Lähes alkoholittomat häät - vieraat kävivät piilopulloilla!?
Menin mieheni kanssa noin kuukausi sitten naimisiin. Oltiin suunniteltu aika pitkään hääpäivää, viilattu menuja pitopalvelun kanssa, näperretty koristeita ja etsitty pitkin maita ja mantuja teemaan sopivia juttuja. Häihin oli kutsuttu yhteensä n. 70 henkeä eli oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset (meillä on suuret suvut, joten jo serkuista tulee melkeen puolet vieraista) ja ystävät. Hääkutsussa mainittiin info-osuudessa, ettei meillä ole alkoholitarjottavia, paitsi viiniä sai ruoan kanssa, ihan jo siksi, että vieraat tietävät asiasta sitten. Koko mun lähipiiri myös tiesi, että viimeinen asia, jonka häissäni olisin halunnut nähdä, on humalaisia hoipertelemassa paikasta toiseen. Ei ollut meidän hääpäivän juttu nämä "ilmaisen viinan bileet" ja juodaan kumpikin todella vähän, joten olisi ollut outoa juhlia häitä humalassa.
Noh, hääpäivä koitti ja kaikki meni kutakuinkin niin kuin pitikin PAITSI osa häävieraista oli kuin olikin ihan tuhannen humalassa! Siis nuoremmasta hääväestä (18-35v) lähes jokainen juoksi autolla piilopullolla ja alkoihan suurin osa sitten myöskin humaltumaan illan mittaan. Loppuillasta yksi vieras oli jo aiheuttanut kohtauksen pihalla ja sen jälkeen sammunut autoonsa, ja minä pidättelin harmistuksen itkua. Mua sapetti niiiin paljon näiden vieraiden käytös ja vaikka kuinka menikin muuten hyvin, niin en saanut sille mitään, että meinasin yhdessä vaiheessa alkaa itkemään loppuillasta kuunnellessani känniremmin örinöitä. Miestäkin harmitti ihan silminnähden, kun yksi humalaisista oli hänen hyvä ystävänsä ja mies sanoikin tälle nätisti, että jospa pistettäisiin se pullonkorkki kiinni nyt, ei ole meistä oikein kivaa tämä homma. Itse en viitsinyt edes sanoa mitään, mun mielestä sopasta olisi vaan puuttunut morsian rääkymässä porraspielessä vierailleen "älkää viitsikö juoda!!!". Kun me oltiin poistuttu hääyön viettoon, niin siellä oli vissiin sitten ruvettu sotkemaan omia booleja sun muita. Äitini oli yrittänyt tätieni kanssa puhua järkeä päähän etenkin serkuilleni ja sanoivat, että eikö hävetä yhtään, kun hääparikin harmistui tuosta käytöksestä, mutta kyllä häihin kuulema yksi piilopullo mahtuu.
En vaan saa tätä suoranaista vitutusta vieläkään pois harteilta. Yhteenkään humalaheikkiin en ole ollut yhteyksissä juhlan jälkeen, miehen ystävä kyllä soitteli pari päivää häiden jälkeen ja pyyteli kovasti anteeksi. Oli kuulema ensin hauskasta vitsistä lähtenyt piilopullosta hörppääminen ja senhän nyt tietää miten käy, kun pikkuhiprakan saa alle - lisäähän sitä on juotava. En ole halunnut enää läheisteni kanssa asiaa puida, en halua kuulostaa epäkiitolliselta ja siltä, etten olisi nauttinut häistäni - kaikki meni kyllä hyvin iltaan asti, mutta en vain oikeasti pääse yli tästä kiukusta. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jos itse olet piilopullolla ravaaja, niin miksi teet sitä..?!
ps. Jos jätetään sitten ne "ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa" koska se nyt ei mun mielestä ole pointti tässä, järjestettiin sellaiset häät kuin haluttiin ja mun mielestä vieraiden olisi pitänyt sopeutua siihen (jos jollekin nyt oikeasti yksi ilta ilman alkoholia vaatii oikein sopeutumista...).
Kommentit (98)
Ei ne koko ajan ajattele sinua. Ei halveeraa eikä muutenkaan. Ajattelevat omaa juhlaansa...pääsee joskus irrottelemaan vanhan ajan tapaan. Silloin oli piilopullot juhlissa ihan tavallinen juttu.
odottivat kuitenkin,että hääpari lähti. Kyllä siinä mielessä ajattelivat sinua.
Ymmärrän, että harmittaa. Anteeksi pyysivät. Heitä nolottaa. Toivovat, että annat anteeksi. Jotkut ei kehtaa tai osaa tai ymmärrä pyytää anteeksi.
ihmeen hyvin pystyt kiukun nielemään. Voisiko asialle joskus nauraa? Että ei mennyt viinasäännöstely...kortilla...ihan niinkuin suunniteltiin?
mä olisi ite tuon ikäisenä ollut varmasti yks piilopulloilija. En tiedä.
Varsinkin, jos ei tiedä alkoholittomuustoiveesta, niin se ei onnistu.
oliko sinulla siellä mukavaa muuten?
kaikkia ja kaikkea et vain pysty kontrolloimaan. Siinä sun pitää luovuttaa. Eikä se ole sun syy, jos joku on juonut. Ne on jokaisen omia sen hetken valintoja. Joskus vaan asioita tapahtuu. Enpä tiedä...voisivat toisessa mahdollisuudessa vaitatoisin. Toi nyt vaan meni noin.
antaa anteeksi ja mennä eteenpäin. Ehkä vähän yrittää ymmärtää itseään ja ymmärtää muita.
sä olet nyt naimisissa. Toivon, että onnellisesti. Se on se tärkeä juttu. Kaikkea hyvää toivon.
Jos olisin morsian, en itse viihtyisi aamuyön tunneille häissä, joissa kännätään aamuyön tunneille saakka. Minä häipyisin itse johonkin aikaan illasta ja jättäisin porukan kännäämään keskenään. Mulle juhlat loppuu siihen kun ruoka loppuu (en ole ylipainoinen).
Omassa lapsuudessani 60-luvulla ei häissä koskaan tarjoiltu alkoholia. Niillä, jotka alkoholia kaipasivat, oli auton takakontissa oma pullo.
Koska oikein alleviivasitte kutsun muotoilulla sitä ettei mitään ole teidän puolesta tarjolla niin ainakin osa käsitti sen kehotukseksi ottaa omat pullot. Olen monestikin ollut häissä joissa on ollut pelkkä alkumalja eikä sitä silti ole korostettu kutsussa eikä kännäystä ole sitten ollutkaan.
Juomakulttuuri nyt vaan on tuollaista täällä, kannattaa opetella sietämään, et sitä kuitenkaan pysty muuttamaan vaikka kuinka paheksuisit.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:50"]
En halua puolustella niitä jotka joivat itsensä täysin sekaisin, mutta ehkä ymmärrän miten noin pääsi käymään. Jos mulle tulisi hääkutsu jossa erikseen mainittaisiin, että alkoholitarjoilu tulee olemaan niukkaa, ymmärtäisin minäkin (joka käytän hyvin vähän alkoholia koskaan) niin, että oma pullo on tarkoitus tuoda koska hääparilla ei ole varaa tarjota enempää. Ja nuo piilopullothan on aina tiukkaa viinaa, ei kukaan olutta kanna mukanaan. Sen kanssa menee helposti överiksi vahingossa.
Jos alkoholista ei olisi mainittu etukäteen mitään, harva olisi huomannutkaan mitään erikoista. Tai jos tarjolla olisi ollut loppuillasta mietoja alkoholijuomia, olisi kulutus ehkä pysynyt kaikilla paremmin hanskassa.
Tai sitten toive selvinpäin pysymisestä olisi pitänyt muotoilla ymmärrettävämmin.
Minäkin kehotan tuoretta rouvaa keskittymään häiden onnistuneisiin puoliin.
[/quote]
Juuri näin minäkin olisin asian ymmärtänyt. Kutsussa olisi jotenkin pitänyt mainita että eivät halua kenekään humaltuvan vaan juhlivan hääparia selvinpäin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:16"]
Koska oikein alleviivasitte kutsun muotoilulla sitä ettei mitään ole teidän puolesta tarjolla niin ainakin osa käsitti sen kehotukseksi ottaa omat pullot. Olen monestikin ollut häissä joissa on ollut pelkkä alkumalja eikä sitä silti ole korostettu kutsussa eikä kännäystä ole sitten ollutkaan. Juomakulttuuri nyt vaan on tuollaista täällä, kannattaa opetella sietämään, et sitä kuitenkaan pysty muuttamaan vaikka kuinka paheksuisit.
[/quote]
Näin juuri!
Jätimme omiin häihini örveltävät sukulaiset kutsumatta ja kutsuin vain
ystäväni, jotka jakavat juomakulttuuriarvot kanssamme. Lapsuudenystäväni, kenen mies on aina iltaisin tavatessamme ollut tuhannen päissään, jätin kutsumatta. Alkoholia oli tarjolla koko ruokailun ja illan ajan vapaasti ja kukaan ei örveltänyt.
Kuivakat juhlat, joissa vieraat yrittivät nostattaa tunnelmaa. Järkevää on sanoa suoraan ettei halua kenenkään kännäävän juhlissa. Jos mulle tulis kutsu tuollaisiin juhliin, ottaisin todellakin pullon mukaan. Ja jos morsian sanoisi että heidän juhlissa ei juoda, poistuisimme sitten serkusten kanssa ruuan jälkeen baariin pitämään hauskaa.
Anteeksi nyt vaan mutta alkoholin pelkääjät pitävät aika väsyneitä juhlia. On käyty
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:32"]Menin mieheni kanssa noin kuukausi sitten naimisiin. Oltiin suunniteltu aika pitkään hääpäivää, viilattu menuja pitopalvelun kanssa, näperretty koristeita ja etsitty pitkin maita ja mantuja teemaan sopivia juttuja. Häihin oli kutsuttu yhteensä n. 70 henkeä eli oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset (meillä on suuret suvut, joten jo serkuista tulee melkeen puolet vieraista) ja ystävät. Hääkutsussa mainittiin info-osuudessa, ettei meillä ole alkoholitarjottavia, paitsi viiniä sai ruoan kanssa, ihan jo siksi, että vieraat tietävät asiasta sitten. Koko mun lähipiiri myös tiesi, että viimeinen asia, jonka häissäni olisin halunnut nähdä, on humalaisia hoipertelemassa paikasta toiseen. Ei ollut meidän hääpäivän juttu nämä "ilmaisen viinan bileet" ja juodaan kumpikin todella vähän, joten olisi ollut outoa juhlia häitä humalassa.
Noh, hääpäivä koitti ja kaikki meni kutakuinkin niin kuin pitikin PAITSI osa häävieraista oli kuin olikin ihan tuhannen humalassa! Siis nuoremmasta hääväestä (18-35v) lähes jokainen juoksi autolla piilopullolla ja alkoihan suurin osa sitten myöskin humaltumaan illan mittaan. Loppuillasta yksi vieras oli jo aiheuttanut kohtauksen pihalla ja sen jälkeen sammunut autoonsa, ja minä pidättelin harmistuksen itkua. Mua sapetti niiiin paljon näiden vieraiden käytös ja vaikka kuinka menikin muuten hyvin, niin en saanut sille mitään, että meinasin yhdessä vaiheessa alkaa itkemään loppuillasta kuunnellessani känniremmin örinöitä. Miestäkin harmitti ihan silminnähden, kun yksi humalaisista oli hänen hyvä ystävänsä ja mies sanoikin tälle nätisti, että jospa pistettäisiin se pullonkorkki kiinni nyt, ei ole meistä oikein kivaa tämä homma. Itse en viitsinyt edes sanoa mitään, mun mielestä sopasta olisi vaan puuttunut morsian rääkymässä porraspielessä vierailleen "älkää viitsikö juoda!!!". Kun me oltiin poistuttu hääyön viettoon, niin siellä oli vissiin sitten ruvettu sotkemaan omia booleja sun muita. Äitini oli yrittänyt tätieni kanssa puhua järkeä päähän etenkin serkuilleni ja sanoivat, että eikö hävetä yhtään, kun hääparikin harmistui tuosta käytöksestä, mutta kyllä häihin kuulema yksi piilopullo mahtuu.
En vaan saa tätä suoranaista vitutusta vieläkään pois harteilta. Yhteenkään humalaheikkiin en ole ollut yhteyksissä juhlan jälkeen, miehen ystävä kyllä soitteli pari päivää häiden jälkeen ja pyyteli kovasti anteeksi. Oli kuulema ensin hauskasta vitsistä lähtenyt piilopullosta hörppääminen ja senhän nyt tietää miten käy, kun pikkuhiprakan saa alle - lisäähän sitä on juotava. En ole halunnut enää läheisteni kanssa asiaa puida, en halua kuulostaa epäkiitolliselta ja siltä, etten olisi nauttinut häistäni - kaikki meni kyllä hyvin iltaan asti, mutta en vain oikeasti pääse yli tästä kiukusta. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jos itse olet piilopullolla ravaaja, niin miksi teet sitä..?!
ps. Jos jätetään sitten ne "ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa" koska se nyt ei mun mielestä ole pointti tässä, järjestettiin sellaiset häät kuin haluttiin ja mun mielestä vieraiden olisi pitänyt sopeutua siihen (jos jollekin nyt oikeasti yksi ilta ilman alkoholia vaatii oikein sopeutumista...).
[/quote]vaikken ole alkoholisti tai muutenkaan juo usein niin en viihtyisi juhlissa, varsinkaan häissä missä ei tarjottaisi alkoa. Tuollainen juuri ajaa viinan juontiin auton perästä jolloin humallutaan kunnolla kun muuten juotaisiin melko siististi olutta ja viiniä.
Ei alkoholia = ota oma pullo mikaan
Vanha suomalainen hääperinne, käydään autolla, liiterissä tms. omalla pullolla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 01:55"]
Mä en ymmärrä miksi alkoholittomuus pitäisi mainita kutsussa. Miten se oli muotoiltu? Olisiko siitä voinut joku saada kuvan, että tarkoitus olisi tuoda omia juomia jos tahtoo enemmän kuin ruokajuoman?
Inhottavaa käytöstä kyllä.
[/quote]
Tuo minullakin tuli mieleen, että jos kutsussa oikein mainitaan että alkoholia vain niukasti tarjolla, niin osa varmasti ymmärtää sen siten että pitää ottaa omat juomat mukaan. Miten muuten jollaikin tulisi edes mileen ottaa häihin oma pullo pukaan?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:19"]
ystäväni, jotka jakavat juomakulttuuriarvot kanssamme. Lapsuudenystäväni, kenen mies on aina iltaisin tavatessamme ollut tuhannen päissään, jätin kutsumatta. Alkoholia oli tarjolla koko ruokailun ja illan ajan vapaasti ja kukaan ei örveltänyt.
[/quote]
Et voinu kutsua lapsuudenystävää sen takia että mies on aina päissään? Ei tullu mieleen vain ilmoittaa kutsussa ettei se ole avec? Tiedän monia jotka näin on syystä tai toisesta tehnyt. Ja jos se todella on YSTÄVÄ, olisi hänkin ymmärtänyt sinun kantasi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:19"]
[/quote]
Et voinu kutsua lapsuudenystävää sen takia että mies on aina päissään? Ei tullu mieleen vain ilmoittaa kutsussa ettei se ole avec? Tiedän monia jotka näin on syystä tai toisesta tehnyt. Ja jos se todella on YSTÄVÄ, olisi hänkin ymmärtänyt sinun kantasi.
[/quote] Sama pisti silmään. Miksei voinut kutsua ystävää yksin?
Mä itse en juo itseäni koskaan känniin, mutta pidän viinistä ja sitä voin juoda jokusen lasin ja lisäksi vaikka muutaman drinkin illan kuluessa. Jos ruoan kanssa tarjotaan tasan 2 lasia viiniä, voisi loppuilta olla tuskaa jos ohjelma olisi niitä perinteisiä hääleikkejä ja paikallaan istumista. Omia juomia en veisi mukana mutta lährisin puan ruokailun jälkeen
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 04:05"]
Ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa ja morsiankin äkäinen tiukkis niin kuka vittu sitä selvipäin kestää.
[/quote]
Olin juuri tulossa kirjoittamaan saman. Alkoholittomat häät on ihan ok, jos kyseessä on päiväsaikaan järjestetty lyhyt tilaisuus. Mutta ap et kai nyt tosissasi kuvittele, että porukka jaksaa koko illan juhlia kuivia tylsiä häitä VAIN SINUN TYLSILLÄ EHDOILLASI?
Jos tahdon pitää alkoholittomat juhlat niin ne pitää järjestää aikaisemmin päivällä.
En juhlisi enää klo 18 jälkeen vaan ne loppuisivat jo silloin, tavallisesti noihin aikoihin syödään vasta niin siitä starttaa juominen, et sinä voi ketään kieltää juomasta vaikket mitään tarjoaisi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 01:56"]
Minä en edes yrittäisi moisia pippaloita järjestää, kun tiedän minkälaista porukkaa suvusta ja ystäväpiiristä löytyy :D
[/quote]
Te siis mielummin alistutte tuttujen tahtoon ja vietätte heidän mukaiset juhlat.. Öööö, ok.
Miksi yrititte pitkittää juhlia? Illallinen, pikainen pakkokeinot jæ puhe Kakku. Sit byebye ja jokainen bilettäjä juhlii jatkoja ihan itse niin kuin haluaa. Ketään ei pidetä vankina kuivissa häissä.