Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä voisi edistää maidon herumista?

Vierailija
08.04.2008 |

Meillä on tällainen ongelma: Vauva on nyt 5kk ja on ruvennut kärsimättömäksi syömisen suhteen. Malttaa imeä vain hetken, ja jos ei maitoa ala tulla, alkaa kiemurrella ja vääntelehtiä ja kohta hermostuu täysin. Syöminen onnistuu hyvin yöllä ja aamulla kun tissit ovat suht täydet ja heruminen alkaa nopeasti, mutta iltaisin on hankalaa. Olen välillä " säännöstellyt" syömistä ja syöttänyt vauvalle vain yhden tissin ja jättänyt toisen jemmaan, vaikka vauva olisikin ehkä halunnut syödä enemmän kerralla.

Nyt tänä iltana edellisellä syötöllä annoin syödä molemmista niin paljon kuin halusi, mutta sitten kävikin (taas) niin, että nukkumaanmenotissistä ei tullutkaan mitään. Maitoa kyllä olisi jonkun verran, tunnen sen puristamalla. Mutta kun heruminen ei ala niin nopeasti kuin ihan täydestä tissistä, vauva ei jaksa imeä vaan hermostuu kokonaan. Meni nyt reppana sitten syömättä nukkumaan. :(

Miten herumista voisi edesauttaa? Jotenkin itse valmistella ennen syöttöä, ettei vauvan tarvisi niin kauan lutkuttaa tyhjää?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun menkat ehkä alkamassa, minkä vuoksi maito on tiukassa juuri nyt? Kannattaa kokeilla luonteistuotekauppojen myymiä vauvan ilo tai mammatee -teetä. Ne edistää herumista ja voit juoda sitä kuuriluontoisesti eli juo vaikka kolme kupillista päivässä noin viikon ajan. Varmasti huomaat rinnoissasi eron tämän kuurin jälkeen.

Meilläkin oli välillä noita kausia että maito oli tiukassa ja lapsi hermostui mutta sitkeästi jatkettiin tissittelyä lopulta kahteen ikävuoteen saakka.

Tsemppiä, tuo on onneksi ohimenevää =)

Vierailija
2/5 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat tissit. Mitä tiheämmin imetät, sitä enemmän maitoa tulee ja ovat vähän ajan kuluttua koko ajan täynnä maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan samanlaista oli rintaruokinnan kanssa kuin teillä; tai siis meillä kyllä söi tyttö, mutta ensin raivosi eikä kovin pitkään viitsinyt imeä, maitoa tuli kyllä kun käsin lypsi..

Lopulta aika nopeasti imeminen muuttui sellaiseksi ihan ok " harrastukseksi" , jolla ei enää ravitsemuksellisesti ollut kovin paljon arvoa, kun söi 5x päivässä muutakin. Ja kun maitoa pitäisi se tietty määrä mennä, lisättiin korviketta. Ja tyttö söi taas vastaavasti vähemmän rintaa, tietysti. rintaruokinta loppui viimein 8kk ikäisenä flunssaan - ei enää jaksanut imeä kun nenä tukossa ja pullosta tuli niin paljon helpommin. pari sitä edeltävää viikkoa olin tuputtanut puoliväkisin pari kertaa päivässä rintaa. Kertaakaan ei lopettamisen jälkeen ole rintaa hamunnut, ei edes aamuisin, kun otan tytön viereen ja viimeiseen asti siitä imetyksestä pidin kiinni.

Tän pitkän alustuksen pointtina on, että entäpä, jos tekisit jotain vastaavaa..? Haluatko välttämättä täysimettää puoli vuotta ja imettää kaksi vuotta? Meille tuo aikaismpi lopetus sopi molemmille eikä kukaan saa mua tuntemaan huonoa omaatuntoa imetyksen lopettamisesta. Kaikki meni tosi kivuttomasti ja itsestään, aivan samanlaisella kaavalla kuin teillä tuo alku.

Vierailija
4/5 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi ainakin mulle. Alkoi varmaan kierto kummitella taustalla kun oli maito niin tiukassa. Toi kalkkilisä auttoi heti.

Vierailija
5/5 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lueskelemassa tuolla imetystuen sivuilla, olinkin unohtanut ne täysin.

Mammatee kävi jo mielessä mutta en ole ehtinyt kauppaan. Sitä voisin kyllä kokeilla.

Olen myös vähän miettinyt kiinteiden aloittamista. Mutta en ehkä kuitenkaan haluaisi aloittaa niitä vielä, jos vain suinkin pärjätään ilman. En myöskään haluaisi alkaa korvikeralliin. Vauva kuitenkin on tähän asti kasvanut pelkällä tissillä tosi hyvin ja ollut muutenkin hyvinvoiva. Nukkuu hyvin, pitkiä päiväunia ja yölläkin eka pätkä on 6-8h (vaikka se iltatissi olisikin jäänyt saamatta). Jotenkin on vain mielessä sellainen malli, että täysimetän 6kk ja muutenkin imetän vähintään 1-vuotiaaksi asti. Sellainen ideaali. :) Mutta kuutonen, hienoa että teillä imetyksen lopetus sujui kivuttomasti ja molempien tahdosta! Eikä sulla ole mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa siitä. :)

Ehkä minä yritän nyt kuitenkin jatkossa tarjota rintaa useammin. Vauva vain yleensä on hereillä max. 2h, ja siihen aikaan on vaikea saada mahtumaan kahta kunnollista imetystä. Jos ensimmäisellä kerralla vauva syö molemmat tissit, toinen kerta menee ketuiksi kun heruminen onkin hitaampaa... Toivotaan että tämä on vain ohimenevä vaihe! Ja voi tosiaan ne menkatkin olla häiritsemässä, vaikka mun mielestä tää " ongelma" on silti enemmän jatkuva ja kierron vaiheesta riippumaton.

Ap