Lue keskustelun säännöt.
Missä lapsesi ikävaiheessa olet jättänyt rattaat pois käytöstä?
10.04.2008 |
Missä vaiheessa lapsi jaksaa kulkea mukana ilman rattaita esim. kaupungilla tai pitkillä retkillä?
Kommentit (23)
Teemme mielellämme yli kolmen tunnin ja kymmenen kilometrin kävelyretkiä ja niitä matkoja lapsi ei kyllä jaksa kävellä. Retkillä tapanamme on poiketa pariin kolmeen leikkipuistoon, missä lapsi saa leikkiä ja touhuta, joten eiköhän liikuntaa tule siinä ihan riittämiin samoin kuin kotipihassa päivän mittaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ja meillä tosiaan se tilanne, että molemmilta jäi rattaat ihan lapsen omasta halustakin pois parivuotiaana, eivät siis suostuneet enää kärryissä kuskattaviksi enkä minä vaatinut kun koen liikkumisen ilman rattaita vapauttavaksi.
En osaa tietenkään muiden lapsista mitään sanoa tai yleistyksiä tähän vetää, mutta MINUN lapseni ovat kyllä jaksaneet ja osanneet kävellä pitkiäkin matkoja parivuotiaasta. Retkeilemme paljon (esim päiväretki Suokkiin, Korkeasaareen tms), käymme kaikki kauppareissut jne kävellen. Toki joskus otamme paluumatkalle puistosta bussin tai hyppäämme ratikkaan ja reissaamme sillä pari pysäkinväliä. Kun joku sitä kyseli, että jaksaako oikeasti parivuotias kävellä pitkääkin matkaa, vai istutetaanko se vain auton takapenkille, niin mun kokemus on että kyllä jaksaa!
Olen opettanut lapseni pitämään kädestä kiinni, se on ollut meillä Aivan Ehdoton sääntö, koska kuljemme paljon Helsingin kaduilla enkä ole siitä suostunut tinkimään. Kyllähän ne lapset on sitä joskus protestoineet, mutta oppineet kun on opetettu. - Että se on kyllä ihan hölynpölyä ettei voi kävellä 2v kanssa kun " se ei suostu pitämään kädestä kiinni" , no ei varmana suostukaan jos ei sitä häneltä vaadita. Mulla siis kaksi villiä poikaa, joten tiedän kyllä mistä puhun!!
En paheksu niitä jotka kuskaa 3-4v lapsiaan kärryissä, lähinnä ihmettelen että miten ne lapset suostuu siihen, koska omani ovat tosiaan vaatineet pois kärryistä niin aikaisin. Ihan hyvällä hiljaa mielessäni siis ihmettelen. Mutta lapset on niin erilaisia, joku toinen varmaan istuu mielellään pitkäänkin rattaissa, ja jos vanhemmat jaksaa työnnellä eikä koe sitä raskaaksi, niin mikäs siinä.
Kauppareissuilla mulla on aina reppu selässä, enkä muutenkaan osta viikon ruokia kerralla vaan teen täydennyksiä pitkin viikkoa. Joten ei ole kädet täynnä ja vaikeaa ilman kärryjä sekään.