Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olinko liian julma? Laitoin 3v lapsen jäähylle parvekkeelle minuutiksi.

Vierailija
12.04.2008 |

Koko päivän on haastamalla haastanut riitaa, kiusannut koko ajan pikkuveljeä, ei usko sanaakaan ekasta kehoituksesta, on joku rankemman puoleinen uhmakauis menossa. Uhkasin ties monennenko jäähyn jälkeen, ellei riehuminen lopu, niin seuraavaksi saa siirtyä ulos mesoamaan. Ei mennyt kuin minuutti tai kaksi, niin eikös uhallakin alkanut vänkätä saako olkkarin pöydälle kiivetä seisomaan (ihan tasan tietää ettei saa). Koin, että mun oli pakko toteuttaa uhkaukseni tai multa menee viimeinenkin uskottavuus ja lapsi sen kuin testaa. Oli kyllä tosi nolon oloinen ulkojäähystä ja oli loppuillan kiltisti. Silti tuli mieleen olenko liian julma? Mitä ihmettä teen, kun on varsinainen jästipää tuo lapsi? Myös kerhossa on havaittu uhmakausi ja sanottu itsepäiseksi ja haastavaksi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai eihän se jäähypaikka mikään hauska paikka saa olla..

Vierailija
2/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina miettiä, millä rangaistuksella uhkaa ja olla myös valmis toteuttamaan uhkauksensa, muuten se jää tyhjäksi puheeksi. Juuri niin teitkin, hyvä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi että toteutit uhkauksen, toki talvella kannattaa uhata jotain muuta... on meilläkin käyty jäähyllä, pahimpina päivinä kymmenen kertaa. oikeasti tuntui välillä että toi lapsi karkaa kokonaan käsistä, ei tommoista voi olla, mutta nyt se on tasaantunut ja paremmin käsiteltävissä.. kyl se ajallaan helpottaa kun koitat vaan kasvattaa...

Vierailija
4/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parvekkeelle tai " olet loppupäivän ilman ruokaa" tms)

Vierailija
5/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ulkojäähy se viimeinen keino ja se yleensä tehoaa

Vierailija
6/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ihan samanlaista 3 vuotta täyttävän kanssa. Ihan mahdoton luupää, ei usko mitään hyvällä.. Meillä korkea baarituoli jäähypaikkana, ei uskalla tulla itse alas! Tämä uhmis olis varmaan vaan fiiliksissä päästessään parvekkeelle yksin tuhoja tekemään:)

Vierailija
7/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikaa ei taatusti saa pysymään missään paikallaan. Itse on sylissä pideltävä paikallaan, jos meinaa jonkinsorttisen jäähyn pitää.

Vierailija
8/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika piennille harrastatte jäähyjä. Kyllähän jäähy on väistämättä hylkäyskokemus. Minä en laittaisi kun yli 5veen. Alle sen on sylihoito tepsinyt.

Vierailija
9/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaportin taa.. sieltä näkee koko ajan mutta tajuaa, että on silti rangaistus

Vierailija
10/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Aika piennille harrastatte jäähyjä. Kyllähän jäähy on väistämättä hylkäyskokemus. Minä en laittaisi kun yli 5veen. Alle sen on sylihoito tepsinyt.

Vierailija
11/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tehnyt 10v töitä erityislasten kanssa.

Vierailija
12/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana laittaa 2-vuotias omaan sänkyyn rauhoittumaan, kun saa hepulin. Mistään jäähystä tai rangaistuksesta en puhu, vaan rauhoittumisesta. " Äiti laittaa sinut nyt omaan sänkyyn rauhoittumaan." tähän asti on toiminut, eikä kyllä monesti ole tarvinnut käyttää.

Vierailija
13/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla on tapana laittaa 2-vuotias omaan sänkyyn rauhoittumaan, kun saa hepulin. Mistään jäähystä tai rangaistuksesta en puhu, vaan rauhoittumisesta. " Äiti laittaa sinut nyt omaan sänkyyn rauhoittumaan." tähän asti on toiminut, eikä kyllä monesti ole tarvinnut käyttää.

Vierailija
14/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos, niin teit väärin: lapsen perustarpeita, kuten juuri lämpöön liittyvää, ei saa uhata. se on eri asia kuin jäähy.

Vierailija
15/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja matalalaitainen sänky. Hyvin on toiminut.

Minusta on myös tärkeää että lapsi oppii itse ' kuljettamaan' itsensä pois raivaritilasta.

Vierailija
16/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla on tapana olla lähellä, koska lasta näyttää itseäänkin hämmentävän nuo kiukkukohtaukset. Jäähypenkkiä tuskin otan käyttöön ennen kuin täyttää neljä. Oma huone saa olla rauhoittumis/rangaistus paikka kunhan tuo sänky ei enää toimi.

En tiedä onko meillä kovin uhmakasta. Kiusaamista ei harrasta, ei ole kiusattavia. Ei ole myöskään kova tekemään pahojaan, mutta kiukuttee, heittelee tavaroita ja saattaa yrittää läpsiä. Äitiinsä on tullut, äkkipikainen, mutta leppyy nopeasti. t. 20

Vierailija
17/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikään muu ei enää tehoa niin ulos vähäksi aikaa jäähylle: Sieltä tulee ihan " toinen" lapsi sisälle :-)

Vierailija
18/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ittaa, koska ei ymmärrä ideaa. Jäähy ei ole hyvä keino, jos sitä täytyy käyttää miljoona kertaa päivässä, ja jos ei lapsi edes tunnu välittävän koko jäähystä. Silloin sillä ei ole tehoa. On keksittävä joku muu keino. Ja mitä kiukkukohtauksiin tulee, pientä lasta ei pidä jättää yksin kiukkunsa kanssa. Tarkotan nyt niitä alle kolme vuotiaita. Lapsi voi olla itsekin hukassa raivonsa kanssa, ja tarvitsee siinä tilanteessa tuke ja turvaa. Vihonviimeinen juttu, on sulkea pieni raivoava lapsi huoneeseen yksin huutamaan. Äidin syliin silloin on päästävä.

Vierailija
19/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran näin hänen jutuistaan unta että kuopukseni unohtui parvekkeelle ja oli jäätynyt kauheaan asentoon.

Vierailija
20/48 |
12.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ainakin minun lapseni kohdalla on nyt siitä, että kohta 4v tekee aivan tahallaan asioita, jotka tietää kielletyiksi eikä kehoituksesta huolimatta lopeta epätoivottua toimintaa vaan alkaa inttää vastaan, lällättää takaisin tai juoksee karkuun.

Nyt on joku raju uhmakausi menossa, on olevinaan jo niin isoa, ettei tarvitse noudattaa samoja sääntöjä kuin pienemmän sisaruksen.

Lapset saavat todella paljon huomiota ja koetan keksiä mielekästä ja haastavaa puuhaakin. Ongelmaksi tulee, ettei isompi halua pienemmän tekevän samaa, oppivan, on mustasukkainenkin. Perusluonteeltaan temperamenttinen, itsepäinen, uhmakaskin. Aiemmin ollut kuitenkin ihan hallittavissa seikkaperäisen keskustelun jälkeen. Nyt ei vaan mikään tunnu tehoavan, ei edes kerhossa, aivan mahdotonta menoa. Todella vinkkejä kaipaan. Tilanne räjähtää kohta käsiin, kun isompaa sokeasti ihannoiva pikkusisarus matkii kaiken perässä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän