinyt, ja ihmetellyt, että mistäs mä saisin niin paljon sitä energiaa päivässä.. pitää alkaa varmaan uudelleen litkimään sitä tuoremehua.
varmaan parempi vaihtoehto, kuin syödä suklaata vaikka ei yhtään tekisi mieli suklaata. (jep, sekin ihme on nyt koettu, mun ei juurikaan tee mieli suklaata nyt raskaana ollessa!!)
nytpä kehittelen jotain iltapalaa.. ja lötkähdän soffalle.
voikaahan paksusti, ja hauskaa vappua, jos en huomenna ehdi toivottelemaan =)
-ennis- + otso ja into (tai iina ja enni) rv14+6
http://www.suomenmonikkoperheet.fi/kysymys2.php
tuossa linkki, ja kun rullaa sivua alaspäin, niin kysymyksen 21. vastauksen kohdalla on se taulukko, mistä kukin voi kurkistella sen oman painonnousun optimimäärän raskauden alussa olleen BMI:n mukaan..
tuolla on muutenkin ihan hyviä kysymyksiä ja niihin vastauksia monikkoraskaudesta.
-e-
Tosiaan oon sairaslomalla astman vuoksi nyt 2 viikkoa. ja konetta tai siis nettiä ei ole kotona, niin minusta ei kuulu.....
Kiva et kaikilla menee suht mukavasti!
Itsellä henki on ahtaalla ku nuo katu- ja siitepölyt on alkanut leijuun. Tylsää. Muuten raskaus menee kivasti isommitta vaivoitta. ma siis oli mun neuvola ja 23 pv. äippä pkl.lle. Masu on kyllä iso. Vaikka ei mulla edelleenkään ole juuri painoa tullut. Masun ympärys on leveimmältä kohdalta n. 101 cm. Normaalisti menen siinä vähän alle 80 cm, eli mahaa on.
Ennikselle kiitos, infoista! Tulostin ihan et saan bussissa kotimatkalla lueskella! :o)
Voikaamme hyvin, ja malttakaamme lepäillä. Olen viikonlopun typyn kanssa vanhempieni luona, joten siellä netti pelaa, niin ehdin tarkemmin lueskella teidän kuulumisia ja kirjoitellakin.
Terkuin Nallu ja piiperöiset rv 16+3
Täällä on jo pallot puhallettu ja serpentiinit pitkin poikin lattioita...antaa vapun tulla vaan!
Naksulla oli kurjia " tuntemuksia" , onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin. Itselläni tulee kanssa joskus iltaisin samantyylisiä supistuksia....ensin polttaa selästä ja sitten maha on ihan kova ja kipeän tuntuinen, onneksi ovat menneet levossa ohi mutta kyllä ne aina säikäyttää.Nyt vain lepäilet...se on ainoa keino noihin vaivoihin tässä vaiheessa.
Ennikselle turvallista matkaa kotiseudulle ja voimia isäsi hautajaisiin.
Nallukalla on kunnon kevät astma oireet...toi huilailu tekee varmasti hyvää teille kaikille neljälle ja ehtii pölytkin laskeutumaan sillä aikaa...sulla olisi varmaan vesisateet toivomuksessa vai mitä.
Tänne ei mitään ihmeitä...levollinen olo...vatsassa möngitään ajoittain, mikä rauhoittaa kyllä kummasti mieltä. Tosin neuvolassa löytyi taas vain toisen äänet ja ultrassa löytyi sitten molemmat...toinen köllii oikealla olavatsalla ja istukka on takaseinässä ilmisesti ja toinen vasemmalla puolella navan vieressä ja istukka on etuseinässä ja siksi ääniä ei kai taas löytynyt. Mutta ne oli juuri niissä paikoissa kun olin möngerryksenkin tuntenut. Verenpaine oli alhaisempi kuin viimeksi..jes...eli kyllä se huilaaminen auttaa!
Tänään vietetään vappua ihan kotosalla ja grillaillaan ja huomenna sitten..no. sen näkee mitä tehdään!
Mukavaa vappua kaikille ja lepäilkäähän kunnolla!
t.Kakilu
ihan pikaisesti ennen kuin mennään..
viime yönä esikoinen oksensi monta kertaa, nyt ihan ok.
äiti on väsynyt, kun pesin eteisen mattoa puolilta öin, ja vaihdoin lakanatkin ilmeisesti 6 kertaa.. hoohhoh..
tuommoinen 3v kun nukkuu, ja sitten alkaa oksentaa, eka satsi on petissä, ja loput vasta ämpärissä..
tänään todella ruhtinaallisten yöunien jälkeen olen pessyt koko huushollin lattiat, kun se oksennuksen haju tarttuu joka paikkaan, jos sukan tai jalan pohjaan on tullut tippakin oksennusta..
pakattu on jo melkein, ja pojat ovat kovasti lähdössä mummilaan.
lisää tietoa monikoista löysin:
http://www.monikkoperheetlpr.net/Kuvallinen_tietopaketti.pdf
kuulumisiakin oli, mutta nyt ei ehdi kommentoimaan..
hauskaa vappua kaikille!
..ja muistakaa aloittaa huomenna, tai kuka ja milloin sitten toukokuun puolella ekana aloittaakin, se uusi pino!!
palaan ruutuun su tai ma, riippuu tilanteesta..
-e- +O ja I rv15+0 POKS!!!
Pikaisesti piti tulla toivottamaan mukavaa ja aurinkoista vappua, ihan mahtavat kelit kyllä on!!!
Täällä alavatsa vielä on vähäsen oireillut, mutta labratulokset olivat puhtaat. Perjantaina menen neuvolalääkärille ja katsotaan eteenpäin - toivottavasti kaikki on hyvin!!!
Naksu ja Pulla 15+0 - poks poks!!! :D
Ennishän on jo saanut hienosti hankkittua kaikki...mä en ole kertakaikkiaan hankkinut vielä mitään...en uskalla vaikka tiedän, että sen tyhmä ajatella niin...tarvitsen vielä aikaa, että olen siihen valmis.
Joo, mäkin aion katsella noita autobabyja käytettynä....tosin minun äitini on luvannut ostaa vaunut ja kaukalot... mutta siltikin olisi järkevämpää ostaa ne käytettynä.
Tósta sukupuolesta...me olemme päättäneet, että haluamme tietää " keitä me odotamme" , tosin emme paljasta varmastikaan muille. Mutta on kivempi hankkia " oikeen värisiä" vaatteita varsinkin kun hankintoja tekee kahdelle.
Naksu on saanut jo viivankin, mulla tuli viimeksi ainakin vasta ihan loppupuolella viiva näkyviin enkä muista noita uskomusjuttuja.
Kiva, että enniskin alkaa muistuttaa rantapalloa, koska olen välillä ihan epäuskoinen voiko tämä maha tosiaan olla jo näin iso....varsinkin iltapuoleen, kun vielä turvotus lisääntyy niin ihan pallolta se näyttää ja tulee kanssa tosi ylös. Millanenkohan se nallukan jättimaha on?
Joo, soittakaa vaan neuvolaan ja pyytäkää " rauhotusäänet" ...ei äitejä saa pitää turhan takia " stressaantuneena" kun kerran on vehkeet ja keinot olemassa.
Kakilu