Suostuuko teidän pph:t kuskaamaan lapsia hoitopäivän aikana päiväkerhoon tai muskariin?
Lapset aloittaa syksyllä pph:lla. Vanhemi 4,5v ja nuorempi 2v9kk silloin. En ole vielä kehdannut vaatia hoitajaa viemään esikoista muskariin/kerhoon mutta aikeissa olen kunhan päästään ensin tapaamaan nenätysten.
Pph asuu keskustassa ja siinä parinsadan metrin sätellä olisi päiväkerhopaikka ja tuttu muskari johon lapsi siis vain vietäisiin ja haettaisiin pois. Kerho olisi klo 9-11 kahtena päivänä viikossa ja muskari yhtenä päivänä viikossa klo 9.30-10.15. Itse tietenkin maksaisin nuo harrastukset.
Kommentit (26)
3 kertaa viikossa saattaa olla liian paljon, mutta vaikka 1-2 kertaa voi sopia. Ja tietysti voitte sopia esim. että saan mukaan. Jos on kamala kaatosade tms. eikä olisi muuten lähdössä ulos, niin tuskin silloin lähtee viemään koko porukkaa pihalle.
Ja tosiaankin katsele sillä silmällä porukkaa, kun tuntuivat olevan tuttuja paikkoja, että voisiko joku toisen lapsen äiti vaikka tuoda aina lapsen pois kerhosta hoitajalle.
Kello 11 lopetus voi olla aika tiukka. Jos on pieniä aikaisin tulevia lapsia. Heillä pitäisi varmasti olla ruoka pöydässä ennen 11:30 joka varmasti väistämättä ainakin menee siirtymiseen, riisuuntumiseen jne.
Mutta kun keskustelet avoimessa hengessä ja etsitte vaihtoehtoja, niin varmasti sellainen löytyy.
Meillä pph kävi kaikkien lasten kanssa kerhossa. :-)
Meillä kanssa pph itse ehdotti että voi viedä tytön muskariin jos haluan=)
Joskus se on ollut ihan ok, mutta esim syksyn viimakeleillä todella rasittavaa hoitajalle. Joko vienti tai tuonti on aina eri aikaan kun ulkoilu, ts hoitajalle tulee ylimääräistä pukemista ja on pakko lähteä sinne viimaan lasten kanssa, vaatteet on vielä kosteat aamu-ulkoilun jäljiltä, aina menee jonkun päikkärit pilalle tuon raahaamisen takia jne. Nykyään käyvät kerhossa muilla järjestelyillä (hoitajalla ei autoa päivisin käytössä) tai lapset menevät päiväkotiin.
Me asutaan pientaloalueella, jossa useampi perhepäivähoitaja (ja lisäksi pk+ryhmis). 0,5-1km:n päässä seurakunnan tilat, jossa kerhoja 3v. kerran viikossa ja 4-5v 2 xvko. Omat lapseni ovat pk:ssa, mutta naapurin lapsia on pph:lla ja olen ymmärtänyt että pph:t kyllä kertovat noista kerhoista ja mielellään vievät lapsia.
Eihän sinne pahinpaan viimaan ole pakko mennä ts. voihan silloin jättää kerhon väliin - silloin kun olin kotona niin ei mekään kerhoiltu kaikista kurjimmilla ilmoilla kun ei ulos viitsinyt mennä ;)
Poika käy kerhossa nyt kahtena päivänä viikossa klo 9.30-11.30. Eli ennen sitä on syöty aamupala ja lähtevät ulos, vievät pojan kerhoon ja pienempien kanssa pihalle, hakevat pojan kerhosta ja syövät päiväruoan ja menevät päiväunille.
Ensi vuonna tulee hieman hankalampaa kun isompien kerho (siirtyy ikäryhmää ylemmäs) alkaa olla klo 13-16 kahtena päivänä ja yhtenä päivänä ehkä tuon 9.30-11.30. Mutta pph:lta lähtee sitten isompien kerhoon toinenkin lapsi. Vienti on hieman ongelma, mutta puhuttiin juuri, että jos syöttää kaikki ja vie nopeasti isommat niin pienemmät pääsee sitten heti yhden jälkeen päiväunille. Varsinkin kun pienet eivät välttämättä ole joka päivä hoidossa. Suurimmaksi osaksi pääsen jopa itse sitten hakemaan klo 16 (olen vieressä töissä ja liukuva työaika eli voin lähteä vähän vaille neljäkin).
Eli pph:n täytyy miettiä miten sopii rytmiin, etkä voi vaatia viemään, mutta voit kysyä ja noilla mainitsemillasi tiedoilla luulisi hoitajan suostuvan.
Kolme kertaa viikossa on aika paljon, mutta voihan sitä sopia sen kerhoilun vaikka kerran viikossa ja muskari kerran viikossa.
Riippuu ihan hoitajasta viekö vai ei.
Itse kuljetan omia ja hoitolapsia. Vanhimmallani olisi kerho 3xviikossa, mutta on sovittu 2x vko. Meillä matka sen verran pitkä että kuljemme autolla.
t. yx ypph