Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luomu viljelystä

08.04.2008 |

Minulla on kunnianhimoinen tavoite ;) viljellä tulevana kesänä itse vihannekset ja tietysti luomusti. Nyt on jo tomaatin ja sipulintaimia rivi ikkunalaudalla. Kysyisimpä ensikertalaisena vinkkejä tähän luomuviljelyyn? Kaikki vinkit kelpaa!

Ekaa kesää nyt asutaan niin että oma kasvimaa ja marjapensaat ym. on mahdollista laittaa. Kokemusta ei tippaakaan, intoa sen sijaan vaikka muille jakaa! :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran laaja kysymys että oikeastaan voi vaan vastata että käy kirjakaupasta hankkimassa joku opas :) Meillä on kovassa käytössä Karin Berglundin Unelmien kotipuutarha, jonka sain syntymäpäivälahjaksi. Se tuntuu olevan todellinen Raamattu mutta aiheuttaa kovaa vimmaa päästä puutarhailemaan.

Ite aion tänä keväänä/kesänä (jos vointi raskauden vuoksi antaa puutarhan hoidon myöten) kokeilla yhdistelmää syväpenkki+kateviljely. Katso esim. http://www.yrttitarha.com/tietopankki/abc/katevil.html tai googlaa itse.

Vierailija
2/9 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olemassa nimenomaan luomua kotipuutarhassa-periaatteellla. Minulla on se, mutta tietty kellarissa enkä pääse nimeä hakemaan. Ostin sen ihan Prismasta ja nähnyt kyllä Suomalaisessakin.

Sama tavoite, aikaa vain pitäisi muutama tuntia vuorokauteen saada lisää. Ekaa kokonaista kesää maalla asutaan. Lannoittajatkin löytyy omasta takaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirja nimeltä Hyvä hyötytarha. Siinä käydään läpi luomuperiaatteella valtava määrä erilaisia viljelykasveja sekä kasvimaata että parveketta ajatellen.

Tomaateille tärkeää on lämpö, ja sadon saamiseksi " varkaat" eli lehtihankoihin kasvavat ylimääräiset versot on osattava nyppiä pois. Kasvien lannoitustarpeeseen kannattaa tutustua kirjojen avulla.

Luomulannoitteet tulevat ostettuina aika kalliiksi, joten vaihtoehtoja ostamiselle kannattaa miettiä.

- Joiltakin talleilta ja raviradoilta saa käydä ilmaiseksi hakemassa heppojen tuotoksia, mutta ne pitää toki kompostoida ennen kasvimaalle siirtämistä.

- Jos on oma huussi, sen sisällön voi kompostoida puutarhajätteiden kanssa. Me odottelemme juuri mökiltä ekan kompostointikokeilun tuloksia täksi kesäksi. :)

- Typpeä saa maahan typensitojakasveja hyödyntämällä, esim. apila, pavut, herneet, lepänlehdet.

- Kasvimaalla kannattaa käyttää eloperäistä katetta, kun maa on sen verran lämmennyt, ettei kate enää hidasta maan lämpenemistä. Olemme niittäneet katteeksi kaikenlaista kasvustoa pihapiiristä, esim. horsmaa. Kunhan niitettävät kasvit eivät vielä kuki, niitä voi levittää turvallisesti (rikkakasvien siemenet eivät leviä kasvimaalle). Katteesta liukenee kasvien käyttöön ravinteita kesän mittaan.

- Nokkosvesi on myös hyvää typpilannoitetta (nokkosia liotellaan vedessä suuruusluokkaa viikko tai keitetään).

- Typpilannoitusta kannattaa antaa alkukesällä, ei enää loppukesästä. Muuten sadon säilyvyys heikkenee, voi tulla kasvitauteja jne.

Kasvattelemme itse kaikenlaista maalla, ja ikkunalla lisäksi yrttejä. Esimerkiksi basilika on kiitollinen kasvatettava valoisalla ikkunalla tai lasitetulla parvekkeella. Ruukusta voi aina käydä napsimassa ruuanlaittoon tai salaattiin tarvittavat lehdet.

Vierailija
4/9 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä kirjastossa kattomassa löytyisikö näitä kirjoja ja piiuskalle kiitos vinkeistä.

Katsotaan nyt saanko edes nuo tomaatin taimet pidettyä hengissä tuolla ikkunalaudalla siihen saakka kun saa ulos siirtää.

Mansikan taimiakin koitin kasvattaa siemenistä, mutta vaan kolme kymmenestä taimen alusta on hengissä...;D

Vierailija
5/9 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hevosenkakkaa, jota taatusti saisi tulla hakemaan pois ;) Tosin on se muillakin kutteria kuivikkeena käyttävillä talleilla liikatarjonnassa.

Vierailija
6/9 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missäs asti teidän kakat sijaitsee?

Vierailija
7/9 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että sen pitäisi sen kolmisen vuotta maatua ensin. Nyt on ihan kutteria. Ihan pelkkää kakkaa tulee kyllä tarhasta, mutta ei kai sitäkään saisi suoraan laittaa.

Huh, onneksi hevosmäärä vähenee pian :) Ja reilun 60 kilsan päästä Helsingistä asutaan.

Vierailija
8/9 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuvitellut, että esimerkiksi katteeseen ei tartte olla täydellisen maatunutta. Mulla on siis ajatuksena kokeilla ensin mainitsemastani kirjasta saatua vinkkiä nurmikon muuttamisesta kasvimaaksi: perunoita tiheään nurmikolle ja vähintään 20 cm katetta (heinää, oksasilppua, puutuhkaa, lantaa jne) päälle niin syksyllä saa nostaa pienen sadon perunaa ja ne on kasvaessaan saaneet maan möyhittyä niin että ensi keväänä on valmis ja ravintorikas kasvimaa.

Jos se olisi jossain suhteellisen lähellä (asutaan itse 65km Helsingistä 1-tietä - osuuko samalle seudulle?) voitais jopa tulla hakemaan tänne meille maatumaan kun tuota lääniä ja maanparannustarvetta olisi... Laita vaikka viestiä mun nimimerkssi@gmail.com jos ollaan lähistöllä niin sovitaan??

Vierailija
9/9 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://wiki.rihmasto.fi/Lannoittaminen

Perustietoa ja linkkejä lannoittamisesta. Muutenkin ihan mielenkiintoiset sivut (Kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja http://wiki.rihmasto.fi/Etusivu)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan