Viikko karppausta takana, olo aivan loistava :)
Eli olen ennenkin syönyt aika monipuolisesti, mutta nyt viikon verran olen kiinnittänyt huomiota hiilihydraattien laatuun. Olo on aivan loistava, pirteämpi ja ihokin näyttää paremmalta.
Laihtumismielessä en ole liikkellä, siihen ei ole tarvetta. Mutta on varmaan jonkun verran nestettä lähtenyt, vatsa on litteämpi ja housun vyötärö löysempi.
Mietin tässä vain että koskakohan nuo virallisterveelliset suositukset ruoan suhteen muuttuvat karpimmiksi..
Muita hiilaritietoisia paikalla? Kokemuksia?
Kommentit (31)
jan jotenkin nuutunut. Eli tuota lisäenergiaa kaipailisin.
Miten teillä karppaajat vatsa toimii? Mulla on taipumusta ummetukseen ja epäilen että hiilareiden vähentäminen vaan pahentaisi tilannetta. Kokemusta?
Minulla ainakin vatsa toimii aivan loistavasti. Kasviksista saa kuitenkin kuituja runsaasti, ja niitä kun tällä ruokavaliolla tulee syötyä reilusti, ylitse sen suositellun 500g päivässä. Itse tosiaan syön kunnon ruisleipää palasen päivässä. Pellavansiemenet ovat auttaneet monia jos on ummetukseen taipuvainen. Vatsa kyllä tykkää kun ruokavaliossa on paljon kuitua, ja niitähän on marjat, vihannekset ja juurekset pullollaan. Vettä juon pari litraa päivässä ja öljyhän rasvaa elimistöä siinä samalla, eli todellakin vatsa toimii ja voi hyvin. Oliivit, avocado, mustikka, siinäpä cocktail mistä iho ja elimistö tykkää..
Suosittelen kokeilemaan. Ja tutustumaan karppaus. info -sivustoon.
Nyt karppaan ja edellinen lista on päinvastoin. Vatsa toimii hyvin, tosin isolla hädällä ei tarvitse käydä yhtä usein kuin ennen. Olo on hyvä. En tiedä, miksi aina hoetaan, että kun syö kokolihaa, niin vatsaa turvotta ja on kipeä. Esimerkiksi ravintolassa usein syödään se iso turvottava pihvi, mutta ei ajatella, että sen pihvin kanssa syödään iso kasa ranskiksia tai kermaperunoita ja jälkkäriksi iso pala kakkua. Päätelmä kuitenkin on se, että se pihvi siellä painaa ja kiusaa...
Takana on jo 5,5 vuotta karppausta, enkä ikinä aio vaihtaa tätä elämäntyyliä.
Olisin kiitollinen.
T. eräs joka myös aloitellut karppausta :)
mutta jos harkitset karppausta muista, että ei oikeasti kannata aloittaa tällaisten esmierkkipäivälistojen turvin, vaan _pitää_ lukea joku asiaa käsittelevä kirja. Elämänmuutos on iso, ja jotta et kämmäilisi tulee sinun tietää miksi ja mitä teet. - Tämä ei ole kettuilua vaan moneen kertaan todettu fakta.
Aamiainen
1-2 luomumunaa (keitettynä tai voissa paistettuna) TAI 10% maustamatonta jogurttia + 1,5 dl kotimisia marjoja, mustaa kahvia
Lounas
Runsas sekasalaatti, jossa n. 2-3 dl kanaa, kalaa tai juustoa + oliiviöljypohjainen kastike n. 0,4 dl
Välipala (jos tarvetta)
Raakaa porkkanaa tai lanttua paloina ja kourallinen pähkinöitä (manteleita, hassel- tai saksanpähkinöitä yleensä)
Illallinen
Kalaa, kanaa, lihaa tms. + lämmin tai kylmä kasvislisuke. Lautanen on 50%-50%.
Pidän huolta siitä, että JOKA aterialla tulee proteiinia, kasviksia ja rasvaa. Rasvalla en läträä, vaan syön sen mitä ruoassa on luonnostaan. Oliiviöljyä lisään kyllä reippaalla kädellä, jotta rasvahappoprofiili olisi taspainossa, enkä todellakaan välttele luonnollisia eläinrasvoja.
Olen hoikka ja erinomaisen terve, ei tartu flunssat ei.
Ja jotkut väittävät karppausta epäterveelliseksi.
Kiitos kaikille vinkeistä. Tämä paukkaisee kirjastoon ensitöikseen huomenna.
Kiitos vielä kerran.
hedelmäsalaattia tuoreista helemistä, erilaisia smoothieta, tuoreita mansikoita kesällä, mantelijauhoon tehtyjä pikkuleipiä (ne jotka käyttää makeutusainetta)...
Karppaus. infon sivuilla on reseptipankki, josta löytää kyllä omansa.
- - -
Karppausta ei kyllä muuten kannattaisi aloittaa tästä päästä, sillä idea on päästä vanhoista huonoista tavoista eroon ja oppia uusi elämäntapa.
ja sopivasti liikuntaa, niin ei niitä läskejä tule ja pysyy kunnossa.