Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes alkoholittomat häät - vieraat kävivät piilopulloilla!?

Vierailija
07.11.2014 |

Menin mieheni kanssa noin kuukausi sitten naimisiin. Oltiin suunniteltu aika pitkään hääpäivää, viilattu menuja pitopalvelun kanssa, näperretty koristeita ja etsitty pitkin maita ja mantuja teemaan sopivia juttuja. Häihin oli kutsuttu yhteensä n. 70 henkeä eli oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset (meillä on suuret suvut, joten jo serkuista tulee melkeen puolet vieraista) ja ystävät. Hääkutsussa mainittiin info-osuudessa, ettei meillä ole alkoholitarjottavia, paitsi viiniä sai ruoan kanssa, ihan jo siksi, että vieraat tietävät asiasta sitten. Koko mun lähipiiri myös tiesi, että viimeinen asia, jonka häissäni olisin halunnut nähdä, on humalaisia hoipertelemassa paikasta toiseen. Ei ollut meidän hääpäivän juttu nämä "ilmaisen viinan bileet" ja juodaan kumpikin todella vähän, joten olisi ollut outoa juhlia häitä humalassa. 

Noh, hääpäivä koitti ja kaikki meni kutakuinkin niin kuin pitikin PAITSI osa häävieraista oli kuin olikin ihan tuhannen humalassa! Siis nuoremmasta hääväestä (18-35v) lähes jokainen juoksi autolla piilopullolla ja alkoihan suurin osa sitten myöskin humaltumaan illan mittaan. Loppuillasta yksi vieras oli jo aiheuttanut kohtauksen pihalla ja sen jälkeen sammunut autoonsa, ja minä pidättelin harmistuksen itkua. Mua sapetti niiiin paljon näiden vieraiden käytös ja vaikka kuinka menikin muuten hyvin, niin en saanut sille mitään, että meinasin yhdessä vaiheessa alkaa itkemään loppuillasta kuunnellessani känniremmin örinöitä. Miestäkin harmitti ihan silminnähden, kun yksi humalaisista oli hänen hyvä ystävänsä ja mies sanoikin tälle nätisti, että jospa pistettäisiin se pullonkorkki kiinni nyt, ei ole meistä oikein kivaa tämä homma. Itse en viitsinyt edes sanoa mitään, mun mielestä sopasta olisi vaan puuttunut morsian rääkymässä porraspielessä vierailleen "älkää viitsikö juoda!!!". Kun me oltiin poistuttu hääyön viettoon, niin siellä oli vissiin sitten ruvettu sotkemaan omia booleja sun muita. Äitini oli yrittänyt tätieni kanssa puhua järkeä päähän etenkin serkuilleni ja sanoivat, että eikö hävetä yhtään, kun hääparikin harmistui tuosta käytöksestä, mutta kyllä häihin kuulema yksi piilopullo mahtuu.

En vaan saa tätä suoranaista vitutusta vieläkään pois harteilta. Yhteenkään humalaheikkiin en ole ollut yhteyksissä juhlan jälkeen, miehen ystävä kyllä soitteli pari päivää häiden jälkeen ja pyyteli kovasti anteeksi. Oli kuulema ensin hauskasta vitsistä lähtenyt piilopullosta hörppääminen ja senhän nyt tietää miten käy, kun pikkuhiprakan saa alle - lisäähän sitä on juotava. En ole halunnut enää läheisteni kanssa asiaa puida, en halua kuulostaa epäkiitolliselta ja siltä, etten olisi nauttinut häistäni - kaikki meni kyllä hyvin iltaan asti, mutta en vain oikeasti pääse yli tästä kiukusta. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jos itse olet piilopullolla ravaaja, niin miksi teet sitä..?!

ps. Jos jätetään sitten ne "ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa" koska se nyt ei mun mielestä ole pointti tässä, järjestettiin sellaiset häät kuin haluttiin ja mun mielestä vieraiden olisi pitänyt sopeutua siihen (jos jollekin nyt oikeasti yksi ilta ilman alkoholia vaatii oikein sopeutumista...). 

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:33"]Meillä oli samaa ongelmaa suunnitteluvaiheessa, kun omat juomatavat on se lasi tai kaksi viiniä ruuan kanssa ja saunan päälle yksi olut ja vastapainona sitten tämä suomalainen juhlakulttuuri jossa hauskaa ei ole alta kahden promillen. 

Meidän ratkaisu oli, että kutsussa tehtiin selväksi että alkuilta on niin sanotusti koko perheen juhlaa ja varsinaiset bileet alkaa sitten, kun hääpari ja lapsivieraat on paikalta häipyneet. Toimi ihan suht siististi, tervetuliaismaljat tarjottiin ja ruuan kanssa sitä viiniä, kuten meilläkin tapana on. Suurin osa malttoi odotella ihan kiltisti vaikka se pakollinen piilopullo jollain yksittäisellä setämiehellä mukana varmaan oli. 

Illalla sitten best man luki meidän kirjoittaman pienen kiitospuheen ja puheen päätteeksi avasi näytöstyyliin miekalla shampanjapullon, alkotarjoilut ja pikkupurtavat kärrättiin esiin ja dj pisti bileet käyntiin. 

Toimi meillä hyvin, saatiin ne siistit häät mitä haluttiin ja toisaalta vieraatkin olivat kuuleman mukaan tyytyväisiä, myös ne joille häitä ei ole ilman alkoholia.
[/quote]
Ihan hyvä idea. Itse en olisi halunnut poistua paikalta kesken bileiden. Niinkuin morsiamena.
[/quote]

Joo aika outo asetelma et hääparin pitää lähteä livohkaan että vieraat pääsee ryyppää. :) No, jokainen tyylillään.

Vierailija
82/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi mielessä sekin että jos jollain morsiamen läheisellä (sulhanen, äiti, sisarus, anoppi jne) olisi salattu alkoholiongelma, ja häät olisivat siksi alkottomat mutta vieraat kävisivät piilopulloilla, niin miltä tuntuisi olla morsian kenen pitäisi pelätä koko juhlien ajan milloin läheisellä pettää itsehillintä ja hän lähtee viikon mittaiselle rairai-reissulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vieraiden mielestä alkottomat häät ovat tylsät jäykistelyjuhlat, niin sieltähän voi sitten lähteä kotiinsa ryyppäämään jos ilman alkoholia ei ole hauskaa.
Miten itsekästä touhua että häissä pitää saada juoda vain koska "minä haluan ja ilman alkoholia ei ole hauskaa". Teidänkö juhlat ne olivatkin?

Vierailija
84/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää ilmoittaa etukäteen juhlien olevan alkoholittomat. Syytä itseäsi.

Vierailija
85/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin perus suomalaista alkoholinkäyttöä. Mikään ei ole mukavaa ilman viinaa ja ei huomiota ketään muuta kuin itseään!! Aivan törkeää käytöstä teitä juhlanjärjestäjiä kohtaan! Itselläni ei olisi edes mitenkään tullut mieleenkään ottaa omaa piilopulloa mukaan saatikka en koskaan ilkeäisi vetää kauheita räkäkännejä, kun kutsussa vielä mainitaan että kyseessä on ruokajuomana viiniä. Ei aamuyöhön kestävää biletystä! Kertoo kyllä vaan niin paljon suomalaisita nämä häät!!
.
Aivan uskomatonta käytöstä, mutta niin valitettavaa ja normaalia The Junttisuomen meininkiä! Täytyyhän näillä räkäkännin vetäneillä vierailla olla jo jonkinlainen ongelma alkoholin kanssa, kun ei yhtä häätilaisuutta pärjää ilman viinaa!! Aivan uskomatonta!
.
Itse käytän myös alkoholia hyvin harvoin ja en vedä kaatokännejä. Enemmän halveksin ihmisiä, jotka eivät osaa juoda hillitysti ja edes tilaisuuksissa muita kunnioittavasti. Kertoo kyllä paljon ihmisestä, kun aikuinen ihminen ryyppää kuin pikkuteinit kaupungilla. Todella moukkamaista! Kotona ja kaveriporukalla baarissa voi vetäistä tukan silmille jos nyt on aivan pakko.
.
Elä välitä, suomalaiset ovat valitettavasti aivan naurettavia alkoholin suhteen. Ja mahtava kun jotkut ihmiset haluaa järjestää häät ilman alkoholia. Kuka edes haluaisi vetäistä räkäkännin omissa häissään ja seuraavana päivänä ei muista yhtään mitään.
.
Olette fiksuja ja sivistyneitä ihmisiä! Valitettavasti tuttavapiirinne ei! Yritä vain unohtaa nuo idiootit ja muistele mukavia hetkiä häistänne. Jonkun ajan kuluttua voitte varmasti nauraa asialle. :)

Vierailija
86/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli todennäköisesti homma olisi mennyt siistimmin, jos te olisitte tarjonneet alkumaljan, 2 kaatoa viiniä ruuan kanssa ja kahvin avec ja jättäneet sen ilmoituksen alkottomista juhlista laittamatta. Kukaan ei olisi ottanut mukaan omaa pulloa ja neljästä annoksesta ei tuohon kuntoon humallu kukaan, ei edes aloittelija. Mutta kyllä jää mietityttämään missä tämmöisiä juhlia vietetään?

Vierailija
87/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan omiin häihin pistää portsari ovelle alkometrin kanssa, ne joilla on ulkoa tullesaan oli 0.5% alkoa veressään, käännytetään kotiin :D

Vierailija
88/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 05:53"]

23, eikö se isäntäväki saa viihtyä? En kannata esim lapsettomia häitä (kahden suvun yhdistyminen), mutta puolestani, kunhan ketään ei vahingoiteta, kukin juhliakoon tavallaan. Nuo vieraat olivat törkeitä. Vai sopiiko sinulle että ilmoitat että ei lapsia häihin, silti kaikki tuovat huutavat lapsensa?

Ja ei, alko ei kuulu automaattisesti suomalaisiin juhliin, sivistyneet osaavat käyttää kohtuudella, juhliessaankin.

[/quote]

Ne lapsethan pitää tuoda salaa ja jättää juhlapaikalle takakonttiin. Sitten voiki morsmaikku ihmetellä, kun ruokaa katoaa enemmän kuin voisi olettaa, kun vanhemmat käyvät hääkakun ja muiden ruokien kanssa ruokkimassa piilolapsiaan takakontilla.

Vierailija
89/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:33"]Meillä oli samaa ongelmaa suunnitteluvaiheessa, kun omat juomatavat on se lasi tai kaksi viiniä ruuan kanssa ja saunan päälle yksi olut ja vastapainona sitten tämä suomalainen juhlakulttuuri jossa hauskaa ei ole alta kahden promillen.  Meidän ratkaisu oli, että kutsussa tehtiin selväksi että alkuilta on niin sanotusti koko perheen juhlaa ja varsinaiset bileet alkaa sitten, kun hääpari ja lapsivieraat on paikalta häipyneet. Toimi ihan suht siististi, tervetuliaismaljat tarjottiin ja ruuan kanssa sitä viiniä, kuten meilläkin tapana on. Suurin osa malttoi odotella ihan kiltisti vaikka se pakollinen piilopullo jollain yksittäisellä setämiehellä mukana varmaan oli.  Illalla sitten best man luki meidän kirjoittaman pienen kiitospuheen ja puheen päätteeksi avasi näytöstyyliin miekalla shampanjapullon, alkotarjoilut ja pikkupurtavat kärrättiin esiin ja dj pisti bileet käyntiin.  Toimi meillä hyvin, saatiin ne siistit häät mitä haluttiin ja toisaalta vieraatkin olivat kuuleman mukaan tyytyväisiä, myös ne joille häitä ei ole ilman alkoholia. [/quote] Ihan hyvä idea. Itse en olisi halunnut poistua paikalta kesken bileiden. Niinkuin morsiamena. [/quote] Joo aika outo asetelma et hääparin pitää lähteä livohkaan että vieraat pääsee ryyppää. :) No, jokainen tyylillään.

[/quote]

Mä oon aina ajatellut että se kuuluu kuvioon, että hääpari poistuu 'kesken' juhlien. Sen kerran kun hääparikin juhli yötä myöten muun seurueen mukana niin pidin sitä omituisena. 

Vierailija
90/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:32"]

Menin mieheni kanssa noin kuukausi sitten naimisiin. Oltiin suunniteltu aika pitkään hääpäivää, viilattu menuja pitopalvelun kanssa, näperretty koristeita ja etsitty pitkin maita ja mantuja teemaan sopivia juttuja. Häihin oli kutsuttu yhteensä n. 70 henkeä eli oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset (meillä on suuret suvut, joten jo serkuista tulee melkeen puolet vieraista) ja ystävät. Hääkutsussa mainittiin info-osuudessa, ettei meillä ole alkoholitarjottavia, paitsi viiniä sai ruoan kanssa, ihan jo siksi, että vieraat tietävät asiasta sitten. Koko mun lähipiiri myös tiesi, että viimeinen asia, jonka häissäni olisin halunnut nähdä, on humalaisia hoipertelemassa paikasta toiseen. Ei ollut meidän hääpäivän juttu nämä "ilmaisen viinan bileet" ja juodaan kumpikin todella vähän, joten olisi ollut outoa juhlia häitä humalassa. 

Noh, hääpäivä koitti ja kaikki meni kutakuinkin niin kuin pitikin PAITSI osa häävieraista oli kuin olikin ihan tuhannen humalassa! Siis nuoremmasta hääväestä (18-35v) lähes jokainen juoksi autolla piilopullolla ja alkoihan suurin osa sitten myöskin humaltumaan illan mittaan. Loppuillasta yksi vieras oli jo aiheuttanut kohtauksen pihalla ja sen jälkeen sammunut autoonsa, ja minä pidättelin harmistuksen itkua. Mua sapetti niiiin paljon näiden vieraiden käytös ja vaikka kuinka menikin muuten hyvin, niin en saanut sille mitään, että meinasin yhdessä vaiheessa alkaa itkemään loppuillasta kuunnellessani känniremmin örinöitä. Miestäkin harmitti ihan silminnähden, kun yksi humalaisista oli hänen hyvä ystävänsä ja mies sanoikin tälle nätisti, että jospa pistettäisiin se pullonkorkki kiinni nyt, ei ole meistä oikein kivaa tämä homma. Itse en viitsinyt edes sanoa mitään, mun mielestä sopasta olisi vaan puuttunut morsian rääkymässä porraspielessä vierailleen "älkää viitsikö juoda!!!". Kun me oltiin poistuttu hääyön viettoon, niin siellä oli vissiin sitten ruvettu sotkemaan omia booleja sun muita. Äitini oli yrittänyt tätieni kanssa puhua järkeä päähän etenkin serkuilleni ja sanoivat, että eikö hävetä yhtään, kun hääparikin harmistui tuosta käytöksestä, mutta kyllä häihin kuulema yksi piilopullo mahtuu.

En vaan saa tätä suoranaista vitutusta vieläkään pois harteilta. Yhteenkään humalaheikkiin en ole ollut yhteyksissä juhlan jälkeen, miehen ystävä kyllä soitteli pari päivää häiden jälkeen ja pyyteli kovasti anteeksi. Oli kuulema ensin hauskasta vitsistä lähtenyt piilopullosta hörppääminen ja senhän nyt tietää miten käy, kun pikkuhiprakan saa alle - lisäähän sitä on juotava. En ole halunnut enää läheisteni kanssa asiaa puida, en halua kuulostaa epäkiitolliselta ja siltä, etten olisi nauttinut häistäni - kaikki meni kyllä hyvin iltaan asti, mutta en vain oikeasti pääse yli tästä kiukusta. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jos itse olet piilopullolla ravaaja, niin miksi teet sitä..?!

ps. Jos jätetään sitten ne "ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa" koska se nyt ei mun mielestä ole pointti tässä, järjestettiin sellaiset häät kuin haluttiin ja mun mielestä vieraiden olisi pitänyt sopeutua siihen (jos jollekin nyt oikeasti yksi ilta ilman alkoholia vaatii oikein sopeutumista...). 

[/quote]

Tässä näkee Suomen alkoholipolitiikan kompastuskiven; kun kielletään, vedetään sitä kaksin käsin änkyrään!

ps. parempi olis varmaan tarjota pikkasen, ´muttei ylettömästi

(en jaksa kommentoida sen enempää, kunnioittaisin kyllä hääparin toivetta olematta humaltumatta vaikka omia joisinkin)

Vierailija
91/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä on todella yksinkertaisia, huonoissa perheissä kasvaneita alkoholia vaativia juntteja. Ikävää, että heitä oli myös teidän häissänne.

Minä olen osa-aika-absolutisti ja haluaisin ehdottomasti mahdollisimman raittiit häät, joissa vieraille tarjottaisiin samppanjaa ja ruoan kanssa viiniä.

Olisin toisaalta niin ikävä morsian, että alkeelliset, henkisesti köyhät piilopullojuopot poistettaisiin häistä.

Jos joku on niin huonotapainen öykkärimoukka, ettei ymmärrä kunnioittaa hääparin päätöstä, niin paikalle ei tarvitse tulla lainkaan. Mikäli tulee paikalle ja sikailee noin, niin tulee heitetyksi korvista ulos.

Olen todella pahoillani, että teidän häänne pilattiin noin nolosti. Osalle ihmisistä viina on niin tärkeää, että vähäisetkin käytöstavat unohtuvat kokonaan.

Vierailija
92/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:32"]

[/quote]

eikö sitä olisi voinut hankkia virosta jokaiselle oman pullon, ei se montaa euroa maksa. 

Vierailija
93/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:33"]Meillä oli samaa ongelmaa suunnitteluvaiheessa, kun omat juomatavat on se lasi tai kaksi viiniä ruuan kanssa ja saunan päälle yksi olut ja vastapainona sitten tämä suomalainen juhlakulttuuri jossa hauskaa ei ole alta kahden promillen.  Meidän ratkaisu oli, että kutsussa tehtiin selväksi että alkuilta on niin sanotusti koko perheen juhlaa ja varsinaiset bileet alkaa sitten, kun hääpari ja lapsivieraat on paikalta häipyneet. Toimi ihan suht siististi, tervetuliaismaljat tarjottiin ja ruuan kanssa sitä viiniä, kuten meilläkin tapana on. Suurin osa malttoi odotella ihan kiltisti vaikka se pakollinen piilopullo jollain yksittäisellä setämiehellä mukana varmaan oli.  Illalla sitten best man luki meidän kirjoittaman pienen kiitospuheen ja puheen päätteeksi avasi näytöstyyliin miekalla shampanjapullon, alkotarjoilut ja pikkupurtavat kärrättiin esiin ja dj pisti bileet käyntiin.  Toimi meillä hyvin, saatiin ne siistit häät mitä haluttiin ja toisaalta vieraatkin olivat kuuleman mukaan tyytyväisiä, myös ne joille häitä ei ole ilman alkoholia. [/quote] Ihan hyvä idea. Itse en olisi halunnut poistua paikalta kesken bileiden. Niinkuin morsiamena. [/quote] Joo aika outo asetelma et hääparin pitää lähteä livohkaan että vieraat pääsee ryyppää. :) No, jokainen tyylillään.

[/quote]

Mä oon aina ajatellut että se kuuluu kuvioon, että hääpari poistuu 'kesken' juhlien. Sen kerran kun hääparikin juhli yötä myöten muun seurueen mukana niin pidin sitä omituisena. 
[/quote]

Niin, no musta taas olisi tuntunut tyhmältä lähteä pois kesken juhlimisen. Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin, jokainen tyylillään.

Vierailija
94/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kyllä tosiaan kysymys lähipiiristä, jos suurin osa on ravannut piilopulloilla ja ollut ihan tuhannen kännissä. Sen ymmärrän, että nuoremmilla (20v ja alle) voi sattua ylilyöntejä jossain "ilmaisen viinan bileissä", mutta se, että kolmekymppisetkään eivät osaa hallita juomistaan, kertoo minusta jo suuremmasta ongelmasta. Hyvästä alkoholista voi nauttia ihan maun ja tunnelman vuoksi, ei pelkästään kiskoa viinaa kännin vuoksi.

Vierailija
95/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset, miksi? Miksei voi olla hauskaa ilman viinaa? Minusta on noloa ja vaivaannuttavaa katsoa kuin aikuinen ihminen kännissä pyörii, örisee ja oksentaa, on olevaan niin hlvetin hauskan, huippuhyvä läppä lentää, ehkä uskaltaa jopa suunsa avata ja loppuillasta onkin sitten naimista puskassa, ihmissuhdedraamaa kun nelikymppinen Katja poraa meikit poskilla Juha-Pekan pettäneen Minnan kanssa ja lopulta Veli-Matti ja Jaakko ajautuvat tappeluun. Illan tuloksena 10 000 aivosolua vähemmän, rahat kaadettu kurkusta alas, tippuri, musta silmä ja hakonnut avioliitto. Voi vttu me ollaan hieno kansa ja ihminen, joka ei halua tätä elämän taidepalettia juhliinsa on takakireä nipo ja tosikko,

Vierailija
96/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään juoda, mutta en omiinikaan häihin haluaisi alkoholia tarjottavaksi tuon enempää mitä teillä oli. Mua ärsyttää kyllä suunnattomasti sun puolesta! Tekisi mieli kirjoittaa "kiitos korttia"/ soittoa kaikille hääjuhlan pilanneille jos noin kävisi mulle. Häpeäisivät.

Vierailija
97/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taisi nyt mennä informointi vähän pieleen. Jos kutsussa lukee että alkoholitarjoilu rajoittuu ruokaviineihin, en minä ainakaan ymmärtäisi sitä niin että kyseessä on alkoholittomat häät vaan että muutakin juoda haluavien pitää ottaa oma pullo mukaan.

Itselleni olisi 100% ok ihan alkoholittomatkin häät mutta tuosta ilmoituksesta en vaan olsii ymmärtänyt häiden sellaiset olevan. Vanhastaanhan Suomessa maalla on ollut ihan perinne että köyhemmät talot ei ole juomia tarjonnut vaan isännät on hakeneet omista kätköistään, auton takaluukuista jne.

Vierailija
98/98 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika. Eroa tuollaisesta miehestä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi