Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olinko liian julma? Laitoin 3v lapsen jäähylle parvekkeelle minuutiksi.

Vierailija
12.04.2008 |

Koko päivän on haastamalla haastanut riitaa, kiusannut koko ajan pikkuveljeä, ei usko sanaakaan ekasta kehoituksesta, on joku rankemman puoleinen uhmakauis menossa. Uhkasin ties monennenko jäähyn jälkeen, ellei riehuminen lopu, niin seuraavaksi saa siirtyä ulos mesoamaan. Ei mennyt kuin minuutti tai kaksi, niin eikös uhallakin alkanut vänkätä saako olkkarin pöydälle kiivetä seisomaan (ihan tasan tietää ettei saa). Koin, että mun oli pakko toteuttaa uhkaukseni tai multa menee viimeinenkin uskottavuus ja lapsi sen kuin testaa. Oli kyllä tosi nolon oloinen ulkojäähystä ja oli loppuillan kiltisti. Silti tuli mieleen olenko liian julma? Mitä ihmettä teen, kun on varsinainen jästipää tuo lapsi? Myös kerhossa on havaittu uhmakausi ja sanottu itsepäiseksi ja haastavaksi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa olla oma huone eikä oma sänky! Sillä sänky pitää olla kiva paikka jonne mennään nukkumaan ja omassa huoneessa on liikaa virikkeitä. Suljettuun pimeään tilaan ei saa myöskään lasta jättää rangaistukseksi. Riittää kun on tuoli nurkassa ja katsotaan nurkkaan päin. Ja kyllä se lapsi on siellä sen minuuttimäärän per ikävuosi mutta aluksi vaatii pitkäjänteisyyttä viedä rauhallisesti lapsi takaisin ja kertoa syy miksi hän on jäähyllä. Kyllä se lapsi oppii olemaan paikallaan jäähypaikalla. Minulla on vilkkaasta lapsesta kokemusta.

Vierailija
22/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaistuspaikka voi olla vaikka olohuoneessa ja lapsi ymmärtää että hänet eristetään muista rangaistukseksi. ja hän tietää että selän takana kaikki muut tekevät jotain kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän uhmaikäinen haluaa maailman viimeiseksi tulla syliin raivareissaan ja hänelle holding olisi kova fyysinen rangaistus! Minä puoelstani en halua että sylini on vankila, koskaan.

Vierailija
24/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittumiseen sitä voi käyttää mutta ei rangaistukseksi muuten lapsi tekee jotain pahaa tarkoituksella että pääsee äidin lähelle syliin. sehän ei ole oikein eihän

Vierailija
25/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se syli tepsii, toisille ei. Kaikille ei samat keinot tehoa. Ei ole niin yksiselitteinen asia. Ja, kyllä monet asiantuntijat ovat olleet sitä mieltä että esim. jo kolmevuotiaan VOI laittaa jäähylle. Ymmärtää kyllä jo voiko toista purra, lyödä tms.

Vierailija
26/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aan tarpeen jokaisessa uhmiksen kiukkukohtauksessa, sitä en tarkoittanut, vaan sitä, että on väärin sulkea raivoava kaksi vuotias oven taakse omaan sänkyyn.

Vierailija
27/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olen saanut sylihoitoon koulutuksen.

19

Vierailija
28/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koko päivän on haastamalla haastanut riitaa, kiusannut koko ajan pikkuveljeä, ei usko sanaakaan ekasta kehoituksesta, on joku rankemman puoleinen uhmakauis menossa. Uhkasin ties monennenko jäähyn jälkeen, ellei riehuminen lopu, niin seuraavaksi saa siirtyä ulos mesoamaan. Ei mennyt kuin minuutti tai kaksi, niin eikös uhallakin alkanut vänkätä saako olkkarin pöydälle kiivetä seisomaan (ihan tasan tietää ettei saa). Koin, että mun oli pakko toteuttaa uhkaukseni tai multa menee viimeinenkin uskottavuus ja lapsi sen kuin testaa. Oli kyllä tosi nolon oloinen ulkojäähystä ja oli loppuillan kiltisti. Silti tuli mieleen olenko liian julma? Mitä ihmettä teen, kun on varsinainen jästipää tuo lapsi? Myös kerhossa on havaittu uhmakausi ja sanottu itsepäiseksi ja haastavaksi.

Vierailija
29/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivokohtauksissa ei holding auta enkä periaatteessa halua sitä käyttää kuten en myöskää fyysistä rangaistusta. Oma huone tai sänky ei myöskään ole mieluine vaihtoehto.

Lapsi keksii jäähyllä tekemistä vaikka omilla hiuksillaan tai varpaillaan. Jos ei muuta, niin alkaa laulella tai kertoilla tarinoitaan.

On hyvin voimakastahtoinen, voimakkaasti reagoiva, mutta myös todella hurmaava pieni tarinankertoja, todella vilkas ja rikas mielikuvitus jne.

Nyt on tosiaan joku ihan mahdoton vaihe menossa ja kerhossakin tämä huomattu. Käy 3 kertaa viikossa kerhossa.

ap

Vierailija
30/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toki olen saanut sylihoitoon koulutuksen.

19

Vierailija
31/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele ja tarkkaile lastasi jäähy voi olla ok, mutta miten olisi palkitseminen hyvistä teoista esim. tarrat ja jos ei käyttäydy kunnolla niin tarroja vähenee? Meillä on myös auttanut kerran viikossa oma ilta esikoisen kanssa. Lapsi saa silloin ihan omaa huomiota. Mieheni vie esikoista uimaan ja minä syömään ja jalkapalloa pelamaan tai mitä hän milloin haluaa. On vähentänyt uhmakuutta huimasti.

Tsemppiä ja voimia!

19

Vierailija
32/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuudittautua siihen luuloon että on yksi ainoa oikea tapa toimia.

Ap. Itse olen miettinyt samaa, laittaako parvekkeelle (ei tietystikään pakkaseen) hetkeksi jäähylle kun ei nyt meidän neidille mikään tehoa. Vielä on kuitenkin jäänyt harkinnan tasolle. Huusi ja raivosi tänään niin että ääni on käheänä. Yritin pitää sylissä, jäähylläkin oli mutta loppujen lopuksi lopetti vasta sitten kun itki itsensä väsymykseen saakka.

Vierailija
33/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaista ketään tai mitään vahingoittamatta. Samat säännöt koskevat ihan koko perhettä. Nyt kohta 4v koettaa poiketa ihan koko ajan säänöistä. Mitään muutoksia tai jännitteitä ei ole perheessäkään, minkä arvelisin vaikuttavan tilanteeseen.

ap

Vierailija
34/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika karu juuri kylmyyden takia kuitenkin. Itse en ainakaan haluaisi, että oma lapsi tottelisi minua siksi, että pelkää, että laitan hänet ulos vähissä vaatteissa palelemaan!

Eli niin kuin joku sanoikin, niin mitään perustarvetta/elämään/turvallisuuteen liittyvää en koskaan haluaisi rangaistuksellani uhata. Lapsen kokemuksessa se voi olla iso juttu. Eihän lapsi edes tarkalleen ottaen tiedä, kuinka kauan hän joutuu siellä jäähyllä olemaan (ei vaikka jäähyt olisi käytössä ja tietäisi, mitä se tarkoittaa).

Aivan ehdoton ei myös suljettuun tilaan sulkemiselle!!! Sillä tavalla kasvatetaan fobiasta kärsiviä ihmisiä. Ja muutenkin: lasta ei tule rangaistukseksi sulkea yksin johonkin koppiin.

Meillä käytössä jäähy myös. Tuoli siirretään käytävälle. Siinä lapsi on pysynyt, ei yleensä lähde siitä mihinkään.

Vierailija
35/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim haluaa olla allerginen ties mille ruoalle, ei suostu syömään vaan vaatii erikoispalvelua. Ollaan koetettu tehdä niin, että jokainen saa toivoa yhtä ruokalajia mitä viikossa tehdään. Syömään kutsutaan ja maistaa täytyy, pakko ei ole syödä, mutta mitään välipaloja ei sitten välillä anneta. Nyt sitten vääntöä hänen kastikeallergiastaan tai mikä nyt milläkin ruokailulla iskee. Seuraavalla kerralla syö juuri sen verran, että saa pahimman nälän ohi ja taas alkaa.

Tämä ruokailu nyt on vain yksi esimerkki, vääntöä on aivan kaikesta. Joka asiaan eka vastaus on nykyisin eikä tai ei mun tarvii, mä oon jo niin iso.

ap

Vierailija
36/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siitä huolimatta päiväkodissa työskennellessäni olen törmännyt monenlaisiin alan ihmisiin ja kaikki tietäviin kasvattajiin. Toimintatavat ja näkemykset poikkeavat usein todella paljon. Koulutus/ammattitaito ei takaa vältämättä yhtään mitään. Käytäntö on monesti aivan jotain muuta.

Vierailija
37/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saan lapset sen avulla pian rauhoittumaan. Ehkä kaikilla on oma keinonsa joka on luontevin.

19

Vierailija
38/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun ei sana tehoa niin saa varoituksen ulos joutumisesta. Ehkä joka toinen kk joutuu parvekkeelle jäähylle. Nostan tytön ulos, pistän oven kiinni ja tyttö rauhoittuu samantien. Tietää että heti kun huuto ja meiskaaminen loppuu niin pääsee sisälle. Riittää siis se n. 5sekuntia minkä hän siellä viettää ja sen jälkeen muistaa hyvän tovin ja pitkän aikaa riittää pelkk varoitus mitä seuraa jos ei sana kuulu tai jos ei se mene perille.

Vierailija
39/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkö johtuu nämä häiriintyneet lapset?

Vierailija
40/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tällaista tilanetta, ettei saa minkäänlaista otetta, vaikka lapsi on ollut vauvasta asti hyvin haastava.

Ap:n kirjoittamissa viesteissä on kaikissa " kuittauksena" ap

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi