~O~ lokakuiset huhtikuun loppupuolella ~O~
tässäpä tämä uusi pino.
pitäiskös sitä esittelyä alkaa nyt miettimään?
tehdäänkö esittelyjä ollenkaan, ja jos, niin mitä tietoja laitetaan?
-e-
Kommentit (52)
piti tulla oikein kurkkaamaan, miten kakilun antti ja bentti (antsa ja bena tuttavien kesken?) voivat.
hienoa, että löytyivat sieltä molemmat, vaikkakin eripuraisissa tunnelmissa ;)
mukavaa viikonloppua kaikille.
mä lähden halemaan ukkoa töistä.
-e- + into ja otso rv 13+2
no, piakisesti sitten vaan..
liityin eilen keski-suomen monikkoperheyhdistykseen, ja sen eka monikkovalmennus on jo ensi viikon maanantaina.
tänne ei kuulu muuten mitään kummallista, mutta mun isä kuoli viime yönä, ja jotenkin ei osaa itse keskittyä nyt mihinkään.
palaan ruutuun, kunhan teitä muitakin näkyy..
-e- +Into ja Otso rv13+5
Voi Ennis; Osanottoni suureen suruunne! Olen niin pahoillani. Ymmärrettävästi keskittymisesi on nyt jossain ihan muualla. Voimia ja halauksia sinulle ja läheisillesi täältä lähettelen. Koita jaksaa! Niin ja pahoitteluni myös kolarissa menettämiesi tuttaviesi puolesta. Sinulla on nyt kovasti koettelemuksia.
Itsekin olen muuten katsellut nuita Oulun monikkovalmennuksia, mutta täällä tarvii ensin lähetteen ä-pkl:lta tai neuvolasta, ja sit valmennuksiin pääsee OYS:aan. Niitä on kai neljä kertaa vuodessa. Paikallisyhdistys ei kai täällä enää valmennuksia järjestä. Pitäis ottaa selvää niistäkin kun tässä muistais¿
Kakilu oli käynyt neuvolassa. Onnittelut ihanista ultratunnelmista!!! toi on niin hauskaa, ku ne käsiään siellä ojentelee, ja näyttää ihan niin ku ne tosiaan olis siellä toistensa tontilla muksimassa :o)
Omaa napaa sit;
Kävin tänää neuvolassa, ja kolmen päivän sairasloma napsahti. Ei sinänsä ole mitään hätää täällä, eikä vauvoilla, mutta väsymys on viime viikon jäljiltä aikamoinen. Ku on tuo muuttokin täällä päällä. Eilen vetasin kolmen tunnin päikkärit ja nukuin 8 tuntia yöunta, niin tänä aamuna olin jo ihan normaalien kirjoissa ilman pahoinvointia, ja terävänä menossa töihin. Mutta neuvolan täti oli sitä mieltä, et nyt on levon aika. Verenpaine oli hieman koholla (143/85). Lähellä normaalihan tuo on, mutta mun omiin arvoihin nähden koholla. Itse olen kyl sitä mieltä, et se johtu astmalääkkeistä jotka just vetasin ennen kuin lähdin neuvolaan. Leposykekin oli nimittäin 95¿ Nuo lääkkeet aina noin tunniksi nostaa mun sykkeen ja aiheuttaa pientä vapinaa, eli ei se ole ihme jos verenpainekin nousee. Sit se täti oli huolissaan, kun mun paino ei nouse. Se paremminkin edelleen tippuu, vaikka maha vaan kasvaa¿ Omalla kotivaakalla ei ole kyllä tippumista tapahtunut. olen painoa seuraillut alusta asti ja samoissa pysyy. Esikoisen raskaudesta mulla alkoi paino nousta vasta 21 rv:n tietämissä, eli siitäkään en ole niin itse huolissaan.
Mut ennaltaehkäisevässä mielessä nyt tää sairasloma siis, että saisin levättyäkin täällä muuton keskellä. Suurin osa tavaroista alkaa olla jo uudessa kodissa. Huomenna viedään, tai siis mieheni ja hänen ystävänsä vievät, vielä muutaman kuorman. huh, kyllä tuota kamaa vaan onkin¿. Itse olen lähinnä seuraillut muuttoa, ja pakkailin jotain keittiön astioita, mutta aika vähissä on nyt mun osallistuminen. Onneksi on apuvoimia käytössä, niin ei tuo mies riepu yksin joudu huhkimaan.
Niin ja neuvolakuulumisista vielä tärkeimmät: Kaikkien vauvojen sydänäänet löydettiin! Ai, kun hymyilyttää taas täällä. Ihanaa! Torstaina päästään sit näkemään kaverukset! Saapa nähdä mitä lääkäri tuumaa mun sairasloman alkamisajankohdasta. Jänskättää!
Halaukset kaikille teille, ja hyvää tätä viikkoa!
Terkuin Nalluska ja piiperöt 15+0, niin ne viikot pikkuhiljaa vierii onneksi¿.
Ennikselle suuret pahoittelut. Paljon voimia ja aurinkoa teidän perheelle vaikeiden aikojen keskelle!
Nallukalle rentouttavaa sairaslomaa! Muutto on aina raskas projekti ja valmista tulee hitaasti. Varmasti on ollut rankkaa. Hienoa että vauvojen sydänäänet löytyivät! Uskon että hymyilyttää :)
Omaa napaa. Olo on ollut ihan ok, iltaisin vain väsymys tulee nopeasti. Ei ole tullut paljoa leffoja töllättyä telkusta kun sänky kutsuu aiemmin kuin ennen. Olen lukenut kauhealla kiireellä lopputenttiin että saan asiat painettua päähän ennen toukokuun alussa olevaa tenttiä. Lisäksi olen ravannut tiuhaan treeneissä sillä vapun aattona meillä on iso keikka. Kiirettä on siis pitänyt.
Yksi asia alkaa suorastaan masentaa. Nimittäin tämä työnhaku. Olin kuvitellut että töiden kiven alla oleminen on vain puhetta, mutta eipäs tainnut ollakaan. Opiskelukaverit, jotka ovat valmistuneet tai valmistumaisillaan (kuten minä), ovat jatkaneet opintojaan joko toiselle alalle, pedagogisiin opintoihin tai sitten tohtorin tutkintoon. Mutta kuten aiemmin sanoin, mielestäni olen opiskellut jo ihan tarpeeksi. Ottaa päähän että nyt pitäisi ruveta miettimään uutta alaa juuri kun piti päästä työelämään kiinni... No, niin kait ne asiat vaan muuttuu: opintojen alussa hehkutettiin miten paljon alalla on töitä tarjolla, mutta nyt tilanne on aivan eri. Huoh ja krooh. Olisi sittenkin pitänyt valita ammattikorkeakoulu. Tai ammattikoulu. Jälkiviisaus on syvältä.
No, yksi asia kerrallaan. Ensin valmistuminen, sitten vauva ja vasta sitten ne uudet opinnot tai ehkä jopa työ...
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!
t. Liljis, 14+1
Ensiksikin Ennikselle paljon voimia surusi keskellä...aika kuluu ja hiljalleen suru muuttuu kauniiksi muistoiksi.
Omaa napaa:verenpaineet ovat olleet luvattoman korkealla jo pidempään ja kärsin inhottavasta päänsärystä...pää humisee ja on ihan " pönttö" ja sen jälkeen kun vähän fyysisesti rasittuu niin päässä alkaa " takoa" joku. Tänään olin taas rr kontrollissa ja alhasin mitä saatiin oli 89/138...ei tarvis vielä nousta noin, mä olen kohta taas albetol-lääkityksellä ja vuodelevossa...ei vielä, eikä!
Nallukallakin on paineet vähän koholla...nyt vaan rauhotetaan tahtia, vai mitä.
Haen pojalle hoitopaikkaa elokuun alusta lähtien varmuuden vuoksi jos en itse enää kykene tarjoamaan " virikkeitä" sängynpohjalta. Stressaa sekin, että toinen joutuu hoitoon sen takia, äiti ei jaksa...plääh. On tässä paljon isoja asioita mietittävänä ja järjesteltävänä ennenkuin vauvat " voi" tulla maailmaan.
Liljis...toi stressaa, kun ei löydy sopivaa työtä ja itsellä olisi annettavaa vaikka kuinka. Kyllä ne asiat siitä järjestyy hiljalleen...yrität nyt vaan nauttia raskaudestasi täysillä.
Pojan kummitäti tulikin käymään...palaillaaan!
Voikaa oikein hyvin..eikä oteta vielä mitään " vaivoja" riasaksemme!
kakilu ja Antti ja Bentti 13+6
oho, onpa kakilun paineet koholla. ja nallukallakin.
voisitteko te, joilla on sitä ylimääräistä verenpainetta, jotenkin siirtää vähän mulle niitä liikoja?
mulla huippaa ja näkyy mustia pampuloita näkökentässä, kun paineet menee alhaalla.
ei mut oikeasti. toi on tosi kurjaa. varmaan huolestuttaa, jos näillä viikoilla jo aletaan makuuttaa ja tarjotaan verenpainelääkkeitä.
kakilu miettii onko parempi pitää lapsi kotona, vai laittaa hoitoon.
no, mä olen päättänyt, että pojat ovat täysipäiväisenä (8-15.30) hoidossa just niin kauan, kuin minä odotan.
(ei taloudellisesti kovin järkevää, mutta oman jaksamisen kannalta liki pakko)
ihan siksi, että en mä varmaan jaksa/kykene sen tulevan jumbomahan kanssa ulkoilemaan, käymään perhekerhossa ja muissa riennoissa, missä lapset näkisivät muita lapsia, nostelemaan nuorempaa pyllyn- tai käsienpesulle yms. varsinkaan loppuaikana, ja varmaan tarvitsen lepäämistä ennenaikaisuuden ehkäisemiseksi silloin jo aiemmin, kun saikulle laitetaan.
luulen, että kahden eläväisen 4v+1v vintiön kanssa ei hirveästi sohvalla pötkötellä..
en koe sitä hoidossa olemista lapsille epäreiluksi järjestelyksi, päinvastoin.
on parempi, että on leikkikavereita, ohjattua toimintaa, säännöllinen päivärytmi, laulu-leikkituokioita, ryhmässä toimimista, säännöllistä ulkoilua..
meillä on ihana perhepäivähoitaja, ja hänen eläkkeellä oleva miehensäkin on paljon lasten kanssa. melkein kuin vara-mummula..
kun tulen laitokselta, niin sitten pojat on hoidossa 2 tai 3 päivänä viikossa=puolikkaana.
mulla on varmaan kädet aika täynnä niiden vauvojen hoidon kanssa, eikä meillä ole oikein koti/lastenhoitoapua saatavilla. paitsi se perhepäivähoito.
uskon, että ei tule kovin usein lähdettyä lauman kanssa vaikkapa perhekerhoon, ja pelkästään esikoisen kuskaaminen seurakunnan kerhoon ja 2h päästä kotiin on aika suoritus, kun kolme muuta pitää pukea, syöttää ja herättää aina mukaan.
mun äiti on kyllä uhannut jäädä vuorotteluvapaalle neljäksi kuukaudeksi syksyllä, ja olisi sitten vähän aikaa töissä keväällä, ja pitäisi vielä uuden vuorottelupätkän.
hän ajatteli, että tulisi toisinaan (n. 1 viikko kuukaudessa tai tarpeen ja meidän jaksamisen mukaan) tänne meille avuksi.
saa nyt nähdä, voisi olla ihan hyväkin juttu, hän on aika uupunut ja kyllästynyt työhönsä, on tehnyt vanhustyötä yli 30v.. voisi piristää.
ja meillekin se apu on varmaan tarpeen..
liljikselle onnea työpaikan metsästykseen! se on kyllä stressaavaa, kun ei oikein löydä omaa paikkaansa työelämästä. onneksi toisaalta tulee sullekin piakkoin se äitiysloma ja muuta ajateltavaa, ja sitten on ehkä joku ajatus kypsynyt valmiiksi tulevaisuuden suhteen, tai töitä löytynyt, kun äitiysloma päättyy.
nallulle valmennuksesta..
täällä ei ole tarjolla muuta monikkovalmennusta, kuin se keski-suomen monikkoperhe ry:n tarjoama. edellyttää jäsenmaksun 22e/vuosi/perhe.
kaupunki ei tarjoa kuin sen kaikille saman synnytysvalmennuksen, mikä menee täällä neuvolassa. onkohan se 5 iltana muutama tunti, ja vuodessa 4 eri ryhmää.
no, esikoista odotellessa käytiin se valmennus, eikä siellä monikoista sanottu halaistua sanaa..
joten mennään nyt sitten kolmena maanantaina jyväskylään asti kuulemaan monikoista asiaa.
ensimmäisessä osassa käsitellään monikkoraskautta ja synnytystä, se on ens maanantaina.
toinen niistä monikkovalmennuksista on kesi-suomen keskussairaalalla.
siellä käydään katsomassa synnytys-, vuode-, ja lastenosastoilla.
ja ilmeisesti kerrotaan sitten jotain siitä mitä tapahtuu jos vauvat joutuu osastolle, tai äiti ennen aikojaan sairaalaan makaamaan. ja muutenkin siitä sairaalassa olemisesta.
kolmannella kerralla on aiheena monikkoarki, tai jotain sinnepäin.
jaan ne tiedot sitten auliisti tänne teillekin, jos haluatte =)
kiitokset osanotoista, molempiin surkeuksiin.
ihan liikaa pyörii vielä mielessä se kurssikaverin kuolonkolari, etenkin sen lapsen kuolema. ja se, että se rekkaa päin ajo oli ilmeisesti tahallinen teko, ja tuhlasi samalla viattoman pienen elämän.
olen yrittänyt olla miettimättä sitä, ja ottaa etäisyyttä kaikkiin aiheen keskusteluihin yms, mutta tapahtuma kummittelee silti unissa ja mielessä.
normaalisti raskausaikana joudun sensuroimaan itseltäni uutiset, (olen täysin tekstiteeveen uutisten tietojen varassa), iltapäivä-lehtien lööpit yms, koska lapsiin kohdistuvat väkivaltaisuudet ja onnettomuudet järkyttää mun mieltäni kohtuuttomasti.
siis ihan tuiki tuntemattomienkin.
eipä tarvi olla lööpissä kuin kuva ojasta, ja iso teksti jossa kerrotaan jonkun pienen sinne hukkuneen, niin asia vaivaa helposti viikonkin. siis pelkästään lööpistäkin luettu niukka tieto.
jos en ole raskaana, eikä ole sitä babyblues-vaihettakaan enää, voin ihan hyvin katsoa normaaleita uutisia ja lukea lehtiä.
onnettomuudet järkyttävät tietysti silloinkin, mutta ei mitenkään näin jumalattoman voimakkaasti, kuin raskausaikana. hormonihuuruja?
isän hautajaiset ovat 3.5. eli lähdemme mun kotikonnuille kymenlaaksoon keskiviikkona, vapun aattona. tullaan kotia sitten sunnuntaina.
onneksi äitipuoli on järjestellyt kaikki hautajaisasiat jo valmiiksi, ja äitini käy kukkakaupasta tilaamassa mun perheen kukkalaitteen tällä viikolla.
ei tarvitse sitäkään alkaa puhelimitse sommittelemaan.
mun viherpeukalon taidot onkin jo täällä todettu (olen se, joka tappaa raparperinkin vahingossa), joten leikkokukkien nimeäminenkin näkemättä rajautuu ehkä kuuteen sorttiin..
tämän asian kanssa olen jo aika sujut, murheellinen ja haikea toki, mutta ehkä se surutyö on kuitenkin ollut jo tammikuulta asti käynnissä, kun sillon oli isällä ensimmäinen maksakooma, ja yleensä sen jälkeen on jäljellä oleva aika vähissä..
olen tässä yrittänyt ajatella, että viime viikolla oli yhden laista, tällä viikolla on tällaista, ja ensi viikolla on erilaista..
eli " etiäppäin" sano mummu lumessa.
yks typerä juttu vielä.. (sori vaan tää valituksen määrä)
mulla on huomenna näyttökokeen kirjalliset, ja torstaina ja perjantaina se näyttö.
jotenkin luulen, että olen joskus ollut hieman keskittymiskykyisempi ja pirteämpi..
ja silloin torstaina on vielä avoimet ovet siellä koululla, ja kai sinne konehalliinkin lappaa kaiken näköistä sakkia töllistelemään.
loistavaa!!
näyttöä ei oikein voi siirtääkään, kun näytön valvoja on tilattu sinne jo aikapäivät sitten, ja näyttömestari on siirtänyt muita töitään tämän takia.
..ja meitä on vain kaksi oppilasta tekemässä koetta. yleensä on neljä..
mut, teen parhaani, ja se riittää just siihen mihin riittää, ja sillä sipuli.
olossa ei muuten outoa. huippaa, väsyttää, päätä särkee (se alkoi taas sunnuntain uudelleen), ja nukun ihan tosi levottomasti/en osaa nukkua.
ruoka ei maistu, ja toisinaan maistuu senkin edestä.
nyt tekisi mieli vain kotipizzan tropicana-pizzaa, tai porkkanaraastetta+salaatinkastiketta, tai.. no ei oikeasti muuta.
pakko on vähän muutakin syödä. lohikiusaus jota tein muulle perheelle tänään ei kerta kaikkiaan maistunut.
jotenkin, kaiken huolen keskellä on juolahtanut mieleen, onko Otsolla ja Intolla kaikki hyvin.
kaiketi, kun ei mitään kummallista ole ollut..
ja maha kasvaa..
mä olen tällainen hepulin-partaalla-odottaja ilmeisestikin..
mut, nyt iltapalalle, ja sohvalle..
-ennis- ja Otso ja Into rv 13+6
..oho, aamulla poksuu viikko taas!! 15. alkaa
Onpa ollut hiljaista...Ennis on jaksanut kirjottaa pitkän tarinan, kiva.
Tännekään ei kuulu mitään erikoista, päivät kuluu ihmeenkin nopeasti ja vointi on korkeaa verenpainetta ja sen sivuvaikutuksia lukuuunottamatta energinen. Kai tämä on nyt sitä " keskiraskauden" nautinnollista aikaa...toivottavasti kestää kauan. Ihanaa, kun ilmat on noin makeet ja voi tehdä hiiljalleen...siis rauhallisesti pihahommia ja nauttia keväästä. Sisälle kun tulee saattaa poskilla olla jopa punaa mitä ei tosiaan pariin kuukauteen onnistunut saamaan edes purkista poskiin. Päivähoitohakemus on postitettu...elokuun alkupuolelta haettiin hoitopaikkaa 5 pv viikossa....sekin stressi helpotti kun sai päätöksen vaan tehtyä. Olen joo, Ennis samoilla linjoilla ajatuksieni kanssa ton hoidon suhteen, toivon vaan että pärjätään siihrn elokuun alkuun, kesällä kun on tosi hankala saada yllättäen mitään hoitopaikkaa.
Nyt, kun ihmiset tietää, että meille odotetaan kaksosia se on selkeästi saanut monet " innostuneen uteliaiksi" ... miettivät ihan käytännön järjestelyjä, millaset vaunut olen ajatellut hankkia (en tiedä vielä) ja puenko lapset samanlaisiin vaatteisiin (en),haluammeko tietää sukupuolet etukäteen (kyllä). Ihmiset ihmettelee vatsani kokoa, kun kerron lasketun ajan niin sitten tulee sanottua, että niitä on kaksi ja keskellä kaupan pihaa toinen huutaa " kaksoset" ja päät kääntyy katsomaan. Huvittavia tilanteita on ollut yksi jos toinenkin.
Eikös Nallukalla ollut tänään taas ultra...jokohan se istukka mysteeri selviää?
Ja ajatella, alkoi 15. raskausviikko...aika tosiaan menee sittenkin eteenpäin.
Tulkaahan kertomaan kuulumisia ja voikaa hyvin mammat!
Kakilu ja Antti ja Bentti 14+1
me pinoillaan kakilun kanssa kahdestaan.. =)
mä olen kanssa ollut huomaavinani, että nykyään on jotenkin energisempi.
tai mulla menee niin, että ensin olen puhtia täynnä ja touhuan jotain, ja sitten puoliyllättäen tulee hirveä hiipuminen, eikä jaksaisi enää yhtään. vähän aikaa kun huilaa, jaksaa taas, kunnes taas piiputtaa.. mutta se jatkuva ihan tolkuton väsymys on tainnut jäädä taa.
eilen ja tänään on väännetty näyttöä, ja huomenna pitäisi vielä rääpäistä työ loppuun. homma on mennyt ihan jees tähän asti, toleranssit pitää =) ..tosin, kirjallinen ei varmaankaan mennyt ihan niiiin loistavasti..
huomenna aamulla meille tuodaan se uusi pesukone. päädyttiin siemensin 8kg malliin. hintakin oli ihan ok, vähän alta 700e.
toivottavasti se on sitten hyvä kanssa.
ei maar. nyt muusin tekoon ja paneroidut turskafileet pannulle..
-ennis- +otso ja into 14+1
ai! epäilen jo ihan vahvasti, että I+O potkiskelevat mua välillä.. =)
ei liikkeitä tunnu vielä säännöllisesti, mutta kun tuntuu, osapuilleen samoissa paikoissa " elohiiret" vipattaa =)
tänään mun entinen vastuukouluttaja sattumalta piipahti konehallissa, ja jäi jutulle sorvin kupeeseen. ihmetteli, että miten sulla on noin iso toi työhaalari?
(hihansuut ja lahkeet käännetty, ja voi olla että roikkuu vähän persuksistakin..)
sanoin, että pitää kuule olla jo iso haalari, että me mahdutaan siihen kolmestaan.
pekka oli ihan????? täh?
niiiiin..kun odotan kaksosia, niin tää mun maha on jo aika..
siinä vaiheessa alkoi opettajaa jo naurattaa, että onnea! jäät sitten taas kesken kurssin äitiyslomalle vai?!?
olisipa saanut kuvan sen pekan ilmeestä =)
-e-
Eipä oikein ole ollut energiaa kirjoitella - huono olo vaivannut toden teolla taas tämänkin viikon.
Ja hirveä väsymys päällä. Juuri ja juuri jaksaa töissä käydä. Sori valitus! Tätähän tässä on nyt haluttu melkein kolme vuotta ; )
Kiva kuulla, että kaikilla menee hienosti. Ja liikkeitäkin jo tunnettu, ihanaa! Kieltämättä täälläkin eilen olin tuntevinani jotain mökellystä masussa, kun laitoin sohvalle retkahtaessani käden vatsan päälle. Ja ihan kuin joku olisi tökkäissyt kämmeneeni (potku???)! Tuntuu kyllä aika uskomattomalta, että näin aikaisin tuntuisi - mullahan on vasta 13+4 meneillään tänään. Rasvaa ei kyllä kauheasti ole tuossa välissä vaimentamassa tuntoja, ja se tökkäisy oli aivan todellisen oloinen, joten ehkä se sitten on vaan uskottava. Ihmeellistä! Ja tosi helpottavaa. Ehkä tästä raskaudesta vaikka syntyisikin vielä jotain : )
Me lähdetään miehen kanssa " viimeiselle kahdenkeskiselle matkalle" Dubliniin huomenna, ja tullaan vasta vapun jälkeen kotiin. Joten oikein hauskaa viikonloppua & vielä hauskempaa vappua jokaiikalle! Voikaas paksusti!
Jessis 13+4
Lilijs, väsymystä on täälläkin. Välillä tuntuu, et ihan uupuu pystyyn... Kovasti tsemppiä työnhakuun. Kyllä se oikea tulee vielä eteen. Nyt on onneksi muuta projektiakin päällä tuolla masun seutuvilla!
Kakilu; Voi verenpainetta!!! Lepoa ja lepoa!! Mulla itsellä on ihan normalisoitunut paineet ja olen edelleen sitä mieltä et se johtui vain siitä astma lääkkeestä. Olen mittaillut nyt kotona arvoja niin 110/65 on sellainen mun normaali. Ja eilen äippäpkl:lla saatiin 130/80 eli ihan normaaliin menee. Kotona levossa siis tulee paljon matalampia arvoja. Ja huimailee ja sumenee silmissä kun tekee nopeita liikkuja. Toivottavasti sunkin paineet tasaantuu.
Mulla kans ressaa tuo tytön hoito, ku nyt jo tuntuu etten selviä ku olen niin väsynyt. Ihan jännittää kun mies on iltavuorossa, et miten jaksan lapsen kans touhuta ja tehdä sille ruokaa yms. Kyllä mekin hoitoa jatketaan syntymän jälkeenkin. Typyllä on nyt 14 päivän sopimus ja sit ku vauvelit on maailmassa pidetään se 10-14 päivää/kk.
Ennis; Sielläkin on matalat paineet. Toisaalta hyvä, vaikka se huimailuttaakin. Tuo monikkovalmennus kyl kuulostaa hyvältä. Voi että kun oulussakin se alkais. Kysyin Ä-pkl:lta asiasta, mut eivät tienneet oikein mitään. Sanoivat et neuvolan kautta asia etenee. Outoa kun OYS sitä järjestää, etteivät tiedä OYS:an äitipkl:lla asiasta??? Hmmmm?
Ihanaa kun liikkeitä tuntuu siellä. Minusta vauveli joka on ylhäällä vasemmalla potkiskelee silleen, et jo tuntuu. Samassa paikassa navan seudussa aina tupsahtelee. Enää muutamia viikkoja, niin potkut varmaan on jo aika säännöllisiä ja tuntuvia. Ihanaa! Sit tietää et ne siellä voi hyvin.
Jessica; Turvallista matkaa teille! Nauttikaahan toisistanne, ja kasvavasta masusta! Ihanaa kun sielläkin mahdollisesti jo potkuja tuntuu!
Sit meidän Äippä pkl:n kuulumisia. Tekay oli sitä mieltä et jos alkuraskaudessa on todettu erimunaisiksi, niin se on varmin tieto. huh! Nyt kaikki istukat ovat ikäänkuin yhtä massaa kohdun takaseinämässä niin on vaikea erottaa montako siellä on. Mut se sanoi, et lamdan (ilmeisesti kalvorajojen) perusteella ovat erimunaiset tässäkin ultrassa katsottuna. huoh! No nyt huokaistaan! Seuraava kontrolli tuli vasta kuukauden päähän, eli asiat ovat ilmeisen hyvin, ja ainoastaan ennenaikaisuuden riski on meidän raskaudessa. Neuvolassa suositeltiin käymään kahden viikon päästä. Varasinkin jo ajan ja meen sinne 5.5.
Vauvelit oli virkeitä. Aikalailla samankokoisia tarkalleen. Yhdellä vauvalla reisiluu oli muita pidempi, niin vitsailimme et poikahan se siinä.... heh! Saa nähdä ketä siellä mongertää. Seuraava UÄ on siis rakenneultra, ja silloin sukupuolet pitäis näkyä selvästi. jänskää!
Sairaslomalle minut jätetään 22-24 rv:lla viimeistään ja nyt siis tuntemusten mukaan olen töissä. neuvolan kautta sit sairaslomia, jos tarvii ennen seuraavaa käyntiä.
Että sellaista, kyllä nyt on hymy taas herkässä, ja 2 päivää olokin on ollut parempi, et eiköhän tää tästä. Alkuviikon olin minäkin yllättävän pahoinvoiva, mut onneksi sairasloman aikana sai levätä ja nukkua, niin se näköjään auttaa.
Jees, nyt lopetan tän romaanin. Niin ja meillä ei ole uudessa kodissa vielä nettiyhteyttä niin siksi minusta ei kuulu ihan siihen tahtiin ku aiemmin. Yritän täällä töissä kirjoitella kun vaan ehdin.
Terkuin Nallu ja piiperöiset rv 15+5 ,kai ultran mukaan sit, no päivä sinne tai tänne...
Asia liittyy työnhakuun. Pääsin erääseen mielenkiintoiseen paikkaan työhaastatteluun (haastattelu on ensi viikolla). Paikka olisi muuten täydellinen, mutta se on määräaikainen jouluun asti (jatkomahdollisuus olemassa). Nyt painiskelen täällä itseni kanssa miettiessäni mitä sanon raskaudestani vai sanonko mitään.
Yhteyshenkilö oli tosi mukava ja firma on pieni. Tuntuu että jos en kerro raskaudestani, huijaan haastattelijaa. Tiedän että he tarvitsevat työntekijän jouluun asti, mutta tiedän myös etten voi olla niin pitkään töissä.
Paikka olisi tosi mielenkiintoinen ja työkokemus olisi minulle äärettömän tärkeää (puhumattakaan taloudellisesta edusta), mutta pelkään pahoin että jos kerron joutuvani jäämään äippälomalle viimeistään lokakuun alussa, paikka menee sivusuun.
Mitä mieltä olette, pitäisikö jättää raskaus mainitsematta (ja samalla jättää firma ¿pulaan¿ kun en olekaan käytettävissä jouluun asti)? Siis JOS minut valitaan. Iso jos. Pelkäänpä että menen avaamaan suuni raskaudestani joka tapauksessa (yhteyshlö oli niin symppis, kuten myös heidän pieni firmansakin), mutta olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä.
t. Liljis, joka pyörittelee asioita välillä ihan liikaa
Hienoa että Enniksellä ja Kakilulla on energinen olo! Itselläni tuo väsymys on aika voimakasta, mutta osasyynä siihen lienee tämä kevätflunssa.
Kakilu: Hyvä että haette esikoiselle päivähoitopaikkaa. Kaksosmasun kanssa ei varmasti jaksa pitää lapselle jöötä ja keksiä mielenkiintoista tekemistä. Hän varmasti viihtyy päivähoidossa hyvin!
Enniskin saa näyttökokeensa tehtyä. Hieno juttu! Ja uusi pyykkikone!! Hih, meillä ainut uusi ostos on äitiyshousut, jotka kävin hakemassa H&M:ltä eilen. Ne ovat vielä melko löysät, mutta yläosassa on kuminauha, jolla housut saa kiristettyä niin että pysyvät yllä jo nyt. Ja sitten kasvavat masun mukana :)
Jessikselle hyvää Duplinia!! Ihanaa kun vauvojen liikkeet alkavat monilla jo tuntumaan! Itse olen ihmetellyt kummallisia tuntemuksia masussa, kuin joku kutittaisi sisältä päin. Ehkäpä se on se meidän möllinkäinen joka siellä kutittelee!! Kunpa vauva kasvaisi pian isoksi ja vahvaksi niin että liikkeet tuntuvat jo ihan selvästi. Silloin voisi olla täysin varma että matkalainen voi edelleen hyvin.
Nallukka: Ihanaa että ultrassa kaikki oli mainiosti! Ja että muutenkin asiat sujuvat hyvin. Kolmen masuvauvan kantaminen on varmasti raskasta, voimia sinne!
Tämä tyttö painuu nyt ulos mönkimään kukkapenkkiin.
t. Liljis, 14+5
uusi äitiyspakkaus on julkaistu kelan sivulla!!
mulle tämä uusi on mieleisempi kuin se vuoden 2007 pakkaus.
ainut pöh, että olkainpotkuhousuja oli niin monet. puolipotkarit/collegehousut on mun mielestä kätevämmät.
ja ehkä se toppapuku oli valjun värinen.. mutta neutraalina helppo pukea sekä tytölle kuin pojalle.
jees.. on noita kuvia odotettukin =)
Vastaanpa nyt itselleni työnhaku asiaan. Olen päättänyt kertoa raskaudestani ja ilmoittaa milloin todennäköisesti jään äitiyslomalle. Paikka varmaan menee kyllä jollekulle muulle, mutta onhan se kuitenkin noin lyhyestä työsuhteesta aika paljon pois jos vajaasta puolesta vuodesta jää kaksi kuukautta tekemättä. No, katsotaan...
Sitten tupakasta: Anoppi on hommannut lääkkeet polttamisen lopettamisen avustamiseksi! Ja mikä parasta, miehenikin kiinnostui lääkkeestä. Nyt kun hänen äitinsä lopettaa, niin ehkäpä miehenikin saa päätöksen tehtyä...? Toivotaan parasta. Itse haluaisin kasvattaa lapseni savuttomassa perheessä.
Nyt on pakko mennä jo iltapesulle. Päivä puutarhassa on vienyt kaikki mehut. Tänä yönä varmaan uni maistuu :)
t. Liljis, 14+6
Etelästä palattu, tosin vielä entistä väsyneempänä! Kovasti oli nähtävää ja muu porukka oli harvinaisen energistä, joten siellä yritin sitten säntäillä heidän perässään! Ja olo on sen mukainen, kivistelee, paineen tunnetta ym. ikäviä tuntemuksia... :(
Täällähän jo kaikki tuntevat liikkeitä, miten se on mahdollista?!!! Jessiskin yksösen odottajana, huh! Johan tässä tulee oikeesti huoli oman vaavin voinnista...
Nallukka: Hienoa että istukka-asia on nyt sitten selvinnyt!!! Ei tarvitse sitä enää murehtia!
Ennis: Mä olin kanssa tosi tyytyväinen tähän uuteen äippäpakkaukseen! Vaikka tykkäsin kyllä edellisestäkin, mutta tämä on kyllä hyvin mieleen. Mä taas tykkään siitä toppapuvusta, ihanan neutraali (sopii tytölle ja pojalle) ja pehmoisen värinen!
Liljis: Noin mäkin toimisin tuon työasian suhteen. Ei ole sitten pahaa mieltä/huonoa omatuntoa, kun ei ole mitään salaillut! Tsemppiä!!
Sellainen tuli tässä mieleen, kun luin Nallukan tekstiä, että olettekos kaikki ajatelleet kysyä lapsen/lasten sukupuolen? Me ei kyllä olla kysymässä, halutaan säilyttää salaisuus loppuun saakka! :D Kovin monet taitaa tänä päivänä kyllä kysyä sitä...
Täällä tosiaan olo on sen verran kurja tuolla massun seudulla ollut, että soitan heti huomenaamulla neukkulaan ja pyydän päästä dopplerille! Ja toivon oikein tosi tosi kovasti, että sieltä ne ihanat sydänäänet edelleen kuuluisivat!!!
Naksu 14+4
Onpa ollut ihanat ilmat...vautsi!
Naksu on palaillut etelän lomalta väsyneenä...niinpä yleensä lomalta palataan väsyneen onnellisena. Älä murehdi noita tuntemuksiasi liikaa...itselläni on kanssa paineentunnetta alavatsalla vähän väliä ja vihlaisuja, varsinkin iltapäivästä alkaen on pako mennä välillä pitkäkseen huilimaan, että saa ikävät tuntemukset aina välillä pois.
Minäkin kävinn kurkkimassa sitä pakkausta, enkä edelleenkään tiedä otanko yhden sellaisen vai ostanko kaupasta 400¿ mieleisiäni vaatteita. Makuupussia kyllä kaipailen, mutta sen saa hommattua muutenkin. Mä pidän kanssa enemmän noista puolipotkareista, ovat käteviä bodyn kanssa ja nopsat pukea... viimeksi en käyttänyt juuri mitään vaatteita äitiyspakkauksesta mutta oli se ihana saada ja hypistellä niitä etukäteen. No ,on tässä vielä aikaa pohtia. Se haalari oli muuten kivan neutraali ja " pehmeän" värinen niin kuin joku sanoikin.
Käytiin eilen katsomassa vaunuja/rattaita...olen mieltynyt Herquleksen tupliin... ketterät kääntyvien etupyörien ansiosta ja meillä on niin ahdas eteinen, että ketteryys on meille tärkeä ominaisuus. Makeat kuosit ja muutenkin kivat. Tosin harkitsen edelleen myös emmaljungaa ja briot on vielä tsekkaamatta. Myyjä laski, että herquleksen tuplat kahdella duoliftillä, jalkapeitteellä ja kaksi gracon auto-baby kaukaloa reilu 1000¿...ja nurkassa odottaa myyntiä tosi hyvä kuntoiset emmaljungan duo edget, jotka maksoi uutena kaikenkaikkiaan melkein 800¿. Halpoja on nää hankinnat, joo-o.
Verenpaineet on toivottavasti vähän alhaisemmat ainakin olen lepäillyt paljon ja olokin tuntuu ihan hyvältä. Tiistaina on taas kontrolli ja pyydän samalla kuuntelemaan ääniäkin....kova ikävä tsuh-tsuh-tsuhinaa!
Liljis teki mielestäni oikean päätöksen...ei tarvi jälkeenpäin " tuntea" salailleensa vaikkei raskaudesta tarvikaan kertoa, mutta ehkä se on tuossa tilanteessa reilua.Kyllä niitä mahdollisuuksia sulle vielä tulee ja itse yritän aina ajatella niin, että asioilla on tapana mennä parhaimman mukaan! Tsemppiä sinne!
Vappu on ensi viikolla eikä " tarvi" juoda kuoharia tai syödä silliäkään, saa rauhassa keskittyä ilmapalloihin ja serpenttiiniin ja ottaa aurinkoa helteessä...eikä kyllä tarvi kärsiä päänsärystäkään seuraavana aamuna.
Ruoka hommiin nyt reippaasti, Moikat!
Kakilu
ekaksi tarvikehankinnoista:
me ollaan ajateltu, että kun meillä tulee tämä lapsiluku nyt täyteen, niin ostetaan tuplille kaikki mahdollinen käytettynä. tai ainakin isommat hankinnat.
jalustallisista autobaby-kaukaloista toisen jo ostinkin, täältä vauvan myydään-palstalta. postikuluineen huimat 82e. =) (myyntihinta 70e)
erittäin siistikuntoinen, suorastaan moitteeton, ei tosin uusin väri, mutta ei vaivaa mua.
toinen on vielä ostamatta, mutta luultavasti ostetaan meidän kummitytöltä jäävä autobaby. sekin on varmaan kahdella lapsella ollut, mutta hyväkuntoinen. erilaiset ne kaukalot sitten on, mutta mitäs väliä =)
toinen pinnasänky onkin jo, toinen saadaan luultavasti lainaksi. patja pitää tietty ostaa, mutta se on ehkä sen 30e uutena. (molempiin sänkyihin 60e)
meillä onkin riittävä määrä rattaita.
ostettiin (uutena) isommille sisarusrattaiksi gracon peräkkäin istuttavat matkarattaat, ja nyt kun esikoinen ei enää rattaissa istu, saan niihin ne autobabyt kiinni, niin ei tarvitse kanniskella.
ostettiin aikanaan myös tumman siniset emmaljungan tuplat käytettynä. (400e koko setti) mukana tuli yksi pehmeä kantokassi, sadesuoja, hyttysverkko ja jalkapeite.
rattaat on olleet hyvät, samaa vuosimallia kuin meidän esikoisen emmaljungat yhdelle muksulle, eikä ole kummissakaan ollut moittimista (vuoden 2003-2004)
nyt ostin (edelleen vauvan palstalta) toisen kantokassin tupliin. emma-merkkinen ja tumman sininen.
siinä emmaljungan pussissa on vähän jotain valkoista pepitaruutuakin, joten ei nämäkään ole samanlaiset =) mut, ei haittaa, kun vedän siihen päälle kuitenkin jalkapeiton.
hintaa kantokassille tuli postikuluineen 19.30e =) (10e+9,30e postarit)
sitterin ostin neuvolan seinältä bongatusta ilmoituksesta.
15e muistaakseni. on kuin uusi.. parempi ainakin, kuin se, jossa on jo nämä isommat lapset kiikuteltu, vaikka sekin menee vielä tämän kierroksen =).
uudella pesukoneella veivaan just ekaa pyykkisatsia =)
nyt mahtuu se 8kg!! se tosin oli sen vajaat 700e, mutta olis tuo varmaan pitänyt vaihtaa kuitenkin piakkoin.
..ja auto olikin jo vaihdettu sekin.. =)
otan luultavasti yhden pakkauksen, ja kaksi rahana, kaksosista kun saa kai 3x äitiysavustuksen? kolmosistako sai peräti 5 vai 6?
ne raidalliset potkarit+body oli mulle mieleisimmät, ja ne ruskeat housut ja puolipotkarit.
ilmeisesti se kummallinen, monta vuotta pakkauksessa ollut college-haalari, vähän kuin potkupuku ilman sukka-osia, on nyt jäänyt pois. ihan hyvä uudistus, mä en koskaan ymmärtänyt, oliko se liian paksua kangasta oleva yöpuku, vai yöpuvun näköinen päivävaate =)
pitämättä jäi..
ei se toppahaalari nyt tarkemman tutkimisen jälkeen mitenkään kauhea ole, eli ihan jees.
minä kun vaan tykkään, että lasten vaatteissa saa olla vähän meininkiä =)
monet moittivat 2006- pakkausta, ja etenkin sen toppapukua! musta se oli ihana, pohjaväri oli vaalean sininen, ja siinä oli keltaisia läiskiä, vähän kuin kilpikonnan kilvessä..(sain sen kuopuksesta, kun syntyi helmikuussa 2007.)
Liljis: ihan hyvä että pääsit ratkaisuun sen työpaikkajutun kanssa. vaikeita päätöksiä.
naksu: mullakin on sellainen aavemainen olo, ja harkitsen soittavani neuvolaan huomenna aamulla. ke pitäis lähteä sinne reissuunkin, eikä yhtään jaksaisi keskustella tästä pullistuvasta rantapallo-mahasta jos on epävarma onko vintiöillä kaikki ok.
soitetaanpa molemmat, ja mennään kuulemaan dopplerilla, että kaikki hyvin =)
huomaa kyllä täälläkin, jos on ollut ihan koko päivän jalkeilla..
(.) eli omaa pulleaa napaa
iltaisin on sormet olleet turvoksissa, joten luovuin suosiolla vihkisormuksista eilen. on ihan alaston olo..
suonenvetoa on ollut harva-se-yö, ja oikein pirun kipeätä sellaista. ja monta kertaa saman yön aikana..
tietääkö joku, mikä siihen auttaa?
suolaakaan ei viitsisi hirveesti ottaa, kun vanhat sanovat, että n.3 kidettä merisuolaa ja lasi vettä auttaa, mutta ei kai sitä yhtenään voi suolapaketillakaan notkua?
syön suolaa aika surutta muutenkin..
aamulla tosiaan soitan neuvolaan, ja pyydän päästä kuuntelemaan sydänääniä.
jotenkin niissä tulevissa hautajaisissa lauantaina on ihan riittävästi päänvaivaa, ja tuntuu ihan typerältä keskustella sukulaisten ja tuttavien kanssa tulevista vauvoista (on muuten kuuma puheenaihe, vaikka en itse keskustelua aiheesta avaisikaan..), jos itse on erittäin epävarma, että onko kaikki edes kunnosakaan massussa..
maha on, kuin olisin nielaissut rantapallon. suuri, pyöreä, ja ylhäällä. vyötärö löytyy hienosti. edellisissä vyötärö on ollut ihan lopuille asti vaikka maha on ollutkin ihan järkky..
napa on jo melkein " sileä" , pullistuu ulos varmaan pian =( ällötys, kun se iho on siitä on sitten niin kosketusherkkä..)
semmoista. nyt menen levittämään ne pyykit, kone piippaa, että valmista tuli. =)
sitten pari dominoa, leipää, ja leffa, lapset nukkuu päikkäreitä =)
-ennis- +Otso ja Into rv 14+4
ai ni, mulla on nimipalstalla jo kuumana tyttöjen nimien pohdinta =)
ei tiedetä mitä on tulossa, mutta luultavasti menee vanhan kaavan mukaan:
mies ei halua tietää, joten kun käyn ultrassa, ja jos siellä näkyy mitä on tulossa, niin en kerro sitä miehelle, enkä muillekaan.
odotetaan Intoa ja Otsoa synnytykseen asti, vaikka olisi kaksi tyttöä tulossa..
..ja tytöillekin mietitään nimet, vaikka tietäisinkin, että onkin poikia =)
mies ei siis ole jokaisella äitipolikäynnillä mukana, kun on aika työlästä järjestää aina vapaapäivä moisen takia..
Jyväskylään ajaa noin tunnin suuntaansa, ja äitipolilla kun voi joutua odottamaan, niin sielläkin voi mennä tunti, ylikin, niin 3-4 tunnin poissaoloa kesken työpäivän on kanssa hankala saada järjestettyä..
Nyt vasta luin tarkemmin aikaisempiakin raapustuksia...
Valtavan suuret pahoittelut, Ennis! :´( Isän poismeno on varmasti äärimmäisen kova paikka, en osaa edes kuvitella! Paljon voimia ja jaksamista sinne, koko perheelle!!!
Sä kyselit mikä auttaisi suonenvetoon... Eikös se ole magnesium, joka siihen tepsii (tai pitäisi tepsiä)..? Voi miten paljon teillä onkaan jo hankintoja tehtynä, ihanaa!
Muuten, piti kysellä joko teillä muilla on tuo viiva ilmestynyt masuun? Tänne se on tupsahtanut, vaikkakin on lyhyt... Sitä pitikin kysellä, minne teillä se ulottuu ja mitenkä se uskomus viivan pituudesta menikään - tyttö/poika? Musta noita erilaisia uskomuksia on kiva kuulla ja sitten siitä saada omia päähänpistoja! :) Täällä viiva on tosiaan reilusti navan alle ulottuva, ainakin 5cm navan alapuolella loppuu jo!
Neuvolassa käyty eikä doplerilla saatu kuin yhdet äänet taaskaan...onneksi päästiin lääkärinhuoneeseen katsomaan ultralla (sellanen metri kertaa metrin kokoinen tosi vanha härveli) ja siellä ne kaverit köllötteli kylki kyljessä ihan vierekkäin ja moksivat toisiaan...Antti oli taas selvästi vilkkaampi nyrkkeilijä ja Bentti antoi välillä takaisin ja yritti kääntää selkäänsä. Terkkarikin oli ihan innoissaan niiden nyrkkeilystä ja nauroi vielä jälkeenkinpäin niiden touhuja. Niin, että taas on rauhallinen ja hyvä mieli..ihanaa!
Ennis: noi tollaset jutut tosiaan pysäyttää aina ja laittaa pariksi päiväksi mielen matalaksi, kun miettii omaa perhettään ja sitä ettei koskaan voi tietää... Mutta, meillä on nyt sellaiset aarrelastit matkassa mukana, että eiköhän niitä enkeleitäkin ole mukana suojelemassa.
Naksu se ehti vissiin jo lähetä lämpimään..ihanaa ja rentouttavaa lomaa ja annahan pullallekin aurinkoa!
Hä...taas jää jutut kesken..palaillaan!
Ihanaa viikonloppua kaikille!
kakilu ja Antti ja Bentti 13+2