toivon pikaista vastausta cysta ja endometrioosi asiaan!
Hei!
Hain potilaskertumukseni sairaalasta, ja vasta nyt sain tietää, että lääkäri on kirjoittanut ensimmäisen ultrani jälkeen tutkimuksen raportissa näin:
" ...endometrium 8mm, tiiviin oloinen. Vasemmassa ovarioissa paksuseinäinen cysta, 1,9cm, ovario muuten tavallinen, muutama pieni cysta. Oikea ovario vähän kookkaampi, siinä useampia cystia, ei kuitenkaan PCO-tyyppisesti."
Koskaan käydessäni tutkimuksissa, lääkäri ei ole maininnut, että minulla olisi cystia tai endometrioosia, koska minulla ei ole kipuja tai muita oireita. Ihmettelnkin nyt, että tarkoittaako tuo, että minulla on cystia ja jopa endometrioosi? Olen saanut jo ajan väestöliittoon ja sinne siis menossa, mutta asia mietityttää kovasti. Ymmärtääkseni cystat aiheuttaa lapsettomuutta, vai olenko väärässä? Olen jo aikaisemmin hermoillut kunnallista epäpäteväksi toteamaani gynekölogia, ja tämä tuntuu vahvistavan mielipidettäni...
Toivottvasti joku osaisi vastata kysymyksiin! Kiitos!
Kommentit (2)
Paljon kiitoksia vastauksesta! Nyt voin alkaa hyvillä mielin nukkumaan ja odottaa väestöliiton lääkäreiden tuomioa ja hoito päätöksiä! :)
Endometrium tarkoittaa yksinkertaisesti kohdun limakalvoa. Se on sulla nähtävästi ihan sopivanpaksuinen. Kystat munasarjoissa on suht. normaaleja, pco:han on polykystiset munasarjat nimeltään, eli monirakkulaiset. Sulla siis on pieniä kystia, rakkuloita munasarjoissa, mutta ei kuitenkaan pco-tyyppisiä. Ei huolta mun nähdäkseni ole sen kummemmin. Ei siis tarkoita endometroosia tai pahoja kystia. :)