Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes alkoholittomat häät - vieraat kävivät piilopulloilla!?

Vierailija
07.11.2014 |

Menin mieheni kanssa noin kuukausi sitten naimisiin. Oltiin suunniteltu aika pitkään hääpäivää, viilattu menuja pitopalvelun kanssa, näperretty koristeita ja etsitty pitkin maita ja mantuja teemaan sopivia juttuja. Häihin oli kutsuttu yhteensä n. 70 henkeä eli oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset (meillä on suuret suvut, joten jo serkuista tulee melkeen puolet vieraista) ja ystävät. Hääkutsussa mainittiin info-osuudessa, ettei meillä ole alkoholitarjottavia, paitsi viiniä sai ruoan kanssa, ihan jo siksi, että vieraat tietävät asiasta sitten. Koko mun lähipiiri myös tiesi, että viimeinen asia, jonka häissäni olisin halunnut nähdä, on humalaisia hoipertelemassa paikasta toiseen. Ei ollut meidän hääpäivän juttu nämä "ilmaisen viinan bileet" ja juodaan kumpikin todella vähän, joten olisi ollut outoa juhlia häitä humalassa. 

Noh, hääpäivä koitti ja kaikki meni kutakuinkin niin kuin pitikin PAITSI osa häävieraista oli kuin olikin ihan tuhannen humalassa! Siis nuoremmasta hääväestä (18-35v) lähes jokainen juoksi autolla piilopullolla ja alkoihan suurin osa sitten myöskin humaltumaan illan mittaan. Loppuillasta yksi vieras oli jo aiheuttanut kohtauksen pihalla ja sen jälkeen sammunut autoonsa, ja minä pidättelin harmistuksen itkua. Mua sapetti niiiin paljon näiden vieraiden käytös ja vaikka kuinka menikin muuten hyvin, niin en saanut sille mitään, että meinasin yhdessä vaiheessa alkaa itkemään loppuillasta kuunnellessani känniremmin örinöitä. Miestäkin harmitti ihan silminnähden, kun yksi humalaisista oli hänen hyvä ystävänsä ja mies sanoikin tälle nätisti, että jospa pistettäisiin se pullonkorkki kiinni nyt, ei ole meistä oikein kivaa tämä homma. Itse en viitsinyt edes sanoa mitään, mun mielestä sopasta olisi vaan puuttunut morsian rääkymässä porraspielessä vierailleen "älkää viitsikö juoda!!!". Kun me oltiin poistuttu hääyön viettoon, niin siellä oli vissiin sitten ruvettu sotkemaan omia booleja sun muita. Äitini oli yrittänyt tätieni kanssa puhua järkeä päähän etenkin serkuilleni ja sanoivat, että eikö hävetä yhtään, kun hääparikin harmistui tuosta käytöksestä, mutta kyllä häihin kuulema yksi piilopullo mahtuu.

En vaan saa tätä suoranaista vitutusta vieläkään pois harteilta. Yhteenkään humalaheikkiin en ole ollut yhteyksissä juhlan jälkeen, miehen ystävä kyllä soitteli pari päivää häiden jälkeen ja pyyteli kovasti anteeksi. Oli kuulema ensin hauskasta vitsistä lähtenyt piilopullosta hörppääminen ja senhän nyt tietää miten käy, kun pikkuhiprakan saa alle - lisäähän sitä on juotava. En ole halunnut enää läheisteni kanssa asiaa puida, en halua kuulostaa epäkiitolliselta ja siltä, etten olisi nauttinut häistäni - kaikki meni kyllä hyvin iltaan asti, mutta en vain oikeasti pääse yli tästä kiukusta. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jos itse olet piilopullolla ravaaja, niin miksi teet sitä..?!

ps. Jos jätetään sitten ne "ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa" koska se nyt ei mun mielestä ole pointti tässä, järjestettiin sellaiset häät kuin haluttiin ja mun mielestä vieraiden olisi pitänyt sopeutua siihen (jos jollekin nyt oikeasti yksi ilta ilman alkoholia vaatii oikein sopeutumista...). 

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte oikeasti pitäneet vain kirkko -> päivällinen -osuuden ja juhlat siinä. Vaikka itse absolutistina viimekesänäkin monet häät selvinpäin vietin, niin en ymmärrä mitä ihmeen ohjelmaa kukaan jaksaa selvinpäin tunteja katsella.

Tuli useissa häissä huomattua että ensin vieraat pönöttävät hiljaisina omissa porukoissaan vihkimisen ja ruokailun ajan. Hetken päästä kun on jonkin aikaa tarjoiltu, niin jo rupee yhteislaulua kuulumaan ja porukka muutenkin liikkumaan ja juttelemaan vieraammillekin. Kuka oikeasti jaksaa pönöttää ruokailun jälkeen vielä useita tunteja selvinpäin katselemassa joitain ha-ha-hauskoja leikkejä? Kyllä aika vaivaantunutta porukka on.

Vierailija
62/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, juhlat jatkuivat ruuan jälkeen ilman alkoa? Millaista ohjelma oli? Tuo on aika oleellinen kysymys; jos oli tanssit, niin tunnelma nyt ei vaan nouse kattoon suomalaisilla ilman alkoa. Jos oli jotakin esityksiä tai hääleikkejä, niin ehkä jonkin aikaa olisi mennyt, mutta ei loputtomiin sitäkään. Itse olen abso, mutta useammatkin alkottomat häät on nähty, ja tunnelma voi vaihdella todella paljon. Joskus itselläkin on mukavampaa kun ne juovat ovat hyvällä fiiliksellä, silleen sopivasti.

Ellei sitten kyseessä ollut tosiaan väärinymmärrys. Tämä riippuu siitä, kuinka asia oli muotoiltu kutsussa. Viitsitkö ap tarkentaa näitä vähän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 05:55"]

Kurjaa että vieraat eivät osanneet käytäytyä. Jospa osa ymmärsi kutsun tekstin niin että halusitte vain infota alkoholitarjoilun puuttumisesta jotta vieraat tietävät varautua omin eväin? Näitäkin on nimittäin nähty. Piilopullot ovat monien mielestä osa hääperinnettä ja joillekin pitää rautalangasta vääntää että juhlat ovat alkoholittomat.

[/quote]

Anteeksi kaikki, unohdin ihan avanneeni tämän ketjun ja eksyin tänne takaisin vasta nyt... Mutta siis selventääkseni, kutsuissa oli kutakuinkin näin muotoiltu alkoholittomuus:

"Ruokailu

Ruoka tarjotaan seisovasta pöydästä klo 18.00 alkaen tervetuliaismaljojen jälkeen. Ruokailun yhteydessä vieraille tarjotaan viiniä, mutta muutoin emme tarjoile alkoholipitoisia juomia häissämme ja toivoisimme vieraiden kunnioittavan ratkaisuamme." 

Vierailija
64/98 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ylläoleva viesti siis minulta, aloittajalta. Ja vielä lisätäkseni, sen lisäksi, ettemme itse nauti alkoholia, suvuissamme on kauniisti sanottuna viinasieppoja. Eivät ihan alkoholisteja, mutta ihmisiä, jotka osaavat vetää jokaisessa sukujuhlassa vähän turhankin ranttaliksi ja sitäkin ajatellen halusimme ihan kutsussa asti ilmaista toivomuksemme humalattomasta hääjuhlasta. Olivat kuitenkin niin läheistä sukua, ettemme viitsineet jättää kutsumatta vain heitä ja loppuperhettä pyytää paikalle. Emme kuitenkaan odottaneet mitään tällaista... Sinulle siis, joka alemman kommentoit. 

ap

"Ja ihan tiedoksi, ei ole pakko kutsua häihinsä ihmisiä jotka haluavat juoda juhlan aikaan tai muutenkaan ketään kun kaikki on vain urpoja. Maistraatissakin saa mennä naimisiin ilman että kukaan tulee hönkimään viinanhuuruja naamalle ;) vink vink"

Vierailija
65/98 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:07"]

Miksi yrititte pitkittää juhlia? Illallinen, pikainen pakkokeinot jæ puhe Kakku. Sit byebye ja jokainen bilettäjä juhlii jatkoja ihan itse niin kuin haluaa. Ketään ei pidetä vankina kuivissa häissä.

[/quote]

Minä en kyllä itse juo oikeastaan tippaakaan. Tai sen pakollisen tervetuliaismaljan, ettei emännälle tule kiusallinen olo, kun usein puuttuu se alkoholiton.

Mutta siis jos itse olisin järjestänyt häät, en olisi kyllä juossut tukka putkella askartelujen perässä. Ne näperrykset ovat todella typeriä. Olisin vihkauttanut meidät, menty syömään ja kakuteltu ja kahviteltu ja ne pakolliset sukulaisten puheet ja muu tapaan kuuluva. Sitten olisin ilmoittanut, että kaupungin parhaimpaan menomestaan on varattu niin ja niin monta pöytää juhlia jatkamaan haluaville. En olisi halunnut kieltää juhlatunnelmaa niiltä, jotka sitä olisi halunneet tehdä. Olisivathan he tehneet ison työn hommaamalla juhlavaatteet ja kampaukset ja lastenvahdit. 

En usko olevani niin ihana ihmisenä, että sukulaiset ja ystävät olisi jaksaneet selvin päin minua tuijottaa ja ihailla kymmentä tuntia :)

Vierailija
66/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap tulla kommentoimaan...

Vierailija
67/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrollifriikki bridezillaah!!!

Vierailija
68/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nauratti kun olin kerran tällaisissa häissä. Kaikki oli tiptop järjestetty mutta koska alkoholia ei ollut lainkaan ei kellään ollut hauskaa ja meininki oli jäykkää. Tanssilattia oli tyhjä vaikka hyvä bändi oli tilattu. Jälkikäteen häitä ei liiemmin ole muisteltu, mutta mahtavia jatkoja senkin edestä. Ainoat jotka juhlista näytti nauttivan oli apsolutisti anoppi ja morsian.

Vierailija
69/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:30"]Lopeta se omien moraaliesi tunkeminen muiden kurkusta alas niin helpottaa kummasti. Aina ollaan kertomassa muille, mitä saa ja ei saa tehdä.
[/quote]

Eiköhän sillä hääparilla ole ihan oikeus päättää ryypätäänkö sielä omissa häissä vai ei? Jos on noin vaikeata olla yksi ilta selvinpåin niin ongelma on muualla kuin tän hääparin moraalissa.

Vierailija
70/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kerran häissä, jotka olivat tilausravintolassa. Juomaa sai, mutta ravintolahinnoilla, paitsi ruokajuoma kuului tarjoiluun, ja onnittelumalja tietysti.

Siellä sitten bestman ja tarjoilija kilpaa huusivat omia juomia juovalle erittäin känniselle vieraalle. Toinen siksi, kun harmitti niin paljon ystävän puolesta, ja toinen siksi, kun tuostahan voisi mennä anniskeluoikeudet.

Vierailija
71/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te osaa kuin kaksi moodia: joko ollaan kuivin suin tai aivan tuhannen päreessä? Ihme sakkia. Meillä on viinikaappi pullollaan ja eipä ole ollut tarvetta vetää kaksin käsin, kuten ei juhlissakaan, joissa on ilmainen viinatarjoilu. Ap on mahtava esimerkki holhoamisesta

Vierailija
72/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:30"]

Lopeta se omien moraaliesi tunkeminen muiden kurkusta alas niin helpottaa kummasti. Aina ollaan kertomassa muille, mitä saa ja ei saa tehdä.

[/quote]

Ei ole mitään moraalista nipottamista, jos tietää, että osa porukasta aiheuttaa ikävyyksiä ja rähinöi juotuaan liikaa eikä halua omiin häihinsä sellaista.

Vierailija
73/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa. Jos mun joku läheinen menisi naimisiin, niin menisin paikalle vaikka apina puvussa ja joisin kokoillan pelkkää teetä. Jos noin olisi sen parin mielestä ne täydelliset häät. Kyllä yksi ilta aina menee. :)

Vierailija
74/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:28"]Ettekö te osaa kuin kaksi moodia: joko ollaan kuivin suin tai aivan tuhannen päreessä? Ihme sakkia. Meillä on viinikaappi pullollaan ja eipä ole ollut tarvetta vetää kaksin käsin, kuten ei juhlissakaan, joissa on ilmainen viinatarjoilu. Ap on mahtava esimerkki holhoamisesta
[/quote]

No ap nimenomaan sanoi että oli alkumaljat ja ruualla viiniä. Ja ettei halua että ihmiset juo liikaa koska eivät osaa käyttäytyä. Joo sukulaiset oli ihmesakkia, mutta miten tää on ap:n vika?

Vierailija
75/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:08"]

Olin juuri tulossa kirjoittamaan saman. Alkoholittomat häät on ihan ok, jos kyseessä on päiväsaikaan järjestetty lyhyt tilaisuus. Mutta ap et kai nyt tosissasi kuvittele, että porukka jaksaa koko illan juhlia kuivia tylsiä häitä VAIN SINUN TYLSILLÄ EHDOILLASI?

[/quote]

Moni kirjoittaja on näköjään aika tylsä ihminen, jolla on myös hyvin tylsä tuttavapiiri, jos ainoa mahdollinen tapa saada juhlsita kivat ja mielenkiintoiset on tarjota alkoholia. Täytyypä olla tyytyväinen siitä, että oma tuttavapiirini osaa järjestää juhlia, joissa on muutakin sisältöä kuin se alkoholi. (Ja ei, en ole absolutisti. Juon mielelläni, mutta minua ei haittaa pätkääkään, vaikkei joissain juhlissa alkoholia tarjottaisikaan.)

Vierailija
76/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malliesimerkki hyvästä provosta oli tämä. Vastakkainasettelua perinteisestä, mielipiteet jakavasta aiheesta eli viinanjuonnista. Mielensäpahoittamista, moraalista ylemmyydentuntoa, sukulaisten sekä muiden junttien halveksimista. Erittäin onnistunut.

Vierailija
77/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka ottaa piilopullon häihin mukaan, jos hääpari on halunnut holittomat häät. Kälyni julisti eräissä häissä, että hänhän ei kenenkään häitä selvinpäin juhli, että hänellä kyllä pitää olla sitten piilopullo, jos häissä ei saa juotavaa. Ajattelin itsekseni, että onpa junttia ja vielä kehtaa tuollaista selittää ja siinä sitten pöytäseurue nyökytteli. Teki mieleni sanoa, että oletpa itsekäs, mutten halunnut pilata hääparin päivää ilmiriidalla. 

Vierailija
78/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen alkoholisteja te kaikki olette kun ei voi yksiä häitä viettää ilman viinaa? :o

Itsekkin tykkään joskus käydä viihteellä, mutta alkoholittomat häät olisi ok, koska maailma ei pyöri vain minun ympärilläni, ja toisia on hyvä kunnioittaa.

Ihme rupusakkikokoontumiset.

Vierailija
79/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holistit täällä ruikuttavat kuorossa, kuinka vaikeaa on olla YKSI PÄIVÄ ilman sitä alkoholia? Eihän häihin olisi tarvinut tulla, olisivat voineet olla kotona dokaamassa. Erittäin moukkamaista ja junttia.

Vierailija
80/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:06"]Holistit täällä ruikuttavat kuorossa, kuinka vaikeaa on olla YKSI PÄIVÄ ilman sitä alkoholia? Eihän häihin olisi tarvinut tulla, olisivat voineet olla kotona dokaamassa. Erittäin moukkamaista ja junttia.
[/quote]

Joo mä ihmettelen myös tätä. Kyllä minäkin tykkään juoda ja joskus vähän enemmänkin. Mutta hei ihmiset, yksi ilta! Miten voi olla noin vaikeata kunnioittaa sitä ystävää tai sukulaista sen vertaa että antaa tälle sellaiset häät kun hän haluaa? Ryypätkää omissa häissänne! Ja sanon vielä että meidän häissä oli alkoholia, mutta ymmärän myös miksi joku ei halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi